دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ترک سیگار : ۱۰ راهکار خانگی حیرت انگیز برای ترک سیگار
26
زمان مطالعه: 8 دقیقه
سیگار کشیدن سلامت شما و اطرافیانتان را در خطر جدی قرار میدهد! آیا شما هم سیگار می کشید و برای ترک سیگار به دنبال دلیل هستید؟ اگر میخواهید سیگار کشیدن را ترک کنید اما هنوز راهکاری برای اینکار ندارید پیشنهاد می کنیم این مطلب را بخوانید. در این مطلب 10...

ترک سیگار

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به سیگار کشیدن عادت کرده اید، باید به طور جدی در مورد عوارض و معایب آن مجددا تامل و تفکر کنید. علاوه بر عواقب تهدید کننده زندگی که با عادت غلط سیگار کشیدن همراه است، عوارض دیگری از جمله عواقب روحی و مالی معمولا به دنبال آن رخ می دهد. اگر تصمیم به ترک سیگار گرفته اید، با ما همراه باشید. در این مقاله سعی داریم با کمک روش های خانگی ترک سیگار شما را آشنا کنیم. با مجله دلگرم همراه باشید.

چرا ترک سیگار ؟

روش های خانگی ترک سیگار یک فرصت جدید به شما می دهند، با ترک سیگار ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی، و سرطان ریه، آمفیزم و سایر بیماری های ریوی در شما کاهش می یابد. شما انرژی بیشتری برای انجام کارهای روزانه و فعالیت های فیزیکی خواهید داشت.

با ترک سیگار با کمک داروهای خانگی چین و چروکهای کمتر روی پوست خواهید داشت، هنگام صبح به سرفه مبتلا نخواهید شد و همچنین استقامت بدن تان افزایش خواهد یافت. لباس ها، مو، خانه، ماشین، و نفس شما بوی بهتری خواهند شد و حتی با ذخیره پول خرید سیگار می توانید پس اندازی داشته باشید و وسایل نو خریداری کنید یا سفر بروید.

ترک سیگار

بیشتر بخوانید:

۱۰ روش ساده برای شناسایی فرد سیگاری

روش های خانگی ترک سیگار

اجازه ندهید عادت سیگار کشیدن سلامت کلی شما را به خطر بیاندازد. اگر آماده هستید تا افسار زندگی خود را کنترل کنید، راهکارهای خانگی زیر را برای ترک سیگار امتحان کنید.

1. از بوی سیگار دوری کنید

اگر شما برای ترک سیگار در تلاش هستید، باید از شر طعم و بوی نیکوتین خلاص شوید. ماسک زدن برای خلاصی از بوی سیگار بسیار سخت است، بنابراین شما باید به دنبال راه های موثری برای خلاص شدن از شر آن یک بار و برای همیشه باشید. به عنوان مثال جوش شیرین می تواند بوی دود سیگار را از مبلمان حذف کند. روی مبلمان و صندلی های منزل جوش شیرین بپاشید. اجازه دهید به مدت چند ساعت باقی بماند و سپس با جارو برقی تمیز کنید.

2. پاکسازی هوا

با سرکه سیب می توانید هوای مملو از دود سیگار را پاکسازی کنید. یک کاسه کوچکی را که حاوی ¾ سرکه است را در اتاق خود قرار قرار دهید. اگر کل خانه با دود غلیظ سیگار پر شده است، بیش از یک کاسه استفاده کنید. معمولا با این روش در عرض کمتر از یک روز تغییراتی در فضا و جو منزل احساس خواهید کرد.

3. مکمل های ویتامین

هنگامی که شما سیگار را ترک می کنید، بدنتان نیاز به ریکاوری و بهبود دارید و آنتی اکسیدان هایی را که با تنباکو از بین رفته را مجددا باید باز گردانید. برای ترمیم بافت ها و سلول های بدن، برای کاهش آسیب های ناشی از دود سیگار ویتامین E بسیار حائز اهمیت است. مکمل های ویتامین A نیز غشاهای مخاطی آسیب دیده را ترمیم می کنند.

4. ویتامین C

از آنجا که سیگار کشیدن ویتامین C را تجزیه می کند و کاهش می دهد، 5000 تا 20000لی میلی گرم ویتامین C در روز مصرف کنید. دو بار در روز یک لیوان آب پرتقال یا آب گریپ فروت بنوشید تا میزان مصرف ویتامین C خود را افزایش دهید و همچنین سطح هورمونهای تقویت کننده بدن را افزایش دهید.

5. مشغول نگه داشتن دهان با چیزی

هنگامی که نیاز به سیگار کشیدن را احساس می کنید، آدامس بدون قند بجوید و ذهنتان را با آن مشغول کنید. شما می توانید با مکیدن آب نبات، مکیدن ریشه شیرین بیان یا دستکاری خلال دندان در دهان ذهنتان را مشغول کنید.

6. فلفل کاین

برای کاهش تمایل به سیگار فلفل کاین مصرف کنید. همچنین، در بهبود شرایط قلب و رگ های خونی از جمله گردش خون ضعیف، لخته شدن بیش از حد خون، کلسترول بالا، و پیشگیری از بیماری قلبی ، بازسازی دیواره روده تا نابودی سلول های سرطانی و کمک به کاهش وزن کاربرد دارد.

7. تغییر رژیم غذایی خود

افزایش میزان مواد غذایی قلیایی که در رژیم غذایی شما یافت می شود، در کاهش تمایل به سیگار موثر است. غذاهای مانند کشمش، چغندر و لوبیای لیما در رژیم خود قرار دهید این مواد دوره اعتیاد را تحت تاثیر قرار می دهند.

8. عسل

برای کاهش میل به سیگار کشیدن، غذاهای شیرین بخورید. مصرف عسل در کاهش تمایل فرد معتاد به سیگار موثر است.

9. آروماتراپی(رایحه درمانی)

از روغن های معطر و رایحه ها استفاده کنید. هنگامی که تمایل به سیگار کشیدن دارید، از رایحه درمانی با کمک روغن های طبیعی و ماساژ لذت ببرید . آروماتراپی یکی از روش های درمانی است که از عصاره طبیعی گیاهان برای ترویج سلامتی استفاده می کند.

رایحه‌درمانی شاخه‌ای از طب گیاهی است که در آن از برخی روغن‌های گیاهی، به‌صورت استنشاقی یا همراه با ماساژ، به‌صورت موضعی (حمام یا کمپرس)، استفاده می‌شود. استفاده از روغن ها و عصاره گیاهان برای تعادل ذهن، بدن و روح و روان از جنبه‌های رایحه‌درمانی است. این شیوه می تواند هم سلامت فیزیکی و هم سلامت روحی را بهبود ببخشد.

10. تربچه

تربچه را رنده و سپس عصاره آن را بگیرید سعی کنید آب آن را استخراج کنید. آب تربچه ها را با عسل مخلوط کنید و دو بار در روز مصرف کنید، این یک روش مناسب برای افزایش عزت نفس و اراده برای ترک سیگار است.

11. نمک

برخی افراد می توانند تمایل خود را به سیگار کشیدن با خوردن چیزی شور و یا قرار دادن کمی نمک در نوک زبانشان کنترل کنند.

12. جوش شیرین

یک قاشق چای خوری جوش شیرین را به یک لیوان آب اضافه کنید. این معجون را با هر وعده غذایی بخورید تا میل خود را برای روشن کردن سیگار بعد از خوردن غذا کاهش دهید.

13. کوآنزیم Q10

200 میلی گرم کوآنزیم Q10 را مصرف کنید ، زیرا برای محافظت از ریه ها و قلب موثر و مفید است. همچنین اکسیژن رسانی را به مغز افزایش می دهد. منابع غذایی سرشار از کوآنزیم Q10 عبارتند از گوشت ماهی و ماکیان و نیز سویا.

14. یک لیست ایجاد کنید

گاهی اوقات، شما باید مزایای ترک عادت نیکوتین را روی کاغذ لیست کنید. در مورد سیگار کشیدن چیزی بنویسید و دلایل اصلی تمایل به ترک سیگار را بنویسید. آیا شما از نفس بدبویتان خسته شده اید؟ آیا از سرطان ریه می ترسید؟ آیا شما به آینده فرزندان خود فکر می کنید؟ فراموش نکنید همه احساسات خود را درباره سیگار کشیدن بنویسید سپس هر زمان که احساس می کنید که نیاز به سیگار کشیدن دارید، به لیست خود به عنوان یک یادآوری کننده نگاه کنید. افکار و احساسات خود را با صدای بلند بخوانید تا این که تمایل به سیگار کشیدن رفع شود.

15. نرم افزارهای انگیزشی ترک سیگار

بسیاری از افرادی که سیگار می کشند به ترک آن تمایل دارند اما نمی دانند چگونه و از کجا باید شروع کنند اپلیکیشن ها و نرم افزار حرفه ای وجود دارند که به ترک سیگار و ایجاد انگیزه در شما کمک می کنند .

این نرم افزارها با نمایش آمار جالب و قابل توجهی سعی در تجدید نظر و ایجاد تنفر در شما نسبت به سیگار می کنند , برای مثال به شما نشان می دهند که تاکنون چه قدر برای سیگار کشیدن هزینه کرده اید و در این مدت چه مقدار می توانستید پس انداز کنید و یا سن زنده ماندن شما با مصرف سیگار و بدون آن را به شما نشان می دهد . همچنین می توانید ببینید چه نوع پاداش هایی را می توانید دریافت کنید اگر سیگار کشیدن را متوقف کنید.

16. صرف کردن زمان بیشتر در منزل

وقتی برای ترک سیگار تلاش می کنید، شما باید از افراد و مکانهایی که بیشتر با سیگار کشیدن ارتباط دارند، فاصله بگیرید. این عوامل تحریک کننده می توانند مانعی برای رسیدن به اهداف شما شوند. زمانی که به شدت تمایل به ترک سیگار دارید، زمان بیشتری را در منزل بمانید. از محیط های تحریک کننده دوری کنید تا بتوانید به ترک سیگار غلبه کنید.

17. سرگرم شدن با موسیقی و فیلم

با گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود، ذهنتان را آرام کنید. شما همچنین می توانید روبروی تلویزیون بنشینید و با یک کاسه پاپ کورن خود را به تماشای یک فیلم خنده دار مشغول کنید. با این کار مطمئنا ذهن از میل به سیگار کشیدن منحرف می شود. تماشای فیلم کمدی و خنده همچنین بدن را با اندورفین مفید پر می کند.


تهیه و ترجمه مجله اینترنتی دلگرم

سهیلا مقصودی

بیشتر بخوانید:

۵ روش قدرتمند و موثر برای ترک سیگار

نیکوماتین چیست؟ آیا واقعا نیکوماتین باعث ترک سیگار می شود؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (26 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits