دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خاصیت دارویی پماد روغن سیاه
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
روغن سیاه که به نام ایکتامول (Icthyol) که نام علمی آن آمونیوم بیتومینو سولفات است از گروه هیدروکربن های با گرانروی بالا و بدلیل داشتن مواد موثره جهت ضد عفونی کردن پوست کاربرد دارد.

روغن سیاه یا ایکتیول ماده‌ای است با فرمول C۲۸H۳۶S۵O۶(NH۴)۲

این ماده در پزشکی سنتی برای بیرون کشیدن عفونت، چرک و غده‌های زیرپوستی و خارج کردن آنها بدون نیاز به جراحی استفاده می‌شود. از این ماده برای درمان کیست پیلونیدال و بیماری‌های مشابه در پزشکی سنتی استفاده می‌شود که جایگزین عمل جراحی این بیماری در پزشکی نوین است. این دارو برای کاربرد بیرونی است و خوردن آن آسیب‌رسان است.

فواید روغن سیاه برای پوست

این روغن بدلیل دارا بودن مواد آنتی باکتریال و ضد التهابی، باعث می شود پس از استفاده همزمان با حفظ و تنظیم رطوبت پوست، از رسیدن سموم مختلف به پوست هم جلوگیری شود. این روغن همچنین درمانی مناسب جهت انواع مشکلات پوستی نظیر زگیل، گزش نیش حشرات، آکنه و … می باشد. همچنین این روغن در درمان تحریکات پوستی نظیر خارش بسیار پر کاربرد است و بدلیل سرعت اثر بخشی بالای آن، جزو اولین انتخاب ها برای درمان این مشکلات خواهد بود.

از دیگر کاربرد های این پماد می توان به از بین بردن دمل های چرکی، کورک و جوش های چرکی اشاره کرد. با توجه به کاربرد بسیار زیاد این پماد و عدم وجود عوارض جانبی، از این پماد در طب نوین برای درمان کیست پیلونیدال استفاده می شود. لازم به ذکر است که سابقا درمان این کیست با استفاده از عمل جراحی بود که اکنون پماد روغن سیاه جایگزین جراحی برای درمان این کیست شده است.

مواد تشکیل دهنده روغن سیاه

از مواد به کار رفته در روغن سیاه طبیعی، میتوان به روغن کرچک اشاره کرد. روغن کرچک خواص ضد التهابی داشته و در جلوگیری از آکنه موثر است. همچین پوست را مرطوب نگه می دارد. یکی دیگر از مواد به کار رفته در روغن سیاه، روغن نارگیل است که خاصیت مرطوب کنندگی بی نظیری دارد و در ضدعفونی پوست و بهبود تحریکات پوستی نقش موثری دارد.

ذغال سیاه نیز از دیگر موادی است که در روغن سیاه به کار رفته و سبب اصلی رنگ تیره این روغن می باشد. علاوه بر رنگ دهی به روغن، تاثیر بسیاری در کاهش احساس خارش و تسکین درد و سوزش در اثر نیش حشرات دارد.

نحوه تهیه ی روغن سیاه در خانه

درست است که این روغن به صورت پماد و قیمت ناچیز در داروخانه ها عرضه می شود اما تهیه ی خانگی آن نیز به سادگی ممکن است. از مزایای تهیه خانگی این روغن، امکان تولید بدون محدودیت آن و همچنین اطمینان از طبیعی بودن آن می باشد. در ادامه با طرز تهیه ی خانگی این روغن پر کاربرد آشنا می شویم.

مواد مورد نیاز جهت تهیه ی روغن سیاه

  • ۱/۲ فنجان روغن کرچک
  • ۱/۲ فنجان روغن نارگیل
  • ۳ قاشق چای خوری از زغال فعال
  • ۳ قاشق چای خوری خاک رس بنتونیت
  • ۲ قاشق چای خوری از موم
  • ۱۰ قطره از روغن بهار

ابتدا می بایست خاک رس بنتونیت را در ظرفی نسبتا بزرگ ریخته و ذغال را نیز به آن اضافه کنید. سپس روغن های کرچک و نارگیل را به ظرف اضافه کنید. موم را ذوب کنید و با روغن بهار در یک ظرف روی بخار آب قرار دهید. در نهایت کافی است که مخلوط اولیه را با مخلوط روغن بخار و موم، مخلوط کنید و در ظرفی شیشه ای با سر بسته (جهت جلوگیری از نفوذ هوا به داخل ظرف) نگه داری کنید.این مخلوط را می توانید برای مدتی طولانی در هوای معتدل نگه داری کنید. در صورت نیاز به استفاده از این روغن کافیست روزی یک الی دو مرتبه پوست خود را به آن آغشته کنید و ماساژ دهید.

مضرات پماد روغن سیاه

این پماد برای پوست ضرر خاصی ندارد اما در صورت بلع، بدلیل داشتن ترکیبات سولفور و یون آمونیوم می تواند آسیب رسان باشد در نتیجه کاربرد آن فقط بصورت بیرونی می باشد. پماد را دور از دسترس اطفال قرار دهید و از تماس پماد با چشم خودداری شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits