دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۰ دلیلی که همیشه احساس خستگی می کنید؟ و راه درمان
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
10 عامل که باعث می شود شما همیشه خستگی در بدنتان باشد 1.بخوابی ، رژیم غذایی نامناسب ، کمبود ویتامین وعواملی از این قبیل که باعث خستگی همیشگی شوید

چرا همیشه خسته ام ؟


1.دوره خوابتان به هم ریخته است :

بله، این احتمالا بسیار واضح است که کمبود خواب و خستگی باعث به هم ریختن بدن و احساس خستگی مفرط می کند بنیاد ملی خواب توصیه می کند بین 7 تا 9 ساعت خواب در شب برای کسانی که بین 18 تا 64 ساله هستند ضروری است ، اما بر اساس نظرسنجی Gallup 2013، 40 درصد آمریکایی ها هر شب شش ساعت یا کمتر می خوابند.

کم کردن یک یا دو ساعت از چرخه خواب روزانه شما منجر به پدیده ای به نام "بدهی خواب" می شود که به موجب آن زمان خواب خواب از دست رفته در طول زمان منجر به خستگی در کوتاه مدت شده و به دلیل کمبود خواب در طول سال ها، خطر بیشتری برای سکته مغزی ، بیماری قلبی، سرطان و دیابت را در بلند مدت به دنبال خواهد داشت.

این نکات را مد نظر قرار دهید :

  1. به رختخواب بروید حتی اگر احساس خستگی و خواب آلودگی ندارید
  2. خاموش کردن لوازم الکترونیک مانند موبایل و کامپیوتر نور آبی از کامپیوترها، تلویزیون ها، تلفن ها و دیگر دستگاه های تولید کننده ملاتونین را متوقف می کند
  3. قبل از خواب غذای سنگین نخورید
  4. سعی کنید آنچه را که باعث ناراحتی شما می شود را بنویسید

2.صبحانه کاملی بخورید :

مهمترین وعده غذایی صبحانه است - خوردن صبحانه هر روز بارها و بارها اثبات شده است که منافع قابل توجهی برای بدن و ذهن دارد. با این وجود خوردن صبحانه به فشار خون بالا، افزایش وزن، بیماری قلبی عروقی، کاهش عملکرد شناختی و خلق و خوی کمتری مرتبط است. با این حال، طبق یک مطالعه گروه NPD، 31 میلیون آمریکایی یا 10 درصد از جمعیت - صبحانه های معمولی می خورند.

در هنگام صبح با خوردن صبحانه گلوکز از دست رفته بدن را تامین می کنید و همچنین انرژی لازم را برای ادامه روز فراهم می کنید.

3.رژیم شیرین :

ممکن است به این موضوع فکر کنید که رژیم غذایی شیرین زیاد برای بدن خوب نیست و میزان زیاد آن در واقع آسیب تکان دهنده ای را به ارمغان می آورد بیماریهای قلبی عروقی، آسیب به اندام، اختلال هورمونی، پوسیدگی دندان و چاقی، رژیم غذایی شیرین نقش مهمی در خستگی فیزیکی و روانی ایفا می کند.

شاید آسان نباشد ولی پرهیز از قند و شکر یکی از بهترین چیزهایی است که می تواند برای بهبود سلامت کلی خود انجام دهید.در عوض سعی کنید مواد حاوی فیبر،آنتی اکسیدان ،امگا 3 و منیزیم استفاده کنید.

  1. بادام، بادام زمینی، و سایر آجیل
  2. میوه های تازه و سبزیجات
  3. لوبیا و عدس
  4. دانه های کامل
  5. سویا

4.کمبود مواد مغذی بدن :

کم خونی ناشی از خستگی، ضعف ، وضعیتی است که زمانی ایجاد می شود که گلبول های قرمز کافی وجود ندارد تا اکسیژن را به اندام ها ببرد. بیش از 400 نوع کم خونی وجود دارد، اما شایع ترین انواع آن کمبود آهن و ویتامین هستند.

برای درمان و جلوگیری از کم خونی ناشی کمبود مواد مغذی، رژیم غذایی شما باید شامل موارد زیر باشد:

  1. آهن : گوشت و ماهی، لوبیا، عدس، توفو، تخم مرغ، آجیل، اسفناج و آجیل
  2. فولاد : مرکبات، حبوبات، غلات، چاشنی، موز، نخود فرنگی و ادامام
  3. ویتامین B12 : لبنیات، سویا، گوشت و تخم مرغ
  4. ویتامین C : فلفل بل، گواوا، پاپایا، بروکلی، کیوی، پرتقال و کتانوپ

5. ورزش نکردن :

70 درصد از مطالعات انجام شده نشان داد افرادی که به طور منظم ورزش می کردند، انرژی بیشتری داشتند.این مطالعات بر روی 36 جوان سالم انجام شد که از خستگی رنج می برند.پس از 6 هفته تمرین هوازی کم و یا متوسط سه بار در هفته افراد به طور مرتب میزان انرژی بیشتری را دریافت کردند...

  1. پیاده روی
  2. یوگا :برای ذهن، بدن و روح، با تسلط بر این یوگا ها، شروع می شود.
  3. شنا : بسیاری از دلایل زیادی برای ورود به استخر وجود دارد، نه حداقل آن است که شنا تنها سرگرم کننده است!
  4. رقص : گاهی اوقات بهترین نوع ورزش، نوعی است که احساس نمی کند مانند تمرین است، بنابراین آهنگ ها و رقص را شبیه به تماشای هیچ کس نیست.

چرا همیشه احساس بی حالی، خستگی ،بی خوصلگی میکنم

6. افسردگی :

طبیعی است احساس غم و اندوه به عنوان یک پاسخ به مبارزات زندگی است، اما اگر احساس ناامیدی، یا ماندگی بیش از دو هفته گذشته بیش از دو هفته طول بکشد ممکن است از افسردگی رنج ببرید.

افسردگی باعث می شود که مردم حتی از معمول ترین وظایف هم غافل شوند، اما گام های کوچک شما می تواند به شما کمک کند که احساس خوبی داشته باشید.

  1. از افرادی که به آنها اعتماد دارید پشتیبانی کنید
  2. کمی ورزش انجام دهید
  3. رژیم غذایی خود را تغییر دهید
  4. با دکتر مشورت کنید

7.مشکل تیروئید دارید :

هیپرتیروئیدیسم (یا تیروئید بیش از حد فعال) هنگامی اتفاق می افتد که تیروئید شما هورمون تیروکسین را بیش از حد تولید می کند، در حالی که کم کاری تیروئید باعث کمبود ترشح هورمون تیروکسین می شود هر دو حالت نشانه های خستگی و ضعف عضلاتی هستند.

8.کم آبی بدن :

خستگی، تحریک پذیری و غلظت کم نشانه هایی است که شما ممکن است مایعات کافی نداشته باشید. هر روز آب در بدن از طریق تنفس، عرق، ادرار، و تحریک روده از بین می رود و نیاز به جایگزینی با مایعات از مواد غذایی و نوشیدنی دارد.

در اینجا سه راه برای اطمینان از اینکه هر روز مایعات بیشتری دریافت می کنید، وجود دارد:

  1. آب بخورید : اگر شما از طعم آب نوشیدنی ناراضی نباشید، می توانید مایعات را با خوردن غذاهای با محتوای آب زیاد دوباره پر کنید. این شامل خیار، هندوانه، توت فرنگی، گریپ فروت، کرفس، کاهو، گوجه فرنگی، انگور و کدو سبز است.
  2. یک لیوان آب در هر روز در همان زمان و مکانی بخورید : وقتی از خواب بیدار شوید صبح و درست قبل از خواب، به عنوان مثال. نشانه های بصری خود را به خاطر بسپارید تا با نوشیدن یک فنجان خود در صبحانه یا نزدیک کافی شاپ نوش جان کنید.
  3. جایگزین هایی مانند آب نارگیل، چای، آب سبزیجات، آب لیمو و شیر به همان اندازه آب می تواند کمک کننده باشد.

9.کافئین بیش از حد :

می توانید در هر روز از قهوه ای عالی و سلامتی برای قهوه استفاده می کنید، اما اگر عادت جوی شما بیش از چهار فنجان 8 اونس روزانه باشد، تمام مزایای مثبت آن برعکس شود. تحقیقات منتشر شده در سال 2013 نشان داد که افراد زیر 55 سال که بیش از 28 فنجان قهوه در هفته نوشیدند، در معرض خطر مرگ و میر هستند.

10.عدم تحمل غذا :

اگر متوجه شدید که 10 تا 30 دقیقه پس از خوردن غذاهای خاصی احساس خواب آلودگی می کنید، ممکن است حساسیت غذایی غیر تشخیصی یا عدم تحمل به نوع خاصی از غذا داشته باشید.

تفاوت بین آلرژی و عدم تحمل وجود دارد. آلرژی غذایی واکنش سیستم ایمنی بدن به غذاهای خاصی است. شایع ترین واکنش ها شامل تورم، دشواری تنفس، درد قفسه سینه، اگزما و سرگیجه می باشد.
برعکس، عدم تحمل غذا حساسیت بالایی به نوع غذا دارد.

به طور کلی ناشی از عدم وجود آنزیم های گوارشی در معده است که مانع جذب مواد غذایی می شود. نشانه های عدم تحمل غذایی شامل التهاب، سردرد و سوزش سر دل. هرچند آلرژی غذایی بیشتر شدید است، هر دو این بیماری علائم درد معده، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و خستگی را دارند.

  1. تمام غذاهای مشکوک را برای سه هفته یا تا زمانی که علائم بهبود می یابند متوقف کنید
  2. یک برنامه غذایی را برای پیگیری پیشرفت خود نگه دارید
  3. برچسبهای اطلاعات تغذیه ای دقیق را بخوانید تا به اشتباه مواد تشکیل دهنده ای را که میخواهید اجتناب کنید مصرف کنید
  4. هنگامی که علائم بهبود می یابند، به آرامی گروه های غذایی که اجتناب می کنید را دوباره وارد کنید، یک بار در یک زمان و به آرامی در طول زمان، و هر گونه تغییری که مشاهده می کنید را بنویسید

چرا همیشه احساس ضعف و خستگی میکنم ؟چرا احساس بی حالی میکنم

کاربر گرامی اگر نظر و پیشنهادی در این زمینه دارید لطفا دیدگاه خود در زیر همین صفحه با ما و دیگران کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید .

ترجمه و گردآوری توسط مجله دلگرم

معصومه راهی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits