دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
قارچ ناخن؛ علت ایجاد، علائم، درمان پزشکی و خانگی آن

۱۰ درمان‌ معجزه آسای خانگی برای رفع قارچ ناخن‌ دست و پا

قارچ ناخن؛ علت ایجاد، علائم، درمان پزشکی و خانگی آن
2
زمان مطالعه: 10 دقیقه
درمان قارچ ناخن: درمان خانگی برای عفونت قارچ ناخن دست و پا :قارچها میکروارگانیسم هایی هستند که به راحتی در همه جا می توانند رشد کنند و حضور داشته باشند مثل استخر، داخل کفش و حمام و آشپزخانه، زمین، خاک و…

چگونه عفونت های قارچی ناخن را سریع از بین ببریم؟

ایجاد عفونت و یا قارچ در ناخن‌ها یکی از مشکلات شایع است که تاکنون بسیاری از افراد با آن مواجه شده‌اند. قارچ ناخن دست می‌تواند در اثر عواملی مانند کاشت غیر اصولی و غیر بهداشتی ناخن، عدم رعایت بهداشت، تماس با مواد شوینده مضر، قرار گرفتن دست در دستکش مرطوب به مدت طولانی، کوتاه کردن ناخن به روش نادرست، شکسته شدن ناخن و عدم توجه به آن و ... ایجاد شود. برای درمان قارچ ناخن دست می‌توان از روش‌ها و درمان‌های خانگی استفاده کرد. با دلگرم همراه باشید.

divider

علل عفونت های قارچی ناخن

▪ محیط مرطوب در اماکن عمومی مانند باشگاه های ورزشی، استخر و...

▪ پوشیدن کفش های تنگ

▪ حجم غیرعادی PH پوست

▪ کاهش ایمنی بدن

▪ مرطوب بودن پا پس از حمام و یا ورزش

▪ آسیب دیدن ناخن

▪ بهداشت نادرست پا

▪ مستعد بودن به قارچ.

divider

علایم عفونت های قارچی ناخن

▪ تغییر رنگ ناخن شست پا به زرد یا قهوه ای

▪ تجمع آلودگی بدبو زیر ناخن

▪ افتادن ناخن

▪ شکستگی یا ناصافی ناخن

▪ ظاهر شدن لکه روی ناخن

▪ شکنندگی ناخن ها

▪ سفت شدن ناخن

▪ تغییر شکل ناخن ها

▪ ناخن بدبو.

divider

چه کسانی باید تحت درمان قرار بگیرند؟

درمان دارویی اونیکومیکوز برای بیمارانی توصیه می‌شود که به دلیل تغییر در ناخن‌شان درد و ناراحتی را تجربه می‌کنند. بیمارانی با عوامل خطر ابتلا به عفونت جدی‌تری مانند انواع دیابت یا بیماران دارای سابقه‌ی عفونت بافتی در نزدیکی ناخن‌های مبتلا به قارچ نیز می‌توانند از درمان دارویی استفاده کنند. یکی دیگر از دلایل درمان قارچ ناخن، شکل و ظاهر نامناسب آن است.

divider

متخصص درمان قارچ ناخن کیست؟

پزشکان متعددی می‌توانند به درمان قارچ ناخن بپردازند. پزشک عمومی، متخصص پوست یا متخصص پا نیز می‌توانند این مشکل را حل کنند. هر یک از این پزشکان قادر به تشخیص قارچ ناخن و تجویز داروهای مناسب برای رفع عفونت هستند. ممکن است که برای درمان، متخصص پا یا پوست بخشی از ناخن یا لایه‌‌ی بالایی آن را بردارند.

divider

درمان قارچ ناخن به چه شکل صورت می‌گیرد؟

سوهان کشیدن، کوتاه کردن و مراقبت از ناخن‌ها تا حد زیادی به کاهش میزان گسترش قارچ ناخن کمک می‌کنند و از این رو به‌شدت توصیه می‌شوند. ضمن اینکه با این مراقبت‌ها، درد ناشی از فشار بر ناخن‌های ضخیم‌شده نیز کاسته خواهد شد. پمادها و داروهای موضعی معمولا تأثیر کم‌تری نسبت به داروهای خوراکی داشته‌اند.

علت این است که ناخن سفت‌تر از آن است که بتواند داروهای موضعی را جذب کند و تحت تأثیر قرار بگیرد. ضمن اینکه پیگیری این روش درمانی تا حدودی سخت است. زیرا معمولا برای دریافت نتایج مثبت باید چنین درمانی را به مدت بیش از ۱ سال و به‌طور مرتب انجام داد. البته یکی از مزایای استفاده از درمان‌های موضعی، عدم وجود عوارض جانبی و تداخل مصرف با داروهای دیگر است.

divider

داروهای موضعی برای درمان قارچ ناخن به قرار زیر هستند:

۱. محلول موضعی سیکلوپیروکس (پنلاک) ۸ درصد

نوعی محلول پزشکی است که برای درمان قارچ ناخن استفاده می‌شود. این محلول برای افرادی با سیستم ایمنی سالم و نوعی از قارچ مناسب است که با ماهک ناخن ارتباطی ندارد. داروی نام‌برده تنها در ۷ درصد از موارد جوابگو است. برای کسب نتیجه‌ی مطلوب باید روزی یک مرتبه و به مدت یک سال از این محلول استفاده شود. برای پاک کردن محلول باید هفته‌ای یک‌بار از الکل استفاده شود. شواهد حاکی از آن است که استفاده از محلول ضدقارچ حاوی آمورولفین از بازگشت عفونت پس از درمان جلوگیری به عمل می‌آورد و درصد موفقیت این محلول در کنترل عود عفونت ۷۰ درصد است.

۲. افینوکونازول (جوبلیا)

افینوکونازول (جوبلیا) نیز دارویی است که در سال ۲۰۱۴ به تأیید رسید. این دارو نیز به‌صورت موضعی روی پوست استفاده می‌شود. این دارو برای درمان ۲ نوع از شایع‌ترین قارچ‌های ناخن پا یعنی تریکوفیتون روبروم و تریکوفیتون منتاگروفیتس استفاده می‌شود. این داروی موضعی باید روزی یک بار و به مدت ۴۸ هفته استفاده شود. رایج‌ترین عارضه‌ی جانبی این دارو، شکل ناخوشایند ناخن‌ها، درماتیت و درد موضعی است.

۳. تاوابورول (کریدین)

تاوابورول (کریدین) داروی جدید دیگری برای درمان قارچ ناخن پاست. این دارو نیز مشابه با افینوکونازول عمل می‌کند و باید به‌طور روزانه در طول ۴۸ هفته استفاده شود. عوارض جانبی آن نیز مانند جوبلیاست.

divider

داروهای خوراکی برای درمان قارچ ناخن

داروهای خوراکی برای درمان قارچ ناخن معمولا در ۵۰ تا ۷۵ درصد موارد مؤثر هستند و برای پدیدار شدن نتایج این درمان‌ها ۹ تا ۱۲ ماه زمان لازم است. این مدت، زمان لازم برای رشد ناخن‌هاست. حتی در خلال درمان نیز احتمال عود قارچ در ۲۰ تا ۵۰ درصد از موارد وجود دارد. اخیرا درمان‌های خوراکی رفع قارچ ناخن به سایر روش‌ها ترجیح داده می‌شوند، زیرا مدت زمان کم‌تری برای اثرگذاری نیاز دارند و بهتر از سایر روش‌ها، مشکل را درمان می‌کنند. از بین داروهای خوراکی مؤثر در درمان قارچ ناخن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. گریزئوفولوین (فولویسین، گریفولوین، گریس‌پِگ)

این دارو برای سالیان متمادی به عنوان درمان خوراکی رفع قارچ ناخن مورد استفاده بوده است. گرچه مصرف این دارو خطری ندارد اما برای رفع قارچ ناخن پا، چندان مؤثر نیست. عدم ارائه‌ی نتایج مؤثر باعث شده است تا جایگزین‌های دیگری برای این دارو پیشنهاد شود.

۲. تربینافین (لامیزیل)

این دارو باید به‌طور روزانه مصرف شود، مصرف آن برای درمان قارچ ناخن پا به مدت ۱۲ و برای درمان قارچ ناخن دست تا ۶ هفته به طول می‌انجامد. این دارو مؤثر، بی‌خطر و دارای عوارض جانبی بسیار کمی است. هرچند که باید در افراد مبتلا بیماری های کبدی با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد.

۳. ایتراکونازول (اسپرانوکس)

این دارو به‌صورت مقطعی و پله‌ای تجویز می‌شود. مثلا یک هفته در هر ماه و به مدت ۲ یا ۳ ماه. به عبارت دیگر در طول ۲ یا ۳ ماه، ماهیانه به مدت یک هفته از این دارو استفاده می‌شود. البته باید توجه کنید که مصرف این دارو با برخی از داروهای آسم، آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند آریترومایسین و… تداخل دارد. ایتراکونازول برای درمان قارچ کاندیدا و عفونت‌های قارچی غیردرماتوفیتی استفاده می‌شود.

۴. فلوکونازول (دیفلوکان)

مصرف این دارو به شکل یک بار در هفته در طول چندین ماه است. اگر عملکرد کبد بیمار مشکل دارد یا داروهای خاص دیگری مصرف می‌کند، حتما باید در استفاده از این دارو دقت کند. این دارو اثربخشی اسپورانوکس و لامیزیل را ندارد و باید در بیماران مبتلا به مشکلات کبدی با احتیاط استفاده شود.پزشک می‌تواند با آزمایش خون ساده‌ای از وجود مشکلات و بیماری‌های کبدی مطمئن شود.

روش‌های درمان خلاقانه‌ی دیگری نیز وجود دارند که همچنان در حال بررسی و آزموده شدن هستند:

لیزرتراپی یا درمان فوتودینامیک که از عوامل فعال نوری برای درمان ناخن استفاده می‌کند. درواقع در این روش نوری درخشان با طول موجی مشخص و مناسب به ناخن‌ها تابانده می‌شود.استفاده از جریان الکتریکی برای جذب داروهای موضعی ضد قارچ در ناخن‌ها که به آن یونتوفورزیس نیز گفته می‌شود.استفاده از محلولی که محیط ناخن را برای رشد قارچ نامناسب می‌سازد: اگر این روش عملی شود، قارچ ناخن با روشی ارزان درمان خواهد شد.

روشی دیگر که قطعا به مداوای قارچ ناخن منتهی خواهد شد، جراحی است. در این عمل ناخن برداشته می‌شود. هرچند که این روش به‌طور مقطعی پاسخ می‌دهد و امکان عود مجدد قارچ وجود خواهد داشت. ضمنا امکان استفاده از داروهای موضعی و خوراکی نیز در کنار جراحی وجود دارد. اگر قارچ ناخن در اثر ضربه یا عفونت ایجاد شده باشد، جراحی به‌شکل بهتری این مشکل را درمان خواهد کرد.

divider

آیا درمان قارچ ناخن با داروهای بدون نسخه امکان‌پذیر است؟

داروهای بدون نسخه، همانطور که از نام‌شان برمی‌آید، نیازی به تجویز پزشکی ندارند. گرچه داروهای بدون نسخه (OTC) برای درمان قارچ ناخن بسیار معدود هستند، اما همان تعداد اندک نیز به تأیید سازمان جهانی غذا و دارو نرسیده‌اند. بیشتر این داروها برای قارچ پوستی مفیدند تا درمان قارچ ناخن‌. برخی از این داروها حاوی موادی چون آندِسلنیک اسید یا پروپیلن گلیکول هستند که مانع از رشد قارچ‌ها می‌شوند، اما از آنجا که میزان نفوذشان در ناخن اندک است، چندان اثربخش عمل نمی‌کنند.

divider

آیا داروهای درمان قارچ، سمی هستند؟

داروهای جدید در افرادی که مشکلات کبدی ندارند، ناراحتی‌های کبدی ایجاد نمی‌کنند. آزمایش خون برای مصرف داروهایی مانند فلوکونازول (دیفلوکان) که یک بار در هفته مصرف می‌شوند، ضرورتی ندارد؛ با این وجود افرادی که دوره‌های طولانی‌تری از این داروها استفاده می‌کنند، باید قبل و در حین درمان با این داروها، عملکرد کبدشان را بررسی کنند. توجه به عوارض جانبی و درمیان گذاشتن آنها با پزشک و دقت کردن به عدم وجود تداخل میان این دارو و سایر داروهای مصرفی بسیار ضروری است.

divider

هزینه‌ی داروهای قارچ ناخن چقدر است؟

یکی از ملاحظات درمانی، هزینه است. برخی داروهای جدید درمان قارچ گران هستند و شرکت‌های بیمه نیز این داروها را در دسته‌ی داروهای آرایشی قرار می‌دهند، به همین دلیل تا زمانی که مورد مصرف آنها برای رفع درد و ناراحتی شناخته نشود، تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند. البته داروهایی نظیر تربینافین و فلوکونازول ارزان هستند و به عنوان داروهای ژنریک به فروش می‌رسند.

divider

برای جلوگیری از عود مجدد قارچ ناخن چه کنیم؟

«تینا پدیس» که به قارچ پای ورزشکار مشهور است، امکان بازگشت زیادی دارد. بنابراین رسیدگی به این موقعیت از اهمیت زیادی برخوردار است. برای مبارزه با قارچ می‌توان از داروهای بدون نسخه‌ای مانند کلوتریمازول (لوتریمین) یا تربینافین‌ (لامیزیل) استفاده کرد. این داروها، کرم‌هایی هستند که مستقیما روی پوست زده می‌شوند. نظافت پا و کفش‌ها و استفاده از U.V (اشعه‌ی فرابنفش) برای ضدعفونی کردن کفش‌ها نیز می‌توانند برای جلوگیری از عود مجدد قارچ مفید باشند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits