دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
انواع گلودرد و راهکارهایی برای درمان سریع آن
0
زمان مطالعه: 14 دقیقه
گلودرد مشکل شایعی است که معمولا با سرماخوردگی یا بدون سرماخوردگی گاهی ما را غافلگیر می کند برای درمان گلودرد فورا درمان های خانگی را امتحان کنید و در صورت عدم بهبود به پزشک مراجعه کنید.

علت گلودرد چیست و چگونه درمان می شود؟

گلودرد باعث درد ، ناراحتی و خشکی در گلو می شود که در نتیجه آن گرفتگی صدا و سرفه رخ می دهد. این وضعیت بدتر خواهد شد اگر شما دچار عفونت گلو شوید که معمولا در اثر فعالیت باکتری استرپتوکوک ایجاد می کند.

آنچه ما از آن به‌عنوان گلودرد یاد می‌کنیم با سه نوع متدوال شناخته می‌شود؛ گلودردی که علامت سرماخوردگی‌ است، گلودرد استرپتوکوکی و گلودرد ناشی از ورم لوزه. شناخت این سه نوع گلودرد و یافتن علت بروز آن می‌تواند روند بهبودی فرد را سرعت ببخشد.

گلودرد معمولا یکی از علائم متداول سرماخوردگی ‌است و گلودرد ناشی از سرماخوردگی معمولا بعد از دو تا سه روز ممکن است بهبود یابد. البته غالبا علائم دیگر آن مثل آبریزش و احتقان بینی (گرفتگی) به‌دنبال این نوع گلودرد خود را نشان می‌دهند.

اما نوع دیگر گلودرد، موسوم به گلودرد استرپتوکوکی، ناشی از باکتری‌ای به‌نام استرپتوکوک است که منجربه گلودرد و ورم لوزه می‌شود. این نوع گلودرد معمولا ادامه‌دار و شدید است.

نوع دیگر گلودرد در واقع ناشی از ورم لوزه‌هاست و التهابی دردناک است که با عفونت لوزه‌ها خود را نشان می‌دهد این نوع گلودرد معمولا به صورت بافتی توده‌ای در قسمت پشت گلو، نمودار می‌شود.

گلودرد

برای درمان گلودرد هر چه سریع تر اقدام کنید

گلودرد ناشی از سرماخوردگی

در سرماخوردگی، گلودرد یا منشأ ویروسی دارد یا باکتریایی. اما شایع‌ترین علت گلودرد ویروس‌ها هستند. گلودرد ویروسی معمولا از آنجایی قابل تشخیص است که با دیگر علائم سرماخوردگی مثل آبریزش بینی و چشم، سرفه، قرمز و ملتهب شدن چشم‌ها و عطسه همراه است. علل دیگر گلودرد ممکن است در اثر سیگار کشیدن، وجود آلودگی یا مواد محرک پخش شده در هوا، مشکلات آلرژیک یا خشکی هوا اتفاق بیفتد.

درمان گلودرد ناشی از سرماخوردگی

اگرچه هیچ درمانی برای گلودردِ ناشی از سرماخوردگی وجود ندارد اما راه‌هایی وجود دارد که تحمل درد آن را برای شما ساده‌تر می‌کند. نوشیدن مایعات گرم، غرغره‌ی گلو با آب‌نمک ولرم، مکیدن آبنبات سرد و مصرف داروهای کاهش دهنده‌ی درد، تب و التهاب گلو می‌تواند از این جمله باشد. دوستان عزیزم توجه داشته باشید هنگامی‌که سرماخورده هستید، استراحت کافی، رژیم غذایی سالم و نوشیدن فراوان مایعات می‌تواند کلیه‌ی علائم سرماخوردگی از جمله گلودرد را کاهش دهد.

گلودرد سرماخوردگی

گلودرد همراه با سرماخوردگی

گلودرد استرپتوکوکی

گلودرد استرپتوکوکی نتیجه‌ی عفونت در اثر باکتری‌ای به نام استرپتوکوک است. معمولا این نوع گلودرد از طریق بذاق دهان یا ترشحات بینیِ فرد مبتلا به سایرین منتقل می‌شود. گرچه این نوع گلودرد در کودکان بین ۵ تا ۱۵ سال شایع‌تر است اما در بزرگ‌سالان نیز مشاهده می‌شود.

معمولا مبنای تشخیص این نوع گلودرد تست استرپتوکوکی یا استفاده از سواپ گلو و آزمایش آن برای تشخیص نوع باکتری است. در بسیاری از موارد این نوع گلودرد از روی علائم بالینی فرد مبتلا مانند لکه‌های سفید روی لوزه‌ها، تب و تورم غدد لنفاوی گردن هم قابل تشخیص است.

متأسفانه در صورتی که گلودرد استرپتوکوکی کاملا درمان نشود ممکن است فرد را دچار بیماری‌های جدی‌تری مثل تب رماتیسمی کند که در این بیماری دریچه‌های قلب آسیب می‌بینند. به همین دلیل درمان کامل این نوع بیماری اهمیت ویژه‌ای دارد. دوستان عزیزم هرچند گلودرد استرپتوکوکی بیماری جدی‌ای است اما نگران نباشید چون با درمان مناسب معمولا ظرف ۱۰ روز کاملا مداوا می‌شوید.

علائم گلودرد استرپتوکوکی

علائم گلودرد استرپتوکوکی معمولا شدیدتر از گلودرد ناشی از سرماخوردگی است و مهم‌ترین علائم آن شامل:

  • گلودرد‌ ناگهانی
  • از دست دادن اشتها
  • بلع دردناک (حتی احساس درد در گلو هنگام قورت دادن آب دهان)
  • لوزه‌ها‌ی متورم و قرمز همراه با لکه‌های سفید
  • و تب است

از آنجایی‌که علائم گلودرد ناشی از سرماخوردگی و گلودرد استرپتوکوکی بسیار شبیه به هم هستند، بهتر است در صورتی‌ که خدایی نکرده دچار گلودرد شدید اگر به گلودرد استرپتوکوکی مشکوک بودید حتما به پزشک مراجعه کنید تا نوع گلودرد شما را تشخیص بدهد و آن را به‌طور کامل درمان کند.

هنگامی که به پزشک مراجعه می‌کنید او می‌تواند با استفاده از تست تشخیص سریع استرپتوکوک به نوع گلودرد شما پی‌ببرد. این تست بدون درد است. توسط یک سواب که نوک آن پنبه قرار دارد لوزه‌ی شما پاک شده و جواب آن فورا ظاهر می‌شود.

اگر تست مثبت باشد، عامل گلودرد باکتری استرپتوکوک است و در صورتی‌که منفی باشد، به احتمال زیاد گلوی شما عفونتی ندارد. بعد از انجام تست اگر پزشک احساس کند که عامل گلودرد استرپتوکوکی خیلی قوی است، تست شما را برای بررسی بیشتر جهت کشت نوع باکتری به آزمایشگاه می‌فرستد که معمولا مشخص شدن نتیجه‌ی این کشت باکتری کمی زمان می‌برد.

درمان گلودرد استرپتوکوکی

گلودرد استرپتوکوکی معمولا با مصرف آنتی‌بیوتیک که باکتری عامل این بیماری را از بین‌ می‌برد، درمان می‌شود. آنتی‌بیوتیک‌ها معمولا به‌صورت قرص یا کپسول وجود دارند و پنی‌سیلین و آموکسی سیلین رایج‌ترین آنهاست؛ که معمولا برای درمان گلودرد‌های میکروبی به نسبت نوع باکتری ایجاد کننده‌ی بیماری تجویز می‌شوند.

برای مصرف این آنتی‌بیوتیک‌ها باید طبق دستور پزشک و دستورالعمل مصرف این نوع دارو عمل کنید. از طرفی باید آنتی‌بیوتیک‌ها به‌طور کامل طبق دُزی که تجویز شده‌اند تا پایان مصرف شوند حتی اگر فرد بیمار بهبود یافته باشد. معمولا علائم بهبودی گلودرد استرپتوکوکی بعد از یک تا دو روز پس از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها بروز می‌کند اما لازم است فرد بیمار، تا ۲۴ساعت پس از مصرف داروها حتما استراحت کند و از منزل خارج نشود.

چنانچه گلودرد شما بعد از مصرف آنتی‌بیوتیک بهبود نیافت حتما دوباره به پزشک مراجعه کنید و به‌خاطر داشته باشید که نباید مصرف دارو را بدون اطلاع پزشک متوقف کنید و در صورت مشاهده‌ی علائمی حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.

گلودرد استرپتوکوکی

درمان گلودرد عفونی

گلودرد ناشی از التهاب لوزه‌ها

گاهی اوقات گلودرد خودش را با ورم لوزه‌ها نشان می‌دهد، این التهاب لوزه می‌تواند توسط ویروس‌ یا باکتری ایجاد شود و از آنجایی‌که کار لوزه‌ها کمک به مبارزه با عفونت است خود لوزه‌ها هم ممکن است درگیر این عفونت ‌ها شوند که در نتیجه‌ی این درگیری لوزه‌ها ملتهب می‌شوند و فرد بیمار گلودرد دردناکی را تجربه خواهد کرد.

درمان گلودرد ناشی از ورم لوزه‌ها

در صورتی‌ که التهاب لوزه‌ها منشأ باکتریایی داشته باشد و فرد دچار عفونت گلو باشد، برای فرد مبتلا آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. اگر عفونت یا التهاب لوزه ویروسی باشد، تجویز آنتی‌بیوتیک به رفع مشکل کمک نخواهد کرد و این بیماری باید دوره‌ی خود را طی کند تا بهبودی حاصل شود. اما چه ورم لوزه در اثر حمله‌ی یک باکتری اتفاق بیفتد چه منشأ ویروسی داشته باشد، اقدامات درمانی‌ای مثل:

  • استراحت کردن
  • نوشیدن مایعات فراوان
  • خوردن خوراکی‌هایی که گلو را تحریک نمی‌کنند؛ مانند سوپ، ژله و بستنی که به راحتی بلعیده می‌شوند.
  • اجتناب از خوردن غذاهای تند
  • بخور
  • مصرف داروهای مسکن مثل استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن (کودکان نباید آسپرین مصرف کنند) می‌تواند کمک کننده باشد.

گلودرد ناشی از التهاب لوزه

گلودرد ناشی از التهاب لوزه ها

درمان عمومی برای گلودرد

استراحت کنید

وقتی از استراحت کردن صحبت می کنیم یعنی چند شب پشت سر هم به مدت 8 تا 10 ساعت بخوابید. به نظر ساده می آید اما از نظر علمی تاثیرش کاملا ثابت شده است. شاید این سریع ترین راه درمان گلودرد نباشد اما استراحت کردن قطعا بهترین کاری است که در مرحله اول برای مبارزه با عفونتی که باعث گلو دردتان شده انجام می دهید.

دلیل اکثریت قریب به اتفاق گلو دردها ویروس سرما خوردگی است. وقتی سرما خوردیم برای بهبود آن کار زیادی از دستمان بر نمی آید. فقط باید مطمئن شویم که به اندازه به بدن استراحت می دهیم تا با ویروس مبارزه کند و زودتر خوب شویم.

سرکه سیب بخورید

مقداری سرکه سیب رقیق شده بنوشید یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و سپس یک قاشق چای خوری عسل نیز به آن اضافه کنید. خوب بهم بزنید و سپس بنوشید.

آلاسکا یا بستنی بخورید

سعی کنید آلاسکایی که می خورید از مرکبات، قند و لبنیات نباشد چون می تواند تولید مخاط را افزایش دهد و باعث تحریک گلویتان شود. محققان هندی بستنی پروبیوتیکی تولید کردند که قادر به از بین بردن علائم گلودرد است.

محصولات پروبیوتیک دارای باکتری‌های مفید و غیربیماری‌زا مانند بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیل هستند؛ باکتری بیفیدوباکتریوم به طور معمول در روده انسان وجود دارد. پژوهشگران بیمارستان و کالج دندانپزشکی پاسیفیک در هند، بستنی پروبیوتیک دارای باکتری بیفیدوباکتریوم تولید کرده و تأثیر آن را بر روی باکتری گرم مثبت استرپتوکوک به عنوان عامل گلودرد مورد مطالعه قرار دادند.

در این بررسی 30 داوطلب به مدت 18 روز، روزانه یک بستنی کاکائویی دارای بیفیدوباکتریوم یا یک بستنی کاکائویی معمولی مصرف کردند. نتایج پژوهش نشان دادند افرادی که بستنی دارای بیفیدوباکتریوم مصرف کردند با سطوح پایین استرپتوکوک در بزاق مواجه شده و تعادل باکتریایی در بدن این افراد نیز متعادل‌تر از گروه دوم بود.

ادویه جات استفاده کنید

یک قاشق چای خوری زردچوبه به یک فنجان آب گرم به همراه لیمو و عسل اضافه کنید. زردچوبه ماده ای ضد التهابی است که برای مدت ها به عنوان داروی طبیعی استفاده شده است.

چای بنوشید

چای ها و دمنوش ها می توانند در این دوره کمک زیادی به بهبود گلو دردتان کنند. پس از آنها غافل نشوید. چای یکی از تسکین دهنده های گلو درد است. چای (سیاه، قهوه ای و هر نوعی) دارای آنتی اکسیدان است که ایمنی بدن را تقویت و عفونت را دفع می کند. برای تقویت هرچه بیشتر، یک قاشق چای خوری عسل به چای اضافه کنید. عسل کمک می کند دارو ها پایین بروند همچنین تاثیر آنتی باکتریایی دارد که کمک می کند زودتر بهبود پیدا کنید.

چای مریم گلی درست کنید چند برگ تازه مریم گلی داخل یک کتری آب بریزید و سپس آن را به جوش بیاورید. این چای را هر چند ساعت یک بار بنوشید تا زمانی که درد گلویتان بهبود پیدا کند.

نوشیدن چای برای گلو درد

چای یک نوشیدنی مفید برای تسکین گلودرد

آسپرین را امتحان کنید

آسپرین استفاده کنید آسپرین ضد التهاب است پس به مرور غده های متورم شده را بهبود می بخشد. آسپرین درمان نیست اما می تواند از غیر قابل تحمل شدن گلودرد جلوگیری کند.

از بخور استفاده کنید

بخار را به خدمت بگیرید از یک دستگاه بخور استفاده کنید تا گلویتان صاف بماند و بتوانید راحت تر نفس بکشید ( یک دوش آب گرم یا وان آب گرم نیز مناسب است).

آب یا مایعات دیگر بنوشید

آب یا دمنوش استفاده کنید، حتی آب میوه های رقیق شده نیز می توانند علاوه بر تامین آب بدنتان به بهبود گلو درد نیز کمک کنند. تامین آب بدن بسیار مهم است به خصوص زمانی که مریض هستید و گلویتان تحریک شده و التهاب دارد. باید به اندازه آب بنوشید تا رنگ ادرارتان زرد کمرنگ یا بدون رنگ باشد.

این کار غشاهای مخاطی را مرطوب نگه می دارد و به بهتر مبارزه کردن با باکتری ها تحریک کننده مانند آلرژی کمک می کند. همچنین بدن می تواند به نشانه های سرما خوردگی بهتر واکنش نشان دهد. اینکه چه چیزی می نوشید به خودتان بستگی دارد، آب همیشه گزینه مناسبی است اما می توانید به جای آن یک نوشیدنی قندی نیز جایگزین کنید. مانند آب میوه یا آب مرغ.

استفاده از اسپری یا قرص های گلودرد

این داروها بدون نسخه هم قابل تهیه هستند مکیدن آبنبات ها تولید بزاق را تحریک می کند در نتیجه گلو مرطوب می ماند اما بسیاری از آنها به اندازه آبنبات مکیدن تاثیر ندارند. برای تاثیر بیشتر از برندهایی استفاده کنید که مواد تشکیل دهنده بی حس کننده یا خنک کننده مانند منتول یا اوکالیپتوس داشته باشند.

اسپری که دارای منتول یا نعناع باشد به مرور گلویتان را بی حس می کند. برخی اسپری ها نیز اثر مشابه قرص های خنک کننده را دارند. آنها گلو درد را خوب نمی کنند یا برلی مبارزه با سرما خوردگی مفید نیست اما به کاهش موقت درد کمک می کنند. ماده فعال، فنل Chloraseptic (ضدعفونی کننده موضعی ) دارای خواص ضد باکتریایی است.

سوپ مرغ میل کنید

سوپ مرغ از قدیم برای سرما خوردگی تجویز می شده است، این سوپ برای تسکین گلو درد نیز کاربرد دارد. این سوپ نه تنها آرامش بخش است بلکه ثابت شده مخاط را در مسیر بینی کاهش می دهد. مخاط باعث تحریک گلو درد می شود.

سدیم موجود در آب مرغ خواص ضد التهابی دارد و وقتی پایین می رود حس خوبی می دهد. زمانی که مریض هستید سوپ مزایای متعددی دارد: با گلوی ملتهب و دردناک خوردن و قورت دادن سخت است. پس سوپ می تواند بدون اینکه باعث اذیت شدنتان شود مقدار زیادی مواد مغذی به بدن برساند و آن را در برابر بیماری تقویت کمک کند.

آب نمک غرغره کنید

دو قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید، سپس غرغره اش کنید و داخل سینک بریزید. این کار را روزی سه مرتبه تکرار کنید تا التهاب و درد کاهش پیدا کند. پژوهش های متعددی نشان دادند چندین مرتبه غرغره کردن آب نمک گرم می تواند به کاهش ورم گلو و نرم کردن آن کمک کند. همچنین به بیرون ریختن محرک ها و باکتری ها نیز کمک می کند.

به صدایتان استراحت دهید

می دانیم که دوست دارید به بهترین دوستتان زنگ بزنید و بگویید که چقدر گلودرد اذیتتان می کند اما به جای این کار، بهتر است از پیام دادن استفاده کنید. 16- درمان گلودرد ؛ از الکل استفاده نکنید لازم نیست بگوییم که الکل چقدر مضر است و باید به کلی کنار گذاشته شود اما استفاده از نوشیدنی های الکلی هنگام گلو درد باعث کم آب شدن بدن و بدتر شدن گلودرد می شود. پس فقط از آب، چای و دمنوش ها استفاده کنید.

شربت سرفه مصرف کنید

اگر هنوز به سرفه کردن هم نیفتاده باشید، شربت سرفه می تواند درد را کاهش دهد. شربت همانند آبنبات و اسپری، گلو را مرطوب می کنند و درد را به طور موقت تسکین می دهند. اگر می خواهید سرکار بروید مطمئن شوید از شربتی استفاده می کنید که فرمول غیر کسل کننده داشته باشد. اگر به خاطر گلو درد مشکل خوابیدن دارید، شربتی که شامل مسکن و آنتی هیستامین است بسیار کمک می کند. برخی شربت ها نیز دارای گایافنزین و کدئین هستند که آنها نیز شب هنگام به خواب راحت تر کمک می کنند.

مصرف شربت گلودرد

از شربت سینه برای گلودرد استفاده کنید

چه موقع برای درمان گلودرد به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر گلو دردتان ناگهان با تب همراه شد یا وضعیتش وخیم تر شد ممکن است دچار گلو درد میکروبی یا عفونتی دیگر شده باشید که نیاز به تجویز دارو داشته باشد. بنابراین بهترین کار این است که توسط پزشک معاینه شوید.

آنتی بیوتیک ها هم مفید هستند گاهی اوقات گلو درد به علت عفونت باکتریایی مانند استرپتوکوکها اتفاق می افتد. اگر گلو دردتان میکروبی و یا عفونت باکتریایی بود پزشکتان آنتی بیوتیک تجویز می کند. همیشه دوره کامل دارو ها را استفاده کنید حتی اگر بعد از چند روز احساس بهتری داشتید.

بیشتر بخوانید:

گلودرد شبانه و ۱۰ روش خانگی برای درمان آن

بهترین خوراکی برای گلو درد : 18 خوراکی و مواد غذایی بی نظیر برای ...

درمان سریع گلو درد و سوزش گلو در منزل

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits