دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت عفونت ادرار در مردان چیست؟
15
زمان مطالعه: 4 دقیقه
عفونت مجاري ادراری در مردان:در عفونت ادراری بعضی از اندام های بدن که مسئول هدایت ادرار به بیرون از بدن هستند، درگیر می شوند.

عفونت مجاری ادراری در مردان

در عفونت ادراری بعضی از اندام های بدن که مسئول هدایت ادرار به بیرون از بدن هستند، درگیر می شوند. اعضایی همچون کلیه، مثانه، لوله های متصل کننده ی کلیه و مثانه و پیشابراه. شاید اغلب فکر می کنید که عفونت ادراری مخصوص خانم ها است ولی باید بدانید که عفونت ادراری در مردان هم دیده می شود.با دلگرم همراه باشید.

عفونت مجاري ادراري در مردان چيست ؟

نشانه های عفونت ادراری در مردان را بشناسیم

عفونت ادراری در مردان نشانه های زیادی دارد و مردان بلافاصله پس از فهمیدن باید به پزشک متخصص مراجعه کنند. با توجه به تعریفی که توسط دانشمندان ارائه می شود، عفونت ادراری یک عفونت میکروبی ، باکتریایی است که معمولا می تواند هر بخش از دستگاه ادراری را آلوده کند. عفونت دستگاه ادرار معمولا توسط وجود باکتری های بیش از حد در دستگاه ادراری ایجاد می شود.به عبارت دیگر رشد غیرقابل کنترل از باکتری ها ، علت اصلی عفونت دستگاه ادراری است. برخی از عوامل دیگر که منجر به عفونت های دستگاه ادراری می شوند را می توان داشتن رابطه جنسی با افراد متعدد و بهداشت فردی ضعیف دانست.

-------------------------------------------------------------------------------------

علائم و نشانه های عفونت ادراری

عفونت ادراری در آقایان

شایع ترین علامت عفونت ادراری ، تکرر ادرار است اما برخی دیگر از علائم عبارتند از :

  • درد در هنگام ادرار
  • ادرار ابری
  • احساس سوزش در هنگام ادرار
  • خون در ادرار ( ادرار رنگی صورتی یا قرمز پیدا می کند.)
  • ادرار با بوی بد
  • جابجایی مقادیر مکرر و کوچک ادرار
  • درد و فشار در قسمت تحتانی شکم
  • اصرار مداوم به ادرار کردن
  • درد رکتال
  • شب ادراری
  • درد در حین مقاربت جنسی
  • درد در آلت تناسلی مرد
  • تب ، لرز ، تهوع و استفراغ
  • گیجی و تغییرات ذهنی

یک آزمایش ادرار اغلب اوقات برای تشخیص این عفونت کفایت می کند. در واقع آنها بدنبال گلبول سفید، گلبول قرمز و یا مواد شیمیایی خاصی نظیر نیتریت در ادرار هستند.همچنین اثری از باکتری نیز می تواند در طول آزمایش یافت شود.آزمایش کشت ادرار در اکثر موارد برای شناسایی نوع باکتری که مسئول عفونت است انجام می گیرد. پزشکان نیز آنتی بیوتیک برای درمان تجویز می کنند.

عفونت ادراری در آقایان

پیشگیری از عفونت ادراری

اغلب عفونت‌های ادراری در آقایان غیرقابل پیشگیری است. استفاده از کاندوم می‌تواند از بروز عفونت‌های اداری ناشی از مقاربت، جلوگیری نماید. در مردانی که بزرگی پروستات دارند، ترک کافئین و الکل و تجویز برخی داروها با کمک به جریان ادرار و ممانعت از باقی ماندن ادرار در مثانه، می‌تواند در پیشگیری از عفونت ادراری مؤثر باشد.

درمان عفونت ادراری

پزشکان عفونت ادراری را با تجویز انواع مختلفی از آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌کنند. نتایج بررسی آزمایشگاهی ادرار می‌تواند به پزشک در انتخاب بهترین آنتی‌بیوتیک مؤثر کمک کند. در اغلب موارد عفونت‌های ادراری ساده با یک دروه درمان 7 تا 10 روزه برطرف می‌شوند. بعد از پایان مصرف آنتی‌بیوتیک ممکن است پزشک مجدداً درخواست آزمایش ادرار کند تا از ریشه‌کن شدن عفونت، مطمئن شود. در صورت تشخیص عفونت دستگاه ادراری فوقانی یا عفونت پروستات،‌ ممکن است دوره‌ی درمان آنتی‌بیوتیکی طولانی شده و به مدت سه هفته یا بیشتر ادامه یابد.

در صورت وجود عفونت شـــدید در دستگاه ادراری فوقانی، ممکن است فرد در بیمارستان بستری شده و تحت درمان با آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی قرار گیرد. به خصوص وقتی تب، تهوع و استفراغ و در نتیجه احتمال کم‌ ‌آبی بدن و عدم توانایی مصرف خوراکی دارو، وجود داشته باشد، بستری ضروری است.
در صورتی که مرد مبتلا به عفونت ادراری مسن باشد و پروستات بزرگی داشته باشد که مانع جریان ادرار می‌شود، ممکن است اقدامات دیگری برای درمان بزرگی پروستات از جمله دارو یا جراحی، در وی لازم باشد.

عفونت ادراری در آقایان

جه زمانی باید با پزشک تماس گرفت؟


در صورت وجود هرگونه علایم عفونت ادراری با پزشک تماس بگیرید. در صورتی که مردی با سن 50 سال یا بیشتر هستید، در صورت مشاهده‌ی هر یک از موارد زیر با پزشک خود مشورت نمایید:
کاهش فشار یا قدرت جریان ادرار، دشواری در شروع تخلیه‌ی ادرار، قطره قطره شدن جریان ادرار در انتهای تخلیه‌ی ادرار، احساس عدم تخلیه‌ی کامل مثانه پس از اتمام تخلیه‌ی ادرار. این علایم می‌توانند نشانه‌ی بزرگی پروستات باشند، مسئله‌ای که قبل از آنکه سبب ایجاد عفونت ادراری شود، می‌تواند به شکل مؤثری درمان شود.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب عفونت ادراری آقایان

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (15 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits