دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص عرق طارونه یا عرق غلاف گل نخل ( کوریشکو )

عرق طارونه : خواص دارویی عرق طارونه و طرز استفاده آن

خواص عرق طارونه یا عرق غلاف گل نخل ( کوریشکو )
15
زمان مطالعه: 10 دقیقه
خواص عرق طارونه درخت نخل از آن آفریده‌های عجیب خداست که همه چیزش برای انسان مفید و قابل استفاده است؛ از تنه آن در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود و تنه نخلی که در ساخت سقف ساختمان یا ستون‌ها استفاده می‌شود، در حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال عمر می‌کند.

خواص دارویی و درمانی عرق طارونه برای سلامت بدن

در میانه تنه نخل مغز ترد و شیری‌رنگی وجود دارد که شیرین و گس است و « پنیر نخل یا مغز درخت خرما Heart of Palm » نامیده می‌شود و بسیار مقوی و گران‌ قیمت است.

در ابتدای بهار که نخل شکوفه می‌زند، شکوفه‌ها را که طارونه نام دارد می‌‌چینند و از آن عرق طارونه می‌گیرند که مانند بقیه عرقیجات مفید و درمانگر دردهای معده است.

عرق طارونه مقوی، گرم و برای قلب مفید است.درخت خرما هم جنس نر و ماده دارد و گره افشانی توسط همین طارونه ها انجام میشود .

separator line

فواید شگفت انگیز عرق طارونه

  • درخت نخل ازآن آفریده‌های عجیب خداست که همه چیزش برای انسان مفید است. در میانه تنه نخل مغز ترد و شیری‌رنگی وجود دارد که شیرین و گس است.
  • از تنه آن در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود و تنه نخلی که در ساخت سقف ساختمان یا ستون‌ها استفاده می‌شود، در حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال عمر می‌کند. و پنیر نخل یا مغز درخت خرما نامیده می‌شود و بسیار مقوی و گران‌قیمت است.

در ابتدای بهار که نخل شکوفه می‌زند، شکوفه‌ها را که تارونه نام دارد می‌‌چینند و از آن عرق تارونه می‌گیرند.که مانند بقیه عرقیجات مفید و درمانگر دردهای معده است.درخت خرما هم جنس نر و ماده دارد و گره افشانی توسط همین تارونه ها انجام میشود .

همه چیز در مورد عرق طارونه :

عرق غلیظ شده با درصد خلوص بالا گیاه طارونه می باشد (تا 50 درصد خلوص) که در شرایط کاملا بهداشتی تهیه شده است و فاقد هرگونه مواد افزودنی ونگهدارنده ها (100 درصد طبیعی) می باشد و ازماده موثره گیاه و آب تشکیل شده است.

با توجه به غلظت بالایی که دارد یک قاشق از آن معادل یک فنجان عرق معمولی گیاه طارونه بوده و خواص درمانی آن با مدت زمان و مقدار مصرف کمتر نمود پیدا می کند.

طارونه

طریقه مصرف عرق طارونه :

  • روزی سه بار ،یک قاشق غذاخوری در یک سوم فنجان آب بعد از هر غذا میل شود.
  • در صورت مصرف داروهای شیمیایی به مدت دو ساعت قبل از داروی شیمیایی مصرف شود.


موارد احتیاط و منع مصرف عرق طارونه :

زنان باردار و مادران شیرده با نظر و مشورت پزشک مصرف نمایند.

    طبیعت گیاه طارونه

    طارونه طبیعت گرم دارد.

      شرایط نگهداری طارونه

      در جای خنک و دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری شود.

        دوره مصرف عرق طارونه

        • چهل روز به صورت پیوسته مصرف گردد به مدت پانزده روز قطع مصرف و استراحت به بدن و سپس دوره جدید مصرف شروع گردد.
        • عرق طارونه از غلاف های گل ها و شکوفه های نخل بدست می آید.
        • غلاف های گل نخل را که بویی مطبوع دارد را در دیگ می جوشانند و بخار آن را به مایع تبدیل کرده و به عنوان نوشیدنی مصرف می کنند.
        • ساخت عرق طارونه در دهه های اخیر رواج یافته و قدمت زیادی ندارد.

        separator line

        خواص عرق طارونه :

        separator line

        طرز تهیه چای طارونه

        1. می توانید عرق این گیاه را روزانه یک استکان مصرف کنید .
        2. همچنین می توانید شربتی از آن تهیه کرده و میل کنید .
        3. برای تهیه دمنوش این گیاه شکوفه های آن را با آب جوش ۱۰ – ۱۵ دقیقه بجوشانید سپس مصرف کنید .
        4. روزی سه بار ،یک قاشق غذاخوری در یک سوم فنجان آب بعد از هر غذا میل شود.

        separator line

        11 خواص خرما برای سلامتی

        ۱. مستحکم کردن استخوان‌ها

        میزان قابل توجه مواد معدنی مثل فسفر، پتاسیم و کلسیم که در خرما یافت می‌شود آن را به یک غذای کامل و فوق‌العاده برای تقویت استخوان‌ها و مقابله با بیماری‌های دردناک و ناتوان‌کننده‌ای مثل پوکی استخوان تبدیل کرده است.

        خرما حاوی سلنیوم، منگنز، مس و منیزیم است که همه‌ی آن چیزی است که برای رشد و تقویت استخوان‌ها ضروری است به‌خصوص برای افرادی که پا به سن می‌گذارند و استخوان‌هایشان رو به ضعیف شدن می‌گذارد.

        ۲. درمان یبوست

        خرما را معمولاً جزو خوراکی‌های ملین طبقه‌بندی می‌کنند. به همین دلیل خوردن مرتب آن به افرادی که دچار یبوست هستند توصیه می‌شود. برای اینکه از خاصیت مسهل کنندگی خرما بیشترین بهره را ببرید شب آن‌ها را در آب بخیسانید و صبح خرما و آب آن را میل کنید.

        خرما حاوی مقادیر زیادی فیبر محلول است که برای بهبود حرکت دودی روده و عبور آسان غذا از جهاز هاضمه ضروری است، به همین خاطر می‌تواند علائم یبوست را از بین ببرد.

        ۳. درمان اختلالات روده‌ای

        ترکیبات نیکوتینی موجود در خرما برای درمان بسیاری از اختلالات روده‌ای مفید است. مصرف مداوم آن از رشد ارگانیسم‌های مضر جلوگیری می‌کند درنتیجه به رشد باکتری‌های مفید در روده کمک می‌کند.

        خرما، چون هم فیبر‌های غیر محلول و هم فیبر‌های محلول به همراه مقادیر فراوانی از اسید‌آمینه‌های مفید دارد می‌توان به گوارش بهتر غذا کمک کند بنابراین باعث می‌شود مواد مغذی غذا‌ها توسط جهاز هاضمه بهتر جذب شوند.

        ۴. درمان کم‌خونی

        خرما مواد معدنی زیادی دارد که برای بسیاری عوارض و اختلالات مفید هستند، اما مقادیر بالای آهن، خرما را به یک مکمل رژیمی عالی برای مبتلایان به کم‌خونی تبدیل کرده است.

        خرما با میزان بالای آهنی که دارد کمبود آهن را در بیماران کم‌خون جبران می‌کند انرژی و بنیه را تقویت می‌کند و احساس رخوت و سستی را از بین می‌برد.شما می‌توانید تکه‌های خرما را به غلات صبحانه و فرنی خود اضافه کنید.

        ۵. درمان حساسیت‌ها

        یکی از جالب‌ترین نکات در مورد خرما این است که این میوه حاوی سولفور طبیعی است. سولفور به‌ندرت در مواد خوراکی یافت می‌شود، اما اثراتش بر سلامتی انسان بی‌شمار است ازجمله اینکه از بروز واکنش‌های آلرژیک و حساسیت‌های فصلی جلوگیری می‌کند.

        طبق پژوهشی که در سال ۲۰۰۲ انجام شد، ترکیبات ارگانیک سولفور بر بسیاری از افرادی که مبتلا به آلرژی فصلی رینیت هستند اثر مثبتی دارد. حدود ۲۳ میلیون نفر فقط در آمریکا به این بیماری مبتلا هستند. خرما می‌تواند با واردکردن سولفور به رژیم غذایی علائم این حساسیت‌های فصلی را به طرز قابل‌توجهی کاهش دهد.

        ۶. کمک به افزایش وزن

        خرما باید جزوی از رژیم غذایی سالم باشد چراکه حاوی قند، پروتئین و بسیاری از ویتامین‌های ضروری است. اگر خرما را با خیار له‌شده مصرف کنید می‌توانید وزنتان را در محدوده‌ی نرمال و متعادل نگه دارید. یک کیلو خرما تقریباً ۳۰۰۰ کالری دارد و کالری موجود در این مقدار برای تأمین نیاز روزانه‌ی بدن انسان به انرژی کفایت می‌کند.

        ۷. افزایش انرژی

        خرما سرشار از قند‌های طبیعی مانند گلوکز، فروکتوز و ساکروز است؛ بنابراین اگر می‌خواهید با خوردن یک میان وعده انرژی‌تان را به‌سرعت افزایش دهید خرما را انتخاب کنید.

        بسیاری از مردم سرتاسر جهان برای میان وعده‌ی عصرشان و برای اینکه از خستگی و رخوت خارج شوند از خرما استفاده می‌کنند. عموماً هنگام ورزش در باشگاه یا در خانه دچار خستگی شدید می‌شوید، با خوردن چند عدد خرما در چنین مواقعی به‌سرعت انرژی خود را بازیابی کنید.

        ۸. حفاظت از سلامت دستگاه عصبی

        ویتامین‌های موجود در خرما موجب می‌شوند سلامت و عملکرد دستگاه عصبی تقویت شود. پتاسیم یکی از مواد اصلی و مهم برای داشتن یک دستگاه عصبی سالم است و علاوه بر آن سرعت و هوشیاری مغز را افزایش می‌دهد.

        ازآنجاکه خرما حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است پس غذایی عالی برای افراد مسن و افرادی که سیسم عصبی‌شان دچار کندی و رخوت شده است می‌باشد؛ همچنین برای افرادی که می‌خواهند قدرت ذهنی و مغزی خود را افزایش دهند.

        ۹. بهبود سلامت قلب

        خرما در حفظ سلامت قلب شما بسیار مؤثر است. اگر خرما را شب در آب بخیسانید و صبح آن را له کنید و مصرف کنید می‌تواند در درمان ضعف قلب مؤثر واقع شود. پتاسیم موجود در آن‌هم طبق پژوهش‌ها می‌تواند از حملات قلبی و سایر بیماری‌های قلبی جلوگیری کند.

        علاوه بر این ثابت‌شده که مصرف خرما میزان کلسترول‌های بد خون را کاهش می‌دهد و از این طریق خطر حملات قلبی و سکته را کاهش می‌دهد. به همین خاطر است که مصرف دو بار در هفته‌ی خرما موجب بهبود سلامت کلی قلب می‌شود.

        ۱۰. درمان ضعف جنسی

        مطالعات نشان داده‌اند خرما حتی برای افزایش بنیه‌ی جنسی هم مفید است. یک مشت خرما را در شیر تازه‌ی بز شب تا صبح بخیسانید و بعد آن را با همان شیر به‌اضافه‌ی مقداری پودر هل و عسل مخلوط‌کنید. این ترکیب معجونی عالی برای افزایش توان جنسی و کاهش عقیمی ناشی از اختلالات جنسی مختلف است.

        دانش امروزی تجربه‌ی پیشینیان در استفاده از خرما برای تقویت قوای جنسی را تأیید می‌کند. پژوهشی در سال ۲۰۰۶ اثرات خرما و روغنش را بر عملکرد جنسی بررسی کرد و نشان داد میزان بالای ترکیبات استرادیول و فلاونوئید موجود در خرما موجب افزایش تعداد و تحرک اسپرم‌ها می‌شود.

        همچنان که اندازه و وزن بیضه‌ها را هم افزایش می‌دهد؛ بنابراین اگر شما به دنبال تقویت قوه‌ی مردانگی هستید خرما بخورید، چون خرما یک داروی مقوی قوه‌ی باه قوی و طبیعی است.

        ۱۱. پیشگیری از شب‌کوری

        خواص درخت خرما کم نیست و از آن جمله باید به کاربرد آن در درمان بیماری‌های مختلف گوش، بینی و گلو اشاره کرد.

        مثلاً اگر برگ‌های درخت خرما را به خمیر تبدیل کنند و دور چشم بمالند یا اگر آن را به‌صورت خوراکی مصرف کنند، ثابت‌شده که فراوانی شب‌کوری را کاهش می‌دهد. از این راه‌حل به‌عنوان جایگزینی برای دارو عمدتاً در نواحی روستایی که خرما در آن می‌روید استفاده می‌شود.

          separator line

          همچنین بخوانید:

          خواص عرق کیالک چیست؟

          خواص دارویی و درمانی عرق برگ درخت گردو در درمان بیماری ها

          همه چیز در مورد عرق اترج (Bergamot)

          ۱۰ خاصیت دارویی و درمانی عرق رازیانه برای سلامتی

          خواص و فواید درمانی و جالب عرق برگ توت سیاه



          این مطلب چقدر مفید بود ؟
          4.3 از 5 (15 رای)  
          توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

          دیدگاه ها

          اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

          
          hits