دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان سرماخوردگی با سیر : فواید مصرف سیر برای درمان آنفولانزا
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
حداقل دوز موثری که می تواند سرماخوردگی را درمان کند؛ مصرف یک حبه سیر دو تا سه بار در روز است. دوز مکمل کهنه سیر نیز ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم در روز است. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتها این مقاله را مطالعه بفرمایید.

درمان سرماخوردگی با سیر

درمان سرماخوردگی با سیر : قبل از اینکه به تشریح روش درمان سرماخوردگی با سیر بپردازیم؛ به این سوال پاسخ می دهیم که چرا این ماده برای درمان بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا مفید است ؟

سیر می تواند عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کند

طبق نتایج تحقیقاتی که طی سال های گذشته منتشر شده است؛ سیر حاوی ترکیباتی است که به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با میکروب ها کمک می کند.

سیر حاوی ترکیبی به نام آلیین است. هنگامی که این ماده خرد شده یا جویده می شود؛ این ترکیب به ترکیبی به نام آلیسین تبدیل می شود که ماده اصلی و فعال درون سیر است. آلیسین حاوی گوگرد نیز می باشد که به سیر بو و مزه ای متمایز می بخشد.

با این حال، آلیسین ناپایدار است. بنابراین به سرعت به سایر ترکیبات حاوی گوگرد تبدیل می شود. این ترکیبات به سیر خواص دارویی می دهند.

تحقیقات نشان داده اند که این ترکیبات باعث افزایش واکنش ضد بیماری برخی از انواع گلبول های سفید در بدن در هنگام مواجهه با ویروس های مختلف مانند ویروس هایی که باعث سرماخوردگی یا آنفولانزا می شوند؛ خواهند شد

آیا سیر می تواند به جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند ؟

سیر ماده ای بسیار عالی برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا است. مطالعات مختلف نشان داده اند که سیر در درجه اول خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهد و در درجه دوم مدت زمان ماندگاری بیمار را نیز کاهش می دهد.

ضمن این که مصرف این ماده منجر به کاهش شدت علائم نیز خواهد شد.

در یک مطالعه به ۱۴۶ داوطلب سالم به مدت ۳ ماه یا مکمل سیر یا دارونما داده شد. گروهی که از مکمل سیر استفاده کرده بودند ۶۳٪ شانس کمتری برای ابتلا به سرما خوردگی داشتند و سرماخوردگی آنها نیز نسبت به گروه دیگر ۷۰٪ کوتاهتر بود.

یک مطالعه دیگر نشان داد که خطر ابتلا به سرماخوردگی بین افرادی که ۲٫۵۶ گرم عصاره سیر در روز می خورند؛ در مقایسه با گروه دارونما، به طور متوسط ​​۶۱٪ کمتر است. سرماخوردگی آنها نیز شدت کمتری داشت.

اگر زیاد به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا می شوید؛ خوردن سیر می تواند به کاهش علائم شما کمک کرده یا از ایجاد بیماری به طور کامل جلوگیری کند.

با این وجود با مطالعه شواهد مشخص شد که بسیاری از مطالعاتی که اثرات سیر بر روی سرماخوردگی را بررسی کرده اند از کیفیت پایینی برخوردار بوده اند.

همچنین لازم نیست که مرتباً سیر مصرف کنید. کافی است که در صورت ابتلا به بیماری، به عنوان یک درمان کوتاه مدت، سیر بخورید.

چگونه می توان خواص سیر را به حداکثر رساند ؟

روش استفاده از سیر واقعا می تواند خواص این ماده را تغییر دهد. آنزیم آلینازاز، که آلیین را به آلیسین مفید تبدیل می کند؛ تنها در شرایط خاصی کار می کند. این آنزیم در اثر تماس با گرما نیز غیرفعال می شود.

یک مطالعه نشان داد که قرار دادن سیر به مدت ۶۰ ثانیه در مایکروفر یا ۶۰ دقیقه در فر می تواند آلییناز را غیرفعال کند. یک مطالعه دیگر نیز نتایج مشابه ای را به دست آورد.

با این وجود، خاطر نشان شده است که اگر قبل از پخت سیر آن را خرد کرده و ۱۰ دقیقه صبر کنید ممکن است تا حدود زیادی بتوانید از هدر رفتن خواص این ماده فوق العاده جلوگیری کنید.

محققان همچنین اظهار داشتند که با افزایش مقدار سیر مورد استفاده می توان هدر رفت خواص این ماده که ناشی از پخت و پز است را جبران کرد.

در ادامه به چند روش برای به حداکثر رساندن خواص سیر اشاره می کنیم:

  1. قبل از مصرف، سیر را خرد یا له کنید. این کار باعث افزایش میزان آلیسین می شود.
  2. قبل از اینکه با سیر خرد شده غذا بپزید، بگذارید این ماده ۱۰ دقیقه در فضای باز بماند.
  3. تا جایی که امکان دارد از سیر زیادی در غذاهایتان استفاده کنید. منظورمان از زیاد بیش از ۱ حبه در هر وعده است.

مکمل سیر چیست ؟

یکی از ساده ترین روش ها برای افزایش مصرف سیر، استفاده از مکمل این ماده است. این نکته را در نظر داشته باشید که باید در مصرف مکمل ها محتاط باشید.

زیرا هیچ استاندارد تنظیم شده ای برای مکمل های سیر وجود ندارد. این بدان معناست که میزان و کیفیت آلیسین در مکمل های مختلف می تواند متفاوت باشد. بنابراین خواص مکمل های تولید شده در کارخانه های مختلف با هم یکسان نیستند.

درمان سرماخوردگی با سیر

تاثیر پودر سیر

پودر سیر معمولا از سیر تازه که قطعه قطعه شده و سپس طی فرآیندی خشک شده است؛ تهیه می شود. این ماده حاوی آلیسین نیست؛ اما گفته می شود که دارای پتانسیل آلیسین می باشد.

سیر پودر شده در دمای پایین فرآوری می شود و سپس یا داخل کپسول ریخته می شود یا در ظرف های مخصوص ادویه.

ریختن پودر سیر در کپسول برای استفاده به صورت قرص، به آنزیم آلییناز کمک می کند تا بتواند در محیط معده زنده بماند و سپس در روده آلیین را به آلیسین مفید تبدیل کند.

متأسفانه مشخص نیست که مکمل های پودر سیر دقیقه چه مقدار آلیسین دارند. پاسخ این سوال بستگی به مارک و روش تهیه آن دارد.

عصاره کهنه سیر

وقتی سیر خام خرد شده به مدت بیش از ۱٫۵ سال در اتانول ۱۵ الی ۲۰ درصد می ماند عصاره ای تشکیل می دهد که به نام عصاره کهنه سیر شناخته می شود.

این نوع مکمل حاوی آلیسین نیست، اما باعث حفظ خاصیت درمانی سیر می شود. بسیاری از مطالعات حاکی از خواص عصاره سیر در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا هستند.

روغن سیر

روغن سیر نیز یک مکمل موثر است و با ریختن سیر خام خرد شده در روغن های مخصوص پخت و پز تهیه می شود.

می توانید از این روغن مستقیماً برای تهیه وعده های غذایی خود استفاده کنید. البته برخی از بیماران به صورت موضعی نیز از روغن سیر بهره می برند.

اما شایان ذکر است که مطالعات حیوانی نشان داده اند که مصرف روغن سیر در دوزهای بالا و در شرایط خاص می تواند برای موش ها سمی باشد.

معمولا روغن سیری که در خانه تهیه می شود نیز با بوتولیسم ارتباط دارد. بنابراین اگر قصد تهیه این روغن را دارید، حتما از روش های مناسب استفاده کنید.

برای درمان سرماخوردگی چه مقدار سیر باید در طول روز مصرف کنیم ؟

حداقل دوز موثری که می تواند سرماخوردگی را درمان کند؛ مصرف یک حبه سیر دو تا سه بار در روز است. دوز مکمل کهنه سیر نیز ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم در روز است.

یادتان نرود که مصرف زیاد مکمل سیر می تواند برای بدن سمی باشد. بنابراین هرگز بیش از مقداری که در بالا توضیح دادیم از سیر استفاده نکنید.

سایر نکات مفید برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن

در اینجا به ۵ راه دیگری که معمولا برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی و جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا توصیه می شوند، اشاره می کنیم:

  • یک نوع پروبیوتیک مصرف کنید: پروبیوتیک ها می توانند روده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهند.
  • رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید: رژیم غذایی نقش مهمی در سلامت بدن دارد. تعادل در مواد مغذی که مصرف می کنید این اطمینان را به شما خواهد داد که سیستم ایمنی بدنتان در حالت ایده آل قرار گرفته است.
  • سیگار نکشید: دود سیگار می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و شما را مستعد ابتلا به عفونت کند.
  • از مصرف بیش از حد الکل خودداری کنید: تصور می شود مصرف بیش از حد الکل به سیستم ایمنی بدن شما آسیب می رساند و شما را مستعد ابتلا به عفونت های مختلف می کند.
  • مکمل روی مصرف کنید: سعی کنید در ۲۴ ساعت اول بیماری، شربت یا قرص روی مصرف کنید. زیرا این ماده معدنی ممکن است مدت زمان سرماخوردگی را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید :

چگونه در خانه سیر بکاریم؟

خاصیت خوردن سیر خام

راه های ساده برای پوست کندن و پاک کردن سیر و موسیر

راهکارهای خانگی برای از بین بردن بوی بد سیر از دهان

فرق سیر با موسیر چیست و از لحاظ خاصیت چه تفاوتی با هم دارند ؟

مطالعات نشان داده اند که سیر می تواند به مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند. ضمن این که این ماده می تواند شانس ابتلا به بیماری و مدت زمان لازم برای ریکاوری بدن را کاهش دهد.

برای به حداکثر رساندن خواص این ماده و درمان سرماخوردگی با سیر بهتر است از عصاره سیر خام یا عصاره کهنه آن استفاده کنید. سیر هم مقوی است و هم بسیار سالم. بنابراین برای گنجاندن آن در رژیم غذاییتان به دنبال بهانه و دلیل نباشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits