دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 خواص چای قاصدک + طرز تهیه دمنوش گل و ریشه قاصدک

خواص قاصدک؛ ۱۵ خاصیت بی نظیر قاصدک و دمنوش قاصدک برای سلامتی

خواص چای قاصدک + طرز تهیه دمنوش گل و ریشه قاصدک
12
زمان مطالعه: 13 دقیقه
طرز تهیه و خواص چای قاصدک : قاصدک به نام‌های مختلفی مانند کاسنی بری، کاسنی زرد، خبرچین، هند بابری و ... مشهور است. از برگ و ریشه گل قاصدک دمنوش یا چای قاصدک تهیه میشود.

چای قاصدک و فواید آن برای سلامتی

قاصدک از مواد سالم مانند کاروتن، فیبر، مواد معدنی، بتا کاروتن، ویتامین C و بسیاری از مواد دیگر تشکیل شده است. این چای از طب گیاهی چینی است. قاصدک دارای مزایای بسیاری برای سلامتی است. از ریشه برگ و گل گیاه قاصدک در داروهای گیاهی استفاده می شود. قاصدک همچنین بشکل چای مصرف می شود .

divider

خواص چای قاصدک

چای قاصدک برای سفت کردن پوست شکم

قاصدک یکی از گیاهان دارویی خوب برای کسانی است که به دنبال سفت کردن پوست شکم هستند. این گیاه دارویی می‌تواند عملکرد کبد انسان را بهبود ببخشد. چای قاصدک همچنین، به دفع آب حبس شده در بدن و سموم دیگر کمک می‌کند و در عین حال نفخ شکم را نیز از بین می‌برد. شما می‌توانید این گیاه را با سایر ادویه‌ها ترکیب کنید تا چربی شکم ناشی از حبس آب کاهش بیابد.

دستورالعمل تهیه چای قاصدک برای سفت کردن پوست شکم

  • ۱ قاشق غذاخوری ریشه‌ی قاصدک، یک تکه زنجبیل تازه، یک تکه پوست دارچین، ۱ دانه‌ی هل، ۴-۶ برگ نعناع را با هم مخلوط کنید
  • آن‌ها را در یک کاسه قرار دهید و بعد بجوشانید
  • بعد از ۵-۱۰ دقیقه، ‌چای را صاف کنید و ۲ قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید
  • این چای را ۲ تا ۴ بار در روز بنوشید تا به بهترین نتایج ممکن برسید
احتیاط: اگر از کانال‌های مسدودشده‌ی صفرا یا دیگر مشکلات مرتبط با مثانه رنج می‌برید، از مصرف این چای اجتناب کنید. قبل از استفاده از این چای، با پزشک‌تان مشورت کنید.

چای قاصدک برای درمان راشیتیسم

گیاه قاصدک غنی از مواد مغذی است. ریشه و برگ این گیاه دارویی منبع خوبی از ویتامین‌هایی مانند ویتامین A، C، D و B است. قاصدک همچنین دارای مواد معدنی از جمله آهن، منیزیم، پتاسیم، روی، منگنز، مس، کولین، کلسیم، بور و سیلیکون است. در واقع قاصدک یکی از گیاهان دارویی است که متخصصان تغذیه مصرف آن را برای راشیتیسم توصیه می‌کنند.

دستورالعمل تهیه چای قاصدک برای درمان راشیتیسم

  • برگ قاصدک را در یک قوری بریزید
  • آب داغ را روی برگ‌ها بریزید.
  • به مدت ۳ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.
  • هم بزنید و صبر کنید که یک دقیقه‌ی دیگر هم دم بکشد.
  • ترکیب را صاف کنید و چای را بنوشید.

چای قاصدک برای درمان درد آرتریت

برگ‌های قاصدک دارای خواص قدرتمند ضد التهابی هستند. لی هچمن، نویسنده‌ی کتاب “‌ پزشکی طبیعی بالینی‌‌”‌ در این مورد می‌گوید،‌ برگ‌های قاصدک می‌توانند اینترلوکین‌ها و سایر مولکول‌های دستگاه ایمنی را که باعث تحریک التهاب می‌شوند، مهار کنند. هم‌چنین قاصدک مملو از کلسیم ارگانیک است که برای سلامت استخوان‌ها ضروری است. به علاوه، این گیاه به طور قابل توجهی سرشار از ویتامین A و ویتامین C است که می‌توانند به طور طبیعی بافت آسیب دیده را ترمیم کنند. اسید لینولئیک موجود در قاصدک جزء یکی از اسیدهای چرب ضروری است که می‌تواند واکنش‌های ایمنی بدن را تنظیم و التهاب را سرکوب کند.

دستورالعمل تهیه چای قاصدک برای درمان درد آرتریت

الف. ۳ قاشق چای خوری برگ قاصدک تازه (یا یک قاشق چای خوری برگ خشک شده) را در یک فنجان آب بجوشانید.
ب. در صورت تمایل، مقداری عسل به آن اضافه کنید تا طعم خوبی پیدا کند.
پ. این نوشیدنی را صاف کنید و دو بار نوش جان کنید.

همچنین ریختن برگ‌های قاصدک در سالاد یا خوردن آن به همراه مقداری روغن زیتون فرا بکر میز فواید مشابه‌ای به همراه خواهد داشت.

دمنوش ریشه قاصدک برای درمان سنگ کلیه

ریشه قاصدک علاوه بر خواص ضد التهابی‌اش که به کاهش درد و تورم کمک می‌کند، قادر است به دفع سنگ کلیه نیز کمک کند. پتاسیم موجود در این گیاه دارویی باعث ایجاد چنین خاصیتی در آن می‌شود. هم‌چنین، ریشه‌ی قاصدک به عنوان ماده‌ی ادرارآور طبیعی نیز شناخته می‌شود.

ریشه گیاه قاصدک ممکن است با داروهای ضد فشار خون و دیابت تداخل ایجاد کند. از این رو، در صورت مصرف هر یک از این داروها، از این درمان خانگی برای سنگ کلیه استفاده نکنید. هم‌چنین، استفاده از این درمان خانگی برای افراد مبتلا به بیماری‌های مربوط به کیسه‌ی صفرا نیز توصیه نمی‌شود.

دستورالعمل تهیه دمنوش ریشه قاصدک برای درمان سنگ کلیه

  • ریشه‌ی قاصدک را در آب جوش بریزید و اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه دم بکشد.
  • در نهایت، این دمنوش گیاهی را صاف کنید و بنوشید.
  • روزی ۲ الی ۳ فنجان از این دمنوش بنوشید.

دمنوش ریشه قاصدک برای از بین بردن خال

گیاه قاصدک در درمان خال بسیار موثر است. شیره‌ی موجود در ریشه و ساقه‌ی قاصدک دارای خواص پاک‌کننده است و می‌تواند خال ، زخم، جوش، و حتی زگیل را درمان کند.

دستورالعمل تهیه دمنوش ریشه قاصدک برای از بین بردن خال

  • مایع شیری را از ریشه قاصدک استخراج کنید و آن را بدون این‌که رقیق کنید، روی خال بمالید.
  • اجازه بدهید دارو به مدت یک ساعت بماند و سپس آن را بشویید.
  • اگر نمی‌توانید ریشه قاصدک را پیدا کنید، خمیر تهیه‌شده از ریشه‌ی خشک قاصدک را بر روی خال استفاده کنید. روش دیگر هم این است که می‌توانید یک ساقه‌ی قاصدک را چند بار در روز روی خال بمالید و بعد از یک ساعت آن را بشویید.
  • برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن، ۲-۳ بار در روز این روش را انجام دهید.

چای قاصدک برای پایین آوردن سطح کراتینین

زمانی که پای پایین آوردن سطح کراتینین به میان می‌آید، فراموش نکنید که ثابت شده‌است دمنوش ریشه قاصدک به عنوان یک دیورتیک (ادرار‌آور) طبیعی که می‌تواند به حذف سموم مضر از بدن کمک کند، بسیار موثر است. علاوه بر این، ریشه‌ی قاصدک عملکرد کلیه را نیز بهبود می‌بخشد و تورم ناشی از احتباس آب و همچنین ادم را کاهش می‌دهد.

دستورالعمل تهیه دمنوش ریشه قاصدک

برای استفاده از ریشه قاصدک، فقط باید ۱ قاشق غذاخوری از پودر ریشه خشک ‌شده قاصدک را در یک فنجان آب جوش بریزید. سپس اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد و آن را صاف کنید. برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن، باید این دمنوش را ۲ تا ۳ بار در روز به مدت چند هفته مصرف کنید. همچنین مراقب باشید که دمنوش ریشه‌ی قاصدک ممکن است با دیابت و داروهای فشار خون بالا تداخل ایجاد کند.

چای قاصدک برای آب آوردن شکم

ریشه قاصدک، به عنوان یک دیورتیک طبیعی شناخته شده‌است. این گیاه دارویی کمک می‌کند تا مایع اضافی موجود در شکم کاهش بیابد. ریشه قاصدک همچنین به فرایند هضم کمک می‌کند و اثرات ضد التهابی بر روی کبد فرد مبتلا به سیروز دارد.

دستورالعمل تهیه چای قاصدک

۱. ریشه قاصدک را در آب داغ به مدت ۱۰ دقیقه دم بگذارید.
۲. ترکیب را صاف کنید و اجازه بدهید که خنک شود.
۳. عسل را به فنجان چای قاصدک اضافه کنید و در نهایت آن را بنوشید.

چای قاصدک برای نارسایی کلیه

قاصدک به عنوان یکی از داروهای مؤثر خانگی برای نارسایی کلیه در نظر گرفته می‌شود. این گیاه دارویی حاوی مواد معدنی، پروتئین، خواص دیورتیک و ویتامین است. بنابراین، می‌تواند به درمان نارسایی کلیه کمک کند و سلامت کلیه را بهبود ببخشد. علاوه بر این، گیاه قاصدک همچنین برای افزایش دفع و تولید ادرار مفید است. برای رسیدن به بهترین نتایج، می‌توانید یک تا دو کپسول قاصدک را در روز مصرف کنید. ویتامین B، ویتامین A، C و D نیز در برگ قاصدک موجود است.

اعتقاد بر این است که نوشیدن چای قاصدک باعث بهبود نارسایی کلیه می‌شود. با این وجود، قبل از استفاده از قاصدک برای درمان نارسایی کلیه، سنگ کلیه و سایر اختلالات سلامتی، حتما با پزشک‌تان صحبت کنید.

علاوه بر این، قاصدک یک منبع عالی از مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن و روی است. نه تنها برگ قاصدک بلکه ریشه‌ی آن نیز می‌تواند به طور طبیعی و موثری بیماری کلیه را درمان کند. ریشه قاصدک به علت خواص ضد باکتری که دارد باعث کاهش عفونت در دستگاه ادراری می‌شود. به علاوه، قاصدک دارای خواص ضد التهابی است که به از بین رفتن سنگ کلیه نیز کمک می‌کنند.

میزان مصرف چای قاصدک برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیه

دوز توصیه شده‌ی روزانه برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیه ۲ تا ۸ گرم ریشه‌ی خشک قاصدک است که باید به صورت سه بار در روز مصرف ‌شود. روش دیگر این است که می‌توانید کپسول‌های ۲۵۰ میلی‌گرمی از عصاره‌ی پودری را به صورت کپسول سه یا چهار بار در روز مصرف کنید.

باید در این‌جا اضافه کنم که قاصدک ممکن است با بعضی داروهای خاص که فشار خون بالا یا دیابت را درمان می‌کنند، واکنش نشان دهند. علاوه بر این، اگر از بیماری کیسه صفرا رنج می‌برید، نباید قاصدک را بیش از یک ماه مصرف کنید.

چای قاصدک برای گل مژه

به عنوان یکی از توصیه‌های خلاص شدن از دست گل مژه، مطمئن شوید تا آنجا که می‌توانید برای مبارزه با باکتری‌هایی که باعث گل مژه می‌شوند و همچنین تمیز کردن بدن‌تان چای قاصدک می‌نوشید. همچنین، می‌توانید یک کیسه‌ی چای قاصدک را بجوشانید، بگذارید کمی خنک شود و بعد از آن به عنوان کمپرس گرم روی چشم‌های‌تان استفاده کنید.

چای قاصدک برای سنگ کیسه صفرا

گیاه دارویی قاصدک از کبد شما حمایت می‌کند و به عملکرد کیسه صفرا کمک می‌کند. برگ قاصدک به افزایش دفع صفرا از کبد و در نتیجه زدودن سموم از آن و سوخت و ساز چربی کمک می‌کند. این گیاه همچنین برای تحریک کیسه صفرای تنبل موثر است. بنابراین، استفاده از قاصدک برای درمان سنگ کیسه صفرا منطقی به نظر می‌رسد. شما همیشه می‌توانید برگ‌های سبزرنگ و ظریف قاصدک را به سالادتان اضافه کنید یا آنها را بخارپزکنید و بخورید. همچنین می‌توانید چای قاصدک بنوشید. در اینجا دستورالعمل تهیه‌ی چای قاصدک را می‌بینید.

دستورالعمل تهیه چای قاصدک

  • برگ‌های قاصدک را در یک ظرف یا فنجان بریزید.
  • روی آن آب داغ بریزید.
  • در ظرف را بگذارید و اجازه بدهید به مدت ۵ دقیقه خیس بخورند.
  • اگر دوست دارید کمی عسل به این چای اضافه کنید.
  • این چای را دو یا سه بار در روز بنوشید.
  • اگر مبتلا به دیابت هستید، باید قبل از مصرف گیاه قاصدک، با پزشک‌تان مشورت کنید.

چای قاصدک برای درمان ادم یا ورم بدن

قاصدک به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و دیورتیک طبیعی که دارد، شناخته شده‌است و بنابراین می‌تواند برای کاهش حبس مایعاتِ همراه با ادم یا ورم بدن مورد استفاده قرار گیرد.این چای را دو بار در روز مصرف کنید تا از خواص آن به طور مطلوبی بهرمند شوید.

دستورالعمل تهیه چای قاصدک

  • عصاره‌ی چای قاصدک را به آب اضافه کنید و آن را در یک ظرف بجوشانید.
  • ترکیب را صاف کنید و بعد کمی صبر کنید تا خنک شود.
  • مقداری عسل برای بهبود طعم نوشیدنی اضافه کنید و سپس آن را مصرف کنید.

چای قاصدک برای درمان خشکی واژن

برگ قاصدک به نرم و مرطوب شدن واژن کمک می‌کند.

دستورالعمل تهیه چای قاصدک

برای تهیه‌ی یک داروی گیاهی با استفاده از قاصدک، ۱۴ گرم برگ خشک‌شده‌ی آن را با آب جوش مخلوط کنید. اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه بجوشد. هر روز ۳ فنجان از این دارو را مصرف کنید. اگر در حال مصرف مکمل آن هستید، آن را به ۳۰۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنید.

دمنوش قاصدک برای درمان جوش صورت نوزاد

مصرف دمنوش قاصدک نه تنها برای مادر بلکه برای کودک نیز مفید است. ریشه قاصدک به پوست کمک می‌کند تا باکتری‌هایی که باعث ایجاد آکنه می‌شوند را از بین ببرد، زیرا از اجزاء تلخ تشکیل شده‌است. اگر مادر از دمنوش قاصدک استفاده کند، نوزاد نیز می‌تواند توسط شیر مادر مزایای آن را دریافت کند.

دستورالعمل تهیه چای قاصدک

  • یک کاسه پر از آب و چند ریشه‌ی قاصدک، ۸ سانت علف لیمو و نصف فنجان گزنه را آماده کنید.
  • آب را بجوشانید و سپس تمام مواد را به آن اضافه کنید. پس از آن، اجازه بدهید مواد همراه با آب به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به جوشیدن ادامه بدهند. هنگام تهیه‌ی دمنوش، آن را مدام هم بزنید.
  • شکر و عسل را در صورت نیاز اضافه کنید و چای را صاف کنید.
  • برای درمان آکنه‌ی نوزادان، این دمنوش را سه بار در روز مصرف کنید.
  • شما می‌توانید باقی‌مانده‌ی دمنوش را در یخچال قرار دهید چرا که تا دو روز قابل نگهداری است.

دمنوش قاصدک برای درمان نفخ معده

این گیاه دارویی به از بین بردن گاز روده، تسکین ناراحتی معده و درمان نفخ معده کمک می‌کند.

دستورالعمل تهیه چای قاصدک

ریشه‌های گیاه قاصدک را تهیه کنید و از آن دمنوش بسازید. این دمنوش (چای گیاهی) به درمان باد شکم کمک می‌کند. هم‌چنین قاصدک را می‌توانید به عنوان ادویه به غذاهای‌تان نیز اضافه کنید که تاثیر آن به اندازه‌ی دمنوش آن است.

چای ریشه قاصدک برای درمان یبوست

تا اینجا مزایای بسیار زیادی درباره دمنوش و چای گل و ریشه قاصدک برای شما بیان کردیم. در قسمت پایانی این مقاله باید درباره خواص این گیاه دارویی برای درمان مشکل بسیار رایج یبوست صحبت کنیم.

عوارض دمنوش قاصدک

  1. زیاده روی در مصرف چای قاصدک برای خانم های باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.
  2. کسانی که دچار مشکلات کبدی، انسداد یا سنگ مجاری صفرا، انسداد روده، نارسایی کلیه و قلب و افرادی که آلرژی نسبت به گیاهان بابونه و گل مینای چمنی دارند، باید از مصرف گیاه قاصدک خودداری کنند.
  3. ریشه‌ قاصدک بر توانایی کبد برای جذب بعضی داروها اثر می‌گذارد و اگر تحت درمان دارویی خاصی هستید بهتر است پیش از مصرف این گیاه با پزشک مشورت کنید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (12 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits