دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مکمل تریبولوس چیست و چه کاربردی دارد ؟
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مکمل تریبولوس یکی از انواع مکمل است که برای ورزشکاران بسیار مفید است. این نوع مکمل دارای خواصی نیز می باشد. با ما همراه باشید تا شما را با مکمل تریبولوس آشنا نماییم.

مکمل تریبولوس چیست ؟

مکمل تیریبولوس موضوع مورد بحث ماست. تریبولوس (tribulus) یکی از مکمل های گیاهی جهت افزایش بیشتر تستوسترون در ورزش بدنسازی می باشد. این مکمل گیاهی (tribulus) جزء پروهورمون ها به حساب می آید.

تریبولوس تقریبا دیر اثرات خودش را نشان خواهد داد و معمولا بین 6 تا 8 هفته بعد از قطع تریبولوس همچنان در بدن فعال می باشد. این مکمل می تواند در ورزش بدنسازی بسیار پرکاربرد باشد.

اما این پروهورمون با همه داروهای بدنسازی تداخل دارد و استفاده از هر داروی بدنسازی می تواند اثرات تریبولوس را کاهش بدهد. به همین دلیل است که ورزشکارانی که از داروهای بدنسازی استفاده می کنند گزارش کرده اند که تریبولوس تاثیر آنچنانی در افزایش قدرت ندارد.

حتی این را باید بدانید تریبولوس در مواقع خاصی از روز باید استفاده شود تا تاثیر خوبی درافزایش قدرت داشته باشد.

خواص و کاربردهای مکمل تریبولوس

1. خواص مکمل تیریبولوس در بهبود سلامت قلب و قند خون

شواهد اولیه نشان می دهد که Tribulus terrestris ممکن است کنترل قند خون و کلسترول را در افراد مبتلا به دیابت بهبود بخشد. با این حال، تحقیقات انسانی برلی اثبات این قضیه محدود است.

2. خواص مکمل تیریبولوس در افزایش میل جنسی

تحقیقات نشان داده است که Tribulus terrestris ممکن است میل جنسی را در زنان و مردان مبتلا به کاهش میل جنسی بهبود بخشد. مطالعات نشان می دهد که این گیاه به عنوان یک درمان برای اختلال نعوظ، نتیجه های متفاوتی را نشان داده است و مصرف دوزهای بالاتر آن برای رفع این مشکل ،نتیجه بهتری داشته است.

3. تاثیر مکمل تیریبولوس در عملکر ورزشی

ورزشکاران اغلب مکمل های حاوی ترتیبولوس برای بهبود ترکیب عضلانی بدن یا افزایش عضله و کاهش چربی مصرف می کنند. علت مصرف ممکن است تا حدی ناشی از شهرت گیاه به عنوان تشدید کننده تستوسترون باشد، اما تحقیقات نشان می دهد که این ادعا واقعیت ندارد !!!

در واقع، تحقیقات بسیار محدود است که آیا این گیاه ترکیب بدن یا عملکرد بدن را در افراد فعال و ورزشکاران بهبود می بخشد. یک مطالعه به بررسی چگونگی تأثیر مواد مخدر Tribulus terrestris بر عملکرد بازیکنان ورزشکار نخبه اشاره کرد.

مردان طی پنج هفته تمرینات نسبت به وزن بدن خود، مکمل را دریافت کردند. با این حال، در پایان مطالعه، تفاوتی در بهبود ترکیب قدرت یا ترکیب عضلانی بدن بین گروه دریافت کننده مکمل و گروهی که پلاسبو (دارونما) دریافت کردند، نبود.

مطالعه دیگری نشان داد که هشت هفته مصرف این مکمل با یک برنامه ورزشی، تاثیری بیش از یک پلاسبو بر روی ترکیب بدن، قدرت و استقامت عضلانی نداشت.

متأسفانه هیچ تحقیقی در مورد اثرات Tribulus terrestris در ورزش زنان وجود ندارد. با این حال، این احتمال وجود دارد که این مکمل ها نیز در این جمعیت بی اثر باشند.

دیگر خواص مکمل تیریبولوس

  1. تعادل سیال: این گیاه ممکن است به عنوان یک دیورتیک عمل کند و تولید ادرار را افزایش دهد.
  2. سیستم ایمنی: مصرف این مکمل سبب فعال شدن و افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود (در موش صحرایی مورد بررسی قرار گرفته است)
  3. مغز: به عنوان بخشی از مکمل Tribulus terrestris ممکن است اثرات ضد افسردگی داشته باشد (روی موش تحقیق شده است)
  4. التهاب: یک مطالعه در لوله آزمایش، اثرات ضد التهابی این مکمل را نشان داد.
  5. تسکین درد: دوزهای بالایی از این مکمل ممکن است باعث کاهش درد در موش ها شود.
  6. سرطان: تحقیقات لوله آزمایش نشان داد که ممکن است اثر ضد سرطان Tribulus terrestris داشته باشد.

زمان و نحوه مصرف مکمل تیریبولوس

مکمل تریبولوس قبل از تمرینات بدنسازی و قبل از خواب اگر استفاده شود دارای بالاترین اثر می باشد. در بدنسازانی که در رژیم غذایی از کربوهیدرات خیلی کم و چربی پایین و پروتئین بالا استفاده می کنند کمترین کارایی را دارد.

مصرف تریبولوس به همراه شیر و یا مکمل های پروتئینی اصلا توصیه نمی شود. مصرف تریبولوس به همراه قهوه و چای باعث کم شدن اثرات تریبولوس خواهد شد. با رعایت به قوانین خاص مصرف تریبولوس می توانید از اثرات ارزشمند این مکمل جهت افزایش قدرت در بدنسازی استفاده کنید.

میزان مصرف مکمل تیریبولوس

محققان طیف وسیعی از دوزها را برای ارزیابی اثرات Tribulus terrestris استفاده کرده اند.

مطالعات انجام شده در مورد اثربخشی موثر تریبولوس در قند خون را استفاده ۱۰۰۰ میلی گرم در روز را پیشنهاد کرده است. در حالی که تحقیق در مورد افزایش میل جنسی، از دوزهای ۲۵۰ - ۱۵۵۰۰ میلی گرم در روز پیشنهاد کرده است.

در سایر مطالعات دوز مناسب را نسبت به وزن بدن را تجویز می کند. به عنوان مثال، در مطالعات متعدد از دوزهای ۴٫۵ - ۹ میلی گرم در پوند (۲۰ - ۲۰ میلی گرم در کیلوگرم) وزن بدن استفاده شده است.

عوارض جانبی مکمل تیریبولوس

عوارض جانبی غیر معمول این مکمل عبارتند از :

  1. کمردرد
  2. درد معده
  3. ریفلاکس
  4. آسیب کلیوی (این مطالعه روی موش صحرایی انجام شده است)
  5. یک مورد سمیت مرتبط با Tribulus terrestris (این مورد برای یک مرد جهت جلوگیری از سنگ کلیه را گزارش شده است)
توجه: اگر می خواهید از Tribulus terrestris استفاده کنید، مطمئن شوید که دوز مناسب را استفاده می کنید و قبل از مصرف با پزشک‌ خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید:

معرفی بهترین مکمل های افزایش وزن با اثرگذاری فوق العاده

کاربرد مکمل پروتئین + نحوه مصرف پودر مکمل پروتئین



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits