دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص دارویی و درمانی گیاه سندروس
34
زمان مطالعه: 4 دقیقه
خواص گیاهان دارویی: سندروس:سندروس انگم درختی است از عربستان و هندوستان.کمی به مر می ماند. بویش بد است. بعضی از دود آن استفاده می کنند و گاهی لباس ها را با آن دود می کنند.

خواص گیاهان دارویی: سندروس

سندروس انگم درختی است از عربستان و هندوستان.کمی به مر می ماند. بویش بد است. بعضی از دود آن

استفاده می کنند و گاهی لباس ها را با آن دود می کنند.با دلگرم همراه باشید تا با این گیاه مفید بیشتر آشنا

شوید.

خواص گیاهان دارویی: سندروس

خواص دارویی سندروس

از خونریزى معده جلوگیرى مى كنم . دشمن كرم كدو هستم . اگر مرا با سكنجبین بخورید از چاق شدنتان جلوگیرى مى كنم . سرمه من با عسل تراخم را مداوا مى كند. ضد شب كورى هستم . فارسى و عربى من سندروس است . ولى عوام اشتباها مرا نوع كهربا مى دانند. در صورتى كه من صمغ نوعى سرو كوهى هستم كه در مراكش و اطراف اقیانوس اطلس زیاد است و كسانى كه مرا معدنى تصور كرده و نوشته اند كه من در وسط دریا از زمین مى جوشم صحیح نیست .

گیاه من در اسپانیا هم مى روید ولى صمغ نمى دهد علاوه بر مصرف دارویى و صنعتى با صمغ من دانه هاى تسبیح ، گردن بند و سایر قطعات زینتى مى سازند. صمغ من در روغن محلول است ، مخصوصا اگر آن را بجوشانند. سابقا مرا در روغن بزرگ حل كرده و روغنى به نام روغن كمان مى ساختند كه از آن براى چرب كردن كمانها استفاده مى شد و هنوز هم براى كمان حلاجى مصرف مى شود. در هند مرا در روغن كنجد حل كرده و در نقاشى به كار مى برند و بر پارچه حریر مى مالند و با آن موم جامع مى سازند. داروسازان سنتى ایران با من روغنى مى ساختند به نام دهن - الصوانى كه نسخه آن در قرابادین نوشته شده است . صمغ من خشك ، شكننده شفاف به رنگ زرد لیمویى است و شبیه مصطكى مى باشد. بو و طعم آن رزینى است و داراى یك درصد اسانس مى باشد.

كهربا ضمن معرفى خود اختلاف ضاهرى خود را با من شرح داد و به همین جهت در اینجا تكرار نمى نمایم . گاهى در قطعات من اجساد كرم و پشه دیده مى شود. زیرا این حشرات وقتى من از درخت مترشح مى شوم روى من نشسته و مى چسبند.من از خونریزى سینه و معده جلوگیرى مى كنم ، و درمان اسهال خونى مى باشم . بلغم معده و روده را از بین مى برم . كرم روده و كرم كدو را مى كشم و قاعده زنان را باز مى نمایم . براى درمان خفقان ، تنگ نفس و بواسیر مزمن مرا تجویز كرده اند. خوردن من با كمى سكنجبین جهت رفع چاقى مفید است ، و با سركه جهت اسقاط جنین مرده توصیه كرده اند. سرمه من با عسل جهت سفیدى و زخم چشم و تراخم مجرب است . براى درمان شب كورى كمى از مرا روى جگر گوسفند یا حیوان دیگر بپاشید و آن را بر روى آتش ‍ بریان كنید و آن كه از آن خارج مى شود گرفته ، و در چشم بكشید.

چكاندن آن در گوش براى تسكین درد و ناشنوایى آن مفید مى باشد صمغ من براى التیام جراحات مخصوصا محلول در روغن زیتون به كار مى رود. بخور من با ((عود)) یا به تنهایى جهت رفع سردرد و معالجه زكام و جلوگیرى از سرما خوردگى نافع است ، براى ساختن خمیر دندانهاى طبى كه براى جلوگیرى از خونریزى به كار مى رود، صمغ مرا داخل مى نمایند. محلول من در روغن بادام جهت ترك پوست و شقاق مقعد مفید مى باشد. فرزجه آن جهت اسقاط جنین مرده مجرب است . در صنعت از صمغ من در ساختن ورنیهاى مختلف استفاده مى شود.

صمغ ناشتار

درخت من در بلوچستان ، اطراف تخت سلیمان مى روید. درخت من پنجاه متر طول و یك متر و نیم قطر دارد و بیش از پانصد سال عمر مى كند، و زبان محلى به آن ناشتار مى گویند. با ایجاد شكافى در تنه درخت من صمغى از آن خارج مى شود كه در صنعت داروسازى با آن مشمع مى سازند و چون در اثر گرما روان مى شود آن را مخلوط با موم مى نمایند. صمغ من معطر و نیمه روان است ، ولى پس از خارج شدن از درخت به سرعت منجمد مى شود و بوى قوى و مخصوص پیدا مى كند.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب خواص گیاهان دارویی: سندروس

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

-----------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (34 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

محمد | ۵ سال پیش
با سلام بسیار از راهنمایی شما در مورد این گیاه پرخاصیت که بر ای بنده در طب اسلامی مهم است ممنونم و ارزوی موفقیت برایتان دارم.
0
0

hits