دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص باورنکردنی زردچوبه برای سلامت بدن و پوست
13
زمان مطالعه: 25 دقیقه
خواص زردچوبه فقط به خوشرنگ کردن غذا محدود نمی شود؛ این ادویه قابل دسترس در هر خانه ای فواید بی نظیری برای سلامت بدن و زیبایی پوست شما دارد. اگر می خواهید با زردچوبه و مزایای بی نظیر آن آشناتر شوید با ما همراه باشید.

بررسی خواص زردچوبه برای سلامت و زیبایی پوست

زردچوبه گیاهی پایا از خانواده زنجبیل است. این گیاه بومی جنوب غرب هند است. زردچوبه معمولا به شکل پودر و به عنوان چاشنی مصرف می شود. افراد کمی از مزایای بی شمار این گیاه برای سلامت و زیبایی اطلاع دارند؛ به همین دلیل است که زردچوبه موثرترین چاشنی غذایی موجود نامیده می شود. اگر درباره این مزایا کنجکاو هستید این مطلب مخصوص شما است.

اطلاعات مفید درباره تاثیرات زردچوبه به طور جزئی و با زبانی ساده ارائه شده است. اما ابتدا بیایید اطلاعاتی اساسی درباره زردچوبه بدانیم.

اجزای بیوشیمی زردچوبه

مهم ترین اجزای بیوشیمی زردچوبه گروهی از اجزا به نام کورکومینوید هستند که شامل کورکومین، دمتوکسی کورکومین و بیس دمتوکسی کورکومین است. بیشترین جزئی که مورد مطالعه قرار گرفته است کورکومین است که 3.14% (به طور میانگین) از پودر زردچوبه را تشکیل می دهد.

زردچوبه همچنین شامل روغن های مهم ضروری مثل آتلانتون، تورمرون و زینگیبرن است. برخی دیگر از اجزای زردچوبه قند، پروتئین و رزین است. زردچوبه حاوی حدود 5% روغن های ضروری و 5% کورکومین، نوعی از پلی فنول ها است.

تشخیص پودر زردچوبه و نشاسته زردچوبه

قبل از خواندن خواص زردچوبه، باید پودر زردچوبه را از نشاسته زردچوبه تشخیص دهید. این موضوع خیلی مهم است چون هر نوع زردچوبه کاربردهای متفاوتی دارد:

پودر زردچوبه هنوز حاوی روغن، رزین و فیبر است؛ به همین دلیل در آشپزی استفاده می شود. برای درست کردن پود زردچوبه، زردچوبه به صورت ورقه های نازک بریده، سپس خشک و کوبیده می شود.

نشاسته زردچوبه جوهر زردچوبه است. روغن، رزین، ناخالصی ها و فیبری در این زردچوبه وجود ندارد. فقط حاوی آرد و کورکومین (ارزشمندترین ماده زردچوبه) است. نشاسته زردچوبه اغلب در درمان بیماری ها و کاربردهای زیبایی استفاده می شود. برای تولید این محصول از دستگاه های مدرن استفاده می شود.

خواص زردچوبه برای سلامتی
نشاسته زردچوبه

زردچوبه و عوارض جانبی آن

به طور کلی، مصرف زردچوبه دلیل هیچ عارضه جانبی نیست؛ با این حال اگر بیش از حد زردچوبه مصرف کنید ممکن است شرایط زیر را تجربه کنید:

  • شکم: زردچوبه کمی زننده است به همین دلیل استفاده بیش از حد آن می تواند باعث درد شکم شود.
  • اسهال و تهوع: استفاده بیش از حد زردچوبه می تواند باعث ناراحتی شکم، اسهال و شکم درد شود.
  • تحریک رحم: زردچوبه به عنوان یکی از تحریک کننده های رحم شناخته شده است بنابراین برای زنان باردار و بچه ها مناسب نیست.

و اما مزایای زردچوبه برای سلامتی و زیبایی:

خاصیت زردچوبه برای پیری پوست

عقب انداختن روند پیری پوست از مهم ترین خواص سلامتی و زیبایی زردچوبه است. زردچوبه راز پوست زیبای بسیاری از خانم ها است. پیری پوست شرایطی است که هیچ کس راه فراری از آن ندارد.

این شرایط معمولا بعد از 30 سالگی به دلیل عواملی مثل آب و هوا، آلودگی های محیط، رژیم مراقبت از پوست و سبک زندگی پیش می آید.

با این حال، افرادی هم هستند که وقتی خیلی جوان هستند این شرایط را تجربه می کنند. درنتیجه، پوستشان کک و مک، ملاسما یا چین و چروک دارد.

کک و مک ها نقاط قهوه ای روی پوست هستند. آنها به شکلی جداگانه شکل می گیرند و معمولا روی گونه ها، پیشانی، بینی و کمر ظاهر می شوند. کک و مک ها به دلیل فعالیت اضافه رنگدانه های ملانین شکل می گیرد.

ملاسما نقاط تیره پوست هستند. آنها ممکن است به رنگ های زرد، قهوه ای یا مشکی باشد. ملاسما معمولا روی گونه ها، چانه، دست ها و کمر شکل می گیرند. دلیل اصلی این شرایط فعالیت اضافه رنگدانه های ملانین در بدن است. چین و چروک های پوست معمولا روی پوست دور چشم ها، دهان و پیشانی ظاهر می شوند. دلیل اصلی این شرایط، کاهش سطح کلاژن پوست است.

به محض اینکه متوجه اولین نشانه های این شرایط در پوست شدید باید برای درمان اقدام کنید. خوشبختانه، زردچوبه می تواند به شما برای انجام این کار کمک کند. زردچوبه حاوی مقدار زیادی کورکومین، یک آنتی اکسیدان قوی است.

به همین دلیل، زردچوبه قابلیت مبارزه با پیری پوست را دارد. بعضی از مطالعات نشان داده قابلیت زردچوبه در مبارزه با پیری پوست 300 برابر بیشتر از ویتامین E است. با استفاده از زردچوبه، پوستی نرم و لطیف مثل گل دارید که آرزوی هر دختری است.

برای استفاده از زردچوبه به منظور عقب انداختن پیری پوست می توانید یکی از روش های زیر را به کار بگیرید:

روش 1 : نشاسته زردچوبه و عسل

  1. صورتتان را با یک پاک کننده بشویید.
  2. نشاسته زردچوبه را با عسل خالص قاطی کنید و مخلوطی غلیظ بسازید.
  3. این مخلوط را به صورتتان بمالید و 1 تا 2 دقیقه ماساژ دهید.
  4. بعد از 10 تا 15 دقیقه صورتتان را با آب سرد بشویید.

برای بهترین نتیجه این کار را یکی دو بار در هفته انجام دهید.

روش 2: نشاسته زردچوبه و شیر بدون قند

  1. صورتتان را با یک پاک کننده بشویید.
  2. نشاسته زردچوبه را با شیر قاطی کنید و مخلوطی غلیظ بسازید.
  3. این مخلوط را به صورتتان بمالید و 1 تا 2 دقیقه ماساژ دهید.
  4. بعد از 10 تا 15 دقیقه صورتتان را با آب سرد بشویید.

استفاده از این روش 1 یا 2 بار در هفته کاری است که باید برای جوان سازی پوست انجام دهید.

روش 3: نشاسته زردچوبه و روغن زیتون

  1. صورتتان را با یک پاک کننده بشویید.
  2. نشاسته زردچوبه را با روغن زیتون قاطی کنید و مخلوطی غلیظ بسازید.
  3. این مخلوط را به صورتتان بمالید و 1 تا 2 دقیقه ماساژ دهید.
  4. بعد از 10 تا 15 دقیقه صورتتان را با آب سرد بشویید.

می توانید از این ماسک یک یا دو بار در هفته استفاده کنید

خاصیت زردچوبه برای درمان آکنه و اسکارهای پوستی

پوست انسان، به خصوص پوست صورت، گردن، کمر و قفسه سینه با فولیکول های (منافذ) بسیار کوچک مو پوشانده شده است. آکنه در منافذ شکل می گیرند.
بعضی از دلایل اصلی آکنه رژیم غذایی ضعیف، آفتاب زدگی، استرس، رژیم غذایی با چربی بالا و بی خوابی است. آکنه یک بیماری پوستی است که اگر به درستی درمان نشود می تواند پوست را زخم کند. شکل گیری اسکار یا همان جای زخم و جوش بخشی از روند طبیعی درمان پوست است. به همین دلیل درمان اسکار همیشه دغدغه بسیاری از افراد است. درمان خانگی معمول برای اسکار استفاده از زردچوبه است.

زردچوبه حاوی ماده فعالی به نام کورکومین است که تاثیر آنتی اکسیدانی قوی دارد؛ کورکومین خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد که به بازگرداندن تعادل طبیعی پوست کمک می کند. در نتیجه، آکنه را به تدریج درمان می کند. اگر روی پوستتان جای زخم و جوش دارید می توانید از زردچوبه هم برای درمان آن استفاده کنید. کورکومین فعال در زردچوبه می تواند پوست را برای تولید کلاژن و الاستین تحریک کند. در نتیجه، جای جوش و زخم کم کم محو می شود.

برای استفاده از زردچوبه برای درمان آکنه و اسکار می توانید یکی از روش های زیر را به کار بگیرید

روش 1: نشاسته زردچوبه و پودر سبوس برنج

  1. صورتتان را با یک پاک کننده بشویید.
  2. یک واحد زردچوبه را با یک واحد پودر سبوس برنج مخلوط کنید.
  3. برای یک مخلوط غلیظ آب اضافه کنید.
  4. این مخلوط را به صورتتان بمالید و 1 تا 2 دقیقه ماساژ دهید.
  5. بعد از 10 تا 15 دقیقه صورتتان را با آب سرد بشویید.

یکی دو بار این کار را در هفته انجام دهید و ببینید چقدر این ماسک موثر است.

روش 2: نشاسته زردچوبه و پودر صندل

  1. صورتتان را با یک پاک کننده بشویید.
  2. یک واحد زردچوبه را با یک واحد پودر صندل مخلوط کنید.
  3. برای یک مخلوط غلیظ آب اضافه کنید.
  4. این مخلوط را به صورتتان بمالید و 1 تا 2 دقیقه ماساژ دهید.
  5. بعد از 10 تا 15 دقیقه صورتتان را با آب سرد بشویید.

لطفا این ماسک را یکی دو بار در هفته استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

روش 3: نشاسته زردچوبه و اسانس رز

  1. صورتتان را با یک پاک کننده بشویید.
  2. نشاسته زردچوبه را با اسانس رز برای به دست آوردن یک مخلوط غلیظ قاطی کنید.
  3. این مخلوط را به صورتتان بمالید و 1 تا 2 دقیقه ماساژ دهید.
  4. بعد از 10 تا 15 دقیقه صورتتان را با آب سرد بشویید.

می توانید از این ماسک 1 یا 2 بار در هفته استفاده کنید.

خواص زردچوبه برای زیبایی

خاصیت ضد سرطانی زردچوبه

سرطان گروهی از بیماری هایی است که عملکرد، کمیت و باروری ساختارهای سلولی را تغییر می دهند. وقتی سلول های معمولی با عوامل سرطان زا مواجه می شوند از مکانیسم کنترل بدن پیروی نمی کنند بلکه به شکلی غیر قابل کنترل جهش و رشد می کنند. سپس به وسیله لنف ها یا سلول های خونی، متاستازهای (فراگستری سلول های سرطانی) یک قسمت نزدیک یا در فاصله ای دورتر را مورد حمله قرار می دهند.

برای بهره مندی از خاصیت ضد سرطانی زردچوبه می توانید روش زیر را به کار بگیرید

  1. 2 یا 3 قاشق چای خوری زردچوبه را با 250 میلی لیتر آب گرم خوب مخلوط کنید.
  2. 1 قاشق چای خوری عسل خالص اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  3. این مخلوط را قبل یا بعد از هر وعده غذایی میل کنید.

برای گرفتن بهترین نتیجه باید این مخلوط را 6 تا 12 ماه مصرف کنید.

خاصیت زردچوبه برای کاهش وزن

اضافه وزن داشتن یا چاقی دغدغه فکری برای بسیاری از افراد است. در چاقی تراکم چربی در بدن از حد مجاز بالا می رود. چاقی نه تنها انجام کارها را برای افراد مشکل می کند شما را مستعد بعضی از شرایط مثل فشار خون بالا، آرتروز، دیابت و سرطان می کند. دلیل اصلی اضافه وزن یا چاقی، رژیمی با چربی بالا و نامرتب بودن حرکات ورزشی است. اگر می خواهید از این شرایط راحت شوید می توانید از نشاسته زردچوبه استفاده کنید و اثر آن را ببینید.

نشاسته زردچوبه حاوی مقادیر زیادی کورکومین است که به از بین بردن سلول های چربی در بدن کمک می کند و به زیبایی و محکم کردن پوست کمک می کند. کورکومین در زردچوبه تراکم چربی در بدن را محدود می کند. به این ترتیب، به کاهش وزن تدریجی شما کمک می کند. این ماده با ارزش فقط در نشاسته زردچوبه وجود دارد. پودر زردچوبه این ماده را در خود ندارد و به همین دلیل به اندازه نشاسته زردچوبه خاصیت کاهش وزن ندارد.

اگرچه زردچوبه خیلی خوب است اما ترکیب نشاسته زردچوبه با یک رژیم غذایی اصولی یا رژیم غذایی همراه با حرکات ورزشی، ایده ای خوب و بهترین و امن ترین روش برای کاهش وزن است.

برای کاهش وزن با زردچوبه می توانید روش زیر را به کار بگیرید

  1. 2 یا 3 قاشق چایخوری زردچوبه را با 250 میلی لیتر آب گرم خوب مخلوط کنید.
  2. قبل از صبحانه این مخلوط را بنوشید.
  3. ظهر و بعد از ظهر حدود 30% کمتر از مقداری که قبل از صبحانه می خورید از این مخلوط بنوشید.

تاثیر انجام مداوم این روش، شما را راضی می کند. برای گرفتن بهترین نتیجه این مخلوط را حداقل 2 ماه بنوشید. بسیاری از افراد درباره داغ شدن بدن بعد از نوشیدن این مخلوط که باعث آکنه می شود نگران هستند. اما نشاسته زردچوبه حاوی رزین که دلیل داغ شدن بدن است، نیست. بنابراین، شما می توانید درباره تاثیر نشاسته زردچوبه در کاهش وزن مطمئن بمانید. علاوه بر این، وقتی این مخلوط را می نوشید نیازی نیست نگران مشکل پلاک های خونی مثل گرفتگی رگ ها باشید.

خواص زردچوبه برای کاهش وزن

خاصیت زردچوبه برای درمان آرتروز

آرتروز یا التهاب مفاصل بیماری شایعی است و می تواند مفاصل زیادی را تحت تاثیر قرار دهد. این بیماری درد و زحمت فراوانی برای فرد مبتلا دارد. در افراد مسن تر، آرتروز به دلیل زوال مفاصل پیش می آید. در افراد جوان تر، آرتروز معمولا به دلیل آرتروز روماتوئید یا دیگر بیماری های خود ایمنی پیش می آید.

دو نوع معمول آرتروزها آرتروز استئو آرتریت و روماتوئید است.بعضی از نشانه های معمول این بیماری عبارتند از:

  • درد مفصل حتی وقتی حرکت نمی کنید
  • باد کردگی و سفتی
  • التهاب درون یا دور مفاصل
  • حرکت مشکل مفاصل
  • قرمزی پوست دور مفاصل

آرتروز بیماری کاملا معمولی است. علاوه بر این، می تواند برای هر کسی در هر سنی حتی بچه ها اتفاق بیافتد. دلیل اصلی این شرایط تمرینات ورزشی نادرست، شوک جسمی یا چاقی است.

اگرچه آرتروز دلایل بسیاری دارد، هدف درمان مفاصل از بین بردن درد، بازگرداندن سطح فعالیت نرمال مفاصل، محدودیت دوره عود بیماری و جلوگیری از بد شکل شدن مفاصل است. خوشبختانه، زرد چوبه می تواند به درمان امن و موثر شما کمک کند.

زردچوبه حاوی کورکومین است که به تسکین درد مفاصل و بادکردگی به وجود آمده به دلیل سیتوکین ها و آنزیم های مسدود شده کمک می کند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان زردچوبه به از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن انسان کمک می کند. دستور پخت های بسیاری با استفاده از زرد چوبه از جمله پیش غذا و دسر هست. بنابراین، می توانید زرد چوبه را برای پیشگیری یا درمان آرتروز به غذا اضافه کنید.

علاوه بر این، می توانید از دستور زیر برای درمان آرتروز با زردچوبه استفاده کنید

  1. 2 یا 3 قاشق چای خوری نشاسته زردچوبه را با 250 میلی لیتر شیر گرم مخلوط کنید
  2. خوب هم بزنید
  3. این مخلوط را قبل یا بعد از هر وعده غذایی میل کنید

می توانید بعد از بهبود کامل شرایط هم این مخلوط را مصرف کنید.

خاصیت زرد چوبه در کنترل دیابت نوع 2

دیابت یک اختلال بسیار شایع متابولیسم است. دیابت داشتن یعنی شما به دلایل زیادی قند خون بسیار بالایی دارید. به عبارت دیگر، دیابت بدن شما را برای کنترل معمولی قند خون ناتوان می کند. وقتی چیزی می خورید یا می نوشید، پانکراس هورمونی به نام انسولین تولید می کند.

انسولین در خون رها می شود و به تنظیم قند خون کمک می کند. وقتی دیابت داشته باشید این روند به شکل صحیحی کار نمی کند. انسولین تولید می شود اما بدن به انسولین حساس شده که انسولین را بی فایده می کند. این شرایط اغلب برای دیابت نوع 2 است.

اگرچه دیابت ها شرایط تهدید کننده ای برای زندگی نیستند، تاثیرات بلند مدت قند خون بالا می تواند برای سلامت بیمار آسیب رسان باشد. دیابت ها می توانند مشکلاتی جدی برای اعضای بدن از جمله چشم ها، کلیه ها، اعصاب و قلب فراهم کند.
بنابراین اگر از انواع دیابت رنج می برید کنترل آنها با زردچوبه را امتحان کنید.

یک تاثیر فوق العاده دیگر نشاسته زردچوبه کنترل دیابت به خصوص دیابت نوع 2 با متوسط کردن میزان انسولین در بدن است. علاوه بر این، نشاسته زردچوبه می تواند گلوکز خون را کنترل کند و تاثیر داروهای استفاده شده برای درمان دیابت را کاهش دهد.

یک مطالعه بالینی که اخیرا توسط انجمن دیابت آمریکا منتشر شده است نشان می دهد کورکومین در زردچوبه به بیماران دیابتی کمک می کند تا پس از 9 ماه درمان با موفقیت 100% در برابر عود بیماری مقاومت کنند.

بر اساس آمار مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها 40% جمعیت آمریکا در سنین 40 تا 74 در خطر ابتلا به دیابت هستند؛ که آماری بیش از حد معمول است. کورکومین در زردچوبه ارزان و بدون خطر است. علاوه بر این 600 مزیت مربوط به سلامت دارد.

در مقابل، داروهای فعلی دیابت اغلب سمیت بالایی دارند. بنابراین، نشاسته زردچوبه جایگزین با ارزشی برای در نظر گرفتن است.

برای کنترل دیابت با زردچوبه می توانید نشاسته زردچوبه را با آب مخلوط کنید؛ قبل یا بعد از هر وعده غذایی طبق دستوری که قبلا گفته شد برای گرفتن بهترین نتیجه میل کنید. لطفا حداقل تا 40 روز در خوردن این مخلوط و دیدن نتایج مشخص صبر کنید.

خاصیت زرد چوبه برای کاهش سطح کلسترول

خواص زردچوبه برای سلامتی و زیبایی شاید عجیب به نظر برسد اما حقیقت دارد. کلسترول چربی است که در غشای سلولی اکثر بافت ها در بدن وجود دارد. آنها در پلاسمای بدن انسان حمل می شوند.
بیشتر کلسترول از غذا یا چربی انباشته تولید می شود. کلسترول نمی تواند در خون حل شود. آنها باید به لیپوپروتئین (تولید شده با کبد) برای انجام این کار تکیه کنند. کلسترول توسط بدن تولید می شود بنابراین هر مقدار کلسترول آزاد شده در بدن به وسیله غذا اضافه است.

وقتی کلسترول اضافه در خون باشد چربی را در دیواره های رگ های خونی و جریان خون را در سرخرگ ها مسدود می کند. به این ترتیب، سطح اکسیژن در خون برای قلب کافی نیست. به همین دلیل است که افرادی با کلسترول بالا در خطر بیشتری برای بیماری های قلبی یا سکته هستند. با اطلاعات بالا شما قطعا متوجه شده اید سطح پایین کلسترول مهم است. بگذارید زردچوبه برای انجام این کار به شما کمک کند.

می توانید از زردچوبه برای کاهش وزن طبق روش هایی که گفته شد استفاده کنید یا پودر زردچوبه را مرتب برای پخت غذا به کار بگیرید. برای دیدن تغییرات مشخص در بدن حداقل 1 ماه این کار را انجام دهید.

خاصیت زردچوبه برای تقویت و عملکرد بهتر سیستم ایمنی

سیستم ایمنی سیستمی است که بدن را از انواع بیماری ها حفظ می کند. وقتی سیستم ایمنی سالم باشد بدنمان هم سالم است. اگر سیستم ایمنی ما ضعیف شود مستعد بیماری های مشخصی ناشی از باکتری، قارچ و ویروس مثل آنفولانزا، سرفه، تب، آلرژی ها و عفونت های تنفسی می شویم.

به همین دلیل، تقویت سیستم ایمنی خیلی مهم است. می توانید این کار را با افزودن مرتب پودر زردچوبه به غذا انجام دهید. اگر بخواهید می توانید برای گرفتن بهترین نتایج یک فنجان آب گرم یا شیر گرم را به نشاسته زردچوبه اضافه کنید.
چرا زردچوبه برای سیستم ایمنی خوب است؟ زردچوبه حاوی یک جزء فعال به نام لیپوپلی ساکارید است که می تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کند. خواص ضد باکتریایی زردچوبه و همچنین خواص ضد ویروسی و ضد قارچی به مقاومت بدن شما در برابر بیماری های تنفسی کمک می کند.

به خصوص اگر از آن دسته افرادی باشید که مرتب دچار این بیماری ها می شوید.

خاصیت زردچوبه برای بهبود زخم

زخم ها دو نوع هستند:

زخم باز: پارگی، بریدگی یا سوراخ شدن پوست
زخم بسته: به دلیل وارد شدن یک نیروی قوی وارد شده به پوست

اگر زخم به شکلی مناسب تمیز نشود خیلی مستعد عفونت می شود به همین دلیل باعث عوارضی مثل نکروز یا بافت مردگی می شود. وقتی زخم عفونت کند ممکن است بیمار نشانه هایی مثل تب، حالت تهوع و استفراغ را تجربه کند. بنابراین، دقت کنید همیشه زخم را تمیز نگه دارید تا زودتر درمان شود.

علاوه بر اینکه باید به مرور زمان منتظر بهبود زخم باشید می توانید سرعت این روند را با استفاده از زردچوبه بالا ببرید. برای انجام این کار، فقط کمی نشاسته زردچوبه را روی زخم بمالید بعد از 30 دقیقه زخمتان را بشویید. عامل ضد عفونی زردچوبه و همچنین عامل ضد میکروب آن به درمان زخم کمک می کند. علاوه بر این نشاسته زردچوبه برای درمان پسوریازیس و دیگر ورم های پوستی استفاده می شود.

خاصیت زردچوبه برای پیشگیری از آلزایمر

آلزایمر شایع ترین بیماری زوال عقل است. در سال 1906 روان پزشک و متخصص مغز و اعصاب آلویز آلزایمر، اشاره کرد این بیماری غیر قابل درمان است.

تاثیر این بیماری بر مغز باعث می شود بیمار در فعالیت های روزانه دچار مشکل شود. آلزایمر حافظه، زبان و تفکر را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری به تدریج پیشرفت می کند. در مراحل اولیه، بیماران اغلب آسیب های مغزی جدی دارند.

به طور میانگین، بیماران می توانند فقط 8 تا 10 سال بعد از پیشرفت این بیماری زنده بمانند. با این حال، اگر این بیماری به درستی تشخیص داده و درمان شود بیمار می تواند به مدت طولانی تری زندگی کند. با توجه به شرایط بیمار، آلزایمر ممکن است به آرامی یا سریع پیشرفت کند. "آمیلوئید بتا" دلیل اولیه بیماری آلزایمر است. وقتی آلزایمر داشته باشید، سلول های مغز که اطلاعات شما را دسته بندی یا پردازش می کند شروع به ضعیف شدن و مردن می کنند.

علاوه بر این، پروتئین های غیرعادی ساخته می شوند. پلاک های این پروتئین های ایجاد شده که در اطراف یا درون سلول انباشته می شود انتقال اطلاعات را مختل می کند. این بیماری معمولا در سنین پیری اتفاق می افتد. نشانه های اولیه این بیماری حواس پرتی، فراموشی اسم و جای اشیا است. برای تشخیص سریع بیماری آلزایمر باید دقت و توجه ویژه ای به این بیماری داشت.

همان طور که گفتیم این بیماری را نمی توان درمان کرد. بنابراین، پیشگیری خیلی مهم است. مطمئنا از این اطلاعات خوشحال می شوید: زردچوبه می تواند به پیشگیری از آلزایمر کمک کند جزء فعال در زردچوبه به رفع پلاک ساخته شده اطراف و درون سلول و افزایش میزان اکسیژن درون مغز کمک می کند.

مطالعات اخیر دانشمندان سراسر دنیا نه تنها این خاصیت، بلکه اهمیت کورکومین را در پیشگیری از بیماری آلزایمر نشان داده اند. کورکومین به سه روش این کار را انجام می دهد:

  1. کاهش انباشتگی پلاک آمیلوئید بتا. مثل بسیاری از پلی فنول ها، کورکومین عوامل ضد التهابی، عوامل رشد، سیتوکین ها (دسته‌ای از مولکول‌های پروتئینی محلول در آب با وظیفه انتقال پیام بین اعصاب) و آنزیم ها را تحت تاثیر قرار می دهند.
  2. علاوه بر این، یک تحقیق منتشر شده در سال 2011 ثابت کرده است کورکومین قابلیت محدود و محصور کردن مستقیم پلاک آمیلوئید بتارا دارد.
  3. جلوگیری از تشکیل اولین پلاک آمیلوئید. به این ترتیب، سرعت زوال اعصاب و فرا رسان های عصبی را آهسته می کند. در نتیجه، آلزایمر حافظه بیمار بهبود می یابد.

کاهش کلسترول در مغز (کلسترول بالا با خطر از دست رفتن حافظه در بیماران آلزایمری در ارتباط است).

کورکومین می تواند از سد خونی مغزی عبور کند. سد خونی مغزی یک مانع روان شناسانه انسانی است که از ورود عوامل ناخواسته به جریان خون جلوگیری می کند. با داروهایی که روی سیستم مرکزی اعصاب کار می کند، سد خونی مغز یک مانع بزرگ برای محدود کردن تاثیرات داروها می شود. خوشبختانه، کورکومین می تواند از این مانع عبور کند. در نتیجه، کورکومین در زردچوبه به طور ویژه برای پیشگیری از آلزایمر مفید است.

برای بهره مندی از خاصیت زردچوبه برای پیشگیری از آلزایمر، پودر زردچوبه را برای آشپزی فراموش نکنید و مرتب آب یا شیر گرم با نشاسته زردچوبه بنوشید. مطمئنا به سرعت مزایای این روش ها را خواهید دید.

خاصیت زردچوبه برای بهبود سیستم گوارش

سیستم گوارش سیستم اعضای بدن و مسئول خوردن و هضم غذا برای استخراج انرژی و مواد مغذی و خارج کردن پسماندها از بدن است. گوارش در محدوده معده و روده ای یا روده ای (از دهان تا مقعد) عمل می کند.

سیستم گوارش به بخش هایی با عملکرد متفاوت تقسیم می شود. سیستم گوارش شامل دو روند می شود: هضم و جذب. هضم روند تجزیه مولکول های بزرگ غذا به مولکول های کوچک تر است. با این حال، مولکول های کوچک مغذی باید محدوده معده روده ای را ترک کند و درست قبل از اینکه استفاده شوند وارد بدن شوند.

این کار با جذب انجام می شود. جذب روندی است که در آن مولکول های غذایی از غشای سلولی روده کوچک و درون جریان خون عبور می کنند. سیستم گوارش بخشی جدا نشدنی از بدن انسان است که به دریافت غذا، تبدیل آن به انرژی و حذف سموم یا پسماندها کمک می کند.

سیستم گوارش شامل بسیاری از قسمت ها، ساختارها و فعالیت های پیچیده است. با این حال، تمام ارگان ها در هماهنگی و سازگاری با دیگر قسمت ها کار می کنند. سیستم گوارش تاثیر بسیار زیادی بر تضمین توانایی بدن در دریافت مواد مغذی مورد نیاز دارد. بنابراین بهبود عملکرد سیستم گوارش کاری است که باید انجام دهید. زردچوبه می تواند در انجام این کار به شما کمک کند. اجزای اصلی زردچوبه توانایی بهبود عملکرد کیسه صفرا و کاهش نشانه های نفخ شکم و سوءهاضمه را دارند.

زردچوبه به بهبود توانایی بدن برای هضم چربی کمک می کند. علاوه بر این، نشاسته زردچوبه برای درمان بیماری های التهاب روده ای از جمله کولیت زخمی مفید است. این ادویه خواص ضدالتهابی قوی دارد که به پیشگیری از رشد و افزایش باکتری های مضر روده کمک می کند.

افرادی با این شرایط، ممکن است با استفاده مرتب زردچوبه از مزایایی مثل بهبود سندروم روده تحریک پذیر، کولیت ها، کرون و اسهال بهره مند شوند. زردچوبه می تواند خارش و التهاب مربوط به بواسیر را کاهش دهد. برای خواص زردچوبه برای دستگاه گوارش می توانید دستور العمل هایی را که قبلا گفته شد دنبال کنید.

خاصیت زردچوبه در پیشگیری از بیماری های کبدی

کبد پرکارترین عضو بدن است. این عضو به اندازه یک بالن است و زیر دنده های شما در قسمت راست شکمتان قرار دارد. از دو قسمت تشکیل شده است: لب راست و لب چپ. کبد برای هضم غذا، فیلتر کردن عناصر مضر از بدن و همچنین حفظ انرژی برای بدن ضروری است.

آیا می دانید نوشیدن الکل 20 تا 50 درصد دلیل بیماری های کبدی است. اگر دکترتان به شما بگوید کبدتان ضعیف است یعنی کبد شما دیگر برای فیلتر کردن پسماندها از خون به منظور محافظت از دیگر اعضای بدن خوب کار نمی کند. در نتیجه، دیگر اعضای بدن تحت تاثیر قرار می گیرند.

بیماری های کبدی می تواند دلیل وراثتی یا عواملی مثل عفونت های ویروسی، اعتیاد به الکل و چاقی داشته باشد. به مرور زمان، آسیب به کبد منجر به از کار افتادگی کبد می شود که می تواند کشنده باشد.

نشانه های اصلی این بیماری نفخ شکم، ورم کردن ساق و مچ پاها، رنگ زرد پوست و چشم ها، ادرار تیره، خستگی، حالت تهوع، استفراغ و کم اشتهایی است. همان طور که می دانید، اگر عملکرد کبد مختل شود دیگر اعضای بدن تحت تاثیر قرار می گیرند. به همین دلیل جلوگیری از بیماری های کبدی همیشه یک اولویت است. زردچوبه می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

طبق تحقیقات، زردچوبه میزان صفرا یا زردآب را در کبد افزایش می دهد، کبد را پاکسازی، سلول های کبد را دوباره توانمند می کند و انرژی را به کبد اضافه می کند. در نتیجه کبد می تواند به آسانی سموم را از بدن رفع کند. علاوه بر این زردچوبه احتمال افزایش انرژی و بهبود جریان خون را خیلی خوب دارد. به ویژه، زردچوبه برای بیماری های کبدی تاثیر آنتی اکسیدانی خیلی خوبی به واسطه کورکومین دارد.

به همین دلیل است که با استفاده از زردچوبه بروز بیماری های کبدی به عقب می افتد. برای استفاده از زردچوبه برای جلوگیری از بیماری های کبدی می توانید دستورالعمل های بالا را دنبال کنید.

خاصیت زردچوبه در پیشگیری از نارسایی کلیه

کلیه ها اعضایی پنهان پشت ستون فقرات بالای کمر هستند. کلیه ها چند عملکرد برای حفظ بدن دارند. آنها خون را با حذف پسماند و آب اضافه و حفظ تعادل نمک و الکترولیت های درون خون و تنظیم فشارخون تصفیه می کنند.
نارسایی کلیه شرایطی است که در آن عملکرد کلیه مختل می شود. بر اساس مدت زمان بیماری، افراد معمولا نارسایی کلیه را به دو دسته تقسیم می کنند: نارسایی وخیم کلیه و بیماری مزمن کلیه. نارسایی وخیم کلیه در طول چند روز اتفاق می افتد و عملکرد کلیه ها می تواند در طول چند هفته کاملا یا تا قسمتی ترمیم شود.

در مقابل، نارسایی مزمن کلیه تا حد زیادی پیشرفت می کند و عملکرد کلیه نمی تواند در کوتاه مدت بازسازی شود.

وقتی کلیه ها آسیب ببینند، در بدن آب و پسماندهایی به وجود می آید که باعث ورم مچ پاها، استفراغ، ضعف، بدخوابی و کوتاهی تنفس می شود. درمان نارسایی مزمن کلیه می تواند فقط سرعت بیماری را کاهش دهد و از دردسرهای آن جلوگیری کند.

وقتی عملکرد کلیه ها تا 90% کاهش یابد، بیمار به مراحل پایانی نزدیک می شود و به درمان جایگزین کلیوی با دیالیز روزانه، دیالیز پروتئینی یا پیوند کلیه احتیاج دارد. نارسایی کلیه خیلی خطرناک است. این درمان هزینه و زمان زیادی لازم دارد.
بنابراین بهترین کار، پیشگیری اولیه بیماری است. یکی از آسان ترین روش ها استفاده از زردچوبه است.

یک مطالعه منتشر شده در سال 2008 نشان داد افرادی که معمولا از زردچوبه استفاده می کنند اگزالات (یک پسماند معمولی که با ادرار از بدن آزاد می شود) بیشتری نسبت به بقیه در ادرار دارند. علاوه بر این، اجزای فعال زردچوبه سطح انرژی کلیه ها را افزایش می دهند و به عملکرد بهتر آنها کمک می کند. برای بهره مندی از خواص زردچوبه برای بهبود کلیه ها از دستورات مصرفی که قبلا گفته شد پیروی کنید.

چند نکته درباره استفاده از زردچوبه

هنگام استفاده از زردچوبه برای گرفتن بهترین نتایج باید به چند نکته زیر توجه کنید:

  • خانم های باردار نباید از نشاسته زردچوبه استفاده کنند. مصرف داروهای حاوی اجزای زردچوبه در طول بارداری هم می تواند خطرناک باشد.
  • اگربعد از خوردن زردچوبه رفلاکس معده دارید مصرف آن را متوقف کنید.
  • مصرف بیش از حد پودر زردچوبه می تواند از جذب آهن در بدن جلوگیری کند. افراد مبتلا به کم خونی باید به مقدار زردچوبه ای که استفاده می کنند توجه کنند.
  • زردچوبه می تواند سرعت لخته شدن خون را پایین بیاورد. اگر جراحی در پیش دارید نباید 2 هفته قبل از آن زردچوبه استفاده کنید.
  • در صورت مصرف وارفارین، آسپرین، ایبوپروفن یا داروهای مشابه که انعقاد خون را کاهش می دهند قبل از مصرف زردچوبه یا دیگر با پزشکتان یا دیگر مواد غذایی شامل کورکومین با پزشکتان مشورت کنید.

حالا دیگر می توانید از زردچوبه به جز آشپزی استفاده های دیگری هم بکنید. و بدن و پوستتان را سالم تر کنید.

بیشتر بخوانید:

خواص اعجاب انگیز زردچوبه برای درمان مشکلات تخمدان و عفونت رحم

۱۶ خاصیت دارویی و درمانی زردچوبه

خواص دارویی زردچوبه،چقدر با خاصیت های درمانی زردچوبه آشنا هستید؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (13 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits