دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۷ نشانه و علائم زیاد بودن سم در بدن
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
وجود زیاد سموم در بدن : بدن ما روزانه در معرض منابع مختلفی از سموم از جمله غذاهای فرآوری شده تا محصولات آرایشی بهداشتی و ... قرار دارد اما نشانه های سمی بودن بدن خیلی مشخص نیست. در این مقاله از دلگرم چند نشانه نامحسوس از انباشتگی سموم در بدن را...

نشانه های وجود زیاد سم در بدن

قرار گرفتن روزانه در معرض سموم کاملا غیر قابل اجتناب است. این مواد سمی در غذاها، صابون، محیط زیست و مکان های مختلف یافت می شوند. اگرچه سموم همیشه فوری به بدن آسیب وارد نمی کنند اما وقتی در بدن زیاد و انباشته شوند می توانند به روش های زیادی که حتی متوجه نشوید به شما صدمه بزنند.

طبق گفته کارشناسان در حال حاضر 595 ماده شیمیایی در محیط زیست هست که باعث ایجاد مشکل برای سلامتی ما می شوند. سموم موادی مضر هستند که می توانند با دی ان ای ترکیب شوند و به عملکرد سلولی بدن آسیب وارد کنند. مثلا فرمالدئید که ماده ای معمول در محصولات آرایشی است دلیل مشکلات تنفسی شناخته شده و به همین دلیل است که توصیه می شود زنان باردار تا حد ممکن از آن دوری کنند.

سموم طبیعتا مضر هستند، به همین دلیل کمی احساس ناخوشی یا بی حالی از تجمع سموم در بدن کاملا معمولی است. وجود زیاد سموم در بدن می تواند منجر به بیماری شود. مواد سمی می تواند از هوا، تابش پرتوها از میدان الکترومغناطیسی تلفن های همراه شما، غذاهای فرآوری شده و ... وارد بدن شود.

بیماری های خود ایمنی هم می تواند به تقویت این پیش زمینه ها کمک کند. استرس هم قسمت بزرگی از زمینه ایجاد بیماری یا حتی سرطان را تشکیل می دهد. از آنجایی که سموم همه جا هستند ممکن است بیشتر از آنچه فکر می کنید در معرض آنها باشید. در این مقاله چند نشانه نامحسوس از تجمع سموم در بدن را خواهید خواند.

1. گیجی یا مه آلود بودن مغز

گیجی، افت حافظه و عدم تمرکز همگی نشانه های مغز مه آلود است و می تواند نتیجه ناراحتی ایجاد شده از مواد شیمیایی و سمومی باشد که در معرض آنها هستید. طبق گفته جانت نیشیوات پزشک خانواده "طی یک سری واکنش ها، سموم می توانند باعث ایجاد التهاب و محرومیت بدن از ویتامین ها، مواد معدنی و هورمون های ضروری برای عملکرد روزانه بدن شود.

این حالت برای بدن مثل وقتی است که خودرو به دلیل سوخت بدی که دارد خراب شود. وقتی بدن شما پر از سم شود نمی تواند به درستی کار کند و قسمت های مختلف بدن از جمله مغز را دچار مشکل می کند.

۱۵ راهکار جادویی برای درمان گیجی و منگی سر

2. یبوست

وقتی غذاهای فرآوری شده می خورید تمام مواد شیمیایی مثل نگه دارنده ها، رنگ دهنده ها و مزه های مصنوعی که با خود دارد را به بدن راه می دهید. به گفته دکتر نیشیوات این می تواند منجر به علائمی مثل ناراحتی معده و یبوست شود. خوردن این غذاها و علائم پس از آن مثل یبوست می تواند نشانه های ازدیاد سموم در بدن باشد و بدن از طریق این نشانه ها سعی می کند به شما بگوید این غذاها را کمتر مصرف کنید و از خودتان مراقبت کنید.

خوردن غذاهای ارگانیک تا حد ممکن، حذف مصرف الکل و نوشیدن آب کافی به حرکت بهتر و آسان تر در روده ها کمک می کند. خوردن غذاهای سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی می تواند بدن شما را تقویت و به سم زدایی بدن کمک کند.

۸ درمان خانگی و تاثیرگذار یبوست

3. کم انرژی بودن

تحقیقات نشان داده خستگی و قرار گیری مدام در معرض مواد سمی در محیط زیست از چیزهایی مثل آفت کش ها، حلال ها و فلزات با هم در ارتباط هستند. وقتی سموم در بدن شما انباشته شود باعث می شود کلیه ها و کبد برای سم زدایی بدن بیش از حد کار کنند. اما از آنجایی که خستگی می تواند دلایل مختلف زیادی داشته باشد اگر به مشکلی جدی برای شما تبدیل شود باید با پزشک صحبت کنید.

چرا همیشه احساس خستگی و بی حوصلگی دارم؟

4. بوی تند و غیر معمول بدن

یکی از اصلی ترین نشانه های وجود زیاد سم در بدن بوی غیرعادی بدن است. بدن گاز و بوی تند تولید می کند که نتیجه سوخت و ساز بدن و تجزیه هر چیزی است که استنشاق می کنیم، می خوریم یا در معرض آن هستیم. بوی تند و غیر معمول عرق، ادرار و بد بو بودن نفس همگی نشانه هایی است که بدن سعی می کند به شما نشان دهد باید از شر سمومی که در قسمت های مختلف انباشته شده خلاص شوید.

5. حساسیت به مواد شیمیایی

هر مقدار سم در بدن، نه تنها مقدار اضافه آن در بدن می تواند باعث ایجاد حساسیت شود. در واقع، حساسیت چندگانه شیمیایی نتیجه قرار گرفتن در مقدار کمی از آلاینده های محیط زیستی است. قرار گرفتن مدام در معرض دوز کمی از آنها ممکن است باعث خارش پوست، خستگی، مشکلات شناختی و آسیب التهابی اندام های بدن شود.

6. درد و تیر کشیدن قسمت های مختلف بدن

عادت به خوردن غذاهای فست فود که به گفته دکتر نیشیوات با مواد شیمیایی پر شده است وقتی همیشه در حال حرکت باشید و یا فقط کار زیادی داشته باشید آسان است. عادت به خوردن این غذاها می تواند دلیل ساخته شدن سم در بدن باشد.

در واقع، تحقیقی اخیر در دانشگاه جرج واشنگتن مشخص کرد برگرها و فست فودهایی که در رستوران ها و مغازه های فست فود خورده می شود می تواند تعداد مواد شیمیایی مضر برای سلامتی یا فتالات (فتالات ها گروهی از موادشیمیایی آلی بهم مرتبط هستند که معمولا در صنعت پلاستیک سازی بعنوان مواد نرم کننده مورد استفاده قرار می گیرند.) را در بدن افزایش دهد.

طبق گفته دکتر نیشیوات احساس ضعف و درد مفاصل و عضلات همگی علائم مربوط به سمی بودن بدن است.

7. مشکلات پوستی که قبلا نداشته اید

محصولاتی بهداشتی مثل شامپوها، نرم کننده ها، صابون ها و لوسیون ها می توانند حاوی مواد شیمیایی مضر باشند. همان طور که دکتر نسیمه یزدانی موسس Seaside Medical Technologies می گوید پوست بزرگترین عضو بدن است و می تواند کل بدن شما را در معرض نفوذ سموم قرار دهد.

قرار گرفتن در معرض سموم باعث علائمی مثل آکنه، کهیر، پف چشم ها و اگزما روی پوست می شود. گاهی اوقات هم ممکن است محصولاتی که استفاده می کنید دلیل ایجاد این علائم نباشد. طبق آمار مراکز کنترل بیماری بیش از 13 میلیون کارگر در ایالات متحده در معرض مواد شیمیایی مضر احتمالی قرار می گیرند که می توانند از طریق پوست جذب شوند.

افرادی که در صنایع مختلف از جمله خدمات غذایی تا مراقبت های بهداشتی کار می کنند بیشترین عامل خطر را برای وارد شدن سموم به بدن دارند. قرار گرفتن درمعرض سموم کاملا غیر قابل اجتناب است و سم زدایی کامل بدن شاید غیر ممکن باشد اما مطمئنا شما می توانید مقدار ورود سموم به بدنتان را کنترل کنید.

دکتر نیشیوات توصیه می کند برای پیشگیری از تجمع سموم در بدن:

  1. خودتان را به مصرف غذاها و خوراکی های ارگانیک و طبیعی، سبزیجات و میوه ها عادت دهید.
  2. تا می توانید از مصرف بیش از حد فست فودها پرهیز کنید.
  3. در انتخاب محصولاتی که برای پوستتان و تمیز کردن خانه استفاده می کنید دقت کنید.
  4. زیاد آب بنوشید و به اندازه کافی بخوابید.
  5. در برنامه روزانه تان حداقل کمی ورزش داشته باشید.
  6. استرس خود را به روش های موثر مدیریت کنید و تمام تلاشتان را برای سالم ماندن انجام دهید.

تغییرات کوچک در سبک زندگی می توانند فوق العاده مفید باشد. البته خوب است با پزشک هم درباره هر تغییر لازم در سبک زندگیتان صحبت کنید.

separator line

ترجمه شده توسط فرحناز رنجبر در مجله دلگرم

بیشتر بخوانید:

بهترین راه دفع سموم بدن بطور طبیعی

۳۰ نسخه گیاهی و خانگی برای پاکسازی روده از سموم بدن

مواد غذایی برای سم زدایی بدن را میشناسید؟

چند خوراکی ترش که باعث سم زدایی بدن می شود!

بدنتان را سم زدایی کنید!



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits