دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان طعم بد دهان : علت بد مزه شدن دهان چیست ؟
0
زمان مطالعه: 9 دقیقه
شاید تا به حال طعم بد در دهان خود احساس کرده باشید. این مسئله علل گوناگونی دارد که در ادامه شرح خواهیم داد. همچنین راهکارهای خانگی برای رفع مزه بد دهان معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

علت مزه بد در دهان

علت مزه بد در دهان و درمان آن موضوع مورد بحث ماست. طعم بد در دهان هر چند اغلب طبیعی است، این مزه می‌تواند ناشی از خوردن غذای سنگین، الکل و یا مشکلات روزمره بهداشت دهان باشد.

با این حال، هنگامی که یک فرد قادر به خلاص شدن از طعم بد دهان با شستشو و مسواک زدن نباشد، ممکن است عاقلانه ترین راه مراجعه به یک دکتر یا دندانپزشک باشد. آن ها می توانند علت اصلی را تعیین کنند.

احساس مزه بد در دهان/ علت احساس مزه بد در دهان

طعم بد دهان به چه دلیل ایجاد می شود ؟

1. بهداشت دهان و دندان ضعیف علت طعم بد در دهان

ضعف بهداشت دهان و یا مسائل بهداشتی دندان، مانند کرم خوردگی و بیماری های لثه، می تواند به یک طعم ناخوشایند ماندگار کمک کند. عفونت، التهاب و آبسه نیز ممکن است دلیل طعم بد باشد.

سایر علائم بهداشت دهان و دندان نیز شامل موارد زیر است:

  1. تنفس بد (هالیتوز)
  2. خونریزی لثه
  3. بافت دهان قرمز یا تورم
  4. دندان های حساس

برای جلوگیری از مشکلات دندانی، هر روز مسواک بزنید، برس و نخ دندان استفاده کنید. همچنین مهم است که برنامه‌ای جهت تمیزی و مراقبت از دندان هایتان داشته باشید.

2. علت مزه بد در دهان: خشک شدن دهان

دهان خشک یا چسبنده ناشی از فقدان بزاق است. این علائم می تواند طعم بد و تنفس بدی را به همراه داشته باشد. بزاق برای سلامتی دهان حیاتی است زیرا میزان باکتری ها و ذرات غذا را در دهان کاهش می دهد.

خشکی دهان می تواند ناشی از: داروهای خاص، مصرف دخانیات یا افزایش سن باشد. بعضی از شرایط پزشکی، از جمله آسیب عصبی و دیابت هم، می تواند به کمبود بزاق منجر شود.

3. علت بدمزه شدن دهان‌: عفونت قارچی

برفک دهان یک نوع عفونت قارچی است که دهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نقاط سفید رنگی روی زبان و حلق ایجاد می‌کند. این عفونت ناشی از یک نوع باکتری به نام کاندیدا آلبیکان است که به طور طبیعی در دهان‌تان ساکن است و توسط سیستم ایمنی‌تان کنترل می‌شود.

اما اگر سیستم ایمنی ضعیف شود، رشد زیاد این باکتری می‌تواند عفونت ایجاد کند. غیر از نقاط سفید رنگ در حلق و روی زبان، علامت دیگر برفک، بدمزه شدن دهان است.

درمان بد مزه بودن دهان

4. بارداری یکی از علت های بد مزه شدن دهان

بیشتر خانم‌های باردار علاوه بر حالت تهوع و احساس خستگی، از بد مزه شدن دهان (مزه فلز مانند در دهان) شکایت دارند. این اتفاق به دلیل تغییرات هورمونی که بدن با آن مواجه است روی می‌دهد.

هورمون‌ها می‌توانند بر حس بویایی و چشایی‌ تان اثر بگذارند و باعث شوند از غذا‌ها یا عطر‌هایی که قبلا لذت می‌ بردید بدتان بیاید یا برعکس، مثلا اگر قبلا از کلم فندقی متنفر بودید حالا خوشتان بیاید. اما نگران نباشید، این حالت معمولا در سه ماهه سوم بارداری رفع می‌شود.

5. کمبود زینک علت طعم بد در دهان

اگر رژیم غذایی‌ تان از جهت زینک کمبود داشته باشد یعنی بدن‌ تان مقدار زینک لازمش را جذب نمی‌کند یا کمبود زینک دارد و به همین دلیل دهان‌ تان بدمزه می‌شود.

دانشمندان سعی دارند علت این اتفاق را بفهمند و چیزی که تاکنون دریافته‌اند این است که زینک، میزان گاستین را بالا می‌برد. گاستین، نوعی پروتئین است که پرز‌های چشایی را کنتل می‌کند.

6. سرماخوردگی معمولی یا آنفولانزا علت مزه بد دهان

اگر دهان‌ تان تلخ مزه است و سرما خورده‌ اید نگران نباشید، این کاملا طبیعی است. سرماخوردگی و آنفلوآنزا هر دو عفونت‌های شایعی هستند که سیستم ایمنی را بیدار و آماده‌ی مبارزه می‌کنند و تولید پروتئین، بخشی از این پروسه‌ی مبارزه است.

طی این اتفاق، ممکن است دهان‌ تان تلخ و شیرین شود. ضمنا اگر عفونت در بینی یا حلق‌ تان باشد احتمالا مزه‌ی ناخوشایندی در دهان‌ تان احساس می‌کنید که علت آن، باکتری‌های عامل آنفلوآنزا هستند.

7. علت بدمزه شدن دهان‌ تان ممکن است استرس زیاد باشد

اضطراب می‌تواند باعث زروستومیا یا خشکی دهان شود که علت آن، کاهش تولید بزاق در دهان است. بزاق دهان نقش مهمی در سلامت ما دارد، از شروع گوارش تا مبارزه با باکتری‌ های دهان؛

بنابراین اگر به میزان کافی بزاق تولید نکنید، مزه‌های عجیب و ناخوشایندی در دهان‌ تان احساس خواهید کرد. وقتی نگران و مضطرب هستید، بزاق کمتری ترشح می‌کنید که باعث بد مزه شدن دهان‌ می‌شود.

8. مصرف داروها علت بد مزه شدن دهان

اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید ممکن است مزه‌ ی تلخ و شیرینی در دهان‌ تان احساس کنید یا دهان‌ تان مزه‌ی فلز مانند بگیرد.

مطالعات نشان می‌دهند این حالت می‌تواند نتیجه‌ی عوارض جانبی بسیاری از دارو‌های تجویزی یا غیر تجویزی مانند آنتی بیوتیک‌ها، ضد التهاب‌ها، دارو‌های ضد افسردگی و پیشگیری از بارداری و دارو‌هایی باشد که برای درمان فشار خون و آلرژی و دیابت به کار می‌روند.

حتی برخی از مولتی ویتامین‌ها نیز می‌توانند دهان‌تان را بدمزه کنند. خوشبختانه بدمزه شدن دهان‌تان فقط تا زمانی است که دارو یا مکمل مصرف می‌کنید.

چگونه طعم بد دهان را رفع کنیم

درمان مزه بد در دهان

1. رفع بد مزه شدن دهان با سرکه سیب

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید، خوب مخلوط کنید و کمی عسل هم در آن بریزید و سپس بنوشید. این کار را روزی یک بار انجام دهید.

سرکه سیب، اسیدی است و به تعدیل pH دهان کمک می‌کند و برای سلامت دهان مفید است. سرکه سیب، تولید بزاق دهان را افزایش داده و بوی بد دهان را رفع می‌کند.

2. درمان بد مزه شدن دهان با جوش شیرین

به یک قاشق چایخوری جوش شیرین، چند قطره آبلیمو اضافه کنید و با این خمیر هر روز دندان‌ها را مسواک بزنید تا مزه بد دهان‌ تان برطرف شود.

قلیایی بودن جوش شیرین می‌تواند به بازیابی pH دهان‌تان کمک کند و خاصیت لایه برداری آن نیز کمک می‌کند تا از تجمع جرم و پلاک روی دندان‌ها و زبان رها شوید و ضمنا بدمزه شدن دهان‌ تان نیز رفع شود.

3. رفع طعم بد دهان با روغن نارگیل

یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل یا روغن کنجد بردارید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در دهان‌ تان بچرخانید، سپس آن را تف کنید و طبق معمول مسواک بزنید. هر روز این کار را انجام دهید.

در دهان چرخاندن روغن نارگیل یا روغن کنجد کمک می‌کند جرم و پلاک دندان پاک شده و خیلی از عوارض دهانی برطرف شود مانند برفک، بوی بد دهان و ورم لثه که می‌توانند علت بدمزه شدن دهان یا بوی بد دهان باشند.

4. رفع طعم بد در دهان با آب نمک

یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید و از این محلول برای شستشوی دهان‌ تان استفاده کنید. این کار را دو تا سه بار در روز انجام دهید. نمک دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی است که می‌تواند جلوی تجمع باکتری‌های عفونت زای دهان را بگیرد.

شستشوی مرتب دهان با محلول آبنمک کمک می‌کند بوی بد دهان و بدمزه شدن دهان‌ تان برطرف شود.

5. درمان طعم بد دهان با آب آلوئه ورا

یک قاشق چایخوری آب آلوئه ورای تازه را حدود ۵ دقیقه در دهان‌تان بچرخانید و سپس تف کنید. همچنین می‌توانید نصف فنجان آب آلوئه ورای تازه بنوشید.

این کار را روزی دو بار انجام دهید. آب آلوئه ورا خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد و می‌تواند عفونت‌های دهانی را درمان کرده و موجب درمان بد مزه شدن دهان و بوی بد دهان شود.

چگونه مزه بد دهان را درمان کنیم

6. رفع بد مزه شدن دهان با زردچوبه

چند قطره آبلیمو را به نصف قاشق چایخوری پودر زرچوبه اضافه کنید و خمیر درست کنید. این خمیر را روی زبان و داخل دهان‌ تان بکشید و سپس دهان‌ تان را با آب ولرم بشویید.

این کار را به مدت دو هفته روزی یک بار انجام دهید. زردچوبه حاوی کورکومین است که یک عامل قوی ضد باکتریایی بوده و تمام باکتری‌های مضر دهان را از بین می‌برد، سلامت دهان را تقویت می‌کند و بدمزه شدن دهان و بوی بد دهان را رفع می‌کند.

7. راهکار درمان بد مزه شدن دهان با لیموترش

آب یک عدد لیموترش را بگیرید و به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. با این محلول دهان را بشویید. دست کم یک هفته هر روز این کار را انجام دهید.

ویتامین C موجود در لیموترش، pH از دست رفته‌ی دهان را بازیابی می‌کند و فعالیت ضد باکتریایی لیموترش می‌تواند پاتوژن‌های دهان را از بین ببرد، از این رو از مشکلات دهانی مانند بدمزه شدن دهان و بوی بد دهان پیشگیری می‌کند.

8. درمان خانگی بد مزه شدن دهان با چای سبز

یک قاشق چایخوری چای سبز را به یک فنجان آب اضافه کرده و آن را به جوش بیاورید و سپس اجازه دهید ۵ دقیقه دم بکشد. آن را صاف کنید و بگذارید خنک شود.

کمی عسل به آن اضافه کنید و فورا بنوشید. حداقل روزی دو بار چای سبز بنوشید. چای سبز درمانی فوق العاده مفید برای عفونت‌های دهانی است. چای سبز علاوه بر تقویت سلامت دهان می‌تواند بدمزه شدن دهان و بد بو شدن دهان را رفع کند.

9. رفع بد مزه شدن دهان با دارچین

نصف قاشق غذا خوری پودر دارچین و آب یک عدد لیموترش را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید، خوب ترکیب کرده و از این محلول برای شستشوی مرتب دهان استفاده کنید.

همچنین می‌توانید به جای پودر دارچین از یک یا دو قطره عصاره دارچین استفاده کنید. این کار را روزی دو تا سه بار انجام دهید. دارچین نیز راهکار طبیعی دیگری است که به رفع بدمزه شدن دهان کمک می‌کند، زیرا خاصیت ضد باکتریایی دارد.

دارچین به راحتی می‌تواند با عفونت‌های دهانی مبارزه کرده و سلامت دهان را با دفع پاتوژن‌ها بهبود بدهد.

علت تلخ شدن دهان چیست؟

علت ایجاد مزه فلز در دهان چیست؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits