دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۶ خاصیت معجزه آسای گیاه پنجه گربه
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
پنجه گربه خواص و فواید پنجه گربه در این مقاله شما را با گیاه دارویی پنجه گربه آشنا خواهیم کرد. کرم پنجه گربه عصاره پنجه گربه

پنجه گربه برای قرن هاست که توسط بومیان اهل پرو برای درمان بیماری هایی همچون آسم، درد استخوان، آرتروز، عفونت مجاری ادراری، زخم و مشکلات روده استفاده میشده است. امروزه این گیاه اغلب برای تقویت سیستم ایمنی بدن به عنوان یک عامل ضد التهاب کاربرد دارد. پنجه گربه معمولا برای درمان روماتیسم استفاده میشود اما حتی برای درمان ایدز و سرطان نیز بکار برده شده است.

نام علمی: Uncaria tomentosa

نام های متداول: : پنجه شاهین

نژاد: روناسیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: پوسته درخت، ریشه

زیستگاه: ارجنگ اصالتا متعلق به منطقه جنوب و مرکز آمریکا است.

هشدار! اگر باردار هستید نباید از پنجه گربه استفاده کنید. استفاده از این گیاه دارویی برای کودکان ممنوع است.

پیشنهاد میکنم حتما با ادامه این مقاله همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.

پنجه گربه ، گیاه پنجه گربه ، گل پنجه گربه

فواید پنجه گربه

درمان بیماری آرتریت

تا به حال مطالعات زیادی در مورد خواص پنجه گربه و تاثیر گذاری آن بر روی آرتریت انجام شده است. در یک مطالعه سال 2001، 45 فرد مبتلا به استئوآرتریت زانو هر هفته 100 میلی گرم در روز از پنجه گربه یخ زده یا پلاسبو داده شد. نتایج نشان می داد که درد، در افرادی که از عصاره این گیاه استفاده کرده بودند، به صورت معنی داری کاهش داشته است. این گیاه سرشار از خواص ضد التهابی می باشد و همان طور که می دانید التهاب مهم ترین عامل در بیماری آرتریت است. شما می توانید از کرم پنجه گربه به صورت موضعی بر روی اندام های خود استفاده کنید تا از شر درد، خلاص شوید.

درمان سرطان

مطالعات علمی نشان می دهد که خواص پنجه گربه ممکن است باعث کشتن سلول های تومور و سرطان در لوله های آزمایش شود. دانشمندان معتقدند عصاره این گیاه مانع رشد MCF7 در رده سلول های سرطانی انسان با اثرات ضد نفوذی و ضد انعقادی روی سلول های سرطانی می شود. خواص آنتی اکسیدانی این گیاه دلیل خوبی است تا از آن برای درمان سرطان کمک گرفت چرا که آنتی اکسیدان ها از اکسیده شدن سلول ها توسط رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند.

کاهش فشار خون

از دیگر خواص پنجه گربه می توان به کاهش فشار خون اشاره کرد. در طب سنتی چینی، انواع پنجه گربه (Uncaria rhynchophylla) برای کاهش فشار خون و همچنین بهبود علائم عصبی مختلف استفاده شده است. این گیاه مانع تجمع پلاکتها و تشکیل لخته خون می شود. این بدان معنی است که پنجه گربه نه تنها می تواند از افزایش فشار خون جلوگیری کند، بلکه احتمال سکته های قلبی و مغزی را نیز کاهش می دهد. توانایی این گیاه برای بهبود فشار خون به یک آلکالوئید به نام هیرروسوتین نسبت داده شده است. این آلکالوئید در کانال های کلسیومی به عنوان یک مسدود کننده عمل می کند. مسدود کننده های کانال کلسیم می توانند فشار خون را از طریق مسدود کردن کلسیم از طریق ورود به سلول های دیواره قلب و دیواره های خون، کاهش دهند.

تقویت سیستم ایمنی

هم مطالعان حیوانی و هم انسانی تایید کرده اند که خواص پنجه گربه می تواند به سیستم ایمنی بدن کمک کند. در یک مطالعه حیوانی، محققان عصاره پنجه گربه (Uncaria tomentosa) را برای هشت هفته به نمونه ها داده بودند. آنها دریافتند که این عصاره به صورت قابل توجه ای نعداد گلبول های سفید خون را افزایش می دهد. بعد از اینکه این آزمایش چند بار مورد تکرار قرار گرفت، آن را بر روی نمونه های انسانی انجام دادند. دقیقا همان تاثیری که عصاره پنجه گربه بر روی حیوانات گذشته بود، بر روی سلول های انسانی نیز مشاهده شد.

درمان تبخال

این گیاه تاثیرات مثبتی بر روی تبخال نیز دارد. ویروس تبخال می تواند در طول یک عمر درون سیستم ایمنی بدن انسان نفوذ کند و به طور دوره ای باعث ایجاد لکه های قرمز می شود و به زخم های باز منجر می گردد. مطالعاتی که در سال 2014 در مجله سم شناسی مواد غذایی منتشر شد نشان داد که این گیاه فعالیت های ضد عفونی و ضد قارچی دارد. توانایی این گیاه در مبارزه با تبخال به دلیل آلکالوئید اکسینولول یا گلیکوزید اسید کینوویک است.

درمان مشکلات گوارشی

محققان به بررسی مزایای پنجه گربه برای افرادی که مبتلا به بیماری کرون هستند، پرداخته اند. کرون یک بیماری التهابی روده ای است که سبب التهاب لنگر دستگاه گوارش شما می شود که می تواند منجر به درد شکمی، اسهال شدید، خستگی، کاهش وزن و سوء تغذیه شود. اعتقاد بر این است، پنجه گربه، بویژه Uncaria tomentosa، قادر به کمک به مبارزه با التهاب همراه با کرون است. دوز 250 میلی گرم در روز توصیه ای برای بیماران کرون است. اگر به طور طبیعی می توانید التهاب را آرام کنید، علائم ناخواسته این بیماری باید به میزان قابل توجهی بهبود یابد. پنجه گربه برای درمان یک مجموعه گسترده از اختلالات گوارشی، از جمله کولیت، دیورتیکولیت، گاستریت، هموروئید، زخم معده و سندرم روده قلیایی استفاده می شود.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits