دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان سریع دندان درد
39
زمان مطالعه: 14 دقیقه
درمان دندان درد شدید با روش های خانگی و دندانپزشکی:دندان درد یکی از شایع‌ترین عوارض دندان در سرتاسر جهان است. این مشکل اغلب دلیل اصلی جهت مراجعه به دندانپزشک است. برخی عوامل می‌توانند در بروز دندان درد ناراحت کننده و ماندگار در افراد نقش داشته باشند.

درمان دندان درد

تشخیص دندان درد بطور معمول بسیار آسان است. اگر دندان درد داشته باشید ممکن است درد شدیدی را در دندان‌های خود تجربه کنید، این درد ممکن است طولانی مدت و حاد و نیز ضربان‌دار باشد. در حین درمان فوری درد، بهترین کار معاینه توسط متخصص دندانپزشکی است. درمان دندان درد که برای تسکین درد ضروری بوده و از همه مهم‌تر از عود آن جلوگیری می‌کند، بستگی به علت آن دارد.

هر کسی که دندان درد را تجربه کرده باشد، تایید می‌کند که این درد تا چد حد می‌تواند آزاردهنده و طاقت‌فرسا باشد. دندان درد خفیف چندان باعث ناراحتی نمی‌شود و فقط منبع تحریکی مداوم است، اما همین درد ملایم اگر نادیده گرفته شود، دیر یا زود به دندان درد شدیدی تبدیل می‌شود که حتی اجازه غذا خوردن، خوابیدن، حرف زدن و انجام فعالیت‌های روزمره را از شما سلب می‌کند. درد دندان کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و شدت آن در گستره‌ای از تیر کشیدنی ملایم تا دردی غیرقابل تحمل متغیر است. دندان درد ممکن است ناگهانی باشد یا به تدریج و به مرور زمان ایجاد شود.

بهترین کار این است که به محض بروز نخستین نشانه دندان درد به دندانپزشک مراجعه کنید تا مشکل به سرعت درمان شود. اما متأسفانه بسیاری از مردم این کار ساده را به دلایلی مانند ترس از دندانپزشک یا درمان‌های دندانپزشکی پشت گوش می‌اندازند. این اهمال باعث می‌شود که پوسیدگی کوچکی که به سادگی قابل ترمیم بود، پیشرفت کند و به دردی کشنده و ضربان‌دار دامن بزند که چاره آن عصب‌کشی یا کشیدن دندان است.

اگر دندان درد شدید دارید یا درد دندان پس از گذشت دو روز آرام نشده و یا با علائمی چون تب، درد فک یا گوش درد همراه باشد، در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید تا تشخیص به درستی صورت گیرد و درمان مناسب پیشنهاد شود. دندان درد علل متعددی دارد و تقریباً غیرممکن است که خود بیمار بتواند علت بروز درد را تشخیص دهد. بنابراین مراجعه به دندانپزشک برای تعیین علت اصلی درد و برخورداری از درمان مناسب ضروری است.

علاوه بر دشوار بودن خودتشخیصی، کوتاهی یا تاخیر در شروع درمان مناسب و روی آوردن به درمان‌های بی‌فایده یا متوقف کننده‌ی موقتی درد عارضه را تشدید می‌کند و در نهایت باید درمانی گسترده‌تر انجام شود که هزینه بالاتری را نیز دربردارد. متخصصین دندانپزشکی پس از تشخیص علت دندان درد از روش‌هایی همچون عصب‌کشی، پر کردن، استفاده از داروها و در صورت نیاز کشیدن دندان استفاده خواهند کرد. برای اطلاع از ساعات کار کلینیک و یا رزرو نوبت می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

دندان درد

دندان درد با چه نشانه‌هایی همراه است؟

علائم دندان درد معمولاً دردی است که در فک یا لثه حس می‌شود. نوع درد متغیر است و از درد سنگین و مداوم تا درد ناگهانی و تیر کشنده متغیر است. درد گاهی اوقات در واکنش به محرک‌هایی معین بروز می‌یابد و گاهی مداوم است. علائم متداول دندان درد به شرح زیر است:

  • درد ناگهانی و تیر کشنده
  • درد عمیق ضربان‌دار
  • درد موضعی اطراف یک دندان معین
  • درد منتشر شونده در فک‌ها یا گوش‌ها
  • درد منتشر شونده در شانه‌ها، سر یا گردن
  • افزایش حساسیت دندان به گرما یا سرما
  • تشدید دندان درد هنگام جویدن
  • حساس بودن دندان یا لثه به لمس
  • تشدید شدن درد در اثر حرکت کردن یا ورزش کردن
  • مختل شدن خواب به دلیل درد شدید دندان
  • تسکین یافتن درد پس از مصرف مسکن یا استفاده از کمپرس گرم
  • دندان درد همراه با تب، عرق، درد قفسه سینه، حالت تهوع یا تعریق
  • خونریزی لثه
  • قرمز شدن اطراف خط لثه
  • متورم شدن لثه‌ها یا فک

البته درد فک یا لثه همواره علامت مشکل داشتن دندان نیست، اختلال‌های شایع گوش و حلق و بینی مانند سینوزیت یا عفونت‌های گلو و گوش نیز باعث احساس درد در اطراف دندان می‌شود. در این حالت درد از نوع منتشر شونده یا ارجاعی است. اگر تمایلی به مراجعه به دندانپزشک ندارید، دست‌کم با پزشک عمومی مشورت کنید تا علت دردتان به درستی مشخص شود.

در صورت مواجهه با علائم زیر به سرعت به دندانپزشک مراجعه کنید:

  1. دندان درد شدیدی که پس از مصرف مسکن نیز برطرف نمی‌شود.
  2. دندان دردی که بیش از یک یا دو روز استمرار داشته است.
  3. اگر علائم دندان درد با تب، گوش درد یا درد هنگام باز کردن دهان همراه است.

عوامل به وجود آورنده درد شدید دندان چه هستند؟

پوسیدگی دندان شایع‌ترین علت دندان درد است. هر یک از مشکلات زیر می‌تواند علت شروع دندان درد باشد:

  • پوسیدگی دندان
  • نمایان شدن ریشه دندان
  • ترک خوردن یا شکستن دندان
  • آسیب یا ضربه دیدن دندان
  • بیماری‌های لثه
  • عفونت دندان یا لثه
  • دندان قروچه
  • آبسه دندان
  • ناهنجاری‌های بایت
  • درآمدن دندان

دیگر علل درد ارتباط چندانی با سلامتی دندان‌ها ندارد. ناراحتی‌های قلبی مانند آنژین نیز با درد دندان‌ها و فک همراه است. اختلال‌های مفصل گیجگاهی ـ فکی (TMJ/TMD)، مشکلات سینوس و عفونت‌های گوش نیز علائم ناراحت کننده‌ای را ایجاد می‌کند که شباهت بسیاری به دندان درد دارد. کشیدگی عضله‌های صورت نیز علائم مشابهی را در پی دارد. دندانپزشک در چنین شرایطی بیمار را به متخصص مربوطه معرفی می‌کند.

درمان قطعی و فوری دندان درد چیست؟

دندانپزشک دهان و دندان‌ها را برای تشخیص علت اصلی دندان درد به دقت معاینه می‌کند. عکس‌برداری دندان نیز به منظور اطلاع بیشتر از وضعیت دندان‌ها و تعیین مشکل ریشه‌ها و لثه‌ها انجام می‌شود. وجود دندان عقل نهفته می تواند یکی دیگر از علل دندان درد باشد که با معاینات مربوطه تشخیص داده می شود. نوع درمان دندان درد به علت بروز آن بستگی دارد. در ادامه درمان‌های احتمالی دندان درد را توضیح می‌دهیم.

پر کردن دندان

اگر پوسیدگی علت دندان درد باشد، برای درمان درد دندان دندانپزشک حفره ناشی از پوسیدگی را پر می‌کند.

عصب‌کشی

اگر علت دندان درد عفونت کردن عصب دندان باشد، درمان عصب‌کشی ضرورت می‌یابد. باکتری‌های راه یافته به فضای داخلی ریشه دندان باعث عفونت می‌شوند.

تجویز دارو برای درمان عفونت

در صورتی که بیمار تب داشته باشد یا فکش متورم شده باشد، دندانپزشک آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.

کشیدن دندان

اگر هیچ راهی برای تسکین درد و حفظ کردن دندان وجود نداشته باشد، دندان کشیده می‌شود.

جرم‌گیری عمقی

گیر کردن یک تکه کوچک غذا، برای مثال پوسته ذرت بو داده، زیر لثه باعث عفونت می‌شود. در این حالت جرم‌گیری عمقی انجام می‌شود. گاهی اوقات پس از جرم‌گیری درمان‌های خاص لثه شروع می‌شود.

چگونه قد بلند شویم؟

مصرف دارو

مصرف مسکن‌های غیرتجویزی غالباً بهترین درمان موقت دندان درد محسوب می‌شود. البته مصرف این داروها عوارض جانبی خاص خود را دارد. بنابراین اگر از قبل دچار عارضه هستید یا داروهای دیگری مصرف می‌کنید، بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید.

درمان‌های خانگی و گیاهی دندان درد

درمان‌های خانگی و درمان‌های جایگزین را نمی‌توان جایگزین مطمئن و موثر برای درمان‌های متداول تسکین دندان درد دانست. درمان‌های طبیعی علائم را تا حدی تسکین می‌دهند و در صورت دسترسی نداشتن به دندانپزشک یا در مدت انتظار برای شروع درمان می‌توان از آنها بهره گرفت.

با استفاده از روش‌های ساده زیر می‌توانید دندان درد شدید را تسکین دهید:

مصرف مسکن‌های غیرتجویزی غالباً بهترین درمان موقت دندان درد محسوب می‌شود. البته مصرف این داروها عوارض جانبی خاص خود را دارد. بنابراین اگر از قبل دچار عارضه هستید یا داروهای دیگری مصرف می‌کنید، بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید.

سیر یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین درمان‌های خانگی ناراحتی‌های دندان است. سیر برای درمان پوسیدگی دندان و دیگر عفونت‌های دهان بسیار سودمند است.ویژگی‌های ضدباکتریایی پیاز نیز به اثبات رسیده است و براساس پژوهش‌های انجام شده مصرف پیاز در مقابله با عفونت‌های دندانی مفید است.میخک یکی از قدیمی‌ترین درمان‌های خانگی دندان درد است. میخک به دلیل خواص ضدمیکروبی و به عنوان یک مسکن طبیعی برای درمان دندان درد مصرف می‌شود.بهترین روش کاهش ورم و درد ناشی از دندان درد شستن دهان با محلول آب نمک گرم است.

پیشگیری از دندان درد

رعایت بهداشت دهان و دندان بهترین راه پیشگیری از دندان درد است. دندانپزشکان توصیه می‌کنند که دندان‌ها را دو بار در روز مسواک بزنید. مسواک زدن به روش صحیح و استفاده از خمیردندان فلوراید به خوبی از مشکلات دهان و دندان جلوگیری می‌کند. روش صحیح مسواک زدن بسیار مهم است، مسواک را با زاویه‌ای اندک به دست بگیرید و آن را روی هر دندان جلو و عقب بکشید.

کشیدن نخ دندان پس از هر وعده غذایی از جمع شدن جرم و پلاک جلوگیری می‌کند و لثه‌ها را قوی نگه می‌دارد. علاوه بر مسواک زدن و نخ کشیدن باید از دهانشویه نیز استفاده کنید تا پلاک بین دندان‌ها جمع نشود.برای پیشگیری از ناراحتی‌های دهان و دندان باید به طور منظم و حداقل سالی دو بار به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورت روبرو شدن با هر گونه نشانه هشداردهنده یا علائمی مانند تورم یا خونریزی لثه‌ها، لق شدن دندان‌ها، بدبو شدن دهان یا حساسیت به گرما یا سرما در اولین فرصت با دندانپزشک تماس بگیرید.

جرم‌گیری و ویزیت‌های دوره‌ای برای حفظ سلامت دهان و دندان‌ها ضروری است. اگر مستعد ابتلا به مشکلاتی چون پوسیدگی یا سوراخ شدن دندان‌ها هستید، دندانپزشک فلورایدتراپی یا فیشورسیلانت را برای پیشگیری از پوسیدگی توصیه خواهد کرد.بانوانی که در دوران بارداری دچار دندان درد می‌شوند، از اکثر آنتی بیوتیک‌ها و داروها نمی‌توانند استفاده کنند. بنابراین درمان‌های خانگی و طبیعی برای تسکین موقتی دندان درد به ایشان پیشنهاد می‌شود. بعضی درمان‌های خاص باید تا زمان متولد شدن نوزاد به تاخیر انداخته شود.

به بانوان باردار توصیه می‌شود که زمان ویزیت‌های دندانپزشکی را به خاطر بسپارند و حتی‌الامکان در این ۹ ماه نیز به دندانپزشکی مراجعه کنند.درمان‌های خانگی دندان درد کودکان را تا حدی تسکین می‌دهد تا بتوان کودک را در زمان تعین شده به دندانپزشکی برد. به خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه برای آموزش دادن و نهادینه کردن عادت‌های رعایت بهداشت دهان و دندان زود نیست و بهتر است این کار را از سنین پایین شروع کنید. چک‌آپ‌های سالانه دندانپزشکی کودک را جدی بگیرید تا همیشه شاهد لبخند زیبای فرزند دلبند خود باشید.

فلفل و نمک

  • مخلوط نمک با فلفل می تواند به تا حد زیاد درد دندان را تکسین دهد زیرا دارای خواص ضد باکتری , ضد التهابی و ضد درد قوی است .
  • مخلوط مقدار مساوری از پودر فلفل و نمک با چند قطره آب تا خمیری درست شود
  • سپس این خمیر را بر روی دندان به مدت چند دقیقه قرار دهید
  • این کار را روزانه به مدت چند روز انجام دهید

سیر

  • استفاده از سیر می توان کمک بسیار زیادی به درمان دندادن درد کند زیرا دارای خواص دارویی آنتی بیوتک و دیگر است که می تواند سبب کاهش زیاد از درد شود .
  • مخلوط یک حبه سیر خرد شده یا پودر سیر با مقداری نمک و سپس بر روی دندانی که درد می کند قرار دهید
  • همچنین می توانید شما چند حبه سیر بجویید تا از درد رهایی پیدا کنید
  • این درمان درد دندان را برای چند روز تکرار کنید

میخک

  • میخک خاصیت ضد التهابی , ضد باکتری , آنتی اکسیدان و خواص بی حس کننده دارد که سبب از بین رفتن فوری درد و مبارزه با عفونت خواهد شد .
  • مقداری میخک را با مقداری روغن زیتون یا روغن نباتی مخلوط کنید و روی دندان قرار دهید
  • روش دیگر مقداری پنبه را به عصاره میخک ( روغن میخک ) آغشته کنید و سپس بر روی دندان خود قرار دهید
  • همچنین می توانید چند قطره از عصاره میخک را با یک لیوان آب مخلوط کنید و به عنوان دهان شوی استفاده کنید

پیاز

  • پیاز دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد میکروبی است که به کنتر دندان درد و درمان آن با تکسین فوری درد و مبارزه با عفونت کمک کند .
  • جویدن مقداری پیاز خام به مدت چند دقیقه برای تکسین دندان درد
  • اگر شما توانایی جویدن آن را ندارید مقداری پیاز را به طور مستقیم بر روی دندان برای درمان دندان درد قرار دهید

اسپند

  • مشکلات دندانی مانند دندان درد و خونریزی لثه می تواند در خانه با اسپند درمان شود .
  • نصف قاشق چای خوری پودر اسپند به همراه دو قاشق چای خوری آب لیمو اضافه کنید و سپس آن را مقداری گرم کنید و پنبه را به این مخلوط آغشته کنید و بر روی منطقه آسیب دیده قرار دهید تا درد دندان شما به سرعت تکسین یابد
  • روش دیگر مقداری اپسند را در کره گرم کنید و سپس درون حفره دندان برای تکسین درد دندان قرار دهید

آب نمک

  • یک لیوان آب نمک گرم می تواند به سادگی به درمان دندان درد شما کمک کند .
  • این روش به کاهش ورم و التهاب و همچنین مبارزه با عفونت کمک خواهد کرد .
  • مخلوط کردن نصف قاشق غذاخوری در یک لیوان آب گرم و سپس آبکشی کامل دهان با آن

وانیل

  • عصاره ( روغن وانیل ) وانیل یکی دیگر از روش های خانگی خوب برای درمان دندان درد است زیرا سبب بی حس شدن درد می شود.
  • علاوه بر این وانیل خاصیت آرامش بخش دارد .
  • مقداری پنبه را به عصاره وانیل آغشته کنید و سپس بر روی منطقه آسیب دیده قرار دهید
  • این کار را چند بار در روز تکرار کنید تا درد شما کاملا از بین برود

یخ

  • یخ می تواند به درمان دندان درد با بی حس کردن عصب کمک کند .
  • قرار دادن مقداری یخ در یک پارچه نازک و سپس قرار دادن آن بر روی دندان آسیب دیده به مدت چند دقیقه به طوری که یخ با لثه کاملا تماس پیدا کند.

سرکه سیب

گذاشتن پماد میخک روی دندان

چند دقیقه خمیر دندان را روی دندانی که درد میکند قرار دهید.

درمان دندان درد

سوالات کاربران عزیز دلگرم در رابطه با دندان درد و درد های ضربان دار دندان

پرسش : با سلام من دندونای آسیای تحتانی فک راستم شبا دچار یه درد مبهم ضرباندار میشه که دقیقا نمیدونی درست مال کدوم دندون البته دندون 7م با آب سرد تیر میکشه ولی فشارو آب گرم مشکلی نداره/از لحاظ ظاهریم کاملا سالمن دلیل این درد چیه و آیا با نیاز به عصب کشی داره؟

پاسخ : با سلام
درد مبهم ضربان دار در شب نشانه دندانی است که دچار التهاب و پر خونی بافت عصبی دندان یا اصطلاحا پالپ دندان است احتمال اینکه این درد از دندان 7 باشد وجود دارد به نظر من عکس رادیوگرافی بسیار کمک کننده است رادیوگرافی کلی یاOPG هم بسیار مفید است. با یک وسیله فلزی مثل دسته اینه دندان پزشکی به ارامی به دندانهای ان ناحیه ضربه بزنید احتمال دارد یکی از دندانها حس متفاوتی داشته باشد. به هر حال حتی اگر متوجه مشکل در هر دندانی هم شدید لازم است جهت درمان به دندانپزشک مراجعه نمایید پس توصیه میکنم این کار را هر چه سریعتر انجام دهید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (39 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits