دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید دارویی و درمانی سرخارگل
6
زمان مطالعه: 4 دقیقه
فواید دارویی و درمانی سرخارگل:سرخارگل (اکیناسه)با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با فواید دارویی گیاه سرخارگل آشنا شوید.

سرخارگل (اکیناسه)

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با فواید دارویی گیاه سرخارگل آشنا شوید.

سرخارگل (اکیناسه): تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

سرخارگل (اکیناسه، اکیناشا)

یک گیاه دارویی است که استفاده آن در امریکای شمالی و اروپا بسیار معمول است و به عنوان دارویی برای بهبود سرماخوردگی فروخته می‌شود.گیاهی است دو ساله یا بیشتر با قوام سخت که دارای ریشه ای منفرد با چندین شاخه فرعی می باشد .شاخه منفرد یا چند گانه ، با ارتفاع 10 تا 50 سانتی متر که برگهایی با اشکال خنجری تا بیضوی با حاشیه ای دندانه دار، بصورت متناوب بر روی آن قرار می گیرند.

در انتهای شاخه ها گل منفرد به رنگ بنفش مایل به صورتی قرار دارد .گیاه بومی آمریکای شمالی می باشد و در اروپا کشت می گردد.در ایران بصورت کاشته شده یافت می شود.پلی یین ، پلیوینیل ، روغن فرار ، رزین ، الکیلامید و هتروپلی ساکاریدها از ترکیبات اصلی می باشند.

اکیناسه یا سرخارگل: یک گیاه زمستانی تمام‌عیار

خواص سرخارگل

  • ضد عفونت : با اثر مستقیم و غیر مستقیم منجر به مسدود شدن مسیر متابولیسم ( سیستم هیالورونیک/ هیالورونیداز) گشته و بدین ترتیب رشد باکتری ها متوقف می گردد.
  • ضد التهاب : بدلیل وجود الکیلامید ها و پلی ساکاریدها اثر ضد التهابی موضعی دارد .
  • افزایش قوای ایمنی : با افزایش میزان گلبولهای سفید ، افزایش بلع عوامل خارجی ( فاگوسیتوز ) منجر به افزایش مقاومت بدن در برابر بیماریها می گردد .

اکیناسه یا سرخارگل: یک گیاه زمستانی تمام‌عیار

روش مصرف سرخارگل

به صورت دمنوش: یک قاشق چای‌خوری ریشه‌ی سرخارگل را در یک فنجان آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه دم کنید. هر روز قبل از سه وعده‌ی غذایی (صبح، ظهر، شب) یک فنجان از این محلول صاف شده را نوش جان کنید. این دوره را 7 تا 10 روز ادامه دهید.

گیاه سرخارگل برای مقابله با سرماخوردگی

شهرت اصلی این گیاه برای مقابله با عفونت‌ها و بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی است. اگر سرماخورده‌اید به جای اینکه دفترچه به دست روانه‌ی مطب دکتر شوید و کلی آنتی‌بیوتیک بی‌اثر نوش جان کنید به سراغ این گیاه بروید. حواستان باشد آنتی‌بیوتیک‌ها همه‌ی میکروب‌ها را می‌کشند حتی میکروب‌های مفید را که برای مقابله با سرماخوردگی لازم‌اند.این گیاه برای مقابله با بیماری‌های تنفسی فوق‌العاده است برای همین در رفع برونشیت هم موثر عمل می‌کند.

با مصرف سرخارگل خواهید دید که خیلی زود بدنتان جان می‌گیرد و تقویت می‌شود.مانند زمان‌هایی که سرماخورده‌اید به مدت یک هفته هر روز چهار فنجان دمنوش سرخارگل مصرف کنید. همچنین می‌توانید 30 قطره از تنتور این گیاه را در یک لیوان آب بچکانید و هر روز 3 مرتبه میل کنید. برای تهیه‌ی دمنوش نیز نصف قاشق چای‌خوری ریشه‌ی گیاه سرخارگل را با 150 میلی‌لیتر آب به مدت 15 دقیقه دم کنید.

سرخارگل برای مقابله با التهاب مثانه

اگر دچار التهاب مثانه شده‌اید نیز می‌توانید به گیاه سرخارگل اعتماد کنید. این گیاه حاوی «آلکامیدهایی» است که برای مقابله با باکتری‌ها و قارچ‌ها موثر است.

توجه توجه: مصرف گیاه سرخارگل برای دیابتی‌ها، افرادی که بیماری‌های خود ایمنی مبتلا هستند و همچنین برای افراد آلرژیک توصیه نمی‌شود.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

موارد منع مصرف و احتیاط در سرخارگل

  1. در افرادی که سابقه حساسیت دارند مصرف نوع تزریقی ممنوع است .
  2. در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس بدلیل تحریک سیستم ایمنی و شعله ور شدن بیماری مصرف سرخارگل ممنوع است .
  3. در بیماران ایدزی به دلیل افزایش میزان ترشح اینترفرون آلفا و فاکتور نکروز توموری آلفا علی الرغم افزایش گلبولهای سفید که برای این بیماران مفید می باشد ، به طور متناقضی منجر به افزایش وخامت بیماری می گردد و منع مصرف دارد .
  4. در بیماریهای خود ایمنی ( آرتریت روماتوئید ، لوپوس ) بدلیل تحریک سیستم ایمنی منجر به افزایش آسیب بیماری می گردد .
  5. در فرم حاد و پیشرفته بیماری سل بدلیل مشابهت ترکیبات سرخارگل ( آرابینوگالاکتانی) با دیواره سلولی مایکوباکتریوم منجر به تضعیف پاسخهای گلبولهای سفید ( لنفوسیت ) می گردد و منع مصرف دارد .
  6. در سرطانهای خون که با افزایش گلبولهای سفید خون تظاهر می کنند ، مصرف سرخارگل ممنوع است .
  7. در مواردی که بصورت تزریقی استفاده می شود عوارضی کوتاه مدتی چون تب ، استفراغ و تهوع گردد.
  8. در کلاژنوز بواسطه تحریک فیبروبلاست ها منع مصرف دارد.
  9. مصرف بیشتر از 8 هفته بطور مداوم توصیه نمی گردد.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

تداخلات داروئی سرخارگل

در صورت مصرف توام با کتوکونازول در درمان بیماریهای قارچی ناحیه رحم موارد عود را به میزان زیادی افزایش می دهد.

مصرف در دوران بارداری

با توجه به عدم وجود مطالعات کافی با احتیاط مصرف گردد.

مصرف در دوران شیردهی

با توجه به عدم وجود مطالعات کافی با احتیاط مصرف گردد.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

پدرام | ۶ سال پیش
متاسفانه شرکتهایی که دمنوش تهیه میکنن به اولیه ترین اصول ایمنی و سلامت غذایی توجه نمیکنن و مشتریها رو گمراه میکنن. دمنوش اکیناسه رو مال شرکت «مهر گیاه» گرفتم تو فروشگاه فکر کردم نوشته کیسه ابریشم اما وقتی تو منزل بازش کردم متوجه شدم نوشته «ابریشم گونه» یعنی ابریشم نیست و همون مواد پلاستیکیه که در معرض آب داغ منومرهای سرطان زا رو آزاد میکنه. چسبی هم که برای وصل کردن نخش استفاده کردن احتمالاً همین مشکل رو داره. به نظر من از عطاری تهیه کنید و خودتون با دقت قبل از استفاده با آب سرد بشورید.
0
1

hits