دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مضرات میخک از دیدگاه طب سنتی
19
زمان مطالعه: 6 دقیقه
گل میخک که به گل‌های آن قرنفل نیز گفته می شود بعنوان یکی از داروهای حرفه‌ای طب سنتی محسوب می‌شود. اما آیا از مضرات میخک باخرید؟

عوارض و هشدار جدی در استفاده از میخک

  • خشک شده غنچه درخت از دو هزار سال بیش به عنوان ادویه به کار می رفته است. از نظر طب قدیم ایران میخک خیلی گرم و خشک است و دارای خواص بسیاری است.
  • برای رفع دندان درد و گوش درد یک قطره از اسانس میخک و یا روغن آن را روی دندان بمالید و یا در گوش بچکانید.
  • میخک تقویت کننده مغز می باشد و کسانی که حافظه ضعیف دارند باید از دم کرده میخک استفاده کنند.
  • میخک از سرطان جلوگیری کرده و حتی درمان کننده سرطان می باشد.
  • حالت تهوع و استفراغ را برطرف می کند، بدین منظور می توان 2 قطره از اسانس میخک را در یک لیوان ریخت و نوشید و یا از یک فنجان دم کرده میخک استفاده کرد.

مضرات استفاده خودسرانه از گیاه میخک برای کاهش درد دندان

استفاده از روش‌های سنتی و خانگی مانند گذاشتن میخک بر روی دندان و موارد دیگر علمی نیست و حتی گذاشتن میخک به مدت چند روز یا چند ساعت در سطح دندان به دلیل داشتن خواص اسیدی، احتمال زخم شدن لثه فرد را فراهم می‌کند.

همانطور که گفته شد میخک بسیار گرم است، بنابراین برای گرم مزاجان مناسب نیست و ممکن است باعث ناراحتی کلیه و روده‌ها شود.

این نکته را مدنظر قرار دهید که؛ تنها از طریق تزریق و یا مصرف دارو‌های مسکن تجویز شده توسط دندانپزشک است که می‌توان درد دندان را تسکین داد و حتی استفاده از اسپری‌های لیدوکائین نیز به دلیل بی‌حسی موضعی تاثیری در درد‌های عمیق که از داخل استخوان و از عصب دندان بیمار برخاسته است، ندارد.

خاصیت گیاه میخک

  • برای گردش خون و قلب مفید است.
  • اسهال و دل درد را تقویت می‌کند.
  • برای درمان کمردرد، چای میخک و یا دو قطره اسانس میخک را با آب گرم و یا چای مخلوط کرده و بنوشید.
  • نوشیدن یک فنجان چای میخک بعد از غذا گاز و درد معده را از بین می‌برد.
  • استفاده از میخک گرفتگی عضله را از بین می‌برد.

در این قسمت به بررسی برخی از رایج ترین خواص این گیاه دارویی می پردازیم، با دلگرم همراه باشید.

۱- سلامت پوست و آکنه

تحقیقات علمی نشان می دهند که روغن میخک به طور موثر می تواند سلول های لانکتونی و بیوفیلم های باکتریایی به نام استافیلوکوک اورئوس را از بین ببرد. به عنوان یک درمان طبیعی برای از بین بردن آکنه، ۳ قطره روغن میخک را با ۲ قاشق چایخوری عسل خام مخلوط کنید و به طور معمول بر روی پوست تان بمالید.

۲- مبارزه با کاندیدا

یکی از قوی ترین استفاده های گل میخک ، مبارزه با کاندیدا است، کاندیدا یک قارچ و مخمر دو دیپلوئیدی است و معمولاً عامل ایجاد عفونت‌ های برفک دهان است.

مطالعه منتشر شده در مجله میکروبیولوژی و میکروب‌ شناسی دهان و دندان به منظور چگونگی درمان قارچ ها و عفونت ها، میخک را بررسی کرد. این مطالعه حاکی از آن است که میخک به اندازه نایساتین (دارویی که برای کنترل عفونت های مخمر دهان تجویز می شود) موثر است.

همچنین، علاوه بر مبارزه کاندیدا، اسانس گل میخک در کشتن انگل های روده نیز موثر است. برای از بین بردن انگل و کاندیدا می توانید روغن میخک را به مدت دو هفته استفاده کنید اما بهتر است هنگام انجام این کار تحت مراقبت پزشک و یا متخصص تغذیه قرار گیرید. همچنین، مقدار زیادی از غذاهای غنی از پروبیوتیک و یا یک مکمل پروبیوتیک مصرف کنید.

۳- درمان دندان درد

یکی از شناخته شده ترین خواص روغن میخک استفاده از آن به عنوان درمان خانگی دندان درد است؛ امروزه این گیاه به عنوان یک راه حل قابل اعتماد برای از بین بردن درد و ناراحتی های مرتبط با اختلالات مختلف دندانی به طور گسترده پذیرفته شده است.

به عنوان مثال، مجله دندانپزشکی در سال ۲۰۰۶، مطالعه ای را انجام داد تا اثبات کند که اسانس میخک دارای اثرات بی حس کننده است. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که روغن میخک اثرات بیشتری دارد. گروه دندانپزشکی بهداشت عمومی هند اخیرا یک مطالعه را انجام داده که توانایی روغن میخک در کاهش دردهای دندان در مقایسه با اگنول، ائوژنیل استات، فلوراید بررسی کرد.

سوال دیگری که در این مورد مطرح است، این است که چرا وقتی می توانیم از محصولی با همان خاصیت فلوراید استفاده کنیم، خطر استفاده از فلوراید را به جان بخریم؟ با تهیه کردن یک خمیر دندان سالم که حاوی روغن میخک است، از خطرات مواد فلورایدی جلوگیری کنید.

۴- محتوی آنتی اکسیدان بالا

به طور خلاصه آنتی اکسیدان ها، مولکول هایی هستند که باعث محافظت در برابر آسیب سلولی ناشی از مولکول‌ هایی به نام رادیکال‌ های آزاد می‌ شوند.

تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان ها باعث محافظت از بدن در برابر باکتری ها و ویروس ها می شوند. با توجه به تعداد زیاد آنتی اکسیدان و میزان Eugenol در روغن میخک، این محصول به عنوان گیاه محافظ شناخته شده است.

۵- کمک به دستگاه گوارش و زخم معده

یکی از کاربردهای سنتی روغن میخک، درمان بیماری ‌های شایع مربوط به دستگاه گوارشی از جمله سو هاضمه، بیماری های حرکتی، نفخ و باد شکم (تجمع گاز در دستگاه گوارش) بوده ‌است.

همچنین تحقیقات حاکی از آن است که روغن میخک در هنگام تشکیل زخم در دستگاه گوارش نیز کمک کننده است چرا که روغن میخک دارای خواص ضد التهابی و ضد زخم است. روغن میخک به طور قابل توجهی باعث افزایش تولید مایع معده شده، که این امر از پوشش مجرای دستگاه گوارش محافظت می کند و فرسایش ناشی از تشکیل زخم جلوگیری می‌کند.

همچنین بخوانید:

۱۰ خاصیت دارویی و درمانی میخک

عرق میخک : فواید دارویی و درمانی عرق میخک برای سلامتی بدن

گیاه قرنفل : ۲۰ خاصیت شگفت انگیز مصرف گیاه میخک برای سلامتی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (19 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits