دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آزمایش تشخیص توکسوپلاسموز
4
زمان مطالعه: 8 دقیقه
(Anti Toxo (IgG.IgM برای تشخیص بیماری توکسوپلاسموز در انسان ها و بسیاری از پستانداران انجام می شود.


آزمایش (Anti Toxo (IgG.IgM برای تشخیص توکسوپلاسموز


(Anti Toxo (IgG.IgM برای تشخیص بیماری توکسوپلاسموز انجام می شود. توکسوپلاسموز (Toxoplasmosis) عبارت است از یک عفونت انگلی ناشی از انگل توکسوپلاسما گوندی که در انسان‌ها و بسیاری از گونه‌های پستانداران و پرندگان ایجاد می‌شود. توکسوپلاسما گوندی یک انگل تک یاخته داخل سلولی اجباری می باشد که باعث عفونت های شدید در انسان و حیوانات اهلی می شود.

در طول چند هفته اول پس از قرار گرفتن در معرض بیماری، عفونت به طور معمول باعث ایجاد یک بیماری خفیف مانند آنفلوآنزا می‌شود. انگل به ندرت باعث هر گونه نشانه در افراد بزرگسال و سالم می‌شود در افرادی که سیستم ایمنی آنها طبیعی است، عفونت حاد ممکن است بدون علامت بوده و یا باعث لنفادنوپاتی شده و در مواردی نیز ممکن است با آسیب قابل توجه به ارگا ن ها همر اه باشد.

با این حال افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی بدن، مانند بیماران مبتلا به ایدز و یا زنان باردار، ممکن است به طور جدی بیمار شوند و گاهی اوقات حتی می‌تواند کشنده باشد این انگل می‌تواند باعث آنسفالیت (التهاب مغز) و بیماری‌های عصبی شود و می‌تواند قلب، کبد، گوش داخلی و چشم را تحت تأثیر قرار دهد. تیترهای نرمال آزمایش توکسوپلاسموز در جدول زیر آمده است.

آنتی بادیتیتر نرمال
IgM in babiesUndetectable
IgM in adultsLess than 1:64
IgGLess than 1:1024

نوع نمونه قابل اندازه گیری: سرم، پلاسما، مایع مغزی نخاعی، مایع آمنیوتیک. (ترجیحاً سرم)

سایر نام ها: Toxoplasma Antigen, Ab ، Anti-Toxoplasma Ab ، Anti-Toxo Ab

آزمایش

مقادیر مرجع آزمایش (Anti Toxo (IgG.IgM

  • تیتر <1:16 :IgG نشاندهنده این است که فرد تا به حال به انگل آلوده نشده است.
  • تیتر :IgG 1:16 - 1:256 نشاندهنده این است که فرد در گذشته احتمالاً آلوده به این انگل بوده است. چنین غلظتی معمولاً در بیشتر جمعیتها وجود دارد.
  • تیتر :IgG 1: 256 - 1:1024 ممکن است نشاندهنده عفونت اخیر به انگل باشد.
  • تیترIgG : 1:1024< ممکن است نشانه ای از عفونت توکسوپلاسموز فعال باشد.
  • تیتر :IgM 1:64 ممکن است نشاندهنده عفونت اخیر به انگل باشد.
  • تیتر:IgM بیشتر از 1:256 ممکن است نشانه ای از عفونت توکسوپلاسموز فعال باشد.
  • تیتر IgM در شرایط طبیعی در اطفال قابل سنجش نمی باشد.
  • تیتر آنتی بادی IgG و IgM توکسوپلاسما بسته به شرایط فرهنگی، جغرافیایی در جمعیت های مختلف متفاوت است.


ملاحظات نمونه گیری در آزمایش (Anti Toxo (IgG.IgM

  • در صورتی که بیمار باردار و یا در تماس با گربه بوده است، روی برگه آزمایش ذکر نمایید.
  • پس از جداسازی سرم، آن را تا زمان انجام آزمایش در یخچال ( 8- 2 درجه سانتیگراد) قرار دهید.

موارد عدم پذیرش نمونه در آزمایش (Anti Toxo (IgG.IgM

  • همولیز و لیپمیک شدید نمونه در آزمایش (Anti Toxo (IgG.IgM
  • نمونه ای که در معرض حرارت قرار گرفته است

شرایط نگهداری در آزمایش (Anti Toxo (IgG.IgM

نمونه در دمای c ˚4 و c ˚20- تا 14 روز پایدار است.

تست

روش های انجام آزمایش (Anti Toxo (IgG.IgM

آزمایش‌هاى سرولوژى در تشخیص توکسوپلاسموز عملى و متداول هستند، ولى این روش‌ها اطلاعات غیرمستقیم بدست مى‌دهند که باید به‌دقت تفسیر شوند. چون پادتن توکسوپلاسما در خون بسیارى از جمعیت‌هاى انسانى وجود دارد، یک آزمایش سرولوژى مثبت به‌ تنهائى نشان‌دهنده عفونت موجود نیست، بلکه آلودگى‌هاى مربوط به گذشته را نیز نشان مى‌دهد.

به این جهت وجود پادتن توکسوپلاسما در خون نمى‌تواند دلیل وجود بیمارى توکسوپلاسموز باشد. از طرف دیگر، بالابودن میزان عیار پادتن توکسوپلاسما در خون اگرچه راهنماى مناسبى براى ارزیابى‌هاى تشخیص است، ولى جهت اثبات بیمارى حاد توکسوپلاسموز کافى نیست. اگر یک آزمایش سرولوژى معتبر دوباره در فاصلهٔ چند روز روى نمونه‌هاى سرم خون یک بیمار بعمل آید و درنوبت دوم میزان عیار پادتن به‌مقدار قابل توجهى بالا رفته باشد، عفونت حاد توکسوپلاسموز را مشخص مى‌نماید، ولى عیارهاى ثابت و پائین‌رونده عفونت‌هاى گذشته را نشان مى‌دهند.

در نوزادان درصورت شک بالینی به توکسوپلاسموز، ابتدا باید مورد بررسی قرار گیرد و سپس اقدامات درمانی را جهت وی آغاز نمود. تشخیص بیماری توکسپلاسموز در نوزاد با بررسی IgM اختصاصی توکسوپلاسموز می باشد. چرا که IgG از جفت عبور می کند و درصورت ابتلا قبلی مادر، در نوزاد نیز مثبت می شود. حساسیت تستIgM، 80 % است ولی از لحاظ اختصاصی بودن مطمئن است.

در دوران جنینی زمان ابتلاء جنین به توکسوپلاسما اهمیت زیادی دارد چرا که ابتلاء جنین در سه ماهه اول ممکن است نوزاد را به علائم میکروسفالی یا هیدرو سفالی دچار کند اما ابتلاء جنین در سه ماهه سوم بارداری بیشتر با اختلالات چشمی و کوریورتینیت (Chorioretinitis) همراه است.


نکات مهم در مورد آزمایش (Anti Toxo (IgG.IgM

  1. تست (Anti Toxoplasma Ab (IgM یک هفته پس از ورود انگل افزایش می یابد و ظرف 3-2 ماه به حداکثر می رسد و سپس در مدت یک سال به سطحی غیر قابل سنجش (Undetectable) می رسد.
  2. تست (Anti Toxoplasma Ab (IgG دو هفته پس از تلقیح انگل شروع به افزایش نموده، در طی 3-2 ماه به اوج می رسد و سپس در طی 6 ماه تا سطح پایینی کاهش می یابد، اما ثابت باقی می ماند.
  3. تیتر پایین IgG بطور ویژه نشانه عفونت گذشته و وجود ایمنی در برابر انتقال عفونت حاد به جنین است. تیتر بالا یا افزایش تیتر IgG یا IgM نشانه عفونت حاد در بزرگسالان یا نوزادان است.
  4. افزایش چهار برابری تیتر IgG توأم با افزایش فزاینده IgM نشاندهنده عفونت توکسوپلاسموز فعال یا حاد می باشد. اما تیتر پایین قابل ملاحظه IgG نشانه آلودگی به انگل در گذشته است.
  5. تیتر غیر فزاینده بالای IgG احتمالاً نشانه عفونت حاد در طی 12- 3 ماه قبل از آزمایش می باشد.


تفسیر آزمایش (Anti Toxo (IgG.IgM

  • در صورت منفی بودن تیتر آنتی بادی در طول 5 ماه اول بارداری می بایست آزمایش تکرار گردد.
  • آزمایش توکسوپلاسموز به روش IFA باعث افتراق توکسوپلاسموز از عفونتهای مونونوکلئوز عفونی می گردد. در حالیکه در سایر روش ها می تواند تداخل ایجاد کند.
  • در تفسیر نتایج آزمایشات ایمونولوژی تاریخچه عفونت قبلی می بایست مد نظر قرار گیرد.
  • اگر IgM منفی باشد ولی تیتر IgG بالا باشد فرد ایمن می باشد.
  • اگر IgM و IgG هر دو بالا باشد در ابتدا عفونت می باشد. در توکسوپلاسموز حاد تیتر IgM به طور فزاینده افزایش می یابد. تیتر IgM همچنین گاهی اوقات تا یکسال پس از عفونت ممکن است بالا بماند.
  • هر تیتری IgM که در روش IFA در نوزادان تازه متولد شده بدست می آید، با ارزش است. اندازه گیری آنتی بادی IgM اختصاصی برای تشخیص زودهنگام عفونت حاد ضروری می باشد.
  • تیتر آنتی بادی IgG مثبت ضعیف تا متوسط (1:16 - 1:256) احتمالاً دلالت بر عفونت فرد در گذشته به انگل می باشد و تیتر خیلی بالا (1:1024<) نشاندهنده عفونت فعال توکسوپلاسموز می باشد.

لوله آزمایش


سایر تست های تشخیصی (Anti Toxo (IgG.IgM

تست Toxo Avidity IgG: یکی از ابزارهای الایزای اویدیتی کشف مراحل حاد یا مزمن بیماری های عفونی مانند توکسوپلاسما گوندی است.

بعضی مواقع به دلایل مختلف ارزیابی صرفا IgM برای مراحل حاد توکسوپلاسما گوندی مفید نیست که از آن جمله می توان به پاسخ های طولانی مدت IgM، تاخیر در تولید این آنتی بادی و یا پاسخ های غیر اختصاصی پلی کلونال IgM (Polyclonal) بر علیه فاکتورهای گوناگون نام برد.

در سال های اخیر کشف روش الایزای اویدیتی در بررسی عفونت های اخیر با انگل توکسوپلاسما گوندی راهکاری مناسب برای این موضوع است که فقط به ارزیابی آنتی بادی از کلاس IgG می پردازد.

در اوایل عفونت مقدار میل ترکیبی آنتی بادی در اتصال به آنتی ژن در حالت کم (Low Avidity) قرار دارد و با ادامه عفونت تمایل آنتی بادی مذکور برای اتصال به آنتی ژن انگل توکسوپلاسما گوندی افزایش می یابد و در حالت ((High Avidity قرار می گیرد که نشانه عفونت طولانی مدت می باشد.

بنابراین اگر میل ترکیبی آنتی بادی در منطقه Low Avidity قرار گیرد نشانه عفونت اخیر در فرد و انجام آمنیوسنتز و انجام Toxoplasmosis PCR در مایع آمنیون پیشنهاد می شود.

یافته های سونوگرافیک در توکسوپلاسموز مادرزادی

شایعترین یافته (Cerebral ventricular dilation (hydrocephaly می باشد، که دو طرفه و کاملاً متقارن (bilateral and symmetrical) می باشد. در واقع یک سری ضایعات نکروتیک در مجرای Sylvius دیده می شود.

  • ونتریکولومگالی همراه با چندین نودول هایپراکوژن (Ventriculomegaly associated with multiple echo-dense nodules)
  • افزایش دانسیته داخل مغز و کبد
  • افزایش ضخامت و دانسیته جفت

separator line

بیشتر بخوانید:

علائم ؛پیشگیری و درمان بیماری خطرناک توکسوپلاسموز

خانم‌های باردار از گربه دوری کنند

آیا موی گربه برای خانم ها خطرناک است؟نکات نگهداری از گربه

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (4 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits