دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ویتامین های مورد نیاز برای مقابله با کرونا
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
کرونا بیماری جدیدی است که در کل جهان شیوع پیدا کرده است و از آنجاییکه فعلا هیچ دارویی ندارد بهتر است افراد با تقویت سیستم ایمنی از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند.

ویتامین های تقویت کننده ایمنی برای مقابله با کرونا

کرونا بیماری جدیدی است که در کل جهان شیوع پیدا کرده است و از آنجاییکه فعلا هیچ دارویی ندارد بهتر است افراد با تقویت سیستم ایمنی از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند.

اصلاح الگوی غذایی یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی یا عفونی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا یا ویروس کرونا است. زمانی که سیستم ایمنی بدن به اندازه کافی قوی باشد، می‌تواند در برابر انواع ویروس‌ها و عوامل عفونی به خوبی مقابله کند.

به همین دلیل افرادی با سیستم دفاعی ضعیف‌تر، بیشتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از کرونا قرار می‌گیرند، در حالی که افرادی با سیستم ایمنی قوی‌تر بهتر می‌توانند از پس این بیماری بربیایند و پس از ابتلا به بهبود کامل برسند.

ویتامین های مفید برای مقابله با کرونا

مقابله با کرونا با مصرف ویتامین C

ویتامین C جزو قدرتمندترین ترکیبات آنتی اکسیدانی است که دریافت آن رابطه مستقیمی با بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن دارد. زمانی که شما ویتامین C کافی در طول روز دریافت کنید، میزان تولید گلبول‌های سفید خونتان افزایش پیدا می‌کند.

در این روز‌ها برای دریافت ویتامین C بیشتر، روزانه خوراکی‌هایی مانند: گریپ‌فروت، پرتقال، نارنگی، نارنج، لیموترش، لیموشیرین، کیوی، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای و پیاز خام را در رژیم غذایی خود جای دهید تا با تقویت سیستم ایمنی از ابتلا شما به بیماری کرونا پیشگیری کند. در صورت دریافت نکردن ویتامین C به اندازه کافی با مصرف پزشک از قرص جوشان استفاده کنید.

مقابله با کرونا با دریافت ویتامین A و E

از دیگر آنتی‎اکسیدان‌های مفیدی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و از بین رفتن ویروس کرونا در داخل بدن می‌شوند، ویتامین‌های A و E هستند.

این ویتامین‌ها در هویج، کلم بروکلی، کدوحلوایی، سیب‌زمینی شیرین، انواع مغز‌ها و دانه‌های خام وجود دارد. استفاده از این مواد غذایی در این روز‌ها به بهبود شرایط سیستم دفاعی بدنتان کمک بزرگی خواهید کرد.

تخمه آفتابگردان، منبع خوبی برای دریافت ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است. بادام هم منبع غذایی ارزشمندی برای دریافت ویتامین E، منیزیم و منگنز است.

از‌ این‌رو، مصرف روزانه تعداد کمی بادام خام یا تخمه آفتابگردان به‌دلیل ریزمغذی‌های ارزشمندی که دارند، می‌توانند به شدت باعث بهبود عملکرد سیستم دفاعی شوند و بدن را برای مقابله با عوامل بیماری‌زایی مانند کرونا آماده کنند.

مقابله با کرونا با ویتامین دی

مقابله با کرونا با دریافت ویتامین D

آگاهی سطح سرمی ویتامین D که نقش تعیین کننده ای برای تصمیم به مصرف مکمل ویتامین D برای مقابله با ویروس کرونا دارد. با توجه به شرایط موجود جامعه و شروع ویروس کرونا بهتر است از سطوح سرمی کافی برای مقابله با ویروس کرونا برخوردار باشیم.

بنابراین اگر کمبود ویتامین D در بدن وجود دارد پیشنهاد این است که ویتامین D دریافتی با مشاوره متخصص تغذیه به صورت مکمل دریافت شود.

تامین ویتامین D کافی از طریق غذا واقعاً امکان پذیر نیست؛ ویتامین D به صورت سنتز پوستی در نتیجه قرار گرفتن در معرض آفتاب ساخته می‌شود و منظور ما از آفتاب مستقیم، آفتابی است که بیشتر در تابستان داریم و بدون ابر و شیشه و به صورتی که حداقل پنج درصد بدن در معرض آفتاب قرار گیرد.

بنابراین خیلی از مواقع از طریق آفتاب مستقیم بخصوص در شهرهای صنعتی امکان تامین ویتامین D در بدن امکان پذیر نیست و ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد نیاز روزانه آن، از طریق غذا به طور کافی و آن مقدار که می‌خواهیم تامین نمی‌شود. بنابراین پیشنهاد این است که از طریق مکمل با مشورت مشاورین و متخصصین تغذیه جبران شود.

مقابله با کرونا با ویتامین‌های گروه B

انواع سبزی‌های برگ سبز تیره مانند اسفناج، نعناع، ریحان، جعفری و گشنیز مقادیر قابل قبولی از ویتامین C، فیبر غذایی و ویتامین‌های گروه B به جز B12 را در خود جا داده‌اند که تمام این مواد می‌تواند باعث افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن شود و از ابتلا به بیماری کرونا جلوگیری کند.

به همین دلیل متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند در این روز‌ها برای تقویت سیستم دفاعی بدن در کنار وعده‌های اصلی غذایی یا میان وعده‌ها 2 تا 4 وعده از این سبزی‌ها استفاده کنید .

مقابله با کرونا با مصرف ویتامین A

نقش ویتامین A در تقویت سیستم ایمنی کاملا ثابت شده است و این ویتامین در تخم مرغ، جگر و لبنیات و انواع میوه‌ها و سبزی‌های رنگی و هویج، اسفناج، طالبی، کلم بروکلی، کلم بروکسل، گوجه فرنگی و انبه به وفور وجود دارد.

تاثیر ویتامین ها بر کرونا

راهکارهایی برای مقابله با کرونا

در این روزها که بیماری کرونا بسیار شایع است رعایت سه اصل تنوع، تعادل و تناسب غذایی در سفره‌ها، سبب تقویت سیستم ایمنی افراد شده و یک برنامه غذایی متعادل گزینه خوبی برای مبارزه با انواع مختلف ویروس‌ها و عفونت‌ها به شمار می‎آید، به این معنی که اگر رژیم غذایی ما نامناسب باشد، بیشتر دچار بیماری می‎شویم و بنابراین زمان بیشتری برای بهبود نیاز است.

مصرف مرکبات، لبنیات به ویژه لبنیات پروبیوتیک و غنی شده با ویتامین D، ماهی، مصرف انواع دانه‌ها، میوه‌های رنگی، پیاز، ادویه‌ها و شکلات تلخ هم در تقویت سیستم ایمنی موثر مهمی دارند.

همه افراد جامعه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی و کرونا لازم است از الگوی غذایی درستی پیروی کنند. برای پیشگیری از ابتلا به کرونا حتما خوراکی‌هایی سرشار از ویتامین‌های C، A و D در طول روز مصرف کنید؛ انواع مرکبات، خانواده کلم، شلغم، فلفل سبز، فلفل دلم های، هویج، اسفناج، برگ چغندر، کدو حلوایی و سبزی‌های برگ سبز تیره باید به صورت روزانه مصرف شوند، زیرا سرشار از ویتامین‌های نامبرده هستند.

نوشیدن آب و مایعات به میزان کافی می‌تواند مواد سمی را از بدن دفع و خارج کرده و سیستم دفاعی بدن را تقویت کند، می‌توان روزانه بخشی از دریافت مایعات خود را به چای سبز اختصاص داد، چرا که چای سبز به علت داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی پلی فنول‌ها و فالونوئیدها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

ورزش باعث کاهش استرس شده و یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن است، همچنین تحرک و فعالیت بدنی منظم روزانه با پیشگیری از بروز اضافه وزن و چاقی، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و... را نیز پایین می‌آورد.

خودداری از مصرف بیش از حد چربی‌ها به ویژه چربی‌های اشباع شده و اسید چرب امگا-6 و کلسترول یک راهکار مفید برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا است. شایان ذکر است که قندهای افزوده شده و رژیم‌های غذایی با شاخص گلیسمیک بالا می‌توانند موجب کاهش عملکرد گلبول‌های سفید خون شده و به شکل گیری التهاب، و آسیب سیستم ایمنی منجر شود.

بیشتر بخوانید:

پیشگیری از بیماری کرونا با مصرف خوراکیهای مفید

پیشگیری از ویروس کرونا در سالمندان

بیماری کرونا چه فرقی با سرماخوردگی دارد؟

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits