دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت آریتمی قلب جنین چیست ؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آریتمی جنینی اصطلاحی است که به وجود هرگونه اختلال یا ناهنجاری در میزان ضربان قلب نوزاد اشاره دارد. این مسئله می تواند شامل افزایش یا کاهش ضربان قلب نوزاد باشد. خوشبختانه آریتمی جنینی نادر است.

علت آریتمی جنین چیست ؟

نامنظم زدن قلب جنین

آریتمی جنینی، در بعضی از مراحل رشدی، طبیعی است. در طول 3 ماه دوم از بارداری، قلب نوزاد ممکن است دچار تپش های نامنظم شود.

آریتمی جنین چند دلیل احتمالی دارد. در برخی موارد، متخصصان ممکن است نتوانند علت آن را مشخص کنند، به خصوص اگر ریتم غیر طبیعی ضربان، ناپایدار باشد.

  • ممکن است مصرف زیاد کافئین باعث بی نظمی ضربان قلب شود، اما در حال حاضر تنها مطالعات موردی روی این موضوع انجام شده است. توصیه می شود زنان باردار مصرف کافئین خود را به 200 میلی لیتر کافئین در روز محدود کنند (تقریبا مقدار موجود در یک فنجان قهوه).
  • همچنین، آریتمی ممکن است در بعضی از مراحل رشد، نرمال باشد. در طول سه ماهه دوم بارداری، ممکن است قلب نوزاد شروع به ضربان نامنظم کند. این طبیعی است و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد مگر این که بی نظمی برای مدت زمان قابل توجهی ادامه یابد.
  • برخی از آریتمی ها ممکن است نشان دهنده وضعیت غیر عادی ساختار قلب باشند، در این صورت متخصص آزمایش و معاینات بیش تری را انجام می دهد و هر گونه اقدامات لازم را به بیمار توصیه می کند. اگر ضربان قلب کودک به طور مداوم زیاد باشد، شاید پزشک برای تنظیم ضربان قلب، داروهایی را برای شما تجویز کند که از طریق جفت به نوزاد منتقل می شوند.

آیا آریتمی قلب جنین خطرناک است ؟

علل آریتمی هنوز نسبتا ناشناخته است. با این حال، بر اساس اطلاعاتی که پزشکان دارند، به نظر می رسد که اکثر آریتمی ها برای زندگی شما و جنین تهدیده کننده نیست و خودشان برطرف می شوند.

در شرایط غیر معمول که آریتمی شدیدتر است، ممکن است کودک با نامنظم کار کردن قلب متولد شود که این مسئله در طول زندگی مدیریت می شود. احتمال بسیار کمی وجود دارد که مرگ جنین در رحم یا هنگام زایمان اتفاق بیفتد.

روند درمان آریتمی جنین

اولین اقدام متخصص نظارت بر ضربان قلب و سلامت کودک خواهد بود. با این وجود، ممکن است سوالاتی درباره این شرایط وجود داشته باشد که نیاز به تحقیق بیش تر باشد. در موارد نادر، پزشک ممکن است شما را برای ارزیابی بیش تر به یک متخصص قلب جنین ارجاع بدهد.

تشخیص و درمان آریتمی جنینی

گروه بزرگی از آریتمی های جنینی متناوب هستند و ناشی از اکستراسیتول های دهلیزی، جانکشنال یا بطنی هستند. آنها خطر کمی برای وجود ابنورمالیتی ساختمانی هم زمان دارند خطر بزرگ تر وقتی است که یک تاکی آریتمی تشخیص داده نشده یا تاکی آریتمی در مراحل انتهایی بارداری وجود دارد.

اکستراسیتول دهلیزی جنین را مستعد ایجاد تاکی کاردی دهلیزیreentrant می کند که موجب هیدروپس جنینی می شود. ما به سمع هفتگی قلب جنین اجتناب از مصرف کافئین یا دیگر سمپاتومیتیک ها تا زمانی که آریتمی بهبود یابد توصیه می کنیم.

تاکی کاردی جنینی حاکی از یک درمان پیچیده و سؤال برانگیز است. چرا که تعیین علت دقیق الکتروفیزیولوژیک آریتمی برای طراحی استراتژی درمانی ضروری است.

اما الکتروکاردیوگرافی جنین در حضور مامبران های سالم هنوز از نظر بالینی در دسترس نیست. تشخیص افتراقی تاکی کاردی جنینی شامل تاکی کاردی دهلیزی re-entrant ، فلوتر دهلیزی و تاکی کاردی بطنی است.

درمان این اختلالات خاص متفاوت است و درمان مناسب برای یکی ممکن است برای دیگری ممنوع باشد.

تشخیص صحیح باید براساس استفاده ترکیبی از روش های تشخیصی شامل M-Mode داپلر و داپلر رنگی – M-Mode برای پی ریزی مناسب ضروری است.

علت برادی کاردی جنین

اگر برادی کاردی جنینی وجود دارد، مرحله اول تعیین اینکه آیا ضربان دهلیزی منظم یا نامنظم است؟ اگر ضربان دهلیزی منظم و کند است (زیر 100 ضربان در دقیقه) ممکن است سینوس برادی کاردی باشدکه باید یک ارزیابی کامل سلامت جنین به عمل آید.

شایع ترین برادی کاردی جنینی مهم از نظر بالینی ناشی از بلاک قلبی درجه III یا کامل است. که در این ها ضربان دهلیزی منظم جنینی با میزان پاسخ ضربان بطنی آهسته تر که در واقع ضربان بطنی همراه و متناسب با ضربان دهلیزی اتفاق نمی افتد.

در این موارد قلب از نظر ساختمانی طبیعی است و به وسیله آنتی بادی های مادری در مبتلایان به بیماری لوبوس و شوگرن که به نام SSA/Ro، SSB/Ia نامیده می شود ایجاد می شود.

در گروه کوچکی از بیماران بدون آنتی بادی مادری ممکن است در زمینه بیماری قلبی مادرزادی پیچیده که فیبرهای مرکزی تنه قلب را (ایزومریسم دهلیزی چپ، جابجایی عروق بزرگ اصلاح شده) درگیر می کند بلوک کامل قلبی ایجاد شوند.

در این بیماران پروگنوز به طور مستقیم بسته به درجه پیچیدگی بیماری قلبی و همراهی با نارسایی قلبی دارد. یک علت خوش خیم تر برادی کاردی طبیعی که ممکن است با بلاک 1: 2 اشتباه شود bigeminy دهلیزی بلاک شده است.

در این موارد ضربان دهلیزی منظم نیست اما ضربان دهلیزی زودرس به فاصله نزدیکی بعد از یک ضربان دهلیزی نرمال بدون پاسخ بطنی به این ضربان زودرس ایجاد می شود. این آریتمی اهمیتی ندارد و به عنوان یک اکستراسیستول دهلیزی ایزوله است.

پیگیری آریتمی جنین تا زمان زایمان

جنین با بیماری مادرزادی قلبی باید به دقت با استفاده از اولتراسونوگرافی تا زمان زایمان پیگیری شود. ضایعات ساختمانی می تواند قبل از تولد مثل بعد از تولد ایجاد اختلال کند.

این نکته مخصوصاً برای ارزیابی نواحی دارای پتانسیل انسداد ارتباط عروق بزرگ به بطن مهم است. جنین های با آریتمی مهم (شامل تاکی کاردی re-entrant ، فلوتر دهلیزی و بلوک کامل قلبی) باید در یک مرکز با تجربه در درمان مدیکال قبل از تولد آریتمی های جنینی به وسیله یک تیم که شامل پری ناتولوژیست ها، کاردیولوِیست اطفال و الکتروفیزولوژیست بالغین است پیگیری شود.

نیاز نیست که زایمان با سزارین انجام شود مگر در موارد آریتمی های جنینی خاصی که امکان مانیتورینگ ضربان قلب جنین کافی را نداشته باشیم.

در مورد ضایعات قلب جنین که موجب وابستگی پرفیوژن ریوی و سیستمیک به مجرای شریانی باز می شود باید در اتاق زایمان پروستاگلاندین برای تجویز جهت فقط باز بودن مجرا در دسترس باشد.

بیشتر بخوانید :

آیا سونوگرافی برای جنین ضرر دارد؟

سقط جنین با عروسک پشت پرده

راه حل های جادویی برای کاهش بیماریهای قلبی جنین

دلیل سقط جنین مکرر در دوران بارداری

آیا کلومیفن باعث سقط جنین قبل از ماه ۵ می شود؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits