دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ایمنی بدن خود را با این نکات افزایش دهید

نکات مفید برای داشتن سیستم ایمنی سالم و قوی

ایمنی بدن خود را با این نکات افزایش دهید
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
چطور سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید - سیستم ایمنی ، بدن را در برابر عفونت محافظت می کند. اما آیا راهی وجود دارد که بتوانیم سیستم ایمنی بدنمان را تقویت کنیم و از بیماری جلوگیری کنیم؟

نکاتی مفید برای یک سیستم ایمنی سالم

به این ترتیب سیستم ایمنی نمی تواند خود به خود"تقویت شود".
در حالی که بسیاری از محصولات ادعا می کنند که سیستم ایمنی را افزایش می دهند، این مفهوم از لحاظ علمی کمی مبهم است. تلاش برای تقویت سلول های بدن به هر نحوی چیز خوبی نیست و ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند.

آیا می توان سیستم ایمنی را تقویت کرد؟


سیستم ایمنی بدن شامل سلول های مختلفی است که در بسیاری از موارد به میکروب های مختلف پاسخ می دهند.شما اول باید ببینید کدام سلولها را تقویت می کنید و به چه میزان؟ این یک سوال است که دانشمندان در حال حاضر پاسخ را نمی دانند.
آنچه که محققان می دانند این است که بدن به طور مداوم سلول های ایمنی را که به نام گلبول های سفید یا لکوسیت ها نامیده می شود، ایجاد می کند و سلول های بیشتری از سیستم تطبیقی - شناخته شده به عنوان لنفوسیت ها - تولید می کند که به سلول های B و سلول های T نیاز دارند.سلول های اضافی خود را از طریق یک فرآیند مرگ سلولی طبیعی، به نام آپوپتوز، از بین می برند. نامشخص بهترین مخلوط سلولها یا تعداد مطلوب برای سیستم ایمنی برای کار در بهترین حالت است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی ضعیف

  1. برای بسیاری از مردم، سیستم ایمنی به خوبی دارند و نیازی به مصرف داروهای خاص ندارند. با این حال، در بعضی افراد، داروها یا اختلالات سیستم ایمنی باعث بروز فعالیت کم سیستم ایمنی بدن می شوند.
  • اختلالات ابتلا به کمبود ایمنی معمولا از زمان تولد وجود دارد
  • اختلالات کمبود ایمنی ثانویه در نتیجه عوامل محیطی، از جمله اچ آی وی، سوختگی شدید، سوء تغذیه یا شیمی درمانی، رخ می دهد.
  • آلرژی و آسم هنگامی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن به موادی که مضر نیستند پاسخ دهد
  • بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس، آرتریت روماتوئید، بیماری التهابی روده ، مولتیپل اسکلروزیس و دیابت نوع 1 هستند که به موجب آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول ها و بافت های بدن حمله می کند.

تأثیر شیوه زندگی بر پاسخ ایمنی


اجزای اصلی سیستم ایمنی شامل گره های لنفاوی، لوزه ها، طحال و مغز استخوان هستند.
هیچ رابطه مستقیمی بین شیوه زندگی و افزایش پاسخ ایمنی مشخص نشده است، اما محققان تأثیر عواملی مانند ورزش، رژیم غذایی و استرس بر پاسخ سیستم ایمنی را مورد بررسی قرار داده اند.
بهترین چیزهایی که می توانید برای حفظ سیستم ایمنی بدن خود انجام دهید، استراتژی های زندگی سالم است که به کل بدن، از جمله سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند.

این استراتژی ها ممکن است عبارتند از:

  • خوردن رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات
  • ورزش منظم
  • حفظ وزن سالم
  • ترک سیگار
  • نوشیدن الکل تنها در اعتدال
  • خواب کافی کنید
  • اجتناب از عفونت از طریق دست دادن به طور منظم دست
  • کاهش استرس
  • رژیم غذایی و سیستم ایمنی بدن

مصرف یک رژیم غذایی متعادل و خوردن مقادیر توصیه شده مواد مغذی به حفظ عملکرد طبیعی بدن کمک می کند.
ویتامین های A، C و D و مواد معدنی - از جمله روی - نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارند. اگر یک رژیم متعادل بخورید، نیازی به مکمل این ویتامین ها و مواد معدنی نخواهید داشت و اضافه کردن آن به طور خاص به سیستم ایمنی بدن کمک نمی کند.افرادی که دچار سوء تغذیه هستند، بیشتر حساس به عفونت هستند و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کمبود برخی از عناصر غذایی پاسخ ایمنی را تغییر می دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین ها و مواد معدنی

به عنوان مثال، کمبود روی - که ممکن است به بیماری های مزمن کمک کند - تأثیر منفی خود را در افراد مسن می گذارند.
مکمل های ویتامین D با تغییرات در رفتار سیستم ایمنی ارتباط دارد. مصرف مکمل های ویتامین D در دوران بارداری - زمانی که سیستم ایمنی بدن در جریان دائمی است - ممکن است سیستم ایمنی نوزادان را تغییر دهد به گونه ای که از عفونت های تنفسی و آسم محافظت کند.

غذاهای موثر بر پاسخ ایمنی

مطالعات بر روی اینکه چگونه غذاهای خاص یا رژیم غذایی ممکن است بر پاسخ ایمنی تأثیر بگذارد، متمرکز شده است.
فیبر محلول خاصیت ضد التهابی دارد و باعث می شود می کند عفونت سریعتر بهبود یابد.
Pterostilbene و رزوراترول، که در زغال اخته و انگور یافت می شوند،و به افزایش بژن پپتید ضد میکروبی کاتللیزید CAMP کمک می کنند که در عملکرد ایمنی دخیل است. ژن CAMP نقش حیاتی در سیستم ایمنی بدن دارد.
پروبیوتیک ها می توانند با جلوگیری از اثرات نامطلوب آنتی بیوتیک ها ، سیستم ایمنی بدن را آماده پاسخ به عفونت های جدید کنند.
روغن ماهی غنی از DHA به افزایش فعالیت سلول B کمک می کند، که می تواند برای کسانی که دارای سیستم ایمنی خطرناک هستند، مفید باشد.
روزه طولانی مدت با احیای سلول های بنیادی و سلول های ایمنی قدیمی و آسیب دیده ارتباط دارد.
كركومين موجود در زردچوبه ميتواند سيستم ايمني را با پاكسازي کند و به پلاكهاي بتا آميلوئيد مغز كه در بيماري آلزايمر مشاهده ميشود، كمك كند.
رژیم های غذایی با چربی بالا و کالری بالا پاسخ سیستم ایمنی بدن را شبیه به یک عفونت باکتریایی می کنند. محققان پیشنهاد می کنند که خوردن غذاهای ناسالم عملکرد سیستم دفاعی بدن را طولانی تر می کند پس از تغییر به رژیم غذایی سالم، که ممکن است به بیماری هایی مانند آرتروسکوپی و دیابت کمک کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

ورزش و سیستم ایمنی بدن

درست مثل خوردن یک رژیم سالم، فعالیت بدنی منظم به سلامت عمومی و بنابراین یک سیستم ایمنی سالم کمک می کند. ورزش باعث افزایش گردش خون می شود که سلول های سیستم ایمنی بدن را فعال کرده تا بتوانند کار خود را به طور موثر انجام دهند.
مطالعه ای نشان داده که تنها 20 دقیقه ورزش در روز باعث تحریک سیستم ایمنی بدن شده است که به نوبه خود موجب پاسخ به سلول های ضد التهابی می شود.

محققان خاطر نشان کردند که یافته های آنها برای افرادی که دارای بیماری های مزمن هستند از جمله آرتریت و فیبرومیالژیا و چاقی موثر است.
تحقیقات دیگر نشان داد که بهترین راه برای جلوگیری از تغییرات سیستم ایمنی بدن و کمک به بهبود بدن پس از ورزش شدید، مصرف کربوهیدرات در طول یا بعد از آن است.نویسندگان مقاله معتقدند که بین 30 تا 60 گرم کربوهیدرات در هر ساعت در فعالیت های بدنی می تواند به حفظ عملکرد طبیعی سیستم ایمنی کمک کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits