دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سینوویت گذرا التهاب مفصل هیپ یا سینوویت
15
زمان مطالعه: 6 دقیقه
سینوویت گذرا چیست و چگونه موجب درد مفصل ران در بچه ها میشود:سینوویت گذرای مفصل ران Transient synovitis of the hip joint بیماری است که میتواند موجب درد مفصل ران در بچه های 9-2 ساله شود.

سینوویت گذرا چیست و چگونه موجب درد مفصل ران در بچه ها میشود

سینوویت گذرای مفصل ران Transient synovitis of the hip joint بیماری است که میتواند موجب درد مفصل ران در بچه های 9-2 ساله شود. علت آن دقیقا شناخته شده نیست ولی معمولا بدنبال ابتلا به یک بیماری ویروسی تنفسی در بچه پدیدار میشود. به علل نامعلوم بافت سینوویال مفصل ران ملتهب شده و ترشح مایع سینوویال مفصلی افزایش میابد. التهاب بافت سینوویال موجب بروز علائم بیماری میشود.به این بیماری گذرا میگویند چون علائم بیمار معمولا گذرا است و بعد از چند روز خود بخود خوب میشود.با دلگرم همراه باشید.

سینوویت گذرا چیست و چگونه موجب درد مفصل ران در بچه ها میشود

علت این اختلال چیست؟

اغلب، علت دقیق التهاب گذرا (موقتی) مفصل هیپ یا سینوویت شناخته شده نیست. علت مفروض مشکل در سیستم ایمنی است که به خاطر عفونت هایی مثل عفونت مجرای تنفسی فوقانی یا عفونت ویروسی فعال شده و ملتهب ایجاد شده است.در نتیجه، سیستم ایمنی فعال می شود، التهاب در بافت ایجاد می کند و گاهی التهاب در مفصلی مثل هیپ ایجاد می شود که باعث تجمع مایع و ایجاد درد می شود. این عفونت واقعی در مفصل نیست بلکه التهاب مفصل است. التهاب مفصل چند روز تا یک هفته بعد از اینکه عفونت تنفسی فوقانی برطرف شد، اتفاق می افتد.

چطور کودک من به این التهاب مبتلا شده است؟

به همان روشی که افراد مبتلا به آنفولانزا می شوند، کودکان اغلب بیماری های شبه آنفولانزا و عفونت های مجرای تنفسی فوقانی را می گیرند. زمانی که سیستم ایمنی به آن واکنش نشان می دهد، کودک ممکن است دردهایی با التهاب گذرای مفصل یا سینوویت گذرای هیپ پیدا کند. این حالت زمانی که سیستم ایمنی بدن شما به عفونت ویروسی واکنش نشان می دهد، اتفاق می افتد. هیچ کاری نیست که کسی بتواند برای پیشگیری از این شرایط انجام دهد حتی واکسیناسیون.

چه مشکلاتی می تواند در نتیجه آن ایجاد شود؟

اگر این اختلال سینوویت گذرای هیپ باشد، هیچ مشکل طولانی مدتی وجود ندارد. این اختلال شرایط کوتاه مدتی است که معمولا پنج تا هفت روز طول می کشد در حالی که هیپ متورم و دردناک است. اولتراسوند یا ام آر آی می تواند مایع اضافی را در مفصل هیپ به تنهایی آشکار سازد.

چه مدت علائم پایدار خواهد ماند؟

در سینوویت گذرای هی، درد، و ناراحتی نباید بیش از هفت روز طول بکشد. معمولا این اختلال تنها سه تا پنج روز طول می کشد. اما تا هفت روز معمولی تلقی می شود.اگر علائم بیش از هفت روز باقی بماند، بررسی بیشتر باید انجام شود.

درد مفصل ران در بچه ها (سینوویت گذرا) و درمان آن

چه نوع تست هایی برای جایگزینی تشخیص لازم است؟

آیا اشعه های ایکس لازم است؟

در ابتدا، بخش اول تست ارزیابی فیزیکی است. اگر کودک به حدی درد داشته باشد که نتواند راه برود، باید آن روز در مطب متخصص کودکان یا اورژانس ارزیابی شود تا اطمینان حاصل شود که این التهاب مفصل، نیاز به جراحی اورژانسی دارد نیست. سینوویت گذرای مفصل شرایطی است که به خودی خود برطرف خواهد شد و هیچ مشکلی ایجاد نمی کند اما کودکان ممکن است به عفونت های باکتریایی در استخوان ها مبتلا شوند. اگر این عفونت ها به سرعت درمان نشوند، مفصل می تواند دچار آسیب دائم شود. بنابراین مهم است که تشخیص تایید شود.

در سینوویت گذرای مفصل، تبی وجود ندارد. بررسی خونی نباید علائم التهاب را نشان دهد به این معنی که شمارش سلول خونی سفید باید نرمال باشد، تست های خونی دیگر مثل پروتئین واکنشی C یا (ESR) نشانه هایی برای التهاب هستند و باید طبیعی باشد. اگر هر کدام از این تست ها غیر طبیعی باشد، نگرانی درباره احتمال وجود عفونت افزایش پیدا می کند. اشعه های ایکس ممکن است برای اطمینان حاصل کردن از اینکه شکستگی وجود ندارد یا بعضی شرایط دیگر اتفاق نیفتاده است انجام شود. معمولا اولتراسوند هیپ نشان می دهد که آیا مایع در لگن وجود دارد یا خیر.

تشخیص درد مفصل ران در بچه ها (سینوویت گذرا)

مهمترین قسمت تشخیص درد مفصل ران در بچه ها (سینوویت گذرا) در واقع رد عفونت باکتریایی مفصل ران است. شدت تب، آزمایش های خون و بررسی های دیگر میتوانند به تشخیص کمک کنند. معمولا این بیماران مدتی در بیمارستان تحت نظر پزشک بستری میشوند.

اگر علائم بیماری به علت سینوویت گذرا ایجاد شده باشد معمولا بتدریج از شدت علائم کاسته میشود در حالیکه علائم ناشی از عفونت باکتریایی بسرعت بیشتر میشود. در صورتیکه پزشک معالج واقعا مشکوک به عفونت باکتریایی باشد مقداری از مایع مفصل ران را با سوزن کشیده و برای بررسی به آزمایشگاه میفرستد. بررسی آزمایشگاهی مایع مفصلی میتواند تشخیص صحیح را بدهد.

درمان درد مفصل ران در بچه ها (سینوویت گذرا)

اگر تشخیص درد مفصل ران در بچه ها (سینوویت گذرا) واقعا سینوویت گذرا باشد درمان آن استراحت و صبر کردن است. استفاده از داروهای ضد التهابی میتواند درد بیمار را کاهش دهد. پرستار یا والدین بیمار باید بدقت سیر بیماری و تب بیمار را تحت نظر داشته باشند و در صورت عدم بهبودی به پزشک اطلاع دهند. همانطور که گفته شد بیماری خودبخود در عرض چند روز خوب میشود.

بیماران مبتلا به درد مفصل ران در بچه ها (سینوویت گذرا) می توانند برای درمان درد مفصل ران در بچه ها (سینوویت گذرا) خود به بهترین مرکز جامع ارتوپدی و فوق تخصص زانودر تهران (دکتر وریانی) مراجعه کرده واز بهترین و جدید ترین و پیشرفته ترین روش های درمانی این مرکز استفاده کنند.

چه فعالیت ها و محدودیت های ورزشی باید اعمال شود و برای چه مدت؟

نوعا برای پنج تا هفت روز اول در حالیکه کودک ناراحتی یا درد دارد، فعالیت ها باید در سطح ایمنی نگه داشته شود. راه رفتن، شنا کردن و دوچرخه سواری خوب است. از فعالیت هایی که شامل حرکات زیاد مفاصل می باشد مثل دویدن، پریدن باید اجتناب شود تا وضعیت مفصل بدتر نشود. بعد از یک هفته اگر کودک علائمی نداشته باشد می تواند تمام فعالیت را ادامه دهد.

درد مفصل ران در بچه ها (سینوویت گذرا) و درمان آن

آیا نیازی وجود دارد که به ارتوپد مراجعه کنیم و اگر لازم است چه موقع؟

پزشک کودکان شما فردی است که بهترین آموزش را برای ارزیابی این مشکل دارد. اگر کودک شما تب همراه با درد مفصل لگن دارد، آزمایش خون غیر طبیعی دارد یا احتمالا تنها به خاطر درد شدید نمی خواهد راه برود، ارتوپد می تواند برای کمک به مدیریت بیماری و تعیین علت آن موثر باشد.

چه علائمی تماس مجدد با پزشک را ضروری می سازد؟

علائمی که بیش از هفت روز طول می کشد، ایجاد جوش، ایجاد تب، افزایش لنگیدن یا دردناک و ملتهب شدن مفاصل دیگر باید باعث شود که شما دوباره با پزشک تماس بگیرید.

چه موقع باید کودک من دوباره به خاطر شرایط ارزیابی شود؟

اگر علائم کودک در پنج تا هفت روز برطرف شود و کودک از نظر علامتی به وضعیت طبیعی برگردد، نیازی برای ارزیابی یا تحقیق بیشتر وجود ندارد. اگر کودک این الگو را دنبال نکند، باید برای ویزیت مجدد توسط پزشک برگردد.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب سینوویت گذرا

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (15 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits