دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
گیاهان خوشبو کننده دهان و معده در طب سنتی ایران
29
زمان مطالعه: 7 دقیقه
گیاهان خوشبو کننده دهان و معده در طب سنتی ایران:گیاهان دارویی برای رفع بوی بد دهان/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با خوشبو کننده های معده آشنا شوید.

گیاهان دارویی برای رفع بوی بد دهان

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با خوشبو کننده های معده آشنا شوید.

گیاهان دارویی برای رفع بوی بد دهان

بوی بد دهان


علت بیماری : گاهی از فاسد شدن لثه است و گاهی از خرابی دندان که قابل دیدن هستند و گاهی به علت عفونت در مغز است و علامتش این است که در هنگام ایستادن بیشتر است و نیز حس بویایی کم میشود و آب بینی نیز از حالت عادی خارج میشود و گاهی به خاطر وجود بلغم عفونت داری است که در معده است و علامتش این است که وقتی چیزی بخورند بوی دهان کم میشود.

علائم بیماری : احساس بوی بد در دهان توسط خود بیمار و یا اطرافیان

عوامل بوی بد دهان و معده

1– عوامل داخلی دهانی عبارتند از:

  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان (وجود پلاک میکروبی و وجود جرم دندانی).
  • اشکال در ترشح بزاق و یا قطع ترشح بزاق و دندان‌های پوسیده عفونی.
  • ناهنجاری‌های دندانی و ردیف نبودن دندان‌ها در فکین و گیر کردن و باقی ماندن غذا بین دندان‌ها.
  • بیماری‌های لثه و زبان (به علت وجود شیار بر روی زبان ممکن است خوب تمیز نشود.)
  • جراحی‌های دهان و کشیدن دندان و عدم توجه به توصیه‌های دندانپزشک.
  • ضایعات بدخیم و سرطانی.

2– عوامل خارجی و سیستمیک عبارتند از:

  • بیماری های بینی،‌دستگاه تنفسی فوقانی، ریوی و دستگاه گوارش.
  • اختلالات و تغییرات هورمونی زمان بلوغ یا حاملگی.
  • دیابت و سایر بیماری‌های سیستمیک.
  • مصرف الکل و انواع دخانیات.

 راه های خوشبو کردن دهان

  1. دارچین؛ بوی خوب این ادویه نه تنها فضای منزل را خوشبو می کند بلکه مصرف آن باعث خوشبو شدن دهان می شود.
  2. مرکبات؛ خوردن میوه ای مانند پرتقال نه تنها دهان را تازه می کند، بلکه به راحتی جذب بدن می شود و در نتیجه بدن بوی خوب می دهد.
  3. هل؛ این ادویه یکی از پرطرف دارترین ادویه هاست که دهان را خوشبو می کند. کافی است یک حبه هل را باز کنید و دانه های آن را بجوید تا برای مدت طولانی دهان شما خوشبو بماند. علاوه بر آن، هل تقویت کننده سیستم ایمنی بدن نیز است.
  4. دانه های شنبلیله؛ علاوه بر تقویت استخوان، دهان را نیز خوشبو می کند. کافی است یک شب کامل دانه ها را در آب خیس کنید و روز بعد آن ها را بجوید. ابتدا طعم تلخی دارد اما به مرور طعم آن شیرین تر خواهد شد.
  5. شیر؛ برای از بین بردن بوی سیر، شیر مصرف کنید.
  6. چای یاس؛ مصرف یک فنجان چای یاس بدن را خوشبو می کند. مصرف چای گیاهی به طور منظم باعث کارکرد سیستم گوارشی می شود و در نتیجه بدن خوشبو می شود.
  7. از آن جا که مصرف گوشت قرمز بدن را بدبو می کند، به جای گوشت از غذاهای گیاهی شامل سبزیجات تازه، غلات سبوس دار، جوانه، مغز و دانه ها استفاده کنید تا بدن از داخل پاکسازی شود. این امر باعث خوشبو شدن بدن می شود.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

نکات مهم برای داشتن دهانی خوشبو و راههای خوشبو کردن دهان

پرتقال و سیب تنفس را بسیار خوشبو می کند.

خوردن میوه و سبزیجات فراوان می تواند به هر چه خوشبوتر شدن تنفس کمک کند.میوه و سبزیجات حاوی مقدار زیادی آب می باشد که باعث مرطوب بودن و افزایش بزاق دهان می شود چرا که بزاق دهان سبب تازگی تنفس می شود. این کار موجب خوشبو کردن دهان می شود.

چای سبز دهان را خوشبو می کند.

تحقیقات نشان می دهند که پلی فنول موجود در چای سبز از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند و مانع بوی بد دهان می شود.بزاق دهان باعث مطبوع شدن تنفس می شود. معمولا بزاق دهان خرده های غذا را از دهان پاک می کند بنابراین افرادی که بزاق دهانشان کمتر ترشح می شود به دلیل باقی ماندن خرده های غذا در دهان ممکن است تنفس مطبوعی نداشته باشند.مکیدن، باعث افزایش ترشح بزاق می شود.خوردن سبزیجات فیبردار بخصوص نعناع دهان را خوشبو می کند. نعناع باعث تقویت معده و دستگاه گوارش می شود. با خوردن نعناع تازه و یا عرق نعناع می توانید تنفس مطبوعی داشته باشید.

از اسپری های خوشبو کننده دهان استفاده کنید.

می توانید اسپری های خوشبو کننده دهان را با طعم های مختلف از داروخانه ها تهیه کنید.یک بطری آب همراه داشته باشید و هر موقع دهانتان خشک شد مقداری از ان را بنوشید و دهانتان را معطر کنید.

آدامس بدون قند بجوید.

آدامس بدون قند به خصوص با طعم نعناع می تواند برای مدت زمانی بوی مطبوعی به دهانتان هدیه کند.نخ دندان کشیدن و مسواک زدن را فراموش نکنید.طبق توصیه انجمن دندانپزشکی آمریکا طول نخ دندان می بایست 45 سانتی متر باشد چرا که نخ دندان خیلی کوتاه هم زود میکروب می گیرد و هم استفاده از آن دشوار است. با پیچاندن نخ دندان به دور یکی از انگشتان هر دو دست لابه لای دندان ها را تمیز کنید و بعد از نخ دندان کشیدن حتما دهانتان را بشویید. آنوقت خواهید دید که بوی بد دهان از بین خواهد رفت . اگر مدت زمان طولانیست که احساس می کنید تنفستان بد بو شده است و شاید دوستانتان هم به شما گفته اند حتما سری به دندانپزشک بزنیدچرا که ممکن است دندانهایتان دچار مشکل شده و باعث بوی بد دهان شده است.
سیر باعث بد بو شدن تنفس می شود ، حتی اگر پس از خوردن سیر مسواک بزنید و دهانشویه قرقره کنید.
پس از اینکه سیر هضم شد ماده ی بودار سیر در رگهای خونی جذب می شود و از آنجا به ریه ها منتقل می شود و به شکل گاز از ریه خارج می شود و سبب پراکنده شدن بوی آن می شود. در این حالت مسواک و دهان شویه زدن برای مدت زمان بسیار اندکی این بو را مخفی می کند.

بوی بد دهان می تواند علائم بیماری هایی مثل عفونت های تنفسی، دیابت، بیماری های کبدی یا کلیوی باشد.
اگر پس از مراجعه به دندانپزشک و رعایت اصول بهداشتی دهان و دندان بوی بد دهانتان از بین نرفت، پس بهتر است هر چه زودتر به دنبال پیدا کردن دلیل باشید که ممکن است یکی از بیماری های ذکر شده دلیل آن باشد.
خوردن فست فود(همبرگر و استیک) باعث بد بو شدن دهان می شود.

خوردن گوشت قرمز تنفس را بد بو می کند.

پروتئین موجود در گوشت و پنیر پس از تجزیه شدن ایجاد بوی ناخوشایندی در دهان می کند.بهتر است پس از خوردن غذاهای پروتئین دار مسواک بزنید و یا از شکلات های نعناعی برای خوشبو کردن دهانتان استفاده کنید.
مصرف انواع خاصی از داروها باعث بدبو شدن دهان می شود.بعضی از داروها باعث خشکی دهان می شوند.اگر احساس می کنید که مصرف داروهایتان باعث خشکی دهان و در نتیجه بد بو شدن تنفستان شده است سعی کنید در طول مدت مصرف آن داروی خاص، خوراکی هایی مصرف کنید که ترشح بزاق دهانتان زیاد شود در نتیجه بوی بد دهانتان از بین خواهد رفت.

لوزه ها هم می توانند دلیل بر نامطبوعی تنفس باشند.تنفس بدبو،گلو درد، مشکل در بلعیدن غذا و تب همه می توانند نشانه هایی از ورم لوزه و یا عفونت لوزه ها باشند.بعضی اوقات ممکن است گردو خاک داخل گلو و لوزه ها شده باشد که با غرغره کردن می توانید این مشکل را حل کنید.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (29 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits