دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص زرین گیاه : فواید دارویی و درمانی زرین گیاه در طب سنتی
85
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خواص گیاه زرین گیاه » زرین گیاه گیاهی خاص برای درمان بیماریهای نادر بوده که به نام های دیگر نیز شهرت یافته. نام لاتین این گیاه Dracocephalum Kotschyi و نام محلی آن آغ باش بوده. تا انتها با ما باشید.

خواص گیاه زرین گیاه

زرین گیاه گیاهی خاص است و برای درمان بیماری خاص نیز مورد توجه قرار می گیرد. خوشبختانه امکان بهره مندی از این گیاه در کشور ایران وجود دارد. خواص زرین گیاه باعث شده در موارد بسیاری به داروهای پزشکی ترجیح داده شود.

زرین گیاه را با نام های محلی و علمی دیگری نیز می شناسند. نام های محلی برگرفته از زادگاه بومی آن ها می باشد. نام لاتین این گیاه Dracocephalum Kotschyi و نام محلی آن آغ باش و باغچق بوده و البته آن را با نام بادرنجبویه نیز می شناسند.

فواید زرین گیاه

متخصصان طب سنتی درباره خواص زرین گیاه به نکات مهمی دست یافته اند و بر این باورند که در بسیاری از موارد می توان فواید این گیاه را به عنوان درمان اصلی یا تکمیلی وارد پروسه بیماری نمود.

البته این نتایج بر حسب تاثیر گذاری این گیاه بر روی بیماران به تحقق رسیده و اثبات شده می باشد.

بیشتر مردم در زندگی امروزی تمایل دارند که به سمت درمان های کم عارضه یا بدون عارضه بروند. به همین خاطر خواص این گیاهان برای متخصصان طب سنتی اهمیت می یابد.

ضمن اینکه خواص زرین گیاه برای درمان بیماری ها نیز مورد تایید قرار گرفته است. متخصصان طب سنتی تمایل دارند فرهنگ استفاده از داروهای گیاهی و موثر را در بین مردم رواج دهند.

البته این موضوع تا حد زیادی نیز شایع شده است اما هنوز افراد بسیاری به داروهای پزشکی اعتقاد دارند. استفاده از داروهای گیاهی در طولانی مدت نتیجه بخش خواهد بود. بنابراین برای مصرف آن باید حوصله به خرج داد.

زرین گیاه به شکل خودرو در نواحی کوهستانی دیده می شود. ارتفاعات مورد نظر برای این گیاه باید به اندازه 2300 تا 3000 متر از سطح دریا باشد. بستر گیاه برای رشد سنگی بوده و اکنون اطلاعاتی مبنی بر کم تراکم شدن این گیاه منتشر شده است.

مسلماً در معرض انقراض قرار گرفتن این گیاه با ارزش خبری ناخوشایند است. خراسان شمالی یکی از مناطقی است که دامنه مناسبی برای رشد این گیاه فراهم کرده است. به طور کلی ارتفاعات بستر مناسبی برای رشد این گیاه می باشند.

خواص زرین گیاه برای درمان بسیاری از سرطان ها اهمیت دارد اما بیشتر مردم از این خواص آگاهی ندارند و نسبت به آن بی تفاوت هستند.

زرین گیاه در بیشتر ارتفاعات ایران به شکل خودرو دیده می شود. به خانواده biataela تعلق دارد. صورت فراوان این گیاه را می توان در جنوب شرقی آسیا مشاهده کرد.

خواص زرین گیاه مانند خواص میوه فیسالیس برای تقویت سیستم ایمنی بسیار توصیه شده و ضد چربی می باشد. این خواص برای مبتلایان به چربی خون اهمیت زیادی دارد.

زرین گیاه مواد مختلفی چون alpha-terpine ،Verbenone، کاریوفیلین، لیمونین و الکل پریلیل را دارا می باشد. این گیاه از نظر درمانی دارای تاثیر فوق العاده بوده و از این نظر به ایندومتاسین و هیوسین می رسد.

یکی از خواص زرین گیاه درمان مشکلات مفصلی است. این مشکلات می توانند روماتیسم، آرتریت، آرتروز و … باشند. همچنین خواص زرین گیاه عملکرد خوبی را برای تقویت حافظه از خود نشان داده اند. از این گیاه برای درمان ام اس استفاده می شود و این مهم ترین خاصیت این گیاه می باشد.

با مصرف زرین گیاه می توان جریان منظمی از خون را در بدن انتظار داشت و این مسئله خود بر درد مفاصل تاثیر مثبت خواهد گذاشت. درمان خوبی برای سرگیجه بوده و برای بهبود سردرد نیز از این گیاه کمک گرفته می شود.

لیمونن یکی از عناصر مشارکت کننده در خواص زرین گیاه می باشد. این عنصر یک کنترل کننده آنزیم بوده و با خواص آنتی ویروسی، آنتی باکتریال، آنتی اکسیدان، آنتی اسپاسم، کنترل کننده تکثیر قارچ، تسکین دهنده درد و آنتی کاندیدیا شناخته می گردد.

ژرانیول از دیگر عناصر شناخته شده در زرین گیاه می باشد. این عنصر نیز از تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

برگ های زرین گیاه مانند خواص پیاز با یک ترکیب فلاونی شناخته می شود. نام این ترکیب زانتومیکرول Xanthomicrol است. این ترکیب خواص ضد سرطانی را به همراه خواهد داشت.

این موضوع بر روی موش های آزمایشگاهی به اثبات رسیده و نشان می دهد که این ترکیب ضمن جلوگیری از گسترش این سلول ها، عارضه کمتری را نیز به همراه دارد.

این گیاه را با نام بادرنجبویه دنایی نیز می شناسند و نام علمی آن Dracocephalum kotschyi Boiss می باشد. البته خواص این گیاه با خواص بادرنجبویه اشتراکات کمی دارد.

تراکم این گیاه در حال حاضر به شدت کم شده و این موضوع از چرای بی رویه دام ناشی می شود. نام های غیر رسمی دیگری نیز همچون پلنگ مشک، زرابی و آهوان برای این گیاه استفاده می شود.

ویژگی های گیاهی زرین گیاه

این گیاه از نظر قدی به 10 تا 20 سانتی متر می رسد و بسیار مستحکم می باشد. به تیره نعناعیان بر می کردد. برگ های آن به شکل تخم مرغ و دندانه ای شکل هستند. گل های سفید رنگ آن به شکل بوته ای دیده می شوند.

علت های مختلفی برای انقراض این گیاه نامبرده شده که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  1. کم شدن عمق خاک
  2. چرای بی رویه دام
  3. شرایط محیطی خاص
  4. دستکاری انسان در محیط طبیعی و بر هم خوردن تعادل
  5. شیب منطقه رویش
  6. ضعیف شدن گیاه در سال اول حیات
  7. عدم جوانه زنی منظم به دلیل خواب بذری دشوار

خواص گیاه زرین گیاه

فواید دارویی زرین گیاه

  1. بهبود زخم
  2. تقویت سیستم ایمنی بدن
  3. کاهش غلظت بالای چربی خون
  4. فواید ضد سرطانی
  5. تسکین درد
  6. درمان سردرد

محدوده حیات زرین گیاه

زرین گیاه در ارتفاعات زاگرس از جمله بخش هایی از چهار محال و بختیاری و اصفهان دیده می شود. این گیاه اکنون در معرض نابودی است و به همین خاطر نگه داری از آن بیش از قبل اهمیت یافته است.

برای بهره مندی از خواص زرین گیاه بهتر است در فصل بهار به ارتفاعات مذکور بروید. ماه برداشت این گیاه بین اردیبهشت تا تیر ماه است. شهرهای فریدونشهر، خوانسار، فریدن و سمیرم شرایط مناسبی برای پرورش زرین گیاه دارند.

این محدوده دقیقاً در مرز ایران و توران جای گرفته و منطبق بر مکان های مرتفع (ارتفاع 2500 تا 3000 متر) و سردسیر می باشد. حداقل بارندگی برای به ثمر رسیدن این گیاه حدود 300 میلی متر در سال است که این شرایط در مرز ایران و توران(منطقه مرکزی ایران) فراهم است.


بیشتر بخوانید :

آشنایی با خواص بی نظیر گیاه افنان برای زنان

۷مورد از خواص گیاه بومادران + عوارض آن

معرفی خواص و فواید ۷۰ گیاه دارویی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (85 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

کرم حسین کاظمی | ۴ ماه پیش
باسلام ،چگونه وباچه شرایطی می توان این گیاه را پرورش داد
0
1
کرم حسین کاظمی | ۴ ماه پیش
باسلام،این گیاه درقسمتهایی ازارتفاعات روستای دینک شهرقزوین نیزرویش داشته ودراصطلاح محلی آنجا بنام گیاه سومسارشناخته میشود
0
1
کاظمی | ۴ ماه پیش
باسلام ،درقسمتی ازارتفاعات منطقه دینک قزوین یافت میشودودراصطلاح این منطقه بنام سومسارمعروف هستش
0
1
Nh | ۶ ماه پیش
ممنون از اطلاعات خوبتون
1
2
اراد | ۸ ماه پیش
ما بهش زرابی میگوییم داخل چایی هم دم کنید بسیار خوش طعم و ارامبخش است
1
4
سایه | ۱ سال پیش
توضیحات خیلی عالی👌
در خراسان شمالی به آق باش معروفه...تو کوه آلاداغ به صورت خودرو درمیاد معمولا از اردیبهشت قابل برداشته
0
5
مریم | ۲ سال پیش
عالی بود تشکر
0
10
علی | ۲ سال پیش
باسلام زرین گیاه درکوه لاله زار در استان کرمان یافت میشود
0
8
حجت اله جعفری | ۳ سال پیش
با سلام در کوه های شهرستان طارم زنجان و کوههای ماسوله و رودبار گیلان نیز این گیاه رشد میکند. در اینجا پلنگ مشک نام دارد.
1
5
پاسخ کارشناس:
با تشکر از شما همراه دلگرم .
علی حسین بنیادی | ۴ سال پیش
آیا زرین گیاه درکوههای شمال شهرستان گتوندوجنوب غربی شهرستان لالی هم می روید
3
5
پاسخ ها:
کوهرنگ داره | ۳ سال پیش
ما میگیم زرابی یا زرویی برگرفته از کوه زراب واقع در شهرستان کوهرنگ
1
21
حسن رستخیز | ۴ سال پیش
ممنون از اطلاعات خوب و مفید شما در مورد این گیاه
0
11
پاسخ ها:
اطلاعاتتون عالی بود | ۲ سال پیش
عالی و مفید تشکر
0
2

hits