دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مسمومیت با نور خورشید را سریع درمان کنید

علائم مسمومیت با نور خورشید و تفاوت آن با آفتاب‌زدگی

مسمومیت با نور خورشید را سریع درمان کنید
0
زمان مطالعه: 8 دقیقه
مسمومیت با خورشید چیست؟ مسمومیت با خورشید دارای برخی علائم مشترک با یک آفتاب سوختگی معمولی است که از آن جمله می توان به قرمزی پوست، تاول زدن، و درد در محلی که پوست تحت تاثیر پروتوهای فرابنفش خورشید قرار گرفته است، اشاره کرد.

مسمومیت با خورشید ؛ نشانه ها، علل و درمان

یک آفتاب سوختگی شدید شرایطی به واقع ناخوشایند است. وقت گذراندن بیش از حد زیر نور خورشید در فصل تابستان می تواند به بروز برخی خطرات سلامت منجر شود که از کم آبی خفیف بدن تا خستگی گرمایی یا گرمازدگی را در بر می گیرند. این در شرایطی است که به رغم تلاش برای محافظت از خود در برابر نور خورشید، خطر آفتاب سوختگی پوست نیز همواره وجود دارد.

مسمومیت با خورشید چیست؟

به گزارش گروه دلگرم به نقل از "هلث"، آفتاب سوختگی شدید می تواند تجربه ای بسیار دردناک همراه با قرمزی پوست، ظهور تاول و حتی علائم شبه آنفلوآنزا باشد. تمام این علائم موجب شده اند تا آفتاب سوختگی شدید با نام مستعار مسمومیت با خورشید نیز شناخته شود.

مسمومیت با خورشید را به طور خاص در قالب یک آفتاب سوختگی دردناک تسخیص خواهید داد. افزون بر قرمزی پوست، ممکن است ظهور تاول ها یا راش پوستی را تجربه کنید. اگر به یک اختلال سیستم ایمنی زمینه ای یا بیماری پوستی مبتلا باشید، ممکن است با فتودرماتوز یا ظهور جوش ها یا راش های پوستی که واکنش های غیر طبیعی پوست به نور خورشید هستند نیز مواجه شوید.

علائم مسمومیت با خورشید

مسمومیت با خورشید دارای برخی علائم مشترک با یک آفتاب سوختگی معمولی است که از آن جمله می توان به قرمزی پوست، تاول زدن، و درد در محلی که پوست تحت تاثیر پروتوهای فرابنفش خورشید قرار گرفته است، اشاره کرد.

افزون بر این موارد، آفتاب سوختگی شدید می تواند به تورم در ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته یا علائم شبه آنفلوانزا مانند سردرد، تب، یا حالت تهوع نیز منجر شود. به طور معمول، طی چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض خورشید متوجه آغاز علائم آفتاب سوختگی می شوید، اما نمایان شدن مسمومیت با خورشید ممکن است یک روز یا بیشتر طول بکشد.


راهکار‌های طبیعی درمان مسمومیت با نور خورشید

مسمومیت با نور خورشید چیست و چه فرقی با آفتاب زدگی دارد

در موارد خفیف مسمومیت با نور خورشید، باید چند روز از نور و گرمای خورشید اجتناب کنید تا علائم برطرف شوند. البته مطلوب‌تر این است که به طور کل از همان اول، زیاد در معرض نور خورشید قرار نگیرید، اما اکر دچار علائم شدید، چند روز دوری از خورشید کافیست تا علائم‌تان رفع شوند.

از پوستتان محافظت کنید

چه باید بکنید اگر به خورشید آلرژی دارید، اما مجبورید چند روز در معرض نور خورشید باشید؟ حتما از ضد آفتاب با طیف گسترده و SPF، ۳۰ یا بالاتر استفاده کنید. بهترین کرم‌های ضدآفتاب و ضدلک.

فتوتراپی کنید (با نور واقعی خورشید)

برخی از پزشکان توصیه می‌کنند به جای پرتو‌های مصنوعی فرابنفش با نور خورشید، فتوتراپی کنید، چون این کار کمک‌تان می‌کند به طور کنترل شده‌ای در معرض نور طبیعی خورشید قرار بگیرید و آلرژی‌تان نسبت به خورشید، بهتر شود. اگر فتوتراپی به درستی انجام شود، قرار گرفتن‌های مکرر و کنترل شده در معرض نور خورشید می‌تواند باعث حساسیت زدایی نسبت به خورشید شود.

گفته می‌شود مکررا قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث می‌شود مقاوم شدن پوست یا کاهش طبیعی حساسیت پوست نسبت به نور خورشید خواهد شد. آلرژی به خورشید بیشتر در فصل بهار و اوایل تابستان مشاهده می‌شد. اگر طی تابستان به طور مکرر پوست را در معرض نور خورشید قرار دهید، پوست مقاوم‌تر و سخت‌تر شده و احتمال آلرژی به خورشید کاهش می‌یابد.

علت‌های احتمالی داخلی و خارجی را حذف کنید

آیا اخیرا دارو یا مکملی مصرف می‌کنید که ممکن است سبب افزایش حساسیت‌تان به خورشید شود؟

احتمال عوامل خوراکی که ممکن است منجر به واکنش زیادتان به خورشید شوند بررسی کنید، مثلا برخی از دارو‌های رایج مانند دارو‌های آکنه، دارو‌های آلرژی، آنتی بیوتیک‌ها، دارو‌های ضد افسردگی و دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی معروفند که حساسیت به خورشید را تشدید می‌کنند.

همین موضوع در مورد محصولات آرایشی و بهداشتی نیز صدق می‌کند مانند عطرها، لوسیون‌ها، لایه بردار‌ها و حتی خود ضد آفتاب‌ها. چیزی که شما روی بدن‌تان استفاده می‌کنید ممکن است حاوی یک عنصر مصنوعی یا طبیعی باشد که حساسیت‌تان به خورشید را افزایش می‌دهد. شاید متوجه شوید با توقف مصرف یک محصول خوراکی یا موضعی، علائم‌تان برطرف می‌شوند.

استفاده از مرطوب کننده‌های طبیعی

درست مانند آفتاب سوختگی، در مورد مسمومیت با نور خورشید نیز باید قسمت آسیب دیده را مرطوب نگه دارید تا علائم‌تان تسکین بیابند. همچنین بسیار خوب است که از یک مرهم ضد التهابی و طبیعی و خنک کننده مانند ژل آلوئه ورای خالص استفاده کنید. روغن نارگیل نیز راهکار مناسب دیگری برای رطوبت رسانی به ناحیه‌ی آسیب دیده‌ی پوست است.

نسبت به مصرف مرکبات محتاط باشید

در پروسه‌ی درمان و التیام (و اگر می‌خواهید جلوی بروز مجدد علائم در آینده را بگیرید)، اگر قرار است زمانی را زیر نور خورشید سپری کنید باید نسبت به مصرف مرکبات محتاط باشید. مصرف آبمیوه‌ها و مرکباتی مانند پرتقال و گریپ فروت می‌تواند احتمال آفتاب سوختگی و مسمومیت با خورشید را بیشتر کند.

چرا؟ مرکبات حاوی ترکیباتی هستند که سبب حساس شدن پوست نسبت به نور خورشید می‌شوند؛ بنابراین اگر مرکبات زیادی مصرف کرده‌اید و قرار است زیر نور خورشید بروید، حتما باید پوست خود را با پوشش مناسب و ضد آفتاب کافی بپوشانید.

همچنین بخوانید:

پیشگیری از آفتاب سوختگی کودکان در فصل گرم تابستان

مواد غذایی که شما را در مقابل آفتاب سوختگی حفظ میکنند

پیشگیری از آفتاب سوختگی کودکان در فصل گرم تابستان

چگونه می‌توان از مسمومیت با نور خورشید جلوگیری کرد؟

همانطور که می‌توانید جلوی آفتاب سوختگی را بگیرد، مسمومیت با نور خورشید نیز قابل پیشگیری است:

  • لباس مناسب بپوشید و کلاه لبه دار سرتان بگذارید.
  • از ضد آفتاب با طیف گسترده روی تمام نواحی از بدن‌تان که در معرض نور خورشید است استفاده کنید.
  • دست کم هر دو ساعت یک بار و بعد از عرق کردن یا بودن در آب، دوباره ضد آفتاب بزنید.
  • بین ساعت‌های ۱۰ صبح تا ۴ بعد ازظهر در معرض نور خورشید قرار نگیرید، چون در این ساعت‌ها خورشید قوی‌ترین تابش را دارد.
  • حتی روز‌های ابری و خنک نیز از ضد آفتاب استفاده کنید، مخصوصا اگر در اطرافتان آب، ماسه و برف است، این عوامل می‌توانند شدت اشعه‌های خورشید را بیشتر کنند.
  • دارو‌ها یا مکمل‌هایی که می‌توانند پوستتان را نسبت به نور خورشید حساس‌تر کنند مصرف نکنید، مانند آنتی بیوتیک‌ها یا دارو‌های مدر.
  • محصولات موضعی را با احتیاط مصرف کنید، زیرا بسیاری از عناصر موجود در محصولات مراقبت از پوست نیز می‌توانند حساسیتتان به خورشید را تشدید کنند، برچسب روی محصول را بخوانید تا از نظر هر گونه هشدار مصرف، مطمئن شوید.
  • اگر در قسمت نسبتا زیادی از بدنتان دچار راش شدید (از جمله قسمت‌هایی که با لباس پوشیده می‌شوند یا راش خارش داری که با درمان و رعایت برطرف نمی‌شود) نیز به پزشکتان مراجعه کنید. همچنین اگر خونریزی غیرعادی زیر پوستی در قسمتی که زیر نور خورشید بوده دارید باید به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر با هر گونه علامتی از واکنش آلرژیک شدید و خطرناک مواجه شدید باید هر چه زودتر به اورژانس مراجعه کنید. این علائم می‌توانند تنها به کهیر‌های پوستی محدود نشوند و تورم اطراف لب‌ها و چشم‌ها، مشکل در تنفس و یا مشکل در بلع را نیز در بربگیرند.

علائم گرمازدگی

علائم گرمازدگی

الف) سردرد، سرگیجه، تهوع، ضعف و کاهش هوشیاری

ب) غش کردن، تعریق شدید، بی اشتهایی

ج) گشاد شدن مردمک ها، نبض تند و ضعیف، تنفس سریع و سطحی

د) رنگ پریدگی پوست، دردهای احتمالی عضلات، اشکال در راه رفتن

قبل از انتقال بیمار به مراکز درمانی او را به محل خنک انتقال دهید و کمپرس خنک به صورت او بمالید.تا آنجا که می توانید لباس هایش را کم کنید و به بیمار محلول آب نمک بدهید (یک قاشق چایخوری در هر لیوان). اگر بیمار استفراغ کرد به سرعت او را نزد پزشک ببرید.

5 - برای جلوگیری از اسهال مسافرتی هرگز از آب ناسالم، مانند آب های چاه، شیرهای موجود در فضای سبز (مخصوص آبیاری) و منابعی که به سلامت آنها مطمئن نیستید، ننوشید.از مصرف یخ و نوشیدنی های خنک که ممکن است با آب مخلوط شده باشد، خودداری کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits