دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سنگ شکنی یا لیتوتریپسی چیست ؟ مزایا و معایب سنگ‌ شکنی با امواج
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
سنگ شکنی یا لیتوتریپسی (Lithotripsy) روشی است که معمولاً در بیمارستان انجام می شود. در این روش با استفاده از امواج صوتی پرقدرت، سنگهای کلیه، حالب و مثانه خُرد می شوند. سپس قطعات خُرد شده سنگها از طریق ادرار از بدن خارج می شوند و دیگر نیازی به عمل...

سنگ شکنی (لیتوتریپسی) چیست ؟

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با لیتوتریپسی سنگ شکن سنگ کلیه آشنایی کامل پیدا کنید.

قبل از انجام این روش (سنگ‌شکنی ) به بیمار داروهای مسکن داده می شود زیرا ممکن است مقداری ناراحتی برای او ایجاد شود. در بچه ها معمولاً تحت بیهوشی این کار انجام می گردد.

به مدت چند روز بعد از انجام سنگ شکنی، ممکن است خون در ادرار دیده شود و پوست قسمتی که تحت امواج صوتی قرار گرفته است کبود و حساس شود. با اینحال بروز عوارض جانبی شدید با استفاده از این روش، نادر هستند.

سنگ‌شکنی با استفاده از امواج چیست ؟

سنگ‌شکنی یا استفاده از امواج، روشی برای درمان سنگ‌های کلیوی و حالبی است که نیازی به جراحی ندارند. در این روش، امواج پرقدرت از بدن عبور داده می‌شود تا سنگ‌ها به قطعات کوچکی به اندازة دانه‌های شن شکسته شوند.

سنگ‌های شکسته شده، به علت کوچکی اندازه‌شان می‌توانند از مجاری ادراری عبور کنند.

این روش درمان چگونه مورد استفاده قرار می‌گیرد ؟

دو روش برای خارج ساختن سنگ‌ها با استفاده از امواج وجود دارد.
  1. در یک روش بیمار در وانی از آب گرم قرار می‌گیرد و سپس با اشعه ایکس یا سونوگرافی برای شناسایی دقیق محل سنگ‌ها کمک گرفته می‌شود و سپس از بدن بیمار به گونه‌ای چرخانده می‌شود که بطور دقیق امواج بتواند به سنگ‌های موجود در بدن بیمار برخورد نمایند.
  2. در روش دوم که به مراتب رایج‌تر است، بیمار بر روی تخت ویژه‌ای قرار می‌گیرد که از جدار پوشش آن امواج می‌توانند عبور کنند. حدود (2ـ1) موج برای شکستن سنگ مورد نیاز است و کل درمان نیز در طی حدود (45 ـ 60) دقیقه انجام می‌گیرد.

مزایا و معایب سنگ شکنی با امواج درمانی کدامند ؟

اصلی‌ترین مزیت این روش این است که بیمار برای درمان سنگ‌های ادراری خود نیازی به عمل جراحی نخواهد داشت. در نتیجه، در استفاده از این روش عوارض جانبی اقامت در بیمارستان، هزینه و زمان بهبودی به نحوه چشمگیر کاهش می‌یابد.

متاسفانه، همة سنگ‌های ادراری را نمی توان با استفاده از این روش درمان کرد. علاوه بر این بعضی اوقات برخی از قطعات سنگ شکسته شده، در بدن باقی مانده و درمانی‌های تکمیلی دیگری را می‌طلبد.

آیا بیمار نیاز به بیهوشی دارد ؟

اغلب اوقات تنها به منظور آرام و راحت نگهداشتن بیمار، از روش‌های مختلف بیهوشی نظیر روش موضعی، منطقه‌ای و یا عمومی استفاده می‌شود.

آیا لازم است که بیمار در بیمارستان بستری شود ؟

بلی، معمولاً بیماران به مدت یک تا دو روز در بیمارستان بستری می‌شوند، در بعضی موراد نیز، سنگ‌شکنی را می‌توان به روش سرپایی انجام داد.

پس از انجام درمان، بیمار چه توقعی می‌تواند داشته باشد ؟

لیتوتریپسی (Lithotripsy)

پس از آنکه درمان کامل شد. بیمار تقریباً فوراً می‌تواند از جای برخاسته و حرکت کند. خیلی از بیماران طی یک تا دو روز بطور کامل فعالیت‌های روزمرة خود را از سر می‌گیرند. رعایت رژیم غذایی خاصی نیاز نیست.

اما از مجرای ادرار، اندکی درد ممکن است بروز کند. درد مذکور از لحظه شروع درمان آغاز شده و حداکثر 4 الی 8 دقیقه ممکن است طول بکشد.مصرف مسکن‌های خوراکی و نوشیدن مقدار فراوان مایعات به تسکین درد و ناراحتی کمک خواهد کرد.

عوارض جانبی این روش درمانی چه هستند ؟

بیشتر بیماران به مدت چند روز در ادرار خود خون دفع می‌کنند. سنگ‌های خرد شده تیز و ناهموار همچنانکه از مجرای ادراری عبورمی کنند ممکن است باعث بروز درد و ناراحتی شوند.

بعضی اوقات نیز سنگها بطور کامل شکسته و خرد نمی‌شود و بنابراین درمان دیگری ممکن است مورد نیاز باشد.

آیا همة بیمارانی که سنگ ادراری دارند می‌توانند از این روش استفاده کنند ؟‌

خیر،‌اندازه، تعداد، محل و ترکیب شیمیایی سنگ عواملی هستند که هنگام تصحیح‌گیری برای روش درمان باید مورد توجه قرار گیرند.

اندازة جثة فرد،استفاده از روش وان گرم را محدود می‌کند،‌اما اندازة متنوع سنگ‌ها مانعی برای استفاده از وان گرم نیست.

علاوه بر این، سنگ‌های ادراری بایستی به نحوی توسط اشعه ایکس قابل رویت باشند تا بتوان با دقت امواج را بطرف آنها هدایت کرد.

در صورتی که بد شکلی ‌های ساختمانی وجود داشته باشد، استفاده از سایر روش‌های درمان سنگ‌های ادرای باید مورد توجه قرار گیرد.

با استفاده از معاینه و بررسی استفاده از اشعه ایکس و سایر آزمون‌ها (آزمایشات) پزشک قادر خواهد بود که بهترین روش درمانی را برای بیمار تعیین کند.

در بعضی موراد ممکن است سنگ‌شکنی با استفاده از امواج، با سایر روش‌های خارج ساختنی سنگ‌های ادراری تلفیق شود.

سنگ‌شکنی یا استفاده از امواج، تا چه اندازه موفقیت‌آمیز است ؟

در آن دسته از بیمارانی که به نظر می‌رسد کاندید مناسبی برای استفاده از این روش درمانی باشند دیده شده است که حدود (70 تا 90) درصدآنها، طی سه ماه پس از شروع درمان به طور کامل درمان شده‌اند.

به نظر می‌رسد، بیشترین درصد موفقیت مربوط به یبمارانی بوده است که دارای سنگ‌های متحرک در قسمت‌های فوقانی مجاری ادراری (کلیه‌ها و حالب‌ها) بوده‌اند.

پس از انجام درمان، بعضی از بیماران ممکن است همچنان دارای هباشند که قادر به عبور از مجاری ادراری نباشد، در این صورت چنین سنگ‌هایی به شرط تداوم علایم سنگ‌های ادراری، باید درمان شوند.

چه روش‌های درمانی دیگری برای سنگ‌های ادراری در دسترس است ؟

حدود (90) درصد سنگ‌های ادراری بدون انجام هر گونه مداخله‌ای از مجاری ادراری دفع می‌شوند. در مواردی که سنگ‌هایی دفع نمی‌شوند، اقدام برای خارج ساختن سنگ‌ها، ممکن است لازم باشد.

بعضی از انواع سنگها ممکن است، توسط داروها حل شده و از بدن دفع شوند. در سایر موارد استفاده از هریک از روش‌های زیر ممکن است برای خارج ساختن سنگ‌های ادراری لازم باشد.

خارج ساختن سنگ‌ها به روش زیر پوستی

هنگامی که سنگ‌ها به اندازة قابل ملاحظه‌ای بزرگ هستند (بیشتر از 2 سانتی‌متر) و یا در محلی قرار گرفته‌اند که امکان استفاده از روش سنگ‌شکنی مقدور نباشد، از روش خارج ساختن سنگ به روش زیر پوستی برای خارج ساختن سنگ‌ها ممکن است استفاده شود.

در این روش، جراح، شکاف کوچکی در ناحیه پهلوی بیمار ایجاد کرده و گذرگاه مستقیمی بداخل کلیه ایجاد می‌کند سپس لوله‌ای در گذرگاه مذکور قرار داده و سنگ را که در انتهای دیگر لوله واقع شده است، از داخل لولة مذکور خارج می‌سازد.

خارج ساختن سنگ با استفاده از پورتروسکوپ

برای خارج ساختن سنگ‌هایی که در انتهای تحتانی حالب قرار گرفته‌اند جراح ممکن است، وسیله لوله‌ای شکلی را از طریق مجرای خارجی ادرار بداخل مثانه و سپس حالب وارد ساخته و سپس وسیلة سبد شکلی را از داخل آن بطرف سنگ عبور داده و با به دام انداختن سنگ در سبد آن، سنگ را خارج سازد.

سنگ‌شکنی چقدر هزینه دارد ؟

هزینه سنگ‌شکنی متنوع و متغییر است. برای آگاهی از آخرین تغییرات مربوط به هزینه درمان به روش سنگ‌شکنی، با پزشک متخصص خود و همچنین بیمارستان یا کلینیکی که قرار است در آن تحت درمان قرار بگیرد تماس بگیرید.

علاوه بر این در صورتی که مصمم هستید که از این روش درمانی استفاده کنید، با مؤسسه بیمار خود نیز تماس گرفته و سقف پوشش هزینه‌های درمانی خود را جویا شوید.

خدمات درمانی به روش سنگ‌شکنی در چه مؤسساتی ارائه می‌شود ؟

این روش درمانی در خیلی از بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و بعضی اوقات حتی در واحدهای سیار نیز ممکن است ارائه شود.

با وجود این برای آگاهی کامل از محل دریافت این روش درمانی، بهتر است با پزشک متخصص خود، بیمارستان محل زندگی و یا سایر مؤسسات بهداشتی درمانی تماس بگیرید.

آیا سنگ‌های ادراری قابل پیشگیری هستند ؟

بلی، سالیانه، بیش از یک میلیون آمریکایی به سنگ‌های ادراری مبتلا می‌شوند.

افرادی که سابقة قبلی ابتلا داشته‌اند شانس بیشتری برای ابتلاء مجدد دارند. به منظور تعیین علت احتمال تشکیل سنگ‌های ادراری، ممکن است لازم باشد بیمار ادرار 24 ساعته خود را جهت بررسی و مطالعه آزمایشگاهی جمع‌آوری کند.

پس از آنکه علت تشکیل سنگ‌های ادراری مشخص شد، پزشک ممکن است نوشیدن بیشتر مایعات،‌ تغییر رژیم غذایی و مصرف برخی داروها را توصیه نماید.

بیشتر بخوانید :

همه چیز در مورد مصرف قرص رواتینکس برای دفع سنگ کلیه

سنگ کلیه و روش های درمان سنگ کلیه چیست؟

شلغم و خاصیت درمانی آن برای دفع سنگ کلیه

۱۳راهکار فوق العاده برای درمان خانگی سنگ کلیه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits