دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 تشخیص هپاتیت B
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
 HBs Ag آنتی ژن سطحی ویروس هپاتیت B می باشد. این آنتی ژن را می توان در طول دوره حاد و یا مزمن هپاتیت B در خون فرد جستجو کرد.


تفسیر آزمایش HBs Ag

HBs Ag آنتی ژن سطحی ویروس هپاتیت B می باشد. این آنتی ژن را می توان در طول دوره حاد و یا مزمن هپاتیت B در خون فرد جستجو کرد. بدن بطور طبیعی بر علیه HBs Ag آنتی بادی تولید می کند. نتیجه مثبت HBs Ag اگر تایید شده باشد به معنای مبتلا بودن فرد به هپاتیت B(چه در مرحله حاد و چه مزمن) می باشد و فرد می تواند ویروس را به دیگران منتقل کند. نتیجه منفی HBs Ag اگر تایید شده باشد، به معنای عدم وجود ویروس در خون فرد می باشد.

عفونت هپاتیت B به عنوان یک مشکل بهداشتی در تمام جهان شناخته شده است. عامل بیماری ویروس هپاتیت B از خانواده هپادنا ویریده بوده که دارای ژنوم DNA نیمه دو رشته ای و حلقوی می باشد. این ویروس دارای 8 ژنوتیپ بوده و 9 تیپ سرولوژیک بنام زیر نوع برای آن شناخته شده است. ژنوتیپ D شایعترین ژنوتیپ در ایران می باشد (زیر نوع های ayw3-ayw-ayw2). در جریان خون ویروس هپاتیت B به شکل ساختمان های کروی شکل بنام پارتیکل Dane وجود دارد که حاوی یک پوشش و یک حفره مرکزی از پروتئین های نوکلئوکپسید است.

اولین شاخص عفونت هپاتیت B آنتی ژن سطحی یا HBsAg است که برای یک دوره زمانی دو تا دوازده هفته ای پس از تماس با ویروس و قبل از پدیدار شدن شواهد بیوشیمیائی درگیری کبد در خون وجود دارد و ممکن است در این دوره فرد مبتلا فاقد علائم بالینی باشد. در این دوره با روش های حساس وجود آنتی ژن در جریان خون قابل رد یابی است.

در بیمارانی که از بیماری بهبود می یابند HBsAg در طی مدت 20 – 12 هفته پس از شروع علائم بالینی و یا افزایش مقدار آنزیم های اختصاصی کبد از جریان خون حذف می شود. پایداری آنتی ژن در جریان خون به مدت بیشتر از شش ماه وضعیتی بنام حامل مزمن را ایجاد می کند. HBsAg یک شاخص عفونت هپاتیت B است که نقش اساسی را در تشخیص عفونت حاد و شناسائی موارد مزمن به عهده دارد.

نام کامل تست: Hepatitis B Virus Surface Antigen

نام فارسی تست: آنتی ژن سطحی ویروس هپاتیت B
مقادیر طبیعی: منفی (عدم حضور آنتی بادی در سرم).

آزمایش

علت درخواست آزمایش HBs Ag

  • تشخیص عفونت حاد و مزمن و ابتلاء به عفونت اخیر ویروس هپاتیت B
  • تعیین وضعیت عفونت مزمن هپاتیت B و پایش بهبود بیمار
  • افتراق هپاتیت B از انواع دیگر هپاتیت
  • اندازه گیری آن در دوران حاملگی، قبل از انتقال خون و پیوند بافت ضروری است.

تست های تکمیلی آزمایش HBs Ag


Hepatitis A; Hepatitis C; Acute Viral Hepatitis Panel; Liver panel; Bilirubin; AST; ALT; GGT

ملاحظات نمونه گیری در آزمایش HBs Ag


1. به بیمار مشکوک به هپاتیت گوشزد نمایید که از تماس نزدیک با سایر افراد پرهیز کند.
2. تا زمانی که نتایج سرمی خلاف آن را ثابت ننموده، بیمار را باید آلوده در نظر گرفت.
3. پس از نمونه گیری سوزن سرنگ را بلافاصله در ظرف مخصوص (Safety box) بدور اندازید.
4. در صورت نمونه گیری در خارج از آزمایشگاه، نمونه را سریعاً به آزمایشگاه بفرستید.
5. برای بیماران مشکوک به هپاتیت فرمی از سابقه ابتلاء به بیماری را یادداشت کرده و آن را مستند کنید.

موارد عدم پذیرش نمونه در آزمایش HBs Ag

  • نمونه همولیزه شدید.
  • نمونه لیپمیک شدید.
  • نمونه ایکتریک شدید.
  • فریز کردن و ذوب کردن مکرر
  • استفاده از نمونه های حاوی فیبرین، آلودگی میکروبی و غیر شفاف توصیه نمی شود.

نمونه خون


اطلاعات تکمیلی در مورد آزمایش HBs Ag


این آزمون ساده ترین و متداول ترین آزمایش هپاتیت B می باشد و اولین آزمایشی است که غیر طبیعی می گردد. HBs Ag پیش از آغاز نشانه های بالینی افزایش می یابد (دوره کمون بیماری هپاتیت B؛ ۶ هفته تا ۶ ماه می باشد) و در طی اولین هفته پیدایش نشانه ها به اوج رسیده و پس از فروکش نمودن یرقان (زردی) به حد طبیعی باز می گردد.

HBs Ag معمولاً نشانه عفونت فعال HBV است. در ۱۰ % موارد ممکن است HBsAg در خون بیمار برای سالهای متمادی پایدار باقی بماند. این حالت بیمار به عنوان ناقل مزمن در نظر گرفته می شود و عموماً بدون علائم بالینی می باشد. صحت آزمایش HBs Ag با مثبت بودن آزمایش HBc Ab (Total) تأیید می شود.

  • به عنوان یک تست غربالگری مستقل، جهت تعیین وضعیت HBs Ag در زنان باردار شمارده نمی شود.
  • افراد از جمله کودکان و نوزادانی که اخیراً واکسن هپاتیت B را دریافت نموده اند؛ ممکن است نتایج آزمون HBs Ag مثبت گذرا (به دلیل دوز بالایی از HBs Ag مورد استفاده در واکسن نسبت به توده بدن فرد) داشته باشند.
  • در صورت مثبت شدن آزمایش تکرار آزمایش ضروری است. در صورت امکان بهتر است تکرار با کیت دیگری صورت گیرد.
  • در نتایج مثبت HBs Ag بدون تست تأییدیه؛ باید سایر مارکرهای سرولوژیک از جمله HBs Ab، HBc Ab )Total) و HBc Ab ) IgM) اندازه گیری شده و تفسیر گردد.
  • یکی از معایب برخی کیتهای الایزا؛ عدم توانایی آنها در تشخیص همه زیرگروه های HBsAg است. لذا هنگام استفاده از کیت باید دقت شود که علاوه بر حساسیت معقول، کیت توانایی تشخیص تمامی زیرگروههای HBsAg را داشته باشد. ( در بروشور هر کیت ذکر شده است)

separator line

بیشتر بخوانید:

راه های انتقال هپاتیت

همه چیز در مورد هپاتیت سی (Hepatitis C)

آیا هپاتیت a خطرناک است؟

هپاتیت سی : ۸ روش خانگی فوق العاده برای درمان هپاتیت C

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits