دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه علل درد سینه و درمان های خانگی آن
0
زمان مطالعه: 16 دقیقه
درد سینه به علل مختلفی در خانم ها بروز می کند این درد می تواند ناشی از تغییرات هورمونی دوره ای ، شیردهی ، بارداری و بسیاری از موارد دیگر باشد که در ادامه مقاله شرح داده شده است


درد سینه نشانه چیست و آیا راه درمانی دارد؟

درد سینه که با اصطلاح پزشکی ماستالژی شناخته می شود دردی است که از طیف خفیف تا بسیار شدید در دوره های مختلف زندگی می تواند خانم ها را آزار دهد. درد سینه را نمی توان نادیده گرفت زیرا می تواند ناشی از سرطان سینه باشد بنابراین در صورت طولانی شدن این درد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

درد سینه یک شکایت رایج در میان زنان است که می تواند شامل حساسیت پستان ها، درد شدید، سوزش یا سفتی در بافت پستان باشد. درد سینه ناشی از ماستالژی ممکن است ثابت باشد یا فقط گاهی رخ دهد.

درد سینه می تواند خفیف یا شدید باشد و ممکن است فقط چند روز در ماه رخ دهد مانند درد سینه قبل از پریود. درد سینه، دردی طبیعی، ملایم و یا متوسط است که در هر دو سینه احساس می شود. مدت زمان درد سینه تقریبا یک هفته در هر ماه است.

درد سینه در دوران بعد یائسگی نیز شایع می باشد. اما درد سینه در زنان جوان متداول تر است. در اغلب موارد، درد سینه نشان دهنده یک وضعیت خوش خیم است و به ندرت نشان دهنده سرطان سینه می باشد. با این وجود، اگر درد سینه به مدت طولانی ادامه یابد باید توسط متخصص زنان ارزیابی شود.

درد سینه

درد سینه می تواند به علت تغییرات هورمونی باشد

درد سینه زنان چه علت هایی دارد

درد سینه ناشی از آلرژی

بسیاری از لوسیون ها پوست بدن را صاف و هیدراته می کنند اما بعضی دیگر دقیقاً به صورت عکس عمل می کنند و باعث قرمزی ،التهاب و ترشحات دردناک می شوند .

این مواد شیمیایی در بسیاری از محصولات آرایشی می تواند باعث ایجاد واکنش حساسیتی بر روی پوست شما حتی سینه های شما شود اگر این لوسیون ها را به قفسه سینه خود بمالید ممکن است ،باعث تورم و درد شدید و همچنین حساسیت پستان شود.دیگر مواد آرایشی که می تواند چنین آسیبی بزند ،می تواند کرم ها و مواد شیمیایی باشد که شما در حمام استفاده می کنید.

کرمهای ضد آفتاب هم گاه می توانند چنین تاثیری داشته باشند اگر اخیراً یکی از محصولات و کرم بدن خود را عوض کرده اید و در حال حاضر درد پستان دارید ممکن است که به هم مرتبط باشند.

درد سینه به دلیل بارداری

در مراحل اولیه بارداری، سینه های شما سریعتر از نوزاد شما رشد می کنند.همانطور که مقدار استروژن شما افزایش می یابد، حجم کانالهای شیر سینه را نیز افزایش می دهند، که به نوبه خود می تواند درد و حساسیت سینه را افزایش می دهد.

درد سینه به دلیل سینه بند نامناسب

بر اساس یک نظرسنجی شصت و چهار درصد زنان از لباس زیر ، با سایز نادرست استفاده می کنند و این می تواند مشکلات بدتری را به وجود آورد. تمام علل شایع سینه های آسیب دیده، سوتین های نامناسب،ساییدگی سینه توسط سیم های زیر سوتین میباشد.

درد سینه به دلیل ورزش

ورزش، دارویی است که برای درمان همه بیماری ها کاربرد دارد به جز در مواقعی که باعث آسیب بیشتر شود برای مثال:انجام دادن ورزش هایی که به قفسه ی سینه فشار می آورد (پرس سینه) ،یا راه رفتن و فشار آوردن با بوت در کلاس های اردوگاه و یا فقط به علت بستن سوتین با سایز نامناسب که باعث درد جدی و در برخی از شرایط، باعث حساسیت پستان می شود. تفاوت بین درد عضلانی سینه و درد سینه مشکل است بهترین نشانه از درد عضلانی این است که ، درد بعد از چند روز استراحت از بین خواهد رفت.

درد سینه ناشی از عفونت

لوله های مسدود شده توسط شیر، موهای در حال رشد و بیماری های باکتریایی می تواند باعث ایجاد عفونت های موضعی در پستان شما شود این عفونت ها با قرمزی، تورم و درد ، مشخص می شود. همچنین ممکن است که شما دچار تب و ناراحتی نیز شوید اگر فکر می کنید که عفونت دارید بلا فاصله باید به دکتر مراجعه کنید.

درد سینه به دلیل مصرف داروهای ضد بارداری

هر دارویی که هورمون های شما را تغییر می دهد ممکن است سبب ایجاد درد شدید شود و به عنوان یک عارضه جانبی تلقی شود. قرص های جلوگیری از بارداری ، سطح استروژن را افزایش می دهد اما بارداری را درمان می کند. دارو های جایگزین می توانند باعث حساسیت ، تورم و احساس درد در سینه ها شوند. اغلب این عوارض جانبی در طول زمان کاهش می یابد اما اگر با پزشک خود درباره ی داروهای جایگزین صحبت کنید بهتر است و ضرری ندارد .

درد سینه به دلیل تغذیه کودک

رشد سینه ها در دوران بارداری و پر شدن آنها از شیر برای تغذیه ی نوزاد می تواند با تغییرات ساختاری در بافت سینه باعث درد سینه شود. این رشد و تحول به معنی درد زیادی است و حتی کمی پس از اینکه نوزاد شما متولد شد، به دلیل فعال شدن مجاری این درد ادامه پیدا می کند.

درد سینه به دلیل آسیب دیدگی

هر نوع آسیب دیدگی در سینه در حال و گذشته می تواند باعث درد و سوزش شما شود. اینکه با ضربه ی توپ، یک تصادف اتومبیل یا داشتن یک عمل جراحی بر روی سینه های شما اتفاق افتاده باشد فرقی نمی کند معمولا بیشترین درد ناشی از آسیب به سرعت از بین می رود اما اگر درد کاهش پیدا نکرد باید با پزشک خود مشورت کنید.

درد سینه به دلیل سرطان سینه

سرطان پستان علاوه بر علائم بیرونی مانند توده ها ، نشت مایع یا تغییرات در نوک پستان، اغلب علائم درونی دارند که به صورت درد سینه مشخص می شود. دردهای سینه های خود را نادیده نگیرید و در نهایت مهم ترین چیزی که می توانید برای سلامت پستان خود انجام دهید پیگیری چرخه ها و علائم و توجه به تغییرات در بدن است.

درد سینه به دلیل عفونت غضروف و دنده‌ها

عفونت غضروف و دنده ها نوعی از آرتریت است که در محل اتصال دنده ها و جناغ بروز می کند. هنگامی که این شرایط مرتبط به سینه نباشد، درد همراه سوزش ناشی از آن میتواند با درد سینه واقعی آمیخته شود. این شکل از آرتریت در اشخاص پیر و فقیر دیده می شود.

درد سینه ناشی از تغییرات فیبروکیستیک

زنان در دوره قبل از یائسگی و آنهایی که تحت هورمون درمانی بعد از یائسگی قرار دارند امکان دارد دچار افتادگی و تورم ناشی از ساخته شدن مایعات در سینه شوند. این شرایط خطری ندارد و تحت عنوان تغییرات فیبروکیستیک سینه شناخته می شود.

درد سینه ناشی از ورم پستان

ورم سینه یک عفونت دردناک پستان است. این درد بیش از همه در زنان شیرده و با انسداد مجرای شیردهی رخ می دهد . نشانگان مرتبط با ورم سینه اکثرا شامل تب، انواع درد و خستگی است که با تغییرات سینه مانند گرم شدن، ورم و درد همراه است.

درد سینه به دلیل مشکلات آناتومیکی

اختلالی دردیواره ی قفسه سینه، عضلات، مفصل ها، قلب و یا نواحی دیگر باشد که به دلیل انتشار درد به این نحو احساس شود. مشکلات آناتومیکی و ساختاری در سینه ها می تواند باعث ایجاد درد شود که در بیش تر موارد این دردها غیر دوره ای هستند. اختلالاتی مثل کیست ها، ضربه ها و اسیب دیدگی ها و جراحی های قبلی می توانند باعث پیدایش درد شوند.

علت این مدل دردها معمولاً بیرون از بافت پستان است. مثلا امکان دارد علل ایجاد درد، اختلالی دردیواره ی قفسه پستان، عضلات، مفاصل، قلب و یا نواحی دیگر باشد که به دلیل انتشار درد به این نحو احساس شود. کشیدگی عضلات پستان و آسیبهای مفصلی هم میتوانند باعث چنین دردهایی شود.

درد سینه به دلیل سرطان

درد سینه می تواند نشانه سرطان سینه باشد

انواع درد سینه

درد سینه دوره ای و غیر دوره ای

درد پستان را می‌توان به دو گروه تقسیم‌بندی کرد: درد دوره ای و درد غیر دوره ای

درد سینه دوره ای

درد سینه دوره ای به عنوان دردی تشریح می شود که با تغییرات هورمونی در زمان دوره ی قاعدگی همراه است. این درد بطور رایج در زمان 2 هفته مانده به شروع قاعدگی بدتر می شود. این مدل از درد پستان حاوی 75 درصد شکایات مرتبط به درد پستان می شود.

درد پستان دوره ای بیش از همه توسط زنان در دهه های بیست و سی و چهل زندگی تجربه می شود. این درد بیش تر وقت ها در سطوح بالای بیرونی هر دو سینه و گاهی وقت ها در ناحیه زیر بغل بروز می کند.

زنانی که دچار درد سینه ی دوره ای می شوند اغلب تغییرات فیبروکیسیتیک حاوی پیدایش سطوح توده و سفت در بافت پستان را گزارش می دهند. ورم دوره ای، درد، تیرکشیدن پستان، حس سنگینی بعد از پایان قاعدگی رو به رفع شدن دارد.

درد سینه غیر دوره ای

برخلاف درد سینه ی دوره ای، درد سینه ی غیر ادواری کاملا متفاوت از چرخه ی قاعدگی است. این درد بیشتر وقت ها در زنان بعد از یاسگی در سنین 40 و 50 سال بروز می کند.

این شکل از درد پستان اغلب بهعنوان درد یا سوزش یا سفتی پایدار و لاینقطع تشریح می شود. این درد معمولا در یکی از سینه ها است و می تواند ناشی از تروما یا جراحت باشد.

درد سینه به صورت دوره ای

درد سینه در سیکل قاعدگی طبیعی است

تشخیص علت درد سینه

آزمایشات لازم برای بررسی علت درد سینه به صورت زیر است:

معاینه بالینی و فیزیکی: پزشک سینه ها را برای بررسی تغییرات، و همچنین گره های لنفاوی در ناحیه گردن و زیر بغل را بررسی می کند. چه بسا دکتر به قلب و ریه ها گوش می دهد و پستان و شکم را بررسی می کند تا معلوم شود، آیا درد به شرایط دیگری مرتبط هست یا خیر. درصورتی که سابقه پزشکی و درد قبلی در ناحیه سینه و نتیجه عادی در معاینات فیزیکی داشته باشید، احیانا نیازی به ازمایش های اضافی نخواهد بود.

ماموگرافی:درصورتی که پزشک یک توده یا جسم را در پستان حس کند یا یک منطقه متمرکز درد در بافت پستان تشخیص دهد، باید یک ازمایش از سینه خود داشته باشید تا تشخیص دقیقتر صورت بگیرد.

سونوگرافی: یک ازمایش اولتراسوند با استفاده از امواج صوتی برای تولید تصاویری از پستان های شما انجام می شود. اکثر این تست همراه با یک ماموگرافی انجام می شود.

بیوپسی تومورهای مشکوک پستان: ناحیه های ضخیم یا ناحیه ای که در زمان امتحانات تصویر‌برداری مشاهده میشوند ، باید بیوپسی را انجام دهد. در زمان بیوپسی، دکتر یک نمونه کوچک از بافت سینه را از منطقه موردنظر بر می دارد و آنرا برای تفکیک و تحلیل، به ازمایشگاه ارسال می کند.

درمان درد سینه با مراجعه به پزشک


پزشک می تواند علت درد سینه را مشخص کند

درمان درد سینه

این موضوع اهمیت دارد که افراد با مراقبان بهداشتی خود در مورد تصمیم‌گیری درباره ی علت درد سینه و نیاز به توجه بدان صحبت کنند. علی‌رغم اینکه خود درمانی ممکن است از نظرگاه علمی قابل تأیید نباشد، برخی از موارد برشمرده در زیر می‌تواند برخی از ناراحتی‌ها را کاهش دهند:

  • محدود کردن مصرف کافئین و سدیم: منابع کافئین شامل شکلات، قهوه، چای و نوشابه‌های غیر الکلی است.
  • پوشیدن سینه‌بند مناسب در تمام مدت روز، سینه‌بند ورزشی در طول ورزش، و لحاظ کردن پوشانیدن سینه‌ها در سینه‌بند در هنگام خواب برای آسایش بیشتر.
  • فراهم کردن کمپرس‌های سرد و گرم برای پستان‌ها
  • رعایت رژیم غذایی کم‌چربی، افزایش میزان مصرف روزانه میوه‌ها و سبزی‌ها و غلات
  • حفظ وزن در محدوده ی سالم
  • مصرف ویتامین‌هایی نظیر B6، B1 و ویتامین E
  • مصرف داروهای بی‌نیاز از نسخه نظیر آسپیرین، استامینوفن و ایبوپروفن
  • استفاده از روش‌های آرام‌بخشی برای کاهش استرس، اضطراب و تنش
  • در نظر گرفتن بخور کیست یا درناژ اگر توصیه شده باشد.
  • داشتن یک ژورنال علایم برای کمک به اتخاذ تدبیر مناسب اگر درد دوره‌ای یا غیر ادواری است.

درمان خانگی درد سینه

درمان درد سینه با کمپرس سرد و مایعات

درمان های خانگی درد سینه

درمان درد سینه با کرم ضد التهاب

شما می توانید از پزشک خود بخواهید که یک کرم ضد التهابی که شامل استروئید نمی شود را تجویز کند و یا می توانید دیگر کرم ضد التهابی را از داروخانه خریداری کنید.آنها می توانند درد و تورم همراه با درد سینه را کاهش دهند ؛ سپس، به آرامی کرم را مستقیما به منطقه آسیب دیده اعمال کنید.

درمان درد سینه با تغییر قرص ضدبارداری

در صورت امکان، قرصهای ضدبارداری را برای 1-2 هفته متوقف کنید این کار به بهبود وضعیت سینه کمک می کند. شما هنوز هم می توانید از روش های ضد بارداری های غیر دارویی استفاده کنید. قبل از متوقف کردن یا تغییر استفاده از قرصهای ضدبارداری با پزشک خود مشورت کنید.

درمان درد سینه با اجتناب از ورزش سنگین

اجتناب از ورزش زیاد یکی دیگر از موارد است که باید سعی کنید برای درمان خود در نظر بگیرید. ورزش منظم به بهبود سلامت شما کمک می کند و به درمان درد سینه کمک می کند. اگر این عادت سالم را برای مدت طولانی حفظ کنید، به ندرت این درد را تجربه خواهید کرد.

درمان درد سینه با دراز نکشیدن پس از صرف غذا

توصیه می شود که اجازه دهیدحداقل 30 دقیقه بعد از غذا خوردنتان بنشینید و استراحت کنید. بلافاصله دارز نکشید چراکه این کمک می کند که درد سینه تان تشدید شود. مهم نیست که خسته اید، پس از غذا دراز نکشید.

علاوه بر این، بلافاصله بعد از غذا پیاده روی هم نکنید. پیاده روی بلافاصله پس از غذا خوردن موجب ناراحتی معده می شود و موجب افزایش درد پستان هم می شود.

برای درمان درد سینه تغذیه خود را تنظیم کنید

خوردن گوشت بدون چربی مانند مرغ و ماهی برای تامین پروتئین و عدم استفاده از غذاهای چرب مانند غذاهای سرخ شده و غذاهای سریع. کربوهیدرات های پیچیده در میوه ها، سبزیجات و دانه های کامل یافت می شوند. شما باید آنها را به طور منظم به رژیم خود اضافه کنید تا وضعیت سینه هایتان بهبود یابد.

درمان درد سینه با استفاده از مکمل های غذایی

شما باید 600 واحد ویتامین E، 50 میلی گرم ویتامین B6 و 300 میلی گرم منیزیم در روز مصرف کنید.


درمان درد سینه با روغن گل پامچال

روغن گل پامچال حاوی اسید لینولئیک است، به همین دلیل سینه ها به تغییرات هورمونی کمتر حساس می شوند پس شما باید هر روز 3 گرم روغن گل پامچال را مصرف کنید.


درمان درد سینه با دیورتیک طبیعی

برای از بین بردن درد سینه، به ویژه در دوران قاعدگی، باید میزان احتباس مایعات را کاهش دهید.در این صورت باید چایی از پودر قاصدک را تهیه کنید و از آن دو بار یا سه بار در روز بنوشید.فقط 1 قاشق غذا خوری پودر قاصدک را به یک لیوان آب اضافه کنید و آنرا 15 دقیقه بجوشانید.

درمان درد سینه با رازیانه


1 قاشق چایخوری از دانه های رازیانه را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید.سپس اجازه دهید برای حدود 10 دقیقه بماند. سپس از این مایع چند بار در روز بنوشید ؛ همچنین، شما می توانید دانه های بو داده رازیانه را هر روز برای کمک به جلوگیری از علائم PMS مانند درد سینه بجوید.

درمان درد سینه با نوشیدن مقدار زیادی آب


درمان بعدی در این لیست راهنمایی در مورد چگونگی درمان درد سینه به طور طبیعی، نوشیدن مقدار زیادی آب است. آب همیشه در زندگی ضروری است. هنگامی که درد سینه دارید، مقدار زیادی مایعات بنوشید.

آب برای تسکین درد بسیار مفید است و همچنین به شما کمک می کند تا آرام شوید. برای نتیجه، شما دیگر احساس ناراحتی نمی کنید. هنگامی که بدن دچار خشکی می شود، تمایل به حفظ آب بیشتری دارد و موجب تورم و درد در سینه می شود. بنابراین، حداقل 2 لیتر آب در روز بنوشید و مصرف نمک خود را کاهش دهید.

درمان درد سینه با آرامش درمانی

این مورد قطعا مورد مهمی است که برای درمان طبیعی سینه های خود در نظر بگیرید. اگر درد سینه باعث ایجاد تنش می شود، شما باید انجام آرامش درمانی را در نظر بگیرید. اگر چه، هیچ نتیجه گیری قطعی برای این نکته وجود ندارد، اما برخی شواهد نشان می دهد که آرام سازی می تواند به کاهش درد قفسه سینه که با کنترل اضطراب جدی مرتبط است، کمک کند.

درمان درد سینه با ترموتراپی

استفاده از کیسه های آب گرم گرم گرفته تا حمام های گرم، درمان های گرمائی زیادی وجود دارند که می توانند به درد سینه کمک کنند. حمام کردن و یا ماندن در یک وان حمام به شما کمک خواهد کرد که آرامش بگیرید و درد سینه را از بین ببرید.

درمان درد سینه با سوتین ورزشی

سوتین های ورزشی دارای سبک های مختلف، اندازه ها و انواع مختلفی هستند.شما باید با یک متخصص لباس زیر برای پیدا کردن نوعی که مناسب سایز و نیازهای شماست مشورت کنید. افرادی که سینه های بزرگی دارند، باید یک سوتین ورزشی بپوشند که بتوانند به طور موثر از سینه های خود حمایت کنند. اگر سینه های کوچکی دارید، به حمایت کمتر نیاز خواهید داشت.

درمان درد سینه با روغن کندر

به گفته محققان، خواص ضد سرطانی و ضد التهابی این روغن قابل توجه است و می تواند به مشکلات متعدد سلامتی، از جمله درد سینه کمک کند.

درمان درد سینه با روغن مریم گلی

روغن مریم گلی در میان عوامل طبیعی قوی با اثرات متعادل کننده هورمون است. ثابت شده که این روغن به کاهش کورتیزول، تعادل هورمون تیروئید کمک می کند و تعادل هورمون قوی را به طور موثر انجام می دهد. بنابراین، معمولا در میان زنان یائسه برای از بین بردن بی خوابی، سرماخوردگی، اضطراب و غیره، استفاده می شود.

رفع درد سینه با کمپرس سرد

استفاده از بسته یخ روی مناطق دردناک سینه کمک می کند تا تورم را کاهش دهید و درد را تسکین دهید. شما می توانید بسته یخ را تا زمانی که دوست دارید روی سینه های خود بگذارید. می توانید یک حوله را دور تکه های یخ قرار دهید و سپس آنرا به مدت 10 دقیقه یا بیشتر روی سینه ها بمالید.

درمان درد سینه با روغن های گیاهی

درد سینه را می توان با روغن های گیاهی تسکین داد

چه زمانی باید برای درد سینه به پزشک مراجعه کنیم؟

در هریک از موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

  1. درد سینه به‌ صورت روزانه و بیش از چند هفته ادامه پیدا کند.
  2. درد در قسمت خاصی از سینه ایجاد شود.
  3. درد سینه با گذشت زمان بدتر شود.
  4. درد سینه در فعالیت‌های روزانه اختلال ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:

علت درد زیر پستان و سمت راست قفسه سینه چیست؟

علت ورم سینه خانم ها چیست؟

درد نوک سینه در زنان نشانه چیست؟

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits