دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روغن اسپند (اسفند) چیست ؟ خواص بی نظیر روغن اسپند کدامند ؟
40
زمان مطالعه: 8 دقیقه
مهمترین خواص روغن اسپند شامل درمان سیاتیک و دردهای مفصلی، رفع مشکلات پوست و مو، از بین بردن قولنج، کاهش درد و سنگینی گوش، جلوگیری از سردی و پیشگیری از افتادگی رحم می‌شود.

خواص روغن اسپند

روغن اسپند (اسفند) : اسپند گیاهی خودرو و دارویی است که در اکثر خانه‌های ایرانی یافت می‌شود و از قدیم برای دفع چشم زخم و همچنین ضدعفونی کردن محیط از آن استفاده می‌کرده‌اند. علاوه بر دانه‌های اسپند روغن آن نیز خواصی دارد. روغن اسپند طبیعت گرم و خشکی دارد، بنابراین برای کسانی که از بیماری‌هایی با منشا سرد مزاجی رنج می‌برند مفید خواهد بود. در ادامه‌ی این مطلب با مهمترین فواید روغن اسپند آشنا خواهید شد.

اسپند از انواع گیاهانی است که از آن استفاده زیادی می شود. از سوزاندن دانه این گیاه می توان برای ضد عفونی کردن هوا و دور کردن حشرات و خوشبو کردن هوا استفاده کرد و برخی نیز بر این باور هستند که اسپند برای دفع چشم زخم مفید است.

در ادامه این مطلب از مجله دلگرم انواع خواص اسپند و مهم ترین فواید دارویی و درمانی آن را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

گیاهان دارویی انواع مختلفی دارند و دارای عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای شیمیایی هستند بنابراین بهتر است شما با توجه به نوع بیماری خود برای درمان آن از گیاه دارویی مناسبی استفاده کنید. خواص اسپند بیشمار است و از گذشته تا به امروز برای درمان برخی از بیماری ها از این گیاه دارویی استفاده می شود.

خواص روغن اسپند

مهمترین فواید روغن اسپند

اسپند یا اسفند و اسطوخودوس و کندر از انواع گیاهان دارویی مناسب برای درمان برخی از بیماری ها هستند که مضرات این گیاهان دارویی نسبت به داروهایی شیمیایی کمتر است. بر اساس تحقیقات طب سنتی طبیعت گیاه اسپند گرم و خشک است بنابراین بهتر است این گیاه دارویی را با توجه به طبع خود استفاده کنید.

روغن اسپند در التیام بیماری های پوستی، جوشانده ریشه اسپند اثر بسیار زیادی دارد عفونت های پوستی خصوصا اگزما را درمان می کند و از بروز حساسیت های پوستی جلوگیری می کند. دانه های اسپند خواب آور و معرق است. اسپند نرم کننده سینه و ریه بادشکن، زیاد کننده شیر مادر مسهل سودا بغلم و ضد کرم کدو است. خوردن دانه های خشک اسپند همراه با کمی خاکشیر تقطیر ادرار و سستی ادرار را درمان می کند. خوردن مخلوطی از دانه های اسپند و تخم رازیانه بی اختیاری ادرار و دفع شبانه ادرار را درمان می نماید البته برای درمان این بیماری باید از رژیم های خاص نیز پیروی نمود در مورد اول پرهیز از خوردن لبنیات و ترشیجات و در مورد دوم حتما باید از معجون عسل و زرده تخم مرغ در صبحانه استفاده کرد.

جوشانده اسپند در تسکین دردهای عصبی گوش توام با آب ترب و روغن زیتون بسیار موثر است. البته به علت سمی بودن از مقدار بسیار کم در این جوشانده باید استفاده کرد. برای رفع استسقا»، سیاتیک سو» دارد خوردن خیسانده دانه های آن جهت تحلیل مواد سوداوی و تصفیه خون و نرم داشتن سینه نافع است اگر ۳۰۰ گرم دانه اسپند رابا چهار برابر آب بجوشانند بعد صاف کنند و با صدگرم عسل و هفتاد گرم روغن کنجد مخلوط کرده و به تدریج در طول یک ماه بخورند برای تنگی نفس مفید است و سرفه خشک و رطوبتی را درمان می کند بخور اسپند بر درمان دندان توصیه شده مقدار خوراک اسپند نباید زیاد باشد دود اسپند ضدحساسیت است،

چکاندن آب اسپند پخته شده در چشم، پرخونی و قرمزی چشم را التیام می بخشد. در کشور مصر از روغن دانه های اسفند فرآورده های تهیه می شود که برای افزایش میل جنسی به کار می رود. در یونان از دانه ها برای چشم درد و به عنوان کرم کش، قاعده آور، مسکن و معرق استفاده می شده است. در هندوستان جهت درمان سفلیس و در آفریقای شمالی برای پایین آوردن تب استفاده می شده است.

1. درمان درد مفاصل و سیاتیک

درمان دردهای مفصلی مانند درد سیاتیک از مهمترین خواص روغن اسپند به شمار می‌آید. یکی از علل بوجود آمدن بیماری‌هایی مانند سیاتیک و درد‌های مفصلی غلبه سردی و رطوبت در بدن فرد است. گرمی روغن اسپند می‌تواند در درمان این نوع درد‌ها موثر باشد. مالیدن روغن‌های گیاهی با طبع گرم مثل روغن اسپند می‌تواند موجب تسکین درد شود. ابن سینا نیز در کتاب خود به اثرات ضد درد اسپند اشاره کرده است. مقداری از روغن اسپند را روی موضع مورد نظر ریخته و به صورت دورانی ماساژ دهید سپس با پارچه‌ای آن را بپوشانید. روغن اسپند باعث گرمی کردن آن ناحیه شده و رطوبت را می‌گیرد.

2. درمان رعشه و پرش ناگهانی بدن

کافیست چند قطره از روغن اسپند را داخل بینی چکانده.

3. تقویت میل جنسی

از دیگر خواص روغن اسفند می‌توان به افزایش میل جنسی اشاره کرد. در مردان ماساژ روغن اسپند بر اندام تناسلی و اطراف آن باعث تقویت و افزایش میل جنسی شده و به نعوظ کامل کمک می‌کند.

4. درمان صرع (خواص روغن اسپند)

کافیست چند قطره از روغن اسپند را داخل بینی چکانده.

5. درمان مشکلات زنانگی

اگر دچار سردی، افتادگی رحم و یا اختلالات قاعدگی هستید استفاده از روغن اسپند می‌تواند در درمان این مشکلات به شما کمک کند. کافیست مقداری روغن اسپند را با عسل ترکیب کرده و به روش تزریق واژینال یا تنقیه استفاده کنید.

6. خواص روغن اسفند برای مو

برای مشکی کردن مو و همچنین کمک به درمان شپش می‌توانید خواص روغن اسپند بهره بگیرید. یکی از مشهورترین خواص این روغن ضد شپش بودن آن است. اسپند دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی است. همچنین به تیره کردن مو کمک می‌کند. کافیست چند قطره روغن اسپند را روی مو و پوست سر خود مالش داده و چند ساعتی اجازه دهید روی سر بماند. پس از چند بار استفاده شاهد اثرات آن بر روی پوست سر و موی خود خواهید بود.

7. خواص روغن اسپند برای پوست

روغن اسپند خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند در کاهش حساسیت و خارش پوست موثر باشد. همچنین مالیدن روغن اسپند برای ترک پوست مفید است. برای درمان جذام و زخم های پوستی نیز مؤثر است.

8. درمان سردی رحم (خواص روغن اسپند)

کافیست چند قطره از روغن اسپند را با عسل مخلوط کرده و سپس از طریق واژینال استفاده نمایید .

9. روغن اسفند مفید برای دردهای گوش

یکی دیگر از خواص روغن اسپند درمان درد‌های گوش است. برای درمان گوش درد و سنگینی گوش چند قطره از آن را در گوش بچکانید.

10. کمک به رفع قولنج

در اثر سردی، دردی در روده بوجود می‌آید که به آن قولنج می‌گویند. استفاده موضعی از روغن اسپند به کاهش و بهبود درد قولنج کمک می‌کند.

11. درمان پرش اعضای بدن به طور ناگهانی در خواب

تا به حال پیش آمده که در خواب دست یا پای شما پرش داشته باشد بطوری که از خواب بیدار شوید؟ به گفته‌ی برخی کارشناسان یکی از علل این پدیده سردی مغز است. استفاده از روغن اسپند به خاطر طبع گرمش در درمان این علائم اثر‌گذار است. استفاده از ماساژ روغن اسپند روی اعضای بدن به بهبود این مشکل کمک می‌کند.

سایر خواص روغن اسپند

  • رفع فراموشی
  • درمان صرع، لقوه و رعشه
  • رفع ترس
  • مُدر
  • از بین برنده خلط
  • قاعده آور طبیعی
  • درمان درد و گرفتگی عضلات
  • جلوگیری از سستی و خواب رفتگی عضلات
  • رفع بلغم و سودا
  • درمان رماتیسم
  • معالجه امراض سرد کلیوی و ریوی
  • نرم و تلطیف کننده‌ سینه
  • و اخیرا محققان طی مطالعات زیادی به خواص ضد سرطانی آن نیز پی برده‌اند

نحوه استفاده روغن اسفند (اسپند)

هم به صورت موضعی در نواحی مورد نظر ماساژ داده می‌شود و هم به صورت تنقیه استفاده می‌شود. اگر روغن مخصوص خوردن تهیه شده باشد از آن می‌شود به صورت خوراکی نیز استفاده کرد.

در مودر زانوهای آب آورده روزی 2 مرتبه روی زانوها 4-5 قطره از روغن ریخته و حتما به حالت دورانی ماساژ داده و روی آن را با پارچه ای بسته و عضو را گرم نگه دارید تا رطوبت را بگیرد . سعی کنید پاها را تا جایی که امکان دارد خم نکنید و بیشتر پاها را دراز کنید تا بهبودی کامل ادامه یابد.

موارد منع مصرف روغن اسپند

  • مصرف آن برای زنان باردار توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود.
  • در صورت استفاده زیاد ممکن است عوارضی چون تهوع و سردرد در پی داشته باشد.
  • استفاده از آن برای افراد گرم مزاج مناسب نیست.


بیشتر بخوانید :

۸ خاصیت شفابخش روغن مار + طرز تهیه

با طرز تهیه روغن مورچه در خانه آشنا شوید!

۲۰ خاصیت معجزه آسای روغن زنجبیل + طرز تهیه روغن زنجبیل

طرز تهیه روغن زالو اصل در خانه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (40 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits