دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان خراشیدگی و سوزش ناشی از تیغ اصلاح با یک روش خانگی!

مناسب ترین راه درمان خارش و سوزش پوست پس از اصلاح با تیغ

درمان خراشیدگی و سوزش ناشی از تیغ اصلاح با یک روش خانگی!
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
درمان خراشیدگی و سوزش ناشی از تیغ اصلاح : این عارضه به احتمال زیاد زمانی اتفاق می‌افتد که شما عجله دارید تا زودتر آماده شوید و بعضی از مراحل کار را نادیده می‌گیرید. حتی اگر فقط بخش کوچکی از پوستتان را تیغ می‌زنید، حتما آن را مرطوب کنید، از یک تیغ...

سوختگی تیغ چیست؟ درمان سوزش جای تیغ

10 درمان خانگی برای رفع سوزش و خارش پوست پس از اصلاح با تیغ

هزاران سال است که بشر موهای زائد بدن خود را می تراشد. امروزه نیز، اکثریت مردم با روش های مختلفی از جمله شیو کردن، وکس و اپیلاسیون، کرم های موبر شیمیایی و لیزر، موهای بدن خود را از بین می برند که شیو کردن به خاطر سادگی و سرعتی که دارد، پر طرفدارترین روش اصلاح است!

اما شیو کردن(اصلاح با تیغ)، یک اشکال عمده هم دارد آن هم ایجاد خراش و سوزش روی پوست است که پس از اصلاح موجب بروز دانه های ریز روی پوست می شود و این اصلا خوشایند نبوده و حتی می تواند دردناک هم باشد.اما خبر خوب این است که خلاص شدن از سوزش تیغ اصلاح، اصلا هم کار سختی نیست کافی است یکی از راهکارهای زیر را امتحان کنید تا معجزه ی آن را ببینید!

1. پودر آرد ذرت یا پودر بچه

جالب است بدانید در برخی از محصولات بهداشتی مانند پودر بچه از ذرت خالص استفاده می شود زیرا ذرت از بروز جوش و علائم تحریک ناشی از پوشک جلوگیری کرده و آن را تسکین می دهد.استفاده از آرد ذرت همچنین باعث تسکین سریع خارش پوست می شود.برای درمان خارش بعد از شیو کردن از پودر بچه استفاده کنید یا می توانید مقداری آرد ذرت را با آب مخلوط کرده و خمیر حاصل را روی نواحی مورد نظر بمالید و بعد از 10 دقیقه با آب بشویید.

توجه: قبل از استفاده، مطمئن شوید که هیچ عفونت پوستی نداشته باشید.

2. عسل

از دیرباز از عسل برای درمان زخم و اختلالات پوستی به طور گسترده استفاده شده و خواص ضد التهابی و ضد میکروبی عسل از نظر علمی نیز به اثبات رسیده است.عسل پوست را صاف و مرطوب کرده و برای کاهش تحریکات پوستی معجزه می کند.برای کاهش تحریک پوستی و خارش ناشی از شیو کردن مقداری عسل طبیعی و ارگانیک را به ناحیه موردنظر مالیده و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند. سپس با آب گرم بشویید.

3 روغن زیتون، روغن درخت چای و روغن ویتامین E

روغن های طبیعی دارای خواص آرام بخشی و ضدالتهابی قوی هستند. روغن زیتون درمان عالی برای ترمیم طبیعی پوست است، روغن درخت چای اثر ضدباکتری برای پوست تحریک شده دارد و روغن ویتامین E به خاطر خواص آنتی اکسیدانی قوی از محبوب ترین درمان های خانگی برای مشکلات انواع پوست محسوب می شود.یکی از این روغن ها را به دلخواه انتخاب کرده و با استفاده از پد پنبه ای دو بار در روز روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

توجه: روغن های حامل مانند روغن زیتون را می توان به طور مستقیم روی پوست تحریک شده اعمال کرد اما روغن های ضروری مانند روغن درخت چای باید ابتدا با مقداری آب رقیق شوند. ( با فرمول ترکیبی 4 یا 5 قطره روغن و 2 قاشق غذاخوری آب)

4. کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد از روش های ساده و بسیار موثر برای درمان تحریک پوست ناشی از شیو کردن است. مطالعات نشان می دهد درمان با کمپرس سرد باعث کاهش دمای پوست و کاهش فعالیت اعصاب در این ناحیه می شود.توصیه می شود برای درمان سریع قرمزی و خارش پوست بلافاصله بعد از شیو کردن، از کمپرس سرد روی ناجیه استفاده کنید. کافیست تعدادی مکعب یخی را داخل پارچه ای پیچیده و به مدت چند دقیقه روی پوست قرار دهید. اگر یخ در دسترس ندارید از حوله مرطوب استفاده کنید.

5. وازلین

شیو کردن و اصلاح با تیغ باعث خشکی و خارش پوست می شود و لازم است بلافاصله بعد از اصلاح، از مرطوب کننده قوی مانند وازلین استفاده کنید.مقداری روغن وازلین به نواحی مورد نظر بمالید و بعد از 10 تا 15 دقیقه با حوله مرطوب پاک کنید. وازلین از تحریک و خارش پوست بعد از شیو کردن جلوگیری می کند.

6. آسپرین

آسپرین علاوه بر حوزه پزشکی در زمینه های دیگر نیز کاربردهای گسترده ای دارد، به عنوان مثال برای مقابله با تحریک و جوش های پوستی بعد از شیو کردن، می توان از آسپرین استفاده کرد. آسپرین به عنوان عامل ضدالتهابی عمل کرده و سوزش را کاهش می دهد.2 یا 3 قرص آسپرین را در آب حل کرده و روی ناحیه مورد نظر بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند. سپس با آب گرم بشویید.

هشدار: اگر پوست حساس دارید از این روش استفاده نکنید.

7 سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضد میکروبی است که با از بین بردن میکروب ها و باکتری ها به کاهش التهاب کمک می کند. محتوای اسیدی سرکه سیب سطح PH پوست را کاهش داده، قرمزی پوست را برطرف و آن را صاف و نرم می کند.مقدار مساوی سرکه سیب و آب را با هم مخلوط کنید و با استفاده از توپ پنبه روی منطقه آسیب دیده بمالید. بعد از چند دقیقه که خشک شد بشویید.

هشدار: اسید استیک موجود در سرکه سیب ممکن است باعث تحریک پوست شود، اگر پوست حساس دارید قبل از استفاده آن را تست کنید.

8. جو دوسر

جو دوسر سرشار از ترکیبات فنولی به نام آونانترامید است که دارای خواص ضدالتهابی قوی می باشند. تحقیقات نشان داده جو دوسر ماده ای ضدخارش است و به کاهش تحریکات پوستی کمک می کند.مقداری جو دوسر را با ماست ساده مخلوط کرده و به ناحیه تحریک شده اعمال کنید. بعد از 30 دقیقه با آب گرم بشویید.

9. آلوئه ورا

آلوئه ورا از محبوب ترین و مطمئن ترین راه های خانگی برای درمان انواع بیماری های پوستی محسوب می شود. آلوئه ورا مرطوب کننده عالی و ضدباکتری است و پوست آسیب دیده را تسکین می دهد.ژل آلوئه ورا را به آرامی روی پوست بمالید و بعد از خشک شدن با آب گرم بشویید.

10. خیار

خیار حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و آب فراوان است و به همین دلیل از بهترین مرطوب کننده های طبیعی برای پوست های آسیب دیده و تحریک شده به شمار می رود.مطالعات نشان می دهد خیار دارای اثر ضدالتهابی قوی نیز می باشد.خیار را به صورت حلقه ای برش زده و حدود 15 دقیقه روی پوست بگذارید. برای تاثیر بهتر در کاهش سوزش و تحریکات پوستی توصیه می شود از خیار خنک استفاده کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits