دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت بالا و پایین بودن ADA در آزمایش خون
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ADA آنزیمی است که در مسیرهای متابولیکی فعالیت دارد، با دآمینه کردن آمینواسید آدنوزین،‌ آن را به اینوزین و داکسی اینوزین تبدیل می کند.


علت درخواست آزمایش ADA یا آدنوزین د آمیناز

ADA یا آدنوزین د آمیناز آنزیمی است که در مسیرهای متابولیکی فعالیت دارد، با دآمینه کردن آمینواسید آدنوزین،‌ آن را به اینوزین و داکسی اینوزین تبدیل می کند.

در بیمارانی که نقص ایمنی شدید SCID (نوعی سندروم اتوزومال مغلوب) دارند، این آنزیم وجود ندارد که به آن نقص ADA یا ADA-SCID شناخته می شود که به آن نقص ایمنی مرکب نیز می گویند. در نتیجه آدنوزین تجزیه نمی شود و به محصولات دیگر تبدیل می شود و در بافتهای بدن تجمع می کند و متعاقبا باعث بروز برخی مشکلات می شود. از جمله این مشکلات مقاوم نبودن در برابر بیماریهای باکتریایی و قارچی و ویروسی می باشد که این افراد را به شدت مستعد عفونت می کند که دائم نیز تکرار می شوند.

ADA، توزیع بافتی وسیعی داشته و حداقل بصورت سه ایزوفرم وجود دارد (ADA2, ADAl+cp,ADAl). به نظر می‌رسد ADA در تکثیر و تمایز لنفوسیت‌ها در پاسخ ایمنی نقش داشته باشد.

مقادیر طبیعی ADA

  • اگزودا مایع پلرو : >3 .0 , g/dL: 1.6-9.2 U/L پروتئین تام
  • ترانسودا مایع پلرو: g/dL :0-6.7 U/L , 3.0 پروتئین تام
  • اگزودا مایع پریتوان : >2.0 , g/dL : 0-7.6 U/L پروتئین تام
  • ترانسودا مایع پریتوان : <2.0 , g/dL : 0-7.6 U/L پروتئین تام
  • خون: U/gr Hb 0.5 -1.7
  • سرم: U/L 11.5 - 25

از فعالیت بالای ADA مایعات بدن به عنوان نشانگر غیر مستقیمی برای تشخیص منژیت سلی (CSF)، پلورال افیوژن سلی، پریکاردیت سلی و پریتونیت سلی استفاده می‌شود. مقادیر ADA در موارد سل بیشتر از کارسینوماتوز است.

محدودیت‌ها: موارد متعددی از منفی کاذب سطوح ADA مایع پلور گزارش شده است. بنابراین بررسی ADA مایع پلور برای تشخیص و تصمیم‌گیری درمانی ناکافی به نظر می‌رسد.

تست

ملاحظات نمونه گیری آزمایش ADA

1. نمونه گیری مایعات بیولوژیک باید توسط پزشک انجام شود.

2. نمونه باید تا زمان آزمایش فریز شود.

3. نمونه دفریز شده نباید مجدداً فریز گردد.

4. سن بیمار را یادداشت نمایید.

5. نوع نمونه را یادداشت نمایید.

شرایط نگهداری نمونه آزمایش ADA

1. نمونه به مدت 12-6 ساعت در دمای اتاق (RT) و 1 هفته در دمای C◦ 4 پایدار است. 2. جابجایی نمونه روی یخ صورت گیرد. کاربردهای بالینی:فعالیت آنزیمی در بیماران توبرکلوز نسبت به سایر بیماری های تنفسی کودکان بسیار بالاتر است. افزایش آنزیم در جریان عود مجددی سارکوئیدوز مزمن مشاهده می شود. در بیماری های مجاری صفراوی پایین و بیماری های مزمن کبدی همیشه بالاست.

آزمایش خون

روش انجام آزمایش ADA

  • روش متداول:کالریمتریک
  • سایر روش ها: اسپکتروفتومتری UV و فلوئورومتری

تفسیر آزمایش ADA

ارتباط منفی بین سن (دهه سوم زندگی) با سطح آنزیم وجود دارد. مقدار آن در هپاتیت، سیروز، هموکروماتوز، یرقان انسدادی، آنمی همولیتیک، تب روماتیسمی، تب تیفوئیدی، نقرس، تالاسمی ماژور، لوسمی میلوئید، توبرکولوز، بیماریهای اتوایمیون، انفراکتوس میوکارد و نارسایی قلبی افزایش می یابد.

separator line

بیشتر بخوانید:

lymphocytes (lymph) در آزمایش خون و سطح نرمال آن

بالا و پایین بودن تست ESR در آزمایش خون نشانه چیست ؟

P-LCR در آزمایش خون و بررسی سطح آن در بیماری های مختلف

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
  • برچسب‌ها
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits