دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت درد جلوی زانو چیست و چگونه درمان می شود؟
0
زمان مطالعه: 10 دقیقه
درد جلوی زانو یکی از دردهای شایعی است که افراد اغب به آن دچار شده و از آن رنج می برند. از آنجاییکه درد جلوی زانو توانایی حرکتی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد بهتر است هر چه سریع تر آنرا درمان کنید.

همه چیز در مورد درد جلوی زانو و درمان آن

درد جلوی زانو یکی از دردهای شایعی است که افراد اغب به آن دچار شده و از آن رنج می برند. از آنجاییکه درد جلوی زانو توانایی حرکتی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد بهتر است هر چه سریع تر آنرا درمان کنید.

درد جلوی زانو در واقع می‌تواند نشانه‌ی مشکلات یا آسیب‌های مختلفی باشد که برای زانو ایجاد می‌شوند. اغلب موارد افرادی که به درد جلوی زانو دچار می‌شوند، از ورزشکاران هستند. به طور کلی این درد زمانی بروز می‌کند که کشکک زانو بر اثر آسیب‌دیدگی یا التهاب، حساس و دردناک می‌شود.

درد جلوی زانو ( زانوی دوندگان) به این خاطر ایجاد می‌شود که هنگام کشش یا خم کردن زانو، کشکک زانو به درستی روی مفصل حرکت نمی‌کند. البته حتی در صورتی که شما ورزشکار نباشید نیز ممکن است به درد جلوی زانو (یا درد پشت کشکک زانو) دچار شوید.

درد جلوی زانو در بزرگسالان

درد جلوی زانو یکی از مشکلات شایع در دوران بزرگسالی می‌باشد. این درد به عنوان یک درد مزمن شناخته می‌شود. در بین افراد جوان، بیشتر کسانی به این درد مبتلا می‌شوند که تحرک جسمانی بالایی دارند (خصوصا دختران). افرادی که اضافه وزن دارند، افرادی که در ورزش خود حرکات جهشی زیاد انجام می‌دهند.

دوندگان، دوچرخه‌سواران و بازیکنان فوتبال از جمله کسانی هستند که اغلب دچار درد جلوی زانو می‌شوند. درد جلوی زانو در که در سنین بالاتر بروز می‌کند، اغلب به علت اختلال یا آسیب‌دیدگی در زانو نیست بلکه بیشتر به خاطر وارد شدن فشار بیش از حد به زانو است.

درد جلوی زانو

دلیل درد جلو زانو چیست؟

علل شایع درد جلوی زانو

اصولا، زانو ساختار و آناتومی‌ پیچیده‌ای دارد. ممکن است وجود مشکل کوچکی در رباط‌های زانو یا استفاده بیش از حد از زانو، منجر به زانو درد شود. درد جلوی زانو همچنین می‌تواند بر اثر کشیدگی تاندون‌ها و یا التهاب یا نرم شدن غضروف میانی زانو ایجاد شود. این درد زمانی ایجاد می‌شود که کشکک زانو به درستی روی مفصل زانو حرکت نمی‌کند و با قسمت پایینی استخوان ران، سایش پیدا می‌کند.

در حقیقت این درد ممکن است در افراد بزرگسالی ایجاد شود که در حین انجام فعالیت ورزشی، بیش از حد به زانوی خود فشار می‌آورند. بسیاری از ورزشکاران جوان تصور می‌کنند که انجام حجم بالایی از تمرین به طور روزانه، آن‌ها را به اهداف ورزشی آن‌ها و مزایایی که مد نظر دارند، می‌رساند. در حقیقت، وارد کردن فشار بیش از حد به زانو موجب درد جلوی زانو شده و در تمرینات آن‌ها اختلال ایجاد می‌کند.

وجود مشکلاتی مربوط به عدم توازن مناسب بین استخوان لگن و مچ پا نیز می‌تواند موجب زانو درد شود، چرا که کشکک زانو و دو استخوان دیگری که مفصل زانو را تشکیل کی دهند، باید همیشه در یک راستا باشند.

آرتروز زانو نیز می‌تواند موجب بروز این درد شود، چرا که ابتلا به آرتروز باعث جمع شدن مایع اضافی در مفصل زانو می‌شود و متورم شدن زانو نیز قطعا موجب تشدید زانو درد می‌شود. یکی دیگر از علل احتمالی درد جلوی زانو، آسیب‌های غضروفی زانو است چرا که این آسیب‌ها موجب بروز التهاب در زانو می‌شوند.

عدم وجود تعادل در عضلات ران نیز موجب درد جلوی زانو می‌شود، به همین خاطر افرادی که فعالیت فیزیکی زیادی دارند باید اهمیت حرکت کردن صحیح را به خوبی درک کنند. عدم استفاده صحیح از تجهیزات ورزشی یا انجام دادن غلط حرکات ورزشی می‌تواد موجب درد جلوی زانو شود. درصورتی که یکی از درمان های درد زانو انجام تمرینات ورزشی می باشد.

پله و درد جلوی زانو

درد جلوی زانو ممکن است موقع راه رفتن روی پله بروز کند

علائم و نشانه‌های درد جلوی زانو

درد جلوی زانو معمولا به تدریج شدیدتر می‌شود. در ابتدا ممکن است شما درد بسیار خفیفی را در زانو خود احساس کنید، اما در صورت عدم درمان مناسب این مشکل، درد زانوی شما کم‌کم شدید‌تر می‌شود، تا جایی که ممکن است نتوانید به راحتی کارهای روزمره خود را انجام دهید.

علاوه بر تشخیص پزشک برای آن که متوجه شوید شما دچار این مشکل شده اید یا نه، لازم است در مورد علائم و نشانه‌های معمول آن اطلاع داشته باشید. در ادامه برخی از این علائم آمده‌اند:

  • شنیدن صدای تق‌تق از زانو در هنگام بالا رفتن از پله‌ها. همچنین ممکن است، بعد از نشستن به مدت طولانی، در هنگام بلند شدن یا راه رفتن، از زانوی خود این صدا را بشنوید.
  • احساس درد در مرکز و جلوی زانو در زمان انجام فعالیت‌هایی که در آن مرتبا زانوی خود را خم می‌کنید. به عنوان مثال ممکن است در هنگام پریدن، انجام حرکت اسکات یا دویدن، این درد را احساس کنید.
  • زانودرد در هنگام شب. اگر اغلب به خاطر زانودرد از خواب بیدار می‌شوید، باید بررسی کنید که به مشکل درد جلوی زانو دچار شده‌اید یا خیر.
  • تورم نیز می‌تواند از علائم مشکل درد جلوی زانو باشد، چرا که التهاب در زانو موجب تورم می‌شود. همانطور که گفته شد آرتروز زانو می‌تواند موجب درد جلوی زانو شود. از آنجایی که آرتروز می‌تواند موجب تورم شود، ورم زانو به عنوان یکی از علائم درد جلوی زانو محسوب می‌شود.
  • احساس کشیده شدن عضلات ران و ساق پا نیز از علائم درد جلوی زانو است چرا که در حالت عادی، عضلات ران و ساق پا باید انعطاف‌پذیر باشند.
  • احساس عدم ثبات زانو نیز می‌تواند از علائم درد جلوی زانو باشد و لازم است مد نظر قرار گیرد.

درد جلوی زانو به دلیل فعالیت زیاد

فعالیت زیاد ممکن است باعث درد جلوی زانو شود

روش تشخیص درد جلوی زانو

پزشک برای تشخیص درد جلو زانو، در ابتدا بیمار را به صورت فیزیکی معاینه میکند. زانوها ممکن است کمی حساس شده باشند و ورم زانو خفیفی مشاهده شود و کشکک زانو به درستی درمسیر ران قرار نگرفته باشد و زمانیکه شما زانوهای خود را خم میکنید احساس می کنید زیر کشکک زانوهایتان خرد می شود. دردناک شدن کشکک زانو هنگامی که زانوها تحت فشار قرار می گیرند مواردی است که پزشک میتواند علت زانو درد را تشخیص دهد.

اشعه ایکس به صورت طبیعی نمیتواند نشان دهنده دردهای خاص این ناحیه باشد اما اشعه ایکس مخصوص می تواند آرتروز یا کج شدن کاسه زانو را مشخص کند. انجام ام آر آی هم به ندرت نیاز میباشد.

سندرم زانوی دوندگان، یک عارضه‌ی شایع در میان دوندگان می‌باشد. البته این عارضه می‌تواند در هر فردی که در فعالیت‌های خود، زانوی خود را زیاد خم می‌کند ایجاد شود؛ فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و پرش. این عارضه معمولاً با درد اطراف کشکک زانو همراه است.

وجود درد متوسط تا شدید در پشت مفصل زانو یکی از دلایل اصل ناتوانی در افراد میانسال و سالخورده است، زیرا در میان مفاصل مسئول تحرک بدن، مفصل زانو بیش از همه وزن بدن را تحمل می‌کند. بروز درد خفیف و مقطعی زانو در میان افراد تمام گروه‌های سنی امر نسبتاً شایعی است، اما درد پشت زانو بزرگسالان جوان معمولاً ناشی از فعالیت‌های فیزیکی شدید و استفاده بیش از حد از مفصل هستند که منجر به التهاب، ناراحتی و محدودیت استقلال فیزیکی می‌شوند.

تشخیص درد جلوی زانو

معاینه پزشکی علت درد جلوی زانو را مشخص می کند

روش های درمان درد جلوی زانو

برای درمان درد جلوی زانو و درمان زانوی دوندگان ابتدا لازم است به اندازه کافی استراحت کنید و استراحت را تا زمانی ادامه دهید که بتوانید بدون احساس درد، ورزش کنید.

در صورتی که درد شما خفیف باشد، می‌توانید روی زانوی خود کمپرس سرد بگذارید تا از تورم زانو بکاهید، سپس تمرینات خود را انجام دهید تا بتوانید دامنه حرکتی نرمال زانو را حفظ کنید و در این حین برای تسکین درد خود می‌توانید از آسپرین یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی استفاده کنید. در صورتی که درد جلوی زانو بهبودی نیافت و شدیدتر شد راه‌های دیگری برای درمان و تسکین این درد وجود دارد:

درمان درد جلوی زانو با فیزیوتراپی

انجام فیزیوتراپی می‌تواند به کنترل تورم و تسکین زانو درد کمک کند. همچنین بیماران می‌توانند از فیزیوتراپی برای تقویت عضلات و کشش عضلاتی که دچار گرفتگی شده‌اند استفاده کنند. در صورتی که عضلات شما به اندازه کافی قوی و منعطف باشند، معمولا درد جلوی زانو نیز برطرف می‌شود.

درمان درد جلوی زانو با وسایل کمکی راه رفتن

در صورتی که زانودرد شما بسیار شدید شده و یا زانویتان تورم زیادی داشته باشد، می‌توانید از وسایل کمکی راه رفتن استفاده کنید تا با راحتی بیشتری حرکت کنید.

درمان درد جلوی زانو با دارو

برای تسکین درد جلوی زانو می‌توان از داروهای مختلفی استفاده کرد. داروهای ضدالتهاب و داروهای مسکن معمولا در تسکین درد جلوی زانو موثر هستند.

درمان درد جلوی زانو با پی آر پی

روش‌های درمان با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) و درمان با سلول‌های بنیادین که به بازسازی زانو کمک می‌کنند، به عنوان روش‌های جایگزینی برای جراحی معرفی شده‌اند. استفاده از روش PRP با سرعت زیادی رو به افزایش است، چرا که ورزشکاران نخبه‌ی بسیاری برای درمان آسیب‌دیدگی و درد زانوی خود به این روش درمانی روی آورده‌اند.

کوبی برایانت، تایگر وودز، رافائل نادال، تروی پولامالو و‌هاینس وارد همگی از جمله ورزشکاران حرفه‌ای هستند که برای درمان آسیب‌دیدگی زانو خود از این روش استفاده کرده‌اند.

گزینه‌های جراحی برای درمان درد جلوی زانو

در صورتی که تمامی ‌روش‌های درمانی دیگر در درمان زانو درد موفقیت‌آمیز نباشند،برای درمان زانو درد انجام انواع روش های جراحی نیز روش مناسبی خواهد بود. البته قبل از تصمیم به انجام جراحی لازم است که بیمار با پزشک متخصص گفتگو کند و پزشک متخصص وضعیت او را بررسی و مشکل اصلی او را مشخص کند. همانطور که قبلا گفته شد، درد جلوی زانو می‌تواند بر اثر مشکلات مختلفی ایجاد شود و این درد پشت کشکک زانو، به تنهایی، منبع اصلی درد نیست.

فیزیوتراپی برای درمان درد جلوی زانو

فیزیوتراپی روش درمانی خوبی برای درد جلوی زانو است

پیشگیری از بروز درد جلوی زانو

از آنجایی که درد جلوی زانو در ناحیه کشکک احساس می‌شود و اغلب نیز در بین ورزشکاران شایع است، به آن پتلافمورال یا تاندنیت پتلا (پتلا به معنای استخوان کشکک) و همچنین زانوی جهندگان و زانوی دوندگان نیز گفته می‌شود.

این وضعیت بسیار دردناک است و نیاز به درمان‌ها و مراقبت‌های خاصی دارد، پس قطعا پیشگیری از بروز زانوی دوندگان راه بسیار بهتری از درمان آن است. بنابراین اطلاع از روش‌های پیشگیری از درد جلوی زانو خصوصا برای ورزشکاران بسیار اهمیت دارد.

  • شما باید کفش‌هایی بپوشید که کاملا برای نوع فعالیتی که می‌کنید مناسب است. به عنوان مثال در صورتی که می‌خواهید بدوید باید کفش‌های مخصوص دو و در صورتی که می‌خواهید کوهپیمایی کنید، کفش‌های مخصوص کوهنوردی بپوشید.
  • قبل از شروع تمرینات ورزشی به خوبی بدنتان را گرم کنید، کشش دادن عضلات، قبل از تمرین، از بروز گرفتگی عضلات پیشگیری می‌کند.
  • شما باید حدود خودتان را در تمرین‌کردن بدانید و از انجام فعالیت‌هایی که به زانوی شما صدمه می‌زند خودداری کنید.

بیشتر بخوانید:

علت درد زانو در شب چیست؟

علت و درمان درد داخل زانو در زمان دویدن

توصیه هایی کارامد برای درمان درد زانو

درمان خانگی زانو درد

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits