دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با گیاه شنگ و خواص آن

مهم ترین خواص دارویی و درمانی گیاه شنگ

آشنایی با گیاه شنگ و خواص آن
15
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آشنایی با خواص درمانی گیاه شنگ _ شنگ گیاهی است که خواص دارویی متعددی دارد و در درمان برخی بیماری‌ ها مثل ناراحتی‌ های گوارش از آن استفاده می‌شود.

"گیاه شنگ" پر از خاصیت

این گیاه در درمان زخم‌ های گوارشی و ریه مورد استفاده قرار می‌گیرد و عصاره آن به دلیل قابض بودن جهت درمان انواع خونریزی از جمله خونریزی‌های رحمی، دستگاه تنفسی و درمان برخی از انواع اسهال نیز مؤثر است. با دلگرم همراه شوید .

مهم ترین خواص دارویی و درمانی گیاه شنگ

گیاه شنگ چیست؟ + فواید و نحوه مصرف آن

شنگ درفصل بهار می‌ روید. این گیاه دو لپه‌ ای و دو جنسی است به وسیله بذر در محیط رشد می‌کند و از خانواده کاسنی است.

کارشناس گیاهان دارویی با بیان اینکه شنگ قابض است اظهار داشت: این خاصیت گیاه برای صفرا مضر است .

بیشترین خاصیت گیاه در ریشه است که متاسفانه در ایران از برگ و ساقه استفاده می‌شود.

خادم الحسینی به ترکیبات تشکیل دهنده شنگ اشاره کرد و گفت: این گیاه حاوی اسید کوماریک،‌ اسید کافئیک و گالیک اسید است.

این اسید‌ها فعالیت آنتی‌ اکسیدانی دارند لذا با رادیکال‌های ‌آزاد که باعث سرطان می‌شوند مقابله می‌کنند.

وی ادامه داد: ساقه گیاه شنگ غنی از ترکیبات فنولی است. شنگ برای زخم معده نقش حفاظتی دارد و دیواره معده را تقویت می‌کند. همچنین در سم زدایی بدن نیز از این گیاه استفاده می‌شود.

خواص و کاربرد برگ شنگ

تازه آن را بکوبید و با تخم مرغ به صورت کوکو بپزید و برای تسکین درد قلب میل کنید. هر روز آب تازه ی آن را بگیرید و بنوشید و روزی سه بار هم بر زگیل ها بمالید، زگیل را رفع و درمان می کند.

اگر در آب بجوشانید و آب آن را هر شب بر سر بمالید، کچلی را درمان می کند. پاشیدن خشک شده برگ و گل، که به صورت پودر در آمده، برای التیام زخم ها و جراحت های کهنه و رفع بوی تعفن آن ها مفید است.

گل ها آن به تنهایی خاصیت ضد عفونی کردن را نیز دارند و برای التیام زخم ها مصرف می شود. اگر محور گل آن را با موم زنبور عسل مخلوط کنید، برای معالجه سوختگی از آتش بسیار مناسب است. در بعضی نواحی که شنگ به عنوان سبزی مصرف می شود، بعضی زنان که در بارداری دچار ویار شده و تمایل زیادی به خوردن شنگ پیدا کرده اند، به این طریق ناراحتی های این دوره را کاهش می دهند.

از گیاه قطع شده شنگ، ماده ای ارزشمند ترشح می شود که به نام قندرون معروف می باشد، در قدیم از این ماده مانند آدامس استفاده می کردند و برای آن اثرات درمانی مفید، مثل مقوی کبد و قلب، ضد احتقان خون و اشتها آور قائل بودند.

ریشه ی گیاه شنگ

سی تا پنجاه گرم از آن را در یک لیتر آب نیم ساعت بجوشانید و صبح ناشتا و بین غذاهای اصلی آب آن را بخورید. قابض است، برای دفع سموم مفید می باشد، نزله ی ریوی، ورم و درد شصت پا یا نقرس و روماتیسم را درمان می کند، برای درمان پوستی که خارش دارد و زخم می شود و اگزما نافع است، چرک گوش را بند می آورد و آن را خشک می کند. برای افرادی که دچار مسمومیت شده اند توصیه شده است.

تذکر : ریشه شنگ مضر کلیه است و مصلح آن عناب است.

بیشتر بخوانید :

۱۵ خاصیت دارویی و درمانی شبدر قرمز برای سلامتی و زنان

برگ نعنا تسکین دهنده ی درد دندان + خواص نعنا برای بدن

آشنایی با خواص بی نظیر گیاه افنان برای زنان

۷مورد از خواص گیاه بومادران + عوارض آن



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (15 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits