دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاثیر اعجاب انگیز قارچ گانودرما در درمان بیماری پیسی
20
زمان مطالعه: 10 دقیقه
خواص قارچ گانودرما در درمان بیماری پیسی موضوع تحقیقات بسیاری است. علاوه بر این استفاده از اجزای این قارچ در محصولات آرایشی آن را به گیاهی جالب توجه در این زمینه تبدیل کرده است. ما در این مقاله به بررسی آزمایشات و تحقیقات اثرات عصاره قارچ گانودرما بر...

قارچ گانودرما و درمان پیسی یا ویتیلیگو

قارچ گانودرما یا قارچ ری شی گونه ای از قارچ های چتری، توجه جهانی را به واسطه فعالیت های بیولوژیکی گسترده اش و قابلیت عالی آن در لوازم آرایشی مراقبت از پوست از جمله محصولات روشن کننده پوست به خود جلب کرده است.
با این وجود اطلاعات کمی از اثر بازدارندگی قارچ گانودرما در برابر فعالیت تیروزیناز موجود است.

به همین دلیل ما در این مطلب به بررسی اجزای شیمیایی قارچ گانودرما و اثرات بازدارندگی آن بر ملانوژنز (گروهی از رنگدانه‌های طبیعی موجود در بسیاری از موجودات زنده) می پردازیم.
ما اجزای فعال قارچ گانو درما را با استفاده از استخراج اتانول و جزء کردن اتیل استات جدا کردیم. علاوه بر این، اثرات بازدارنده بر فعالیت تیروزیناز و زیست ساخت ملانین در سلول های B16F10 ملانوما را مورد بررسی قرار دادیم.

در این بررسی، ما یک جزء بیواکتیو گانودرمایی را تشخیص دادیم که از فعالیت و استخراج تیروزیناز سلولی و استخراج پروتئین تیروزینازی شماره 1 (TRP-1، TRP-2) و عامل رونویسی ژنتیکی میکروفتالمی جلوگیری می کند و به این ترتیب تولید رنگدانه را کاهش می دهد.
علاوه بر این، اجزای گانودرمایی، پروتئین کیناز فعال شده با میتوژن را تحت تاثیر قرار می دهد؛ آدنوزین مونوسفات چرخه ای را در هدایت پیام عصبی متوالی می کند که در ملانوژنز سلول های ملانوما B16F10 دخیل هستند.
یافته هایی که نشان می دهند استخراج اجزای گانودرمایی از قارچ ری شی اثر بازدارنده بر فعالیت تیروزیناز دارد به استفاده از این قارچ در آماده سازی محصولات مراقبت از پوست کمک می کنند.

بیماری پیسی چیست ؟

پیسی یا لوکودرما بیماری است که در آن سلول های تولید کننده رنگدانه ای در پوست یعنی ملانوسیت ها کاهش پیدا می کند.

به همین دلیل روی پوست بیمار قسمت های بی رنگ یا سفید ظاهر می شود که وقتی تحت بافت برداری قرار می گیرد، نبود این سلول ها دیده می شود.

بیمار مبتلا به پیسی یا برص به تدریج رنگ پوستش را با قسمت های سفید ظاهر شده روی پوست صورت، اعضای بدن و ناحیه تناسلی از دست می دهد.

بیشتر آنها کم شدن رنگ پوست را ابتدا در دست ها و سپس در صورت تجربه می کنند.

این قسمت ها به آرامی از این نواحی گسترش می یابند و می توانند در کل سطح بدن پخش شوند و به درجه بی رنگ کردن شبیه فرد مبتلا به زالی برسد. در فرد آلبینو یا زال نبود رنگدانه ها در پوست بدن، مفاصل، ناحیه تناسلی، ابروها، مژه ها و موها دیده می شود.

بیماری پیسی فقط در پوست با نبود یک سلول ملانوسیت یا دیگر سلول های خونی که دلیل تغییر دادن پوست نامرئی هستند تشخیص داده می شود. اگر جزئیات سلولی که رنگدانه تولید می کند به هر وسیله ای تغییر کند پوست بی رنگ می شود.

پیسی از لحاظ بافت شناسی با نبود ملانوسیت های اپیدرمی تشخیص داده می شود.

هیچ الگوی بافت شناسی تشخیص بیماری یا نشانگر بیماری وجود ندارد؛ با این وجود پیسی با افزایش تعداد لنفوسیت ها در بالاترین سطح پوست، زوال کراتینوسیت های پایه و افزایش تعداد سلول های لانگرهانس به وجود می آید.

این بیماری می تواند یک بیماری خود ایمنی مربوط به آنتی بادی های ملانوسیت باشد اما عوامل بیماری زا هنوز مشخص نشده اند. چند نظریه درباره علت بیماری پیسی از جمله نظریه طبیعی و خود ایمنی مطرح شده است.

مطالعات، عوامل مستعد (ژنتیکی) و عوامل تسریع کننده (محیطی) دخیل را عامل این بیماری نشان می دهند؛ با این حال، هیچ یک از این نظریه ها نمی تواند به خودی خود عامل این بیماری وعوامل بیماری زا را توضیح دهد.

تاثیر قارچ گانودرما در دمان پیسی

درمان پیسی با گانودرما

قبلا گفته شد گانودرما جزء اصلی عصاره قارچ گانودرما است که به عنوان قارچی با خاصیت کاملا دارویی وضعیت افراد مبتلا به عارضه پوستی را بهبود می بخشد.

از آنجایی که بیماری پیسی ممکن است یک بیماری خودایمنی باشد گانودرما در سطح سلول های ملانوسیت که مسئول رنگ پوست هستند و شما را شبیه افراد عادی می کنند عمل می کند.

ملانین رنگدانه ای است که به دلایلی نامشخص در بیماران مبتلا به پیسی تا کنون به روشی عادی عمل نکرده است، کیفیت پوست را کاهش می دهد و پوستشان را بی رنگ می کند.

عصاره قارچ گانودرما در سطح بدن جذب می شود و عملکرد آن در سطح سلولی است و بافت های پوست شبیه چند ماه قبل از درمان می شود.

توصیه می شود گانودرما ترجیحا با معده خالی مصرف شود. با قارچ لینگزی و قارچ ری شی شروع کنید بعد گانسلیوم استفاده کنید و بهترین نتایج را ببینید. فراموش نکنید در طول درمان، رزوانه بیش از 8 لیوان آب بخورید.

برای بهترین تاثیر و بهبود اولیه باید کرمی از قارچ گانودرما تهیه کنید و آن را روی قسمت هایی بزنید که دچار عارضه شده است؛ اگر صورتتان مشکل دار شده است عصاره گانودرما را قبل از خواب به صورت ماسک تهیه کنید.

درمان پیسی با گانودرما


تهیه کرم گانودرما

دو قاشق چای خوری از قارچ را در یک ظرف متوسط قرار دهید. با یک قطره چکان چشم آب داغ جوشیده را به یک تکه شل از مغز ساقه قارچ گانودرما اضافه کنید. قبل از زدن کرم گانودرما، آن منطقه را با صابون بشویید و آبکشی کنید.

بعد کرم را با انگشت هایتان روی قسمت های رنگ رفته پوست بمالید. این لایه کرم باید حداقل پنج ساعت مدام روی پوست بماند. روز بعد این قسمت را خوب بشویید. به این صورت نتایج در مدت زمانی کوتاه مشخص می شود.

لازم به ذکر است مدت زمان درمان و تاثیر کرم روی هر فرد با دیگری فرق می کند؛ بنابراین ممکن است زمان درمان برای بعضی افراد بیشتر طول بکشد. هر چه درمان جلوتر برود نتیجه هم بهتر می شود.

توصیه می شود طی این دوره درمانی برای درجه بالاتر بیماری مقدار فراوانی آب، میوه و سبزیجات مصرف شود. الکل نخورید، سیگار نکشید و در کل کارهایی که به سلامتتان آسیب می رساند انجام ندهید.

تاثیر قارچ گانودرما در دمان پیسی

آزمایش ترکیبات گانودرمایی بر پیسی

مواردی گزارش و تضمین شده است که در آن وقتی قسمت های آسیب دیده پوست بیمار در معرض نور ماوراء بنفش قرار می گیرد درمان با ضماد گانودرما نتایج بهتری داده است.

مواردی هم از بیماران پسوریازیس هست که درمان با قارچ گانودرما برای این بیماری با نتایجی عالی جواب داده است.

در آزمایشی ساختار شیمیایی و سمیت سلولی گانودرمایی از قارچ گانودرما در سلول های B16F10 ملانوما جدا شد.

مطالعات قبلی درباره قارچ گانودرما نشان داد این قارچ حاوی بیش از 300 ترکیب زیست فعال مثل تری ترپن ها،پلی ساکاریدها و استروئیدها است.

ابتدا، استخراج اتانول از قارچ گانودرمای خشک شده در آب معلق شد و با اتیل استات (EtOAc) با موفقیت تجزیه شد.

با استفاده از تجزیه یابی زیست سنجی، تجزیه اتیل استات محلول برای تهیه ترکیبات گانودرمایی به روش کروماتوگرافی ستونی تکرار شد.

ترکیبات گانودرمایی با مقایسه داده های طیف سنجی تشدید مغناطیس هسته ای با آنچه در گزارش ها بود تشخیص داده شد و نتایج نشان داد داده ها یکسان هستند.

ترکیبات گانودرمایی ساختار تری ترپنی دارد و یکی از اجزای اکتیو قارچ گانودرما است. این قارچ اثرات زیست شناختی از جمله فعالیت بازدارنده در برابر ویروس کمبود ایمنی اچ آی وی یک پروتئاز، فعالیت ضد تکمیلی و محافظت از کبد دارد.

در این بررسی، اثرات سیتوتوکسیک ترکیبات گانودرمایی بر سلول های B16F10 درمان شده با غلظت تعیین شده تا 24 ساعت مشخص شد.

غلظت های 2.5، 5، 7.5 و 10 μM ترکیبات گانودرمایی هیچ اثر سیتوتوکسیک در 3 (4.5 گروه متیل-2-yl) 2.5 گروه فنیل برمید نشان نداد. بنابراین، سلول های B16F10 با ترکیبات گانودرمایی در غلظت های 2.5، 5، 7.5 و μM 10 در آزمایشات بعدی درمان شد.

نتایج این بررسی نشان داد ترکیبات گانودرمایی، یک جزء تری ترپنی جدا شده از قارچ گانودرما، به طور موثری تکثیر ملانوژنزها را در سلول های ملانوما مرتب می کند.

این مطالعه نشان داد ترکیبات گانودرمایی در پدیدار شدن ملانوژنزها با ساختار سلولی مربوط به پروتئین ها شامل تیروزیناز، TRP-1 و TRP-2 و همچنین عامل رونویسی ژنتیکی مربوط به ملانوژنز در سلول های B16F10 اثر بازدارنده دارد.

علاوه بر این، تاثیر ترکیبات گانودرمایی بر پروتئین کیناز فعال شده با میتوژن و متوالی کردن آدنوزین مونوسفات که ممکن است به کاهش نشانه های عامل رونویسی ژنتیکی مربوط به ملانوژنز کمک کند می تواند منجر به کاهش تولید ملانین شود.

در سال های اخیر، بسیاری از محققان در تلاش برای تشخیص اجزای ضد ملانوژنزی هستند. تحقیقات نشان داده اند ملاتونین، هسپریدین و آندروگرافیولید در سلول های ملانوما و همچنین در سیاه یاخته های انسان اثر بازدارندگی از ملانوژنز دارد.

با این حال، بحث های متعددی مربوط به اثر کوئرستین (3، 3.4، 5.7 پنتا هیدروکسی فلاون) بر اساس آزمایشات درون کشتگاهی و انسانی وجود دارد.

کوئرستین یک فلاونوئید آگلیکون ریشه گرفته از انواع میوه ها و سبزیجات، یک ملانوژنز موثر و بازدارنده تیروزیناز در سلول های ملانوما خانواده موش است.

با این وجود، بعضی از گزارش ها نشان داده اند اثر کوئرستین تاثیری متضاد در سلول های ملانوما انسان دارد.

به این دلایل، اثر کوئرستین با در نظر گرفتن کاربرد احتمالی در لوازم آرایشی به طور گسترده ای مورد بحث قرار گرفته است.

از آنجایی که مطالعات بیشتری برای روشن شدن اثر ضد ملانوژنیک ترکیبات گانودرمایی در ملانوسیت های انسانی مورد نیاز است، این ترکیب بررسی های بیشتری را برای گسترش به عنوان یک ماده احتمالی در کاربردهای آرایشی توجیه می کند.

علاوه بر این، گزارش های متعددی نشان می دهد بازدارندگی ملانوژنزها ممکن است یک هدف درمانی معتبر برای درمان ملانوماهای رنگدانه ای و خواص درمانی قارچ گانودرما برای پیسی ارائه دهد. بنابراین، احتمال دارد ترکیبات گانودرمایی عامل مفید درمانی برای تنظیم ملانوماها باشند.

بعد از چه مدت می توان خواص قارچ گانودرما بر پیسی را مشاهده کرد ؟

با مصرف گانودرما ظرف مدت چند ماه سلولهای تخریب شده جایگزین سلول های نو شده و باعث یکدست شدن و همرنگ شدن پوست میشود.

از عوامل تاثیر گذار بر خواص قارچ گانودرما برای پیسی میتوان به شدت تخریب رنگدانه ها روی پوستی و سن اشاره کرد. یعنی تاثیر قارچ گانودرما بر پیسی بسته به شرایط متغیر است و یک بیمار گاها باید مدت طولانی تری از قارچ گانودرما استفاده کند تا نتیجه ی مطلوب را ببیند.

قارچ گانودرما قارچی موثر برای درمان اغلب بیماری های پوستی است و با دارا بودن تری تپین ها و بتاگلوکان ها از ایجاد حساسیت جلوگیری کرده کبد را پاکسازی کرده و سم زدایی میکند.

از آنجایی که ممکن است بیماری پیسی به دلیل اختلالات روانی به وجود آمده باشد, قارچ گانودرما با دارا بودن ماده ای آرامش بخش باعث آرامش اعصاب و روان شده و اختلالات عصبی را درمان می کند.

نداشتن استرس و اضطراب و قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن تاثیر قارچ گانودرما بر پیسی را چند برابر می کند.

این قارچ خواص بسیار زیادی دارد و به طور سنتی و در طی سالیان سال برای درمان بیماری های بسیاری استفاده می شده است و خواص قارچ گانودرما برای پیسی فقط گوشه ای از تاثیرات بی نظیر این قارچ بر بدن انسان است.

بیشتر بخوانید:

۱۱ خاصیت باور نکردنی کوئرستین از نظر علمی

آیا مصرف قارچ گانودرما فایده ای هم دارد ؟

قهوه گانودرما چیست ؟ آشنایی با خواص قهوه گانودرما

با تشکر از همراهی شما عزیزان با مجله اینترنتی دلگرم:
گانودرما و درمان پیسی یکی از پر مبحث ترین مسائل روز جامعه است که در این صفحه به طور کامل برای شما توضیح داده ایم. در صورت روبرو شدن با هر گونه سوال درباره فواید گانودرما در درمان پیسی انتهای همین صفحه قسمت کامنت ها با متخصصان ما در میان بگذارید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (20 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

محمد | ۳ سال پیش
ممنون از اطلاعات بسیار مفیدی که به اشتراک گذاشتید.
0
1
خدابنده | ۴ سال پیش
باسلام من هم از قهوه کاندروما شنیدم اگر کسی خوب شده به من خبر بده تورو خدا کمکم کنید
1
0
فاطمه | ۴ سال پیش
چند وقته از گانودرما شنیدم ولی مطمئن نیستم، من یک سال پیش دکتر طب سنتی رفتم و کلی پرهیز غذایی داشتم اصلا خوب نشدم، اگه کسی هستش که با قارچ گانودرما بیماری پیسی خوب شده حتما به من اطلاع بدید
0
6
پاسخ ها:
کارشناس سلامت | ۳ سال پیش
بسیاری از افراد بودند که بطور کامل درمان پیدا کردند
1
6

hits