دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان گیاهی استرس : ۱۵ داروی گیاهی برای درمان استرس در طب سنتی
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
درمان گیاهی استرس ، یکی از موضوعات پرمخاطب در سراسر دنیاست. عدم درمان اضطراب ، شما را از انجام فعالیت های روزمره باز می دارد و شما را فقط وادار به فرار از شرایط می کند. پس تا انتها با ما همراه باشید. و داروهای سنتی را استفاده نمایید.

درمان گیاهی استرس

این روزها نگرانی ها و اضطراب های بی مورد بیشتر شده است و ما برای غلبه بر این موارد برای شما توصیه ها و درمانهای کاملا طبیعی را پیشنهاد می کنیم.

وقتی دچار اضطراب و نگرانی می شویم، سلامتی ما نیز دستخوش تغییراتی میشود ،که جبران ناپذیر است، و انسان را به سمت بیماری و پیری می کشاند. اضطراب و استرس ۷ سال از عمر آدم را بر باد می‌دهد و بقیه را به کامش تلخ می‌کند.

اما گویی در دنیای امروزه با این زندگی‌های پرتنش به خصوص در شهرهای بزرگ اضطراب و استرس جزو جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره است و باید به نوعی با آن کنار آمد.

استرس یکی از بیماری‌های جدی زمانه‌ی ماست. خوشبختانه این روزها روش‌های متعددی برای غلبه بر استرس و فشارهای روحی وجود دارد مانند یوگا، ریلکسیشن، ماساژ و غیره.

به نوشته ماهنامه پیام سلامتی ، علاوه بر این‌ها یک روش کاملا طبیعی دیگری نیز وجود دارد که به کنترل احساسات منفی و اضطراب کمک می‌کند.

بله استفاده از گیاهان. حتما شما هم شهرت گل گاوزبان را در کاهش استرس شنیده‌اید. باید بدانید که علاوه بر گل گاوزبان گیاهان دیگری هم هستند که استرس و اضطراب را از شما دور می‌کنند.

درمان گیاهی استرس

درمان استرس با داروهای خانگی و گیاهی

1. زالزالک یک درمانگر گیاهی برای استرس

زالزالک خواص آرام بخشی دارد. کپسول‌های این گیاه تپش قلب، حالت‌های عصبی، زودرنجی یا احساسات افراطی را کاهش داده و ضربان قلب را تنظیم می‌کند. تمام این‌ها هم باعث می‌شود که آرامشتان را بازیابید و اضطرابتان کمتر شود. در این صورت خواب راحتی هم تجربه می‌کنید.

چگونه درخت زالزالک بکاریم؟

2. گل‌گاوزبان درمان قطعی استرس

گل‌گاو زبان طبع گرم وخشک دارد، این گیاه مقوی روح و اعضای رئیسه بدن (قلب، کبد و مغز) است، گل‌گاو زبان حواس پنج‌گانه انسان را تقویت می‌کند. این گیاه یبوست را رفع، کیسه صفرا را باز و اخلاط سوخته سوداوی را از معده خارج می‌کند.

گل‌ گاو زبان برای بهبود وسواس فکری، تنگی نفس و درد گلو مفید است؛ این گیاه همچنین رنگ چهره را باز می‌کند؛ افرادی که دچار بی‌خوابی و خواب‌های آشفته هستند باید دَم‌کرده گل‌ گاو زبان را میل کنند.

گل‌گاو زبان باعث افزایش فشار خون می‌شود به همین علت بهتر است افراد آن را همراه با سنبل‌الطیب یا چای ترش مصرف کنند. گل‌گاو زبان نباید جوشانده شود.

خواص گل گاوزبان چیست؟ چه موقعی بایدگل گاوزبان مصرف شود؟

3. درمان گیاهی استرس با ریشه‌ی شیرین بیان

شیرین بیان حاوی «کورتیزونِ» گیاهی است، که در شرایط استرس و اضطراب به بدن کمک می‌کند و سطح قند خون را تنظیم می‌کند و انرژی لازم برای رویارویی با شرایط بحرانی را افزایش می‌دهد

۳۸ خاصیت باور نکردنی شیرین بیان

4. تخم شربتی برای درمان گیاهی استرس

خوشبختانه تخم شربتی جزو دانه های در دسترسی است که در هر عطاری پیدا می شود. این دانه های ریز سلامت عمومی بدن را تضمین می کنند و داروهای موثر و طبیعی برای مقابله با استرس محسوب می شوند.

آیا خواص بی نظیر تخم شربتی را میدانید ؟

5. اسطوخودوس و درمان خانگی استرس

استرس یک گیاه ضد اضطراب است. این گیاه به راحتی می‌تواند اعصابتان را آرام و عضلاتتان را شل کند. می‌توانید روزانه دو تا سه فنجان دم کرده‌ی اسطوخودوس میل کنید. از این گیاه مفید برای رفع اختلالات خواب، سردرد و ناراحتی‌های عصبی نیز استفاده می‌شود.

اسطوخودوس چه گیاهی است؟ و خواص درمانی اسطوخودوس برای سلامت و ...

6. درمان سنتی استرس با رزماری

دانشمندان یونانی این گیاه را بر موی خود می‌گذاشتند و بر این باور بودند که در شفافیت ذهن به آنها کمک می‎کند. در واقع رزماری اثرات مفیدی بر ذهن و بدن دارد.

رزماری ضد اضطراب و آرام بخش عضلات است. با آرام شدن عضلات، گردش خون بهتر می‌شود و مغز و چشم بهتر کار می‌کند و در نتیجه قوای ذهنی بهبود و استرس کاهش می‌یابد.

خواص روغن رزماری : ۲۱ خاصیت اثبات شده روغن رزماری برای سلامت بدن

7. گیاه جینسنگ برای درمان گیاهی استرس

گیاه جینسنگ برای مقابله با استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن فوق‌العاده است. این گیاه به طور موثر با اضطراب مقابله کرده و خواب راحتی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

می‌توانید از کپسول‌های ۲۵ تا ۵۰ میلی‌گرمی عصاره‌ی خشک جینسینگ استفاده کنید. دکتر داروساز می‌تواند در مورد میزان مصرف آن توضیحاتی به شما بدهد. توجه داشته باشید که دوره‌ی درمانی با این گیاه نباید بیش از ۳ ماه طول بکشد.

فواید مصرف جینسینگ

8. بادرنجبویه درمانگر قطعی گیاهی استرس

بادرنجبویه خواص آنتی اکسیدانی دارد و دم کرده‌ی آن نیز آرامش‌بخش است و با اضطراب مقابله می‌کند. به عقیده‌ی محققان این گیاه اختلالات عصبی مانند خوابی، نگرانی و آشفتگی را برطرف می‌کند. از روغن این گیاه نیز برای رفع تنش‌های عصبی استفاده می‌شود.

۱۳ خاصیت شگفت انگیز بادرنجبویه

9. چای بابونه برای درمان گیاهی استرس

بابونه گیاهی بسیار موثر برای کاهش استرس می باشد. ماهیت آرام بخش و تسکین دهنده آن به عنوان یک مسکن بر روی سیستم عصبی مرکزی عمل می کند. بابونه به شل شدن عضلات، رفع اضطراب و خواب بهتر کمک می کند.

برای مبارزه و درمان استرس شما می توانید روزانه 4 فنجان از دمنوش بابونه بنوشید. برای تهیه این دمنوش، 2 قاشق چای خوری بابونه خشک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. سپس مقداری عسل به عنوان طعم دهنده به آن اضافه کنید و آن را بنوشید.

خواص چای بابونه: ۲۸ خاصیت شگفت انگیز چای بابونه

10. مریم گلی و درمان استرس

نام این گیاه در زبان لاتینی به معنی «نجات‌‌بخش» است. این گیاه مثالی مشهود از برتری گیاهان بر داروهای شیمیایی ساخت انسان است، چرا که تحقیقات اثرات بیشتر و بیشتری از این گیاه را آشکار می‌سازند.

این گیاه اثرات چشمگیری در افزایش حافظه و شفافیت ذهن دارد، علاوه بر این حاوی آنتی‌اکسیدانی قوی است.

خواص شگفت انگیز مریم گلی

11. درمان گیاهی استرس با سنبل الطیب

سنبل الطیب یک درمانگر همه کاره است. دم کرده یا کپسول‌های آن آرامبخش اعصاب است، حالت‌های عصبی را کاهش داده و کیفیت خواب شما را بهبود می‌بخشد. در واقع این گیاه خواب راحتی برای شما فراهم می‌کند بدون اینکه بعد از مصرف آن دچار خواب‌آلودگی شده باشید.

سنبل الطیب و ۱۱ خاصیت شگفت انگیز آن

12. بوزیدان یا جیسینگ هندی

جیسینگ هندی گیاهی بسیار موثر برای کاهش استرس می باشد. مطالعات مجله ای پزشکی-روان شناسی در هند نشان داده که ریشه جیسینگ هندی با کاهش میزان هورمون کورتیزول (موثر در استرس) در بزرگسالان منجر به کاهش قابل توجه استرس می گردد. همچنین جیسینگ هندی آستانه تحمل انسان را در مقابل استرس افزایش می دهد و به نوبه خود باعث بهبود کیفیت زندگی می شود

13. بابونه گاوی برای درمان استرس و بی خوابی

بابونه هم یکی از آن گیاهان همه‌کاره هست. علاوه بر اثر مفیدی که روی پوست می‌گذارد آرامبخش، ضداسپاسم، ضد التهاب، ضدعفونی‌کننده، بادشکن و برطرف‌کننده‌ی جراحات می‌باشد.

اگر دچار حالت‌های عصبی شده‌اید، مضطرب، نگران، آشفته، بی‌خواب هستید و سردردهای عصبی و میگرنی گرفته‌اید بابونه را دریابید. این گیاه به جذب مواد معدنی کمک زیادی می‌کند. توصیه می‌کنیم از عطار یا دکتر داروساز نحوه‌ی مصرف این گیاه را بر حسب نوع نیازتان جویا شوید.

بابونه گاوی : ۱۲ خاصیت بی نظیر بابونه گاوی چیست ؟

14. بادام و درمان گیاهی استرس

بادام جزو خشکبارهای خوشمزه است که سرشار از منیزیم است که ماده معدنی لازم و ضروری برای کنترل استرس محسوب می شود. بادام همچنین حاوی میزان قابل توجهی فیبر است. حتماً می دانید که فیبرها برای تنظیمی میزان قند خون بسیار موثر هستند

خواص و عوارض کره بادام زمینی برای کودکان

15. درمان گیاهی استرس با گیاه رازک

رازک قدمتی هزاران ساله دارد. رازک آرام‌بخش و خواب‌آور طبیعی است. ۱۵ گرم گیاه رازک را در یک لیتر آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت حدود ۱۰ دقیقه بجوشد. سپس بگذارید محلول به دست آمده خنک تر شود و سپس آن را صاف کنید.

می‌توانید روزانه ۲ تا ۳ فنجان از این دم کرده میل کنید. مصرف این جوشانده برای درمان دل شوره، نگرانی و استرس بسیار مفید است.

گیاه رازک و معجزه این گیاه

درمان گیاهی استرس

نکات مورد توجه :

  1. اول از همه بدانید که شما تنها نیستید این روزها اضطراب و استرس همه‌گیر شده است. همه درگیر این مشکل هستند باید راهی برای کاهش آن پیدا کرد.
  2. به طور منظم ورزش کنید.
  3. مواد غذایی متنوعی در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید.
  4. مصرف الکل، دخانیات و کافئین زیاد را کاهش دهید.
  5. به اندازه‌ی کافی بخوابید.
  6. روی تنفستان تمرکز کنید. به آرامی و از شکم نفس عمیق بکشید.
  7. زمانی که اضطراب تمام وجودتان را می‌گیرد دستهای‌تان را خیلی محکم مشت و سپس رها کنید.
  8. به خاطرات خوبتان فکر کنید و سعی کنید ترس را با غرق شدن در خاطرات خوب از خود دور کنید.

بیشتر بخوانید :

استرس چیست؟ علل ایجاد استرس کدامند؟راه های درمان استرس کدامند؟

چند دعای قرآنی برای رفع استرس و نگرانی

تاثیر استرس و ناراحتی بر شیر مادر



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits