دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص درمانی و باورنکردنی گلاب
6
زمان مطالعه: 8 دقیقه
خواص باور نکردنی گلاب در درمان بیماری ها _ گلاب معروفترین نوع عرقیات است كه از گل سرخ گرفته می‌شود .

خواص درمانی گلاب در طب سنتی ایران

گلاب از عرقیات ایرانی است که علاوه بر مصرف خوراکی از خاصیت درمانی بسیاری نیز برخوردار است که تنها در گلاب های باکیفیت یافت می شود و نباید از این ماده خوشبو که در کشور به صورت فراوان یافت می شود غافل ماند . با دلگرم همراه شوید.

گلاب - خواص درمانی گلاب

گلاب معروفترین نوع عرقیات گلاب است که از گل سرخ گرفته می‌شود. گفته می‌شود که حضرت محمد(ص) از عطر این گل استفاده می نمودند و به همین دلیل گل سرخ را با نام گل محمدی نیز می‌شناسند.

طرز تهیه گلاب

مقداری گل محمدی را در ظرف در بسته خاصی که بهتر است سفالی باشد ریخته همراه مقادیری آب با شعله ملایم می‌پزند. بخارات حاصل از جوشیدن را در ظرف دیگری خنک کرده (با روش میعان)، جمع‌آوری می‌کنند. ماده حاصله گلاب و اسانس می‌باشد.

در صورتی که داخل گلاب حاصل، مجدداً گل ریخته و جوشانده شود، اصطلاحاً گلاب دو آتشه به دست می‌آید که ماده موثره بیشتر و طعم و بوی تندتری دارد.

طرز تهیه شربت گلاب (جلاب)

یک شربت بسیار مفید که به سادگی می توان از گلاب تهیه کرد «جلاب» است

  1. برای تهیه، به اندازه یک واحد شکر یا نبات و حدود سه واحد گلاب را در یک ظرف ریخته تا حل شود. سپس روی حرارت ملایم قرار دهید تا کمی بجوشد. به آرامی کف روی آن را بگیرید.
  2. وقتی حجم آن به نصف رسید کمی زعفران به آن بیفزایید بعد از این که کمی جوش خورد از روی شعله برداشته، مایه شربت عسلی شکلی که به دست می آید همان جلاب است که خواص گلاب و زعفران هر دو را دارد.
  3. می توان برای ایجاد تنوع و افزودن خواص جلاب، مقداری عرق گل گاوزبان، بیدمشک، کاسنی یا بهارنارنج (حدود 1 واحد) به شربت اولیه اضافه نموده و سپس عملیات جوشاندن انجام شود. به این ترتیب، خواص این گیاهان دارویی نیز به جلاب اضافه می شود از جمله تقویت مغز و اعصاب، رفع خستگی، شادی بخشی و تفریح و بهبوددهندگی عملکرد ریه، کبد و قلب.
  4. بنابراین برای بیماری های روحی، روانی و افسردگی ها و نیز برای حالات ترس و اضطراب، فکر و خیال و همچنین بهبود عملکرد گوارشی، تنفسی و قلبی عروقی انسان بسیار مفید است.
  5. گلاب اصل، شفاف ، روشن ، بدون رسوب است و بوی آن بوی مطبوع گل محمدی و فاقد بوی ترشیدگی است.
  6. طعم گلاب نیز سنگین و کمی مایل به تلخی است که از جمله مهمترین نشانه های اصل بودن گلاب به شمار می رود.

چرا در مراسم عزا گلاب استفاده می شود؟

چرا گلاب روی لباس و بدن عزادارها می‌ریزند؟

به خاطر اینکه گلاب غم زدا است. ترشح ئیدروفین و اندروفین را در مغز متعادل می کند و احساس آرامش و آسودگی به انسان میدهد.

گلاب آرام بخشی طبیعی و مؤثر:

در طب سنتی گلاب طبیعت گرمی دارد و برای رفع استرس بسیار مفید و آرام‌بخش خوبی است و تقویت‌کننده اعصاب است.

نوشیدن و بوییدن آن برای التیام سردردهای ناشی از استنشاق هوای آلوده و رفع گیجی و منگی حاصل از آن مفید است.

گلاب ضدافسردگی است، عزت نفس، اعتماد، امید و قدرت ذهنی را تقویت و به طور موثری با افسردگی و اضطراب مبارزه می کند و ناراحتی های عصبی و بی خوابی را کاهش می دهد.

برای رفع بیماری های پوستی مفید است:

  • یکی از مهم ترین کاربردهای گلاب، جهت مواظبت از پوست است. گلاب برای انواع پوست ها به خصوص پوست های خشک و حساس مناسب است. یکی از موارد استفاده ی گلاب جهت پاک کردن پوست می باشد و می توان به جای محصولات شیمیایی پاک کننده، از آن استفاده کرد.
  • استفاده ی دیگر آن جهت طراوت و تازگی پوست است؛ بدین گونه که پس از هر بار استحمام که منافذ پوست بازتر هستند، گلاب را به پوست صورت بمالید.
  • در این حالت اسانس موجود درگلاب به سرعت جذب پوست می شود که با توجه به اثرات آن در افزایش جریان خون، باعث شادابی پوست می گردد. البته استفاده ی مداوم از این روش می تواند این اثرات مطلوب را ایجاد کند.
  • در رفع لکه های پوست موثر است. با خارج و خنثی کردن سموم، خون را تصفیه می کند و در نتیجه از ناراحتی پوستی در امان هستید.
  • گلاب به دلیل داشتن خاصیت ضدعفونی کنندگی نیز برای پوست سر و مو مفید است. این ماده حتی در رفع جوش های بدن نیز تاثیر دارد. برای این کار باید مقداری گلاب را با جوش شیرین مخلوط کنید تا خمیر نرمی به دست آید.
  • سپس این خمیر را مدت یک ساعت یا تمام شب (هنگام خواب) روی جوش های خود قرار دهید.
  • گلاب، بازسازی سلول های پوست را تسریع و خستگی و سرخی پلک ها را برطرف می کند.

گلاب: برای درمان بیماری های گوارشی:

  • ضدعفونی‌کننده، برطرف‌کننده بیماری‌های گوارشی، مقوی معده و قلب و تسکین‌دهنده دردهای روماتیسمی است و ضدتهوع خوبی است.
  • مصرف گلاب برای دل‌ پیچه‌ها مفید است به خصوص زمانی که نفخ به عضلات دستگاه گوارش فشار وارد می‌کند. گلاب بیشتر، به عنوان یک ماده ضدنفخ و بادشکن مطرح است یعنی باعث کاهش گازهای دستگاه گوارش می‌شود. این گازها ذرات ریزی هستند که یا جذب بدن می‌شوند یا به صورت باد گلو خارج می‌شوند. علاوه بر این خاصیت، گلاب می‌تواند تا حدودی از اسهال جلوگیری کند.
  • گلاب همچنین برای بیماری های گوارشی مانند نفخ، دل به هم خوردگی و اسهال مزمن مفید است و در رفع دردهای روماتیسمی نیز تاثیر دارد. .
  • این ماده قلب و معده را تقویت می کند و اضطراب را از دل دور می کند.

سایر خواص درمانی گلاب:

  • از بُخور گلاب می توان برای درمان گلودرد و بیماری های تنفسی استفاده نمودبرای معالجه اشخاص گرمازده، بهترین راه خورانیدن گلاب همراه با مقداری یخ است.
  • گلاب بهترین نوشیدنی برای کسانی است که دچار خونریزی سینه و گلو هستند. نوشیدن گلاب خنک، گرمی درون را از بین می برد و بدن را تقویت می کند و بوییدن آن برای تقویت قلب و رفع بیهوشی و تقویت حواس باطنی مفید است.
  • خوردن گلاب برای رفع بوی بد دهان مفید است و همچنین تحریک‌کننده هورمون‌ها بوده تا حدودی تنظیم‌کننده قاعدگی است.
  • خوردن گلاب به بیماران قلبی توصیه می‌شود و نوشیدن روزانه یک لیوان دوغ مخلوط با گلبرگ‌های گل‌ محمدی برای تنظیم کار جهاز هاضمه خصوصا در روزهای گرمی که به سر می بریم پیشنهاد می‌شود.
  • گلاب ضدعفونی کننده است؛ برای درمان زخم ها و جلوگیری از چرکی و عفونی شدن آن، مورد استفاده قرار می گیرد.
  • گلاب ضد ویروس؛ گلاب مانع از ورود ویروس های متفاوت به بدن می شود.
  • گلاب، ماهیچه ها و روده ها و رگ های خونی را منقبض می کند تا مانع افتادن دندان، ریزش مو، چروک شدن پوست و از بین رفتن استحکام روده ها، ماهیچه های ناحیه شکم و اندام ها شود. علاوه بر آن با انقباض رگ های خونی مانع از خون ریزی بر اثر زخم و خراش می شود.
  • گلاب با باکتری مبارزه می کند؛ در درمان اسهال، وبا، حصبه، مسمومیت غذایی و بیماری های دیگری که بر اثر باکتری به وجود می آید، موثر است. گلاب در درمان عفونت های باکتریایی داخلی مانند روده، معده، مجرای ادراری، عفونت های خارجی روی پوست، گوش و چشم نیز موثر است.
  • گلاب به دلیل داشتن خاصیت ضدعفونی کننده و ضدمیکروبی برای شستشوی چشم مناسب است؛ البته گلابی که به این منظور استفاده می شود باید عاری از آلودگی ها و به اصطلاح کاملا استریل باشد. برای رفع خستگی و درد چشم نیز می توانید مقداری گلاب به پشت پلک های خود بمالید.
  • زردآب را از کیسه صفرا خارج می کند و مانع مشکلاتی چون اسیدیته می شود.
  • در گذشته گلاب در طب سنتی مصارف درمانی بسیاری داشته است. به عنوان مثال دندان درد را با چکاندن چند قطره گلاب روی دندان پوسیده تسکین می بخشیدند.
  • سرعت لخته شدن خون را افزایش می دهد که این موضوع برای افرادی که پس از جراحی و آسیب دیدن به خون ریزی داخلی و خارجی دچار می شوند، حیاتی است.
  • گلاب به شدت مستعد رشد قارچ است حتی اگر در یخچال نگهداری شود و ممکن است در ظرف آن مقداری میکروب و قارچ رشد کند. از طرف دیگر نگهداری گلاب بیش از یک سال باعث تبخیر مواد معطر و کاهش تاثیر آن می‌شود. همچنین به دلیل رشد میکروب‌ ها و قارچ‌ها مصرف گلاب‌ های قدیمی توصیه نمی‌شود.
  • گلاب خواص شگفت انگیزی دارد وباید شکرگزار باشیم که این ماده مقوی ومفید در کشورمان تولید می شود و به راحتی به آن دسترسی داریم و با استفادۀ صحیح آن می توانیم از بروز بیماری های جدی پیشگیری کنیم.

بیشتر بخوانید :

درمان سر درد های عصبی و میگرن با طب سنتی و گیاهان دارویی

داروهای گیاهی مناسب برای کم کردن اشتها

چند داروی گیاهی شیرافزا در طب سنتی

گردآوری شده مجله ی دلگرم

مریم امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

x4 | ۵ سال پیش
سلام , گلاب حتی برای پاکسازی پوست هم خیلی عالی هستش.
0
0

hits