دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جای خالی دندان چه عوارضی دارد؟
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اگر شما هم دندان خود را کشیده اید باید حواستان باشد تا جای آن را سریع پر کنید زیرا عوارض جای خالی دندان بسیار زیاد می باشد و می تواند مشکلات بسیار شدید برای شما ایجاد نماید.

عوارض جای خالی دندان

اگر دندان خود را کشیده اید و یا به هر دلیلی دندان شما افتاده است باید جای خالی آن را با استفاده از کاشت دندان و یا ایمپلنت دندان پر کنید در غیر این صورت ممکن است دچار عارضه های بسیار بدی شده و هزینه های بسیار برای درمان این مشکل بپردازید.
در واقع بهترین راه حل این است تا زمانی که می شود دندان های خود را درست کنید و از کشیدن آن ها خود داری نمایید با این حال در برخی از شرایط چاره ای جز کشیدن ندارید.

گیر کردن غذا در جای خالی دندان

یکی از مشکلاتی که ممکن است شما را بسیار آزار دهد این است که غذا در جای خالی دندان شما گیر می کند و می تواند مشکلات بسیار شدید را ایجاد نماید و شما تا مدت ها باید درگیر این باشید که غذا را از لای دندان های خود خالی نمایید. البته بعد از گذشت مدتی می توانید به این مورد عادت نمایید ولی یادتان باشد که که این کار می تواند پیامد های بدی را در پی داشته باشد.
اولین پیامدی که این مورد دارد این است که اگر نتوانید در زمان مناسب این غذاها را از لای دندان ها خالی نمایید ممکن است این غذا در میان دندان ها فاسد شده و مشکلات دیگری را مانند بوی بد ایجاد کند. تجمع غذا و خالی نکردن آن می تواند دهان شما را مملو از انواع باکتری ها نماید از این رو بهتر است برای سلامت دهان و دندان های خود هم که شده است جای این دندان را با هر روشی که می توانید پر نمایید.

پر کردن جای خالی دندان

یادتان باشد که اگر حین مسواک زدن سعی کنید این بخش ها را تمیز کنید باز هم نمی توانید به خوبی این کار را انجام دهید زیرا به تمامی بخش های خالی دسترسی ندارید و ممکن است دندان شما از دندان های عقبی باشند که تمیز کردن آن بسیار سخت خواهد شد.

ناتوانی در جویدن غذا

از دیگر مشکلاتی که این مورد برایتان ایجاد می کند این است که نمی توانید به اندازه کافی غذا را بجوید و در نهایت آسیب های بسیار شدیدی به معده شما وارد می شود زیرا باید فعالیت خود را افزایش دهد تا بتواند غذا های جویده نشده را هضم نماید. در این حالت رفلاکس معده ایجاد خواهد شد و شما بعد از خوردن غذا معمولا اذیت می شوید.
البته که هر دندان دارای وظایف خاصی می باشد با این حال برای این که بتوانید غذا ها را به درستی بجوید نیاز به همه دندان ها دارید. اگر دندانی را از دست کمی دهید باید یک دندان را جایگزین نمایید تا مشکلی برای شما ایجاد نشود و بتوانید سالم زندگی کنید.

مشکلات شدید تلفظی

دندان ها از مهم ترین بخش های فک می باشد و تاثیر بسیار زیادی در تلفظ کلمات دارد. در نظر داشته باشید که اگر دندان های کشیده شده خود را جایگزین نکنید ممکن است نتوانید برخی از کلمات را به درستی تلفظ نمایید. برخی از افراد احساس می کنند که یک دندان تاثیر چندانی ندارد ولی باید بدانید که همان یک دندان نیز می تواند تاثیرات بسیاری بر روی گفتار فرد داشته باشد بنابراین برای داشتن بیانی زیبا نیاز است تا جای خالی دندان را حتی با دندان های مصنوعی پر کنید.

چرا جای خالی دندان باید پر شود؟

کج شدن دیگر دندان ها

زمانی که یکی از دندان هایتان را می کشید دندان های کناری اش دیگر تکیه گاه ندارند و بعد از مدتی کج خواهند شد. در واقع این امری بسیار طبیعی می باشد زیرا دندان ها به استخوان جوش نخورده اند و مقداری حرکت در آن ها طبیعی می باشد. برای همین هم هست که بسیاری از دندان ها با ارتودنسی جا به جا می شوند و شما می توانید به راحتی دندان های خود را مرتب نمایید.
زمانی که دندان های شما مقاومتی از اطراف خود نمی بینند به سمت آن خم می شوند و منحرف خواهند شد. البته که این مورد می تواند به رشد بیش تر دندان مقابل نیز کمک کند زیرا این دندان هم مانعی از خود نمی بیند بنابراین بیش تر از قبل رشد می کند و بهم ریختگی دندانی در فک شما ایجاد می شود.

کاهش شرایط ایمپلنت موفق

از زمانی که دندان شما کشیده می شود استخوان فک دیگر تحریک نمی شود از این رو ممکن است تحلیل برود و کوچک تر خواهد شد و شما شرایط ایمپلنت موفق را از دست خواهید داد. بهتر است بعد از این که دندان شما کشیده می شود برای کاشت اقدام نمایید در غیر این صورت بعد از مدتی دیگر نمی توانید این کار را انجام دهید و فکر شما پذیرای ایمپلنت نمی باشد و باید پیوند استخوان انجام شود تا فک برای این کار آماده گردد و بتوانید جای خالی دندان را برای کاهش عوارض آن پر نمایید.

ایمپلنت دندان

حال که به عوارض جای خالی دندان آشنا شدید و می دانید که نبود دندان چه بلاهایی را می تواند بر سر فک بیاورد بهتر است بعد از این که دندان های خود را می کشید برای جایگزینی آن فکری بکنید در غیر این صورت ممکن است مشکلات بسیار زیادی برایتان ایجاد گردد.

حتماً بخوانید:
کدام بهتر است درمان ریشه یا کشیدن دندان ؟

کدام بهتر است درمان ریشه یا کشیدن دندان ؟

درمان ریشه یا کشیدن دندان ؟ بسیاری به اشتباه فکر می‌کنند عوارض درمان ریشه دندان بیشتر از فواید آن است و به همین دلیل برای درمان اقدام نمی‌کنند. برخی…


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits