دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلایل گرفتگی عضلات بدن و پیشگیری از آن

علت گرفتگی ناگهانی عضلات بدن چیست؟

دلایل گرفتگی عضلات بدن و پیشگیری از آن
9
زمان مطالعه: 8 دقیقه
گرفتگی ناگهانی عضلانی چیست؟ اسپاسم عضلانی و یا گرفتگی عضلات دردی ناگهانی و غیرقابل تحمل است که ممکن است برای همه ما پیش آید،شما می توانید با چند شیوه طبیعی و خانگی این درد غیرقابل تحمل را به راحتی درمان کنید.

دلیل و درمان گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات می تواند به علت های مختلفی مانند ورزش و فعالیت شدید و یا کم آبی بدن و همچنین کمبود کلسیم و پتاسیم رخ دهد.

گرفتگی عضلات چه علت هایی دارد؟

فشار عصبی و استرس از علت های گرفتگی عضلات

یکی از علت های گرفتگی عضلات پا فشارهای عصبی می باشد که می تواند در خواب باعث گرفتگی غضلات پا شود .درطی دوران بارداری ، استرس، می تواند باعث گرفتگی عضلات شود ، گاهی این گرفتگی های عضلانی با ریشه عصبی در ناحیه معده و روده اتفاق می افتد که دربا درد معده و کولیت های روده ایخود را نشان می دهد.

گرفتگی عضلات به علت کمبود مواد معدنی

گاهی اختلال در تعادل مواد معدنی و آنزیم ها در بدن موجب گرفتگی عضلات می شود. کاهش یا افزایش منیزیم، کلسیم، سدیم و پتاسیم در خون باعث انقباض عضله و گرفتگی آن می شود.

کم آبی بدن یکی از دلایل گرفتگی عضلات

بالا رفتن میزان اسید لاکتیک در عضلات به علت کم آبی موجب بروز درد در عضلات می شود زیرا کم آبی باعث نرسیدن خون به عضلات و گرفتگی عضلات می شود.با نوشیدن آب کافی می توانید از گرفتگی عضلات در حین فعالیت و ورزش جلوگیری کنید زیرا در هنگام ورزش های سنگین مایعات بدن دفع می شود و بدن دچار کم آبی می شود ، در این حالت حجم خون کاهش یافته و مقدار کافی خون برای رساندن اکسیژن به تمام عضلات در حال ورزش وجود ندارد.

گرفتگی عضلات به علت کاهش جریان خون

تصلب شرایین و باریک شدن رگ هایی که خون را به پاها می رساند می تواند گرفتگی عضلات را در هنگام ورزش بوجود آورد که این گرفتگی ها بعد از ورزش معمولا از بین می روند.

تحت فشار بودن عصب از دلایل گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات و درد در پاها ممکن است به علت فشردگی اعصاب در ستون فقرات (تنگی کانال نخاعی) ایجاد شود . درد عضلات به هنگام راه رفتن طولانی مدت ، بدتر می شود و یا قرار گرفتن در پوزیشن و موقعیت غلط هنگام کار و فعالیت روزانه مثل نشستن ها و ایستادن طولانی و برداشتن اجسام سنگین به طریقه اشتباه از روی زمین به گرفتگی عضلانی منجر می شود. پیاده روی با پشت کمی خمیده، علائم درد را می تواند بهبود و یا به تاخیر بیاندازد.

عوامل خطر

عواملی که می‌تواند موجب افزایش خطر گرفتگی‌های عضلانی شود شامل موارد زیر است:

سن:

افراد مسن و سالخورده، توده عضلانی خود را از دست می‌دهند، بنابراین عضلات و ماهیچه‌های باقیمانده در آنها به راحتی خسته می‌شوند، این امر می‌تواند احتمال خطر گرفتگی‌های عضلانی را افزایش دهد.

کم‌آبی:

ورزشکارانی که در حین تمرین در آب و هوای گرم خسته و کم‌ آب می‌شوند، اغلب دچار گرفتگی‌های عضلانی می‌شوند.

حاملگی:

گرفتگی‌های عضلانی در طول دوران حاملگی بیشتر شایع می‌باشد.

موقعیت‌ها و شرایط پزشکی:

اگر شما مبتلا به بیماری دیابت یا اختلالات اعصاب، کبد یا تیروئید هستید، ممکن است بیشتردر معرض ابتلاء به گرفتگی‌های عضلانی قرار بگیرید.

آمادگی برای ویزیت پزشک

اگر بطور مکرر دچار گرفتگی‌های عضلانی می‌شوید و با اقدامات خود درمانی از بین نمی‌روند، قرار ملاقاتی با پزشک خود داشته باشید. وقتی نزد پزشک می‌روید، صورتی از اطلاعات پزشکی کلیدی خود را تهیه کنید، شامل هر گونه آلرژی یا موقعیت‌های پزشکی، و نیز اسامی تمامی داروها، ویتامین‌ها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید را نیز یادداشت کنید.پزشک احتمالاً سوالاتی را از شما می‌پرسد که به او در تصمیم گیری جهت اینکه از شما آزمایشاتی به عمل آورد یا به پزشک متخصص ارجاعتان دهد کمک می‌کند.

برای اینکه بهترین نتیجه را از وعده ملاقات با پزشکتان داشته باشید از پیش جواب این سوالات را در نظر داشته باشید:

• چه وقت برای اولین بار دچار گرفتگی عضلانی شدید؟
• تناوب و شدت گرفتگی‌های عضلانی در شما چگونه می‌باشد؟
• آیا مورد به‌خصوصی موجب گرفتگی عضلانی در شما شده است مانند انجام ورزش و فعالیت ملایم یا شدید؟
• آیا وقتی در حالت استراحت هستید دچار گرفتگی عضلانی می‌شوید؟
• آیا با کشش و منبسط کردن گرفتگی عضلانی شما تسکین داده می‌شود؟
• آیا علائم دیگری مانند ضعف عضلانی، درد یا این احساس که یک پا یا دست یاعضوی از بدنتان به خواب برود را دارید؟
• آیا کسی از اقوام نزدیک خونی شما سابقه ابتلاء به گرفتگی عضلانی را دارند؟
• آیا متوجه هیچگونه تغییری در ادرارتان پس از انجام ورزش و فعالیت بدنی شده‌اید؟
• آیا از داروهای recreational یا افزایش حجم عضلانی ورزشی استفاده ‌می‌کنید؟

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

معمولاً گرفتگی‌های عضلانی به خودی خود از بین می‌روند و به ندرت آنقدر جدی هستند که نیاز به مراقبت‌های خاص پزشکی داشته باشند، چنانچه گرفتگی عضلانی شما شامل موارد زیر بود سریعاً به پزشک مراجعه کنید:

• ایجاد ناراحتی طاقت فرسا و شدید.
• تورم ناحیه پا، قرمزی یا تغییرات پوستی.
• ضعف عضلانی پا.
• درد وگرفتگی عضلانی پا که بارها و بارها و بطور مکرر اتفاق بیافتد.
• با مراقبت های اولیه در منزل بهبود نیابد.
• همراه با ورزش شدید اتفاق بیفتد.

روش های درمان گرفتگی عضلات

با این روش های ساده خانگی گرفتگی عضلات را درمان کنید،در ادامه به برخی از این درمان های خانگی می پردازیم.

درمان گرفتگی عضلات با ماساژ ملایم‏

گرفتگی عضلات را می توانید با ماساژملایم کاهش دهید زیرا ماساژ ملایم سبب برقرای بهتر جریان خون می شود وعضلات گرفته راتسکین می دهد . قسمت دچار گرفتگی عضلات را با بیوفریز مالش دهید.بیوفریز یک مسکن موضعی برای تسکین درد عضلات ، آرتروز، کمر، کتف، کشیدگی گردن، اسپاسم عضلانی، زانو، ‏‏لگن و پشت ران، قوزک پا و مفاصل آرنج است.‏

کاهش گرفتگی عضلات با دوش داغ

وان گرم یا دوش داغ می تواندموجب کاهش گرفتگی عضلات شود. گرما موجب رفع گرفتگی عضلانی و تسکین آنها خواهد شد.

کشش یکی از راه های درمان گرفتگی عضلات

یک برنامه منظم ‏‏کشش عضلات به حفظ انعطاف پذیری و آرامش عضلات کمک و از گرفتگی های عضلات جلوگیری می کند.انگشت پایتان رو به بالا قرار دارد ، پاهایتان را ‏‏به سمت سرتان بکشانید. 30 دقیقه در همین حالت بمانید. این کشش سبب شل شدن عضلات کمر خواهد شد و در ‏‏صورت گرفتگی عضلات جلوی رانتان ، پاهایتان را به سمت سرین تان بکشانید و 30 دقیقه در همین حالت بمانید.

کاهش گرفتگی عضلات با کمپرس سرد یا گرم

یک کیسه یخ را روی ناحیه مبتلا به مدت 10 دقیقه یا به مدت قرمز شدن موضع مالش دهید تا به شل شدن و رفع گرفتگی عضلات ‏‏کمک کند. قرمزی موضع به علت این است که سلول های قرمز خون موجب گرمی عضلات می شوند.‏کمپرس گرم یا استفاده از یک حوله گرم یا پتوی برقی موجب تحریک جریان خون موضع و ‏رفع گرفتگی عضلات می شود.

آبرسانی موجب کاهش گرفتگی عضلات می شود

کم آبی بدن ممکن است موجب گرفتگی عضلات شود پس بهتر است هر روز آب فراوان بنوشید تا به جبران مایعات از دست رفته بدنتان بپردازید.

گرفتگی عضلات را با مصرف کدام مواد غذایی رفع کنیم

ممکن است کمبود یک ماده غذایی در بدن موجب گرفتگی عضلانی شود .پتاسیم و کلسیم از مواد معدنی هستند که می ‏‏توانند موجب گرفتگی عضلات شوند .اضافه کردن این مواد غذایی به سفره خانواده تان وگرفتن یک برنامه غذایی متعادل ازپزشک می تواند در درمان عضلات گرفته بسیار موثر باشد. مواد غذایی سرشار از کلسیم مانند ماست و شیر و مواد غذایی غنی از پتاسیم نظیرموز ‏و ‏سیب زمینی است.

کاهش گرفتگی عضلات با چای بابونه

برای کاهش گرفتگی عضلات مصرف حداقل 5 فنجان چای بابونه در روز بسیار کمک کننده می باشد زیرا چای بابونه حاوی یک نوع اسید آمینه به نام گلیسین است که به آرامش عضلات کمک می کند.

رفع گرفتگی عضلات با عسل

عسل می تواند در رفع گرفتگی عضلات موثر باشد ، مصرف 2 قاشق چایخوری عسل با غذا، باعث جلوگیری ازگرفتگی های عضلات ساق پا می شود.

خردل یا آب نمک راهی برای رفع گرفتگی عضلات

یک قاشق خردل یا کمی آب نمک را برای رفع گرفتگی عضلات با یکدیگر مخلوط کنید و نوش جان بفرمایید.

سرکه سیب درمانی برای گرفتگی عضلات

سرکه سیب یک منبع غنی از پتاسیم است. یک قاشق چایخوری عسل، 2 قاشق چایخوری سرکه سیب و آب گرم را با یکدیگر مخلوط کنید و ‏‏بنوشید. ‏

کاهش گرفتگی عضلات با ویتامین ب کمپلکس

مکمل های ویتامین ب کمپلکس موجب کاهش گرفتگی عضلات می شود اما هنوز تحقیقات بیشتری برای اثبات این موضوع لازم است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits