دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هرآنچه باید در مورد سردرد پشت گوش و درمان آن بدانید
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
سردرد پشت گوش یک درد شایع است که گاهی اوقات گریبان گیر افراد می شود و بیشتر اوقات با درمان های خانگی و پزشکی قابل درمان است ولی در صورت مزمن شدن درد برای مشخص شدن علت و درمان آن باید به پزشک مراجعه کنید.

همه علل سردرد پشت گوش و روش های درمان آن

سردرد پشت گوش یک درد شایع است که گاهی اوقات گریبان گیر افراد می شود و بیشتر اوقات با درمان های خانگی و پزشکی قابل درمان است ولی در صورت مزمن شدن درد برای مشخص شدن علت و درمان آن باید به پزشک مراجعه کنید.

سردرد پشت گوش به هر دردی که در این منطقه ی خاص در سر سرچشمه می گیرد، اطلاق می شود. اگرچه سردردها بسیار شایع هستند اما سردردهایی که به طور انحصاری به ناحیه ی پشت گوش محدود شوند، نسبتا غیر معمول هستند.

این نوع از سردردها می توانند علل مختلفی از آسیبهای عصبی تا مشکلات دندانی را شامل شوند. علت سردرد در پشت گوش، تعیین کننده ی علائم و شیوه ی درمان آن است.

سردرد پشت گوش اغلب به دلیل عفونت هایی مثل عفونت های شنایی در گوش ، مشکلات دندانی یا ورم غدد لنفاوی پشت گوش به وجود می آید . درد شدید پشت گوش همچنین می تواند با سردرد ، درد چانه یا کمردرد و گردن درد همراه باشد . در این مقاله، به بررسی علائم و نشانه های سردرد پشت گوش و جزئیاتی در مورد علل آن و همچنین چگونگی درمان و تسکین درد و علائم همراه آن می پردازیم.

سردرد پشت گوش

سردرد پشت گوش علل مختلفی دارد

علل سردرد پشت گوش

چند علت احتمالی برای سردرد پشت گوش وجود دارد که شامل موارد زیر است:

سردرد پشت گوش به علت نورالژی اکسیپیتال

یکی از شایع ترین علل سردرد در پشت گوش، بیماری نورالژی اکسیپیتال یا نورالژی پس سری است. نورالژی پس سری، زمانی رخ می دهد که اعصاب اکسیپیتال یا اعصابی که از بالای نخاع به پوست سر می روند، مجروح و یا ملتهب شوند.

مردم اغلب این درد شدید در ناحیه ی پشت گوش را با میگرن یا انواع سردردهای مشابه به دلیل شباهت علائم آنها اشتباه می گیرند. افرادی که از نورالژی اکسیپیتال رنج می برند، این درد را دردی مزمن، تیرکشنده و ضرباندار توصیف می کنند. آنها همچنین آن را مانند احساس دریافت شوک الکتریکی در نواحی گردن، پشت سر و پشت گوش توصیف می کنند.

نورالژی اکسیپیتال در نتیجه ی فشار یا تحریک اعصاب پس سری اتفاق می افتد و به طور معمول تنها در یک طرف سر بروز می کند. در برخی موارد، فشار یا تحریک شاید به دلیل التهاب، انقباض بیش از حد عضلات، یا آسیب باشد. اغلب، پزشکان نمی توانند دلیلی برای نورالژی اکسیپیتال پیدا کنند.

سردرد پشت گوش به علت ماستوئیدیت

ماستوئیدیت، عفونت استخوان ماستوئید است که مستقیما در پشت گوش قرار دارد. این عفونت در کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار شایع تر است و به طور کلی به درمان بدون هیچگونه عارضه ای پاسخ می دهد. ماستوئیدیت باعث سردرد در پشت گوش و همچنین تب، ترشح از گوش، خستگی و از دست دادن شنوایی در گوش مبتلا می شود.

سردرد پشت گوش التهاب مفاصل گیجگاهی فکی

مفاصل گیجگاهی فکی (TMJ) گوی ها و کاسه های مفاصل فک می باشند. این مفاصل می توانند ملتهب و دردناک شوند. TMJ می تواند باعث درد در ناحیه ی پشت گوش شود که معمولا با درد فک همراه است. در حالی که بسیاری از افراد با التهاب TMJ احساس درد در فک و پشت گوش دارند، عده ی دیگر فقط ممکن است سردرد را در ناحیه ی پشت گوش تجربه کنند.TMJ می تواند بر اثر فشار، دندان قروجه، آرتریت، صدمه و ناترازی آرواره ایجاد شود.

سردرد پشت گوش نشانه چیست

سردرد پشت گوش در سنین مختلف رخ می دهد

علائم سردرد پشت گوش

علائم سردرد پشت گوش می تواند بر اساس علل آن متفاوت باشد. نورالژی پس سری ممکن است با درد شدید در پشت سر و یا ناحیه ی بالایی گردن همراه باشد. اغلب، می تواند از گردن شروع و تا پشت سر ادامه یابد. این درد اپیزودیک است و مانند یک شوک الکتریکی در پشت سر و یا گردن احساس می شود.

علایمی از عفونت، مثل تب و یا خستگی، اغلب همراه با ماستوئیدیت دیده می شود. افرادی با تجربه ی TMJ ممکن است سفتی فک و درد را علاوه بر سردرد پشت گوش احساس کنند.

علائم دیگری که افرادی دارای سردرد در پشت گوش ممکن است تجربه کنند، عبارتند از:

  • درد در یک یا هر دو طرف سر
  • حساسیت به نور
  • درد، سوزش و درد ضرباندار
  • درد پشت چشم
  • حساسیت به لمس پوست سر
  • درد با حرکت گردن

 دلیل سردرد پشت گوش

علت سردرد پشت گوش چیست؟

تشخیص علت سردرد پشت گوش

علل اصلی سردرد در ناحیه ی پشت گوش اغلب با هم همپوشانی دارند. تشخیص صحیح بسیار مهم است زیرا به انتخاب درمان مناسب کمک می کند.
برای تشخیص، پزشک در مورد سوابق پزشکی بیمار سوال خواهد کرد. اطلاعات باید جراحتهای اخیر در ناحیه ی گردن، یا صدمات به ستون فقرات را شامل شود.

پس از آن، پزشک احتمالا یک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد. برای این کار، پزشک محکم از طریق لمس در نواحی پشت سر و قاعده ی جمجمه برای تولید دردی مشابه با آنچه بیمار از آن شکایت دارد، فشار وارد می کند. این معاینه برای بررسی نورالژی اکسیپیتال است که در بسیاری از موارد به لمس حساس است.

قدمهای بعدی در تشخیص ممکن است شامل یک تزریق برای بی حس کردن اعصاب این ناحیه باشد، اگر درد فرد تسکین یابد به احتمال زیاد علت درد، بیماری نورالژی اکسیپیتال بوده است.

در موارد غیر معمول تر، دکتر ممکن است برای تایید یا رد کردن علل دیگر، درخواست MRI یا آزمایش خون دهد. اگر نورالژی اکسیپیتال به عنوان علت احتمالی درد در معاینه ی اولیه رد شود، پزشک احتمالا به دنبال نشانه هایی از ماستوئیدیت، از جمله تب و ترشح از گوش خواهد رفت.

برای تشخیص بیشتر، پزشک ممکن است فک را بررسی و یا به بیمار توصیه کند که به یک دندانپزشک برای مشکلات مفاصل گیجگاهی فکی( TMJ) مراجعه نماید.

درمان سردرد پشت گوش

رفع سردرد پشت گوش با درمان خانگی

درمان های خانگی سردرد پشت گوش

درمان درد روش اولیه در برخورد با سردرد در ناحیه ی پشت گوش است، تا اینکه علت ریشه ای آن مشخص شود. برخی گزینه های درمانی در منزل برای افرادی با درد در ناحیه ی پشت گوش وجود دارد که می تواند توسط بیمار قبل یا علاوه بر مراقبتهایی که پزشک توصیه می کند، امتحان شود.

راه های معمول برای مدیریت سردرد در خانه عبارتند از:

  • استراحت در یک اتاق آرام
  • استفاده از داروهای ضد التهاب و مسکن، مانند ایبوپروفن
  • ماساژ عضلات گردن
  • اعمال حرارت به پشت گردن
  • کاهش استرس
  • پرهیز از ساییدن دندانها به هم (دندان قروجه)

قبل از استفاده از هر نوع دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

دارو درمانی برای سردرد پشت گوش

برای سردرد پشت گوش می توانید مسکن بخورید

روش های درمان سردرد پشت گوش

یک برنامه درمانی برای سردرد پشت گوش توسط پزشک، شامل مدیریت درد و درمان علل درد است. بسته به علت دقیق سردرد در پشت گوش، پزشک ممکن است داروهایی را برای شما تجویز کند.

  • دارو درمانی برای سردرد پشت گوش
  • داروهای شل کننده های عضلات
  • داروهای بلوک کننده ی عصب و تزریقات استروئیدی
  • درمان های فیزیکی
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد تشنج، مانند کاربامازپین و گاباپنتین
  • آنتی بیوتیک اگر به ماستوئیدیت مشکوک باشد
  • گارد یا محافظ دهانی شبانه برای TMJ

داروهای بلوک کننده ی عصب و تزریقات استروئیدی اغلب موقتی هستند و باید برای تکرار تزریق به پزشک مراجعه شود. علاوه بر این، ممکن است برای کنترل درد نیاز به چندین بار تزریق باشد.

در موارد نادر، ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد. به طور معمول، اگر درد با درمان های دیگر بهتر نشود و یا عود کند، ممکن است انجام عمل جراحی ضروری باشد.

مراجعه به پزشک برای سردرد پشت گوش

در صورت طولانی شدن سردرد پشت گوش به پزشک مراجعه کنید

عمل جراحی برای سردرد پشت گوش

رفع فشار از روی عروق کوچک: در این روش پزشک عروق خونی که سبب ایجاد فشار بر روی اعصاب شده اند را پیدا کرده و جابجا می کند.

تحریک الکتریکی عصب پس سری: استفاده از چندین پالس الکتریکی به اعصاب پس سری ممکن است پیام های درد به مغز را مسدود کند.

مهم نیست که چه نوع درمانی به شما پیشنهاد شود، مهم اینست که به تصمیم پزشکتان اعتماد کنید و درمان را ادامه دهید، حتی اگر درمان مورد نظر موثر واقع نشود. در برخی موارد، ادامه ی درد ممکن است نشانه ی سایر بیماریها باشد، که نیاز به درمان متفاوتی دارند.

چگونه از سردرد پشت گوش پیشگیری کنیم ؟

برای کاهش گوش درد و سردرد پشت گوش باید راهکارهای زیر را در پیش بگیرید :

در مورد طرز ایستادن خود دقت کنید :

  • سر و گردن خود را به مدت طولانی در یک پوزیشن خاص و ثابت قرار ندهید تا بدن شما خسته شود.
  • کیف های دوشی سنگین استفاده نکنید تا به گردن شما فشار زیادی وارد نشود .

استرحت کنید :

  • اگر پشت میز کار می کنید، چند دقیقه یک بار از پشت آن بلند شوید و قدم بزنید و به خودتان استراحت های کوتاه دهید تا سفتی گردن و شانه های شما از بین برود .

روی اصول و برنامه غذا بخورید :

  • برای رژیم غذایی خود برنامه ریزی داشته باشید و مواد غذایی که منجر به سردرد می شود را مصرف نکنید

به طور کلی، سردردهای پشت گوش به دلیل یک بیماری تهدید کننده ی حیات نمی باشند. در بسیاری از موارد، این نوع درد با استراحت و مصرف داروهای تجویز شده یا با انجام درمانهای فیزیکی برطرف می گردد و در اغلب موارد، علائم این افراد با تشخیص و درمان مناسب بطور کامل یا تقریبا کامل تسکین می یابد.

بیشتر بخوانید:

علت گوش درد و ساده ترین راه های درمان درد گوش

علت درد گوش ناشی از اختلال عصب گریتراوریکولار + درمان این عارضه

درمان گوش درد بعد از شنا کردن

علت گوش درد در کودکان و درمان سریع درد گوش در منزل

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits