دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تورم و درد بدن نشانه چیست؟

علت درد و ورم ناگهانی بدن چیست؟

تورم و درد بدن نشانه چیست؟
6
زمان مطالعه: 7 دقیقه
علت باد کردن بدن همراه با درد چیست؟ چگونه می توان تورم بدن را درمان کرد؟ چه مواردی می تواند باعث تورم بدن شود ؟ در ادامه از تمام شرایط و مواردی که منجر به ورم بدن همراه با درد می شود آگاه خواهید شد.

دلایل درد و ورم شدید بدن

بدن درد نشانه رایج بیماری ها و شرایط زیادی است. آنفولانزا یکی از رایج ترین علل بدن درد است. به علاوه برخی فعالیت های روزمره زندگی باعث بدن درد می شوند، به ویژه فعالیت هایی مانند ایستادن، راه رفتن یا ورزش کردن به مدت طولانی.

در این شرایط فقط به کمی استراحت و درمان خانگی نیاز دارید تا بدن درد تان بهبود پیدا کند. اما برخی بدن دردها به ویژه زمانی که مدت زیادی طول می کشند، نشان می دهند شرایط خاصی باعث بروز این مشکل شده است. در این موارد لازم است به پزشک مراجعه کنید تا علت بدن درد تشخیص داده شود. پزشک می تواند برنامه درمانی طولانی مدت ارائه دهد تا بدن درد و علائم مربوط به آن را برطرف کند.

مهمترین دلایل درد و ورم همزمان بدن (دست و پا)

استرس

زمانی که مضطرب هستید، سیستم ایمنی بدن نمی تواند پاسخ خود به التهاب را به خوبی کنترل کند. در نتیجه بدن نمی تواند به خوبی همیشه با عفونت و بیماری مبارزه کند. این مسئله باعث بدن درد می شود، زیرا حساسیت بدن به التهاب و عفونت بیشتر می شود.

حواستان به پروتئین خون باشد

آلبومین نوعی پروتئین است که در کبد ساخته شده و میزان مایعات داخل بدن را تنظیم می‌کند. در واقع وجود این پروتئین در خون باعث می‌شود مایعات داخل رگ‌ها بمانند، اما کم شدن آن باعث خروج مایعات از رگ‌ها و ایجاد ورم در بدن می‌شود. به گفته دکتر عزتیان ابتلا به نارسایی (سیروز) کبدی، کاهش تولید آلبومین، ورم سراسری پاها و تجمع مایع در شکم را به همراه دارد. در چنین شرایطی اگر روی پوست بیمار مبتلا به ورم با انگشت فشار وارد کنیم تا چند ثانیه اثر این فشار باقی می‌ماند.

گاهی اوقات نیز دلیل کم شدن آلبومین، دفع آن از کلیه‌هاست. هر چند در حالت عادی کلیه‌ها آلبومین دفع نمی‌کنند، ولی در برخی بیماری‌های کلیوی روزانه آلبومین زیادی از طریق ادرار دفع می‌شود که باعث ایجاد ورم سراسری بدن بخصوص در ناحیه صورت خواهد شد.بنابراین اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید، توصیه می‌کنیم در اولین فرصت ممکن به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش خون علت این ورم‌ها مشخص شود.

ورم ناشی از بیماری‌های گوارشی یا کم‌کاری تیروئید

دکتر عزتیان با بیان این که برخی بیماری‌های دستگاه گوارش هم می‌تواند باعث ورم در بدن شود، می‌افزاید: در بیماری کولیت اولسرو ـ که تورم روده بزرگ ایجاد می‌کند-خون و پروتئین زیادی از بدن دفع می‌‌شود که در نتیجه موجب ورم بدن خواهد شد. همچنین در نوعی بیماری موسوم به گاستریت هیپرتروفیک به علت دفع پروتئین از لایه‌های متعدد معده شاهد ورم عمومی در بدن هستیم.

به گفته این متخصص داخلی، کم‌کاری تیروئید هم باعث ورم می‌شود ولی برخلاف مواردی که گفته شد، این نوع ادم به دلیل تجمع مایع زیادی نیست بلکه به دلیل جمع شدن موادی دیگر زیر پوست است. در واقع یک روش راحت برای تشخیص ورم ناشی از کم‌کاری تیروئید، فشار انگشتی است. به این معنی که وقتی روی ساق پا در قسمت داخلی با یک انگشت فشار وارد کنیم یک گودی ایجاد می‌شود که در اصطلاح پزشکی به آن ادم گوده‌گذار می‌گویند. همه بیماری‌های گفته شده که باعث ایجاد ورم می‌شوند این نوع ادم را ایجاد می‌کنند، اما ورم ناشی از کم‌کاری تیروئید، گوده‌گذار نیست.

ورم ناشی از واریس را جدی بگیرید

اگر فردی سابقه واریس پا داشته باشد یا به هر دلیلی دچار اختلال عروقی شده باشد و متوجه شود پایش دچار تورم ناگهانی شده است باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند چراکه به گفته این متخصص بیماری‌های داخلی، ممکن است لخته‌ای خون در عروق ایجاد شده باشد و احتمال بروز آمبولی ریه در این فرد بسیار جدی است و سلامتش را بشدت تهدید می‌کند.

مقدار کم آلبومین خون

آلبومین و سایر پروتئین های موجود در خون مثل یک اسفنج باعث نگهداری مایعات در رگ های خونی می شوند. لذا میزان کم آن باعث بروز ورم می شود، ولی معمولاً به تنهایی موثر نیست.

واکنش های آلرژیک

  • اکثر واکنش های آلرژیک (حساسیتی) باعث ورم بدن می شوند.
  • در این حالت، در پاسخ به ماده آلرژی زا، رگ های خونی شروع به تراوش مایعات در ناحیه دچار آلرژی می شوند.
  • در اثر افزایش حجم خون در بارداری و افزایش فشار ناشی از بزرگ شدن رحم، ورم مختصر پاها در طی بارداری دیده می شود. ولی در اثر مشکلات جدی در طی بارداری مثل ترومبوز ورید عمقی و یا مسمومیت بارداری نیز ورم بروز می کند

بسته شدن مسیر جریان خون یا مایعات بدن

اگر جلوی دفع مایعات از یک قسمت بدن گرفته شود، مایعات بر می گردند؛ مثلا در ترومبوز ورید عمقی، ایجاد لخته خونی در سیاهرگ های عمیق پا باعث ورم پاها می شود. و یا بروز تومور در یک قسمت بدن، جلوی جریان خون یا مایع لنفی را مسدود می کنند و باعث بروز ورم در آن قسمت می گردد.

بیماری خطرناک

سوختگی ها، عفونت های مرگبار یا سایر بیماری های کشنده و خطرناک می توانند باعث نشت مایعات از رگ های خونی به سمت بافت های بدن شوند. در نتیجه باعث ورم کل بدن می شوند.

بیماری نارسایی احتقانی قلب

در بیماری نارسایی احتقانی قلب، وقتی قلب ضعیف می شود و نمی تواند خون را به طور موثر پمپاژ کند، مایعات به آرامی تولید شده و باعث ورم پاها می شوند. اگر مایعات بدن سریعاً تولید شوند، باعث ورم ریه ها (ادم ریوی) می شوند.

بیماری کبدی

بیماری شدید کبدی (سیروز کبدی) باعث افزایش تجمع و نگهداری مایعات در بدن می شود.سیروز کبدی همچنین باعث کاهش مقدار آلبومین و سایر پروتئین های موجود در خون می گردد. در نتیجه باعث آب آوردن شکم (آسیت) و ورم پاها می گردد.

بیماری کلیوی

یک بیماری کلیوی به نام "سندرم نفروتیک" باعث ورم شدید پاها و گاهی اوقات ورم شدید کل بدن می گردد.

بارداری

در اثر افزایش حجم خون در طی بارداری و افزایش فشار ناشی از بزرگ شدن رحم، ورم مختصر پاها در طی بارداری دیده می شود.

ولی در اثر مشکلات جدی در طی بارداری مثل ترومبوز ورید عمقی و یا پره اکلامپسی (مسمومیت بارداری) نیز ورم بروز می کند.

ورم مغزی

ورم مغزی در اثر تومور ناحیه سر، کاهش مقدار سدیم خون، قرار گرفتن در ارتفاعات، تومور مغزی یا تجمع غیرعادی مایعات در بدن (جلوگیری از دفع مایعات) بروز می کند.سردرد، سرگیجه، بیهوشی و کُما از علائم ورم مغزی هستند.

داروها

برخی داروهایی که باعث بروز ورم می شوند عبارتند از:

  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل بروفن، ناپروکسن
  • بلوکه کننده های کانال کلسیم
  • کورتیکواستروئیدها مثل پردنیزون و متیل پردنیزولون

البته بیشتر اوقات، این داروها یا ورمی ایجاد نمی کنند و یا ورم خفیفی به وجود می آورند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits