دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علل طعم شوری دهان
2
زمان مطالعه: 9 دقیقه
شوری دهان؛ ماندگاري مدت زمان طولاني طعم نمك در دهان نشانه ای از مشكل اساسی در سلامتی می باشد. برخی از دلایل ایجاد ماندگاری طعم نمک به تشخیص و درمان پزشک نیاز دارد. در این میان ، درمان های خانگی نيز منجر به تسکین آن خواهد شد.

علت های احساس طعم شور در دهان

آیا تاکنون شده است وقتی روز بیدار می شوید احساس طعم شور در دهان دارید؟ یا حتی وقتی چیزی نمکی نخورده اید؟ علت های احساس طعم شور در دهان چیست؟ این احساس عجیب در واقع کاملاً رایج است. اگرچه معمولاً جای نگرانی نیست، اما اگر علائم دیگری را تجربه کردید، باید به پزشک مراجعه کنید. در اینجا آنچه بایدبدانید وجود دارد.

خشکی دهان

در کنار طعم شور، شاید احساس کنید که در دهان شما گلوله های پنبه ای دارید. این به خشکی دهان معروف است. این می تواند ناشی از هرچیزی از مصرف دخانیات یا پیری یا عوارض جانبی دارو باشد.
همچنین احتمال دارد تجربه کنید:

طعم شور در دهان

خشکی دهان به راحتی و به تنهایی پاک می شود. حتما مقدار زیادی آب بنوشید و از غذاهای پر ادویه و نمک تا زمانی که علائم شما فروکش نکند، خودداری کنید. همچنین میتوانید برای کمک به تحریک تولید بزاق، آدامس های بدون قند یا استفاده از شستشوها مانند دهانشویه(OTC)خوراکی بدون نسخه خشک را امتحان کنید.

کمبود آب بدن

کمبود آب بدن یکی دیگر از دلایل شایع دهان نمکی و خشکی است و می تواند به طور ناگهانی یا با گذشت زمان ایجاد شود. برخی از افراد احتمال دارد پس از یک دوره اسهال یا ستفراغ دچار کم آبی شوند. برخی افراد نیز پس از ورزش شدید در گرما دچار کم ابی شوند.
همچنین ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

پزشکان نوشیدن روزانه بین شش تا هشت لیوان مایعات را توصیه می کنند. در صورت مریضی، گرم بودن هوا یا ورزش شدید ممکن است به موارد بیشتری نیاز داشته یاشید.
بدون درمان، کمبود آب بدن می تواند منجر به عوارض جدی شود. شاید دچار تشنج، خستگی، مشکلات کلیوی یا حتی یک وضعیت تهدید کننده زندگی به نام شوک هیپوولمیک شوید. بیشتر بزرگسالان می توانند با نوشیدن مایعات بیشتر بهتر شوند. در موارد شدید، احتمال دارد برای دریافت مایعات و الکترولیت های داخل وریدی در بیمارستان بستری شوید.

حتماً بخوانید:
علل طعم تلخ و زردی بزاق در دهان چیست ؟

علل طعم تلخ و زردی بزاق در دهان چیست ؟

تلخی دهان دلایل متعددی دارد از جمله رفلاکس معده، کمبود ویتامین، سیگار کشیدن . اسید معکوس معده همان بازگشت گردش اسید معده به دهان است. این مشکل منجر…

خونریزی دهان

طعم نمکی یا فلزی دهان ممکن است نشانه خونریزی دهانی باشد. این می تواند به یک دلیل اتفاق بیفتد، مانند خوردن غذاهای تند، چیپس، یا مسواک زدن بیش از حد لثه ها. اگر بعد از نخ دندان یا مسواک زدن، لثه های شما مرتب خونریزی میکنند، ممکن است دچار بیماری لثه (التهاب لثه) شوید. این یک بیماری شایع است که می تواند باعث شود لثه های شما به مرور زمان زخم و متورم شوند. بدون درمان، بیماری لثه می تواند منجر به عفونت شود. اگر دچار خونریزی یا حساسیت نامطبوع هستید به دندانپزشک مراجعه کنید.

عفونت دهانی

بدون درمان، التهاب لثه می تواند منجر به عفونت به نام پریودنتیت شود. اگر زود گرفتار شود، پریودنتیت معمولاً هیچ اثر ماندگاری نخواهد داشت. اما در موارد شدید می تواند به استخوان ها و دندان های شما آسیب برساند.
اگر التهاب لثه شما به پریودنتیت پیشرفت کرده است، ممکن است تجربه کنید:

خونریزی همچنین می تواند عفونت های دیگر مانند برفک دهان را نشان دهد. این یک عفونت مخمری است که در دهان ایجاد می شود. شاید لکه های سفید در دهان خود مشاهده کنید یا احساس سوزش دردناکی داشته باشید. در حالی که برخی طعم نمکی دارند، دیگران ممکن است دریابند که نمی توانند چیزی را بچشند.
ویروس پاپیلومای انسانی خوراکی (HPV) نیز ممکن است. اگرچه به طور معمول در مراحل اولیه علائمی ایجاد نمی کند، اما ممکن است با پیشرفت عفونت، گرفتگی صدا یا سرفه خون را تجربه کنید.

خلط در گلو، یکی از علت های احساس طعم شور در دهان

خلط در گلو در اثر عفونت سینوسی یا آلرژی نیز می تواند مقصر باشد. در صورت بیماری خلط بینی شما می تواند در پشت گلو جمع شود. اگر با بزاق دهان شما مخلوط شود، می تواند طعم نمکی ایجاد کند. همچنین ممکن است احساس کنید که بینی شما گرفتگی یا آبریزش دارد یا نفس کشیدن سخت است.
بسیاری از سرماخوردگی ها و آلرژی ها به خودی خود برطرف می شوند. اقدامات مراقبت از خود شامل استراحت و مایعات کافی، دمیدن بینی یا مصرف داروی ضد سرماخوردگی یا آنتی هیستامین است. اسپری ها یا شستشو همچنین ممکن است مجاری بینی شما را پاک کند.
در صورت بروز شرایط زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

  • تب شدید
  • درد سینوس
  • ترشحات خونین بینی
  • ترشحات بینی زرد یا سبز
  • علائمی که بیش از ۱۰ روز طول می کشد.
  • ترشحات بینی واضح، به ویژه پس از آسیب به سر
    ریفلاکس اسید یا صفرا

طعم ترش یا شور در دهان شما ممکن است نشانه ای از ریفلاکس اسید یا صفرا باشد. این شرایط می توانند با هم یا جداگانه رخ دهند. اگرچه علائم آنها مشابه است، ریفلاکس اسید در اثر جریان یافتن اسیدهای معده به مری و ریفلاکس صفرا ناشی از جریان مایعات صفراوی از روده کوچک به معده و مری است.
همچنین ممکن است تجربه کنید:

حالت تهوع
استفراغ صفرا
سوزش معده مکرر
سرفه یا گرفتگی صدا
کاهش وزن بدون دلیل
درد شدید در بالای شکم شما

اگر ریفلاکس درمان نشود، می تواند به بیماری ریفلاکس معده (GERD) منجر شود، یک بیماری پیش سرطانی به نام مری بارت یا سرطان مری. تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی، داروها و حتی جراحی می تواند به درمان ریفلاکس کمک کند.

طعم بد در دهان

کمبود تغذیه ای

اگر بدن شما فاقد برخی مواد مغذی باشد، ممکن است طعم نمکی یا فلزی در دهان ایجاد کنید. کمبود آن می تواند به سرعت یا طی چند سال ایجاد شود.
همچنین ممکن است در این وضعیت علائم احتمالی زیر را تجربه کنید:

گیجی
خستگی
رنگ پریدگی
تغییر شخصیت
ضربان قلب نامنظم
بی حسی دست و پا

درمان کمبودهای تغذیه ای مخصوص ویتامین بدن شما است. مثلا:
کمبود فولات با خوردن یک رژیم غذایی متعادل و مصرف مکمل های فولات تجویز می شود.
کمبود ویتامین B-12 ممکن است به خوبی به تغییرات رژیم غذایی پاسخ دهد. برخی از افراد ممکن است لازم باشد از مکمل های قرص یا اسپری بینی استفاده کنند. در صورت کمبود شدید، دیگران ممکن است نیاز به تزریق B-12 داشته باشند.
کمبود ویتامین C با مکمل ها درمان می شود. خوردن غذاهای بیشتر که حاوی ویتامین C هستند نیز کمک می کند.

سندرم شوگرن

سندرم شوگرن هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما به همه غدد رطوبت ساز بدن از جمله غدد بزاقی و مجاری اشک حمله کند. این می تواند باعث ایجاد طعم شور یا خشکی دهان و خشکی چشم شود.
همچنین ممکن است در این وضعیت علائم احتمالی زیر را تجربه کنید:

این وضعیت ممکن است همراه با سایر اختلالات خود ایمنی مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید باشد. بسیاری از افراد می توانند علائم دهانی خود را با استفاده از درمان های OTC مانند شستشوی دهانی یا نوشیدن آب بیشتر کنترل کنند. دیگران ممکن است از داروهای تجویزی استفاده کنند یا تحت عمل جراحی قرار بگیرند.

حتماً بخوانید:
علت مزه خون در دهان چیست؟

علت مزه خون در دهان چیست؟

بعضی وقتها پیش می آید که دهان مزه بدی میدهد و حس مزه خون در دهان یکی از بدترین این احساس ها است ، آیا حس مزه خون بر روی زبان و دهان خطرناک است؟ علتش…

سایر علل احتمالی شوری دهان

طعم شور نیز ممکن است به دلیل موارد زیر ایجاد شود:

دلایل عصبی

در صورت وجود پارگی یا سوراخ در غشای اطراف مغز، ممکن است نشت مایع مغزی نخاعی رخ دهد. این سوراخ باعث می شود مایعی که مغز را احاطه کرده است، خارج شود و به داخل بینی و دهان شما چکه کند. در صورت بروز نشت و همچنین حالت تهوع، استفراغ، سفتی گردن یا تغییرات شناختی به پزشک مراجعه کنید.

تغییرات هورمونی

ممکن است لثه در دوران بارداری خونریزی کند یا حساسیت بیشتری پیدا کند. در نتیجه، طعم فلزی رایج است، اما تغییرات آن برای هر زن منفرد است. یائسگی زمان دیگری است که زنان شاید تغییرات چشایی را تجربه کنند.

عوارض جانبی دارو

بیش از ۴۰۰ دارو وجود دارد که ممکن است طعم نمکی در دهان شما ایجاد کند. داروها همچنین ممکن است باعث خشکی دهان و مجموعه ای از عوارض جانبی دیگر شوند. اگر مشکوک هستید که داروی شما در پی تغییر طعم است، با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض جانبی شیمی درمانی

افرادی که تحت شیمی درمانی برای درمان سرطان قرار دارند، اغلب تغییرات چشایی را به دلیل آسیب دیدن جوانه های چشایی و غدد بزاقی گزارش می کنند. خشکی دهان نیز به خصوص در افرادی که تحت تابش سرطان های سر و گردن قرار دارند، شایع است.

در شوری دهان چه موقع به دکتر خود مراجعه کنید؟

بسیاری از شرایطی که باعث ایجاد طعم نمکی در دهان می شود به راحتی قابل کشف است. هر تغییری را با پزشک خود درمیان بگذارید. اگر این تغییر ناگهانی باشد و با علائم یا نشانه های دیگری از عفونت همراه باشد ،می توانید از پزشک خود مشورت بگیرید.
حس خوب چشایی نشانه سلامت و بالعکس است. در بعضی موارد، ممکن است عطر و طعم غیر طبیعی در دهان شما یک اشکال موقتی باشد که در اثر خوردن بیش از حد غذاهای با مزه ایجاد می شود، اما اگر به یک اتفاق طولانی مدت یا مکرر تبدیل شود، می تواند نگران کننده باشد.با خوردن آب کافی و محدود کردن مصرف سدیم می توانید بر طعم شور دهان خود غلبه کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits