دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با مکمل گابا افزایش دهنده هورمون رشد
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مکمل های گابا انواع مختلفی دارند که به منظور افزایش هورمون رشد استفاده می شود. این مکمل ها دارای خواص و مزایای زیادی هستند. تا انتها با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی درمورد این مکمل ها در اختیارتان قرار دهیم.

مکمل گابا

مکمل گابا موضوع مورد بحث ماست. گاما آمینوبوتیریک اسید که به عنوان گابا شناخته می شود یک انتقال دهنده عصبی است که به ارسال پیام بین مغز و سیستم عصبی کمک می کند. این ماده در مغز از طریق گلوتامات تولید می شود.

این فرایند نیز توسط شکل فعالی از ویتامین b6 و GAD کاتالیز می شود. عملکرد اصلی گابا کاهش فعالیت سلول های عصبی در سیستم عصبی است. تحقیقات مختلف نشان داده اند که این ماده می تواند نقش مهمی در شرایط مختلف همچون افسردگی، اضطراب و استرس بازی کند.

گاما آمینوبوتیریک اسید اثر آرام بخشی طبیعی دارد و بیشتر محققان بر این باورند که با کاهش تحریک پذیری عصبی می تواند جلوی اضطراب و ترس را بگیرد. این ماده اغلب به عنوان یک مکمل طبیعی برای ترویج خواب، بهبود خلق و خو و تسکین نشانه های پیش از قاعدگی مورد استفاده قرار می گیرد.

مصرف مکمل گابا برای بدنسازان

گابا نقشی اساسی در تولید هورمون رشد دارد. هورمون رشد یک هورمون آنابولیک بسیار قوی است که باعث عضله سازی، چربی سوزی و بهبود عملکرد ورزشکاران می شود. گاما آمینوبوتیریک اسید تقریبا در تمام بخش‌های مغز یافت می‌شود و از طریق فعالیت آنزیم گلوتامیک اسید دی کربوکسیلاز (GAD) تشکیل می‌شود.

GAD تولید GABA از گلوتامیک اسید را سرعت می‌ بخشد و برای تنظیم میزان GABA به ویتامین ب ۶ نیاز دارد. GABA یکی از اصلی‌ ترین انتقال دهنده‌های عصبی مهار کننده در دستگاه عصبی می‌باشد که از انتقال جریان از سلولی به سلول دیگر جلوگیری می‌کند.

با افزایش سن، تولید هورمون رشد در بدن انسان کاهش می یابد و از آنجایی که وجود این هورمون در بدن برای بدنسازان مهم می باشد و باعث رشد بیشتر و بهتر عضلات می گردد ، مصرف مکمل گابا می تواند با تاثیر گزاری بر روی غده هیپوفیز، میزان تولید هورمون رشد HGH را افزایش دهد و در ساخت عضلات کمک چشم گیری کند.

مزایای مصرف مکمل گابا

1. فواید مکمل گابا: تسکین اضطراب

کاهش تحریک پذیری عصبی است که می تواند اضطراب و ترس را کاهش دهد. این مورد به اثر آرام بخشی گابا مربوط است و اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر گابا، درمان های طبیعی متعددی برای اضطراب وجود دارد که از جمله آن می توان به مدیتیشن، روغن های ضروری یا ریشه سنبل الطیب اشاره کرد. این گیاه می تواند سطح گابا را در مغز افزایش دهد.

2. فواید مکمل گابا: بهبود خواب

گابا اثر آرام بخشی دارد و می تواند به افراد کمک کند خواب راحت تری داشته باشند. یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد مصرف گابا می تواند به خواب سریع افراد کمک کند و مدت زمانی که فرد برای به خواب رفتن نیازمند است را کاهش دهد. علاوه بر این، افرادی که دچار بی خوابی هستند معمولا سطح پایینی از گابا را دارند.

3. فواید مکمل گابا: کاهش نشانه های افسردگی

گابا با خواص ضد افسردگی که دارد می تواند نشانه های مربوط به افسردگی را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: افسردگی چیست؟به همراه راهکار های درمان افسردگی

4. فواید مکمل گابا: تسکین نشانه های سندرم پیش از قاعدگی

این سندرم، گروهی از نشانه ها همچون تغییر در خلق و خو، خستگی، هوس مواد غذایی را در زنان ایجاد می کند. مطالعات انجام شده نشان می دهد سطح گابا در طول دوره قاعدگی دچار اختلال می شود و می تواند در طول این چرخه کاهش پیدا کند.

5. فواید مکمل گابا: افزایش قدرت بدنی

در بدنسازی یکی از مهم ترین فاکتورها، قدرت بدنی است. در حقیقت اگر قدرت بدنی نباشد فرد قادر به انجان حرکات بدنسازی نخواهد بود. خواص مکمل گابا موجب افزایش قدرت بدنی شده و انجام حرکات را آسان می کند.

6. فواید مکمل گابا: افزایش رشد عضلات

همه ی بدنسازان دوست دارند که عضلاتی پر قدرت و حجیم داشته باشند. از این رو مصرف مکمل گابا موجب رشد عضلات و حجیم شدن آن ها می گردد.

7. فواید مکمل گابا: گیرنده های مهم مغز را فعال می کند

مغز مهم ترین عضو بدن است. هورمون های رشد و گابا تاثیر مثبتب روی گیرنده های مغز خواهند گذاشت.

روش مصرف مکمل گابا

  • برای تسکین استرس: 750 تا 800 میلی گرم در روز در 3 یا 4 وعده برای تسکین اضطراب
  • اضطراب را می توان نتیجه ی استرس طولانی مدت دانست: 250 تا 650 میلی گرم سه بار در روز در مجموع 750 تا 1950 میلی گرم در روز
  • برای درمان ADHD (اختلال کم توجهی _ بیش فعالی) در افراد: 250 تا 400 میلی گرم در روز

عوارض احتمالی مصرف مکمل گابا

گابا برای بیشتر افراد امن است و می تواند اثرات جانبی اندکی به همراه داشته باشد. با این حال برخی از افراد باید مصرف آن را محدود سازند یا اصلا آن را مصرف نکنند. اگر باردار هستید یا به کودک خود شیر می دهید نباید از مکمل گابا استفاده کنید زیرا مطالعاتی بر روی این گروه از افراد انجام نشده است.

علاوه بر این، اگر در حال حاضر داروهایی را برای افسردگی، بی خوابی یا اضطراب مصرف می کنید بهتر است قبل از آغاز مصرف هر نوع مکمل دیگری با پزشک خود مشورت نمایید زیرا این مکمل ها ممکن است با داروی مصرفی تداخل داشته باشند.

برخی از افراد گزارش کرده اند که دوز بالای این مکمل می تواند اضطراب و دوره های افسردگی را افزایش دهد. سایر عوارض جانبی مکمل گابا در برگیرنده حس خارش یا سوزش در پوست و گرگرفتگی پوست است.

بیشتر بخوانید:

معرفی بهترین مکمل های تستوسترون با اثر گذاری فوق العاده

معرفی انواع مکمل کارن : مزایا و معایب مکمل کارن

معرفی ارزان ترین مکمل های گلوتامین با تاثیر جادویی

کاربرد مکمل پروتئین + نحوه مصرف پودر مکمل پروتئین



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits