دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شست و شوی بینی با آب نمک راه درمانی سینوزیت

شستشوی بینی با آب نمک بهترین درمان برای سینوزیت

شست و شوی بینی با آب نمک راه درمانی سینوزیت
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
شستشوی بینی با آب نمک؛ راهی شگفت‌انگیز برای درمان سینوزیت : شستشوی بینی با آب نمک به رفع و درمان علائم سینوزیت کمک شایانی می کند و از اسپری های بینی موثر تر عمل می کند.

فواید شستشوی بینی با آب نمک

موهای ریزی در مسیر بینی وجود دارد که برای جلوگیری از ورود گرد و خاک، ویروس‌ها، باکتری‌ها و دیگر مواد مزاحم، به جلو و عقب حرکت می‌کنند. مخاط درون بینی هم به عنوان فیلتر ذرات تنفسی را می‌گیرد و این ذرات به پشت گلو منتقل می‌شود، سپس بلعیده شده و با اسید معده از بین می‌روند. غلظت این ترشحات بینی هنگام بروز سینوزیت زیادتر می‌شود.

در این شرایط است که شستن بینی با آب نمک با شستن خلط‌های غلیظ و یا خشک به تمیز کردن مجاری بینی کمک می‌کند. در ادامه بیشتر در مورد شستشوی بینی با آب نمک و روش صحیح انجام این کار بخوانید.

درمان و کاهش علائم سینوزیت با آب نمک

شست وشوی بینی با آب نمک می تواند سبب درمان سینوزیت شود و علائم سینوزیت را کاهش و یا به طور کلی از بین ببرد . موهای ریز مسیر بینی که برای گرفتن گرد و خاک ، باکتری ها،ویروس ها، و دیگر مواد مزاحم حرکت جلو و عقبی دارند .

ذرات تنفسی توسط مخاط (موکوس یا ترشحات) بینی گرفته می شود و در پشت گلو جمع می شود و بلعیده می گردد سپس توسط اسید معده نابود می شوند. وقتی دچار سینوزیت هستیم غلظت موکوس بینی بیشتر می شود و شستشوی بینی با آب نمک به نرم و رقیق شدن ترشحات کمک می کند و همچنین می تواند به موهای ریز بینی برای از بین بردن بهتر باکتری ها و دیگر مواد محرک،

از سینوس ها و مجرای بینی کمک کند. بیماران سینوزیت مزمن می توانند با شست وشوی بینی با آب نمک به درمان سینوزیت خود بپردازند. یکی دیگر از موثرترین درمان های سینوزیت بخور دادن منظم روی یک ظرف آبجوش است.

برای شستشوی بینی از چه استفاده کنیم؟

استفاده از آب نمک به عنوان دهانشویه

گرچه استفاده از آب و نمک خواص دهان شویه های معمولی را ندارد اما جایگزین مناسبی برای آن ها است و افراد می توانند از محلول آب و نمک بعد از مسواک و نخ دندان استفاده کنند تا علاوه بر بر صرفه جویی اقتصادی از ابتلا به بیماری های دهان و دندان جلوگیری کنند. استفاده از آب و نمک محیط دهان را ضدعفونی می کند و سبب کاهش ابتلا به پوسیدگی دندان ها می شود.

مبارزه با عوامل بیماری زا با شستشوی بینی با آب نمک

شستشوی بینی با آب نمک و یا سرم شستشوی 0.9 درصد ،سبب می شود که ازعوامل آلوده و بیماری زا راه یافته به داخل بینی راحت شوید.

جلوگیری از بیماری ها با شست و شوی روزانه بینی

شستشوی روزانه بینی سبب جلوگیری از سرماخوردگی، سرفه، التهاب چشم و بینی و گلو،التهاب سینوس های پیشانی، سردرد، خستگی، بیخوابی می شود.

شستشوی بینی با آب نمک

شستشوی بینی چه کمکی به ما می کند؟

آب نمک موثرتر از اسپری بینی

شستشوی بینی با آب نمک برای رفع سینوزیت، بسیار موثرتر از اسپری های بینی است. تحقیقات نشان داده است افرادی که دچار سینوزیت مزمن هستند و از روش شستشوی بینی با آب نمک،به عنوان درمان استفاده می کنند ،علائم گرفتگی بینی و سینوزیت در آنان بهبود می یابد.

اما افرادی که از روش اسپری بینی استفاده می کنند تنها کمی از علائم سینوزیت در آنها بهبود می یابد بنابراین استفاده از روش ساده و ارزان شستشوی بینی با آب نمک اثر بخشی بیشتری از روش استفاده از اسپری بینی در درمان سینوزیت مزمن دارد پس بهتر است بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن،برای کاهش یا از بین بردن علائم خویش از آب نمک استفاده کنند.

همچنین بخوانید:

فواید غرغره کردن آب و نمک برای سلامتی

فواید نوشیدن آب نمک با معده خالی در صبح ناشتا

معایب شست و شوی بینی

شستشوی بینی برای تمیز کردن سینوس های پر شده و رفع علایم سینوزیت مفید است اما استفاده طولانی مدت از آب نمک برای شستن بینی نتیجه عکس دارد زیرا ترشحات بینی کارکرد مفید هم دارند و از بدن در برابر عفونت محافظت می کنند. ترشحات بینی دارای عناصر ایمنی (ضدمیکروبی) مهم هستند که در برابر عفونت های تنفسی از بدن دفاع می کنند.

استفاده از آب نمک برای شستشوی بینی در حد اعتدال سبب حذف موکوس مضر بینی رقیق شدن عوامل ضدمیکروبی می شود اما استفاده از آب نمک یا سرم نمکی به طور مداوم مشکل را بدتر می کند.پس باید برای شست و شوی بینی از سرم نمکی بیش از 1 تا 3 هفته پشت سر هم استفاده نشود.

برای شستشوی بینی از ظرف مخصوص کوچک سرامیکی، پلاستیکی و … به نام ظروف نتی (neti pot) که در داروخانه ها به فروش می رسد ، استفاده می کنند.

برای شستشوی بینی با ظرف نتی، سرتان را به یک طرف چرخانده و سپس لوله قوری نتی را طوری که به راحتی در حفره بینی قرار بگیرد به بخش بالایی بینی ببرید. به بخش میانی (تیغه) بینی فشار وارد نکنید.طوری که بتوانید از دهان خود نفس بکشید محلول آب نمک را به داخل بخش بالایی بینی بریزید.

این محلول از سوراخ دیگر بینی بیرون می ریزد . هنگام خالی شدن ظرف یک دستمال تمیز بکار ببرید و در آن فین کنید تا آب نمک اضافی و خلط ها از بینی خارج گردد ، این کار را برای هر سوراخ بینی تکرار کنید.اگر مبتلا به بیماری سینوزیت هستید، یک بار در روزبینی خود را با آب نمک بشویید و در صورت پیدا کردن احساس این کار را دو بار در روز انجام دهیداما برای مدت زمان طولانی این کار را انجام ندهید.

توصیه های لازم برای شستشوی بینی

  • شستشوی بینی با محلول نمکی مفید است اما نباید برای مدت طولانی این کار را انجام داد.
  • به جای استفاده از آب نمک در خانه، از محلول سرم شستشوی آماده برای شستن بینی خود استفاده کنید، زیرا آب آن استریل و مقدار نمکش در حد مجاز و استاندارد است.
  • برای شستشوی بینی از ظروف مخصوص مانند ظروف نتی استفاده کنید تا سینوس ها کاملا تمیز شوند.
  • افراد مستعد خون دماغ به علت اینکه مکانیسم بلع خوبی ندارند باید از شستشوی بینی با آب نمک پرهیز کنند.
  • افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف به علت اینکه در معرض عفونت هستند قبل از شستشوی بینی با پزشک مشورت کنند.
  • بعد از استفاده از ظرف شستشو مانند قوری نتی یا سرنگ، آن ها را شسته و در معرض هوا بگذارید تا خشک شود.
  • وسیله ی شستشوی بینی خود را تمیز نگه دارید تا باکتری های بیماری زا در آنها تجمع نیابد.
  • ظرف نتی یا سرنگ خود را هر چند ماه یک بار عوض کنید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits