دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
در صورت پریدن غذا در گلو (زمانی که تنهایید) چگونه خودتان را از خفگی نجات دهید؟
21
زمان مطالعه: 6 دقیقه
جلوگیری از خفگی ناشی از پریدن غذا در گلو:تقریباً همه ما، استرس پریدن لقمه به گلو را احساس كرده ایم. حس وصف ناشدنی خفگی و بی قراری برای به دست آوردن ذره ای هوا.

جلوگیری از خفگی ناشی از پریدن غذا در گلو

تقریباً همه ما، استرس پریدن لقمه به گلو را احساس كرده ایم. حس وصف ناشدنی خفگی و بی قراری برای به دست آوردن ذره ای هوا. پرش غذا و یا هر جسم خارجی به مجاری هوایی میتواند با بستن این مجاری باعث خفگی شخص گردد . سالانه بیش از ۳۰۰۰ نفر در دنیا بر اثر این حادثه جان خود را از دست میدهند و اکثر آنان در سنین بالای ۷۵ سال قرار دارند.اینفوگرافی زیر به شما نشان میدهد که در صورت پریدن غذا در گلو اگر تنها هستید با این سه روش خودتان را نجات دهید.با دلگرم همراه باشید تا با راه مناسب برای جلوگیری از پریدن لقمه به گلو آشنا شوید.

مانور هایملیک برای جلوگیری از خفگی ناشی از پریدن غذا در گلو

در صورت پریدن غذا در گلو چگونه خودمان را از خفگی نجات دهیم؟

سپس سرفه ای كه انگار ریه را مانند یك جوراب از این رو به آن رو می كند و بالاخره هم دمی عمیق كه با خود، حیات دوباره را در كنار اشك شوق به فرد هدیه می كند. شاید كمی اغراق كرده باشم، ولی تمام این روندها تلاش سرسختانه بدن برای پرتاب كردن جسم خارجی و تسهیل دوباره تنفس را وصف می كنند.

اما همیشه این تلاش موفقیت آمیز نیست و به كمكهایی قوی تر از بیرون نیازمند می باشد.در بزرگسالان، لقمه غذا بیش از هر چیز دیگر درگلو گیر می كند. (پس همیشه سر سفره آماده باشید.) اما در اطفال چنین محدودیتی وجود ندارد و عامل خفگی ممكن است هر جسمی باشد. شایعترین سن برای این حادثه در اطفال، از 6 ماهگی تا 4 سالگی است؛ یعنی زمانی كه كودك از دهان خود برای لمس كردن اجسام استفاده می كند.شروع حادثه معمولاً ناگهانی است و چنانچه انسداد كامل نباشد، خود را به صورت سرفه های شدید و مكرر، تهوع و گرفتگی صدا نشان می دهد؛ بدین معنا كه فرد هنوز قادر به صحبت كردن است.

اما در انسداد كامل، فرد حتی توانایی سرفه كردن وایجاد صدا را نیز از دست می دهد؛ ظرف چند ثانیه تا یك دقیقه كبود می شود؛ و بعد از سه تا پنج دقیقه خفه خواهد شد.در حالت اول كه جان بیمار تهدید نمی شود، بهترین و مفیدترین كار برای او، رساندنش به مراكز مجهز درمانی است تا جسم را با كمترین عوارض خارج كنند. اما در حالت دوم، فقط چند دقیقه برای نجات جان فرد فرصت وجود دارد؛ پس باید بی درنگ اقدام كرد. فراموش نكنید كه بهترین و مؤثرترین روش برای خارج كردن اجسام خارجی گیر كرده در گلو، همان سرفه است. در نتیجه، حتی دراین موقعیت نیز نخستین اقدام فرد امداد رسان باید ترغیب فرد مبتلا به نفسهای عمیق و سرفه های شدید باشد. همچنین، نگهداشتن بیمار و جلوگیری از سقوط وی می تواند كمك بزرگی به آرام كردن او باشد.اما ممكن است كه این كار كافی نباشد، زیرا پس از مدتی بیمار خسته می شود.

در این زمان، باید به بیمار در پرتاب جسم به خارج كمك شود. برای این كار اقدامهای زیر توصیه می شوند:

1،در سن كمتر از یك سال، بچه را روی یك دست به صورت دمر قرار دهید( سر كودك كمی پایین تر از تنه باشد) و بعد با كف دست 5 ضربه متوالی، سریع و نسبتاً محكم به بین كتفها بزنید و بعد بلافاصله بچه را برگردانده و در صورت مشاهده جسم خارجی آن را بیرون آورید. اگر موفق نبود، پنج فشار متوالی به قفسه سینه با روشی مشابه ماساژ قلبی، می تواند كمك كند. 2،در سنین بالای یك سال، اگر فرد هوشیار است و ایستاده، پشت او قرار بگیرید؛ بعد یك دست را مشت كنید و بین ناف و جناغ قرار دهید و با دست دیگر دست مشت شده را بگیرید.

این حالت را به مدت 5 تا10 دقیقه حفظ كنید و پشت سر هم فشار ناگهانی به بالا و عقب شكم او وارد آورید. در این فاصله زمانی، 6 تا 10 بار این كار را انجام دهید.بنابراین، هر فشار باید به طور جداگانه اعمال شود. مراقب باشید به احشای شكم فشار وارد نشود. فشار را ادامه دهید تا جسم خارجی بیرون بیاید و بیمار نفس بكشد یا اینكه مصدوم بیهوش شود.

اگر بیهوش شد، مراحل را به صورت زیر ادامه دهید.

الف) سعی نكنید او را به حالت نشسته یا ایستاده نگه دارید و فقط او را به پشت قرار دهید.

ب) دهان او را باز و سعی كنید جسم خارجی را با انگشت بیرون آورید. این كار را با گرفتن و بالا كشیدن فك و زبان توسط شست و انگشتان یك دست و سپس وارد كردن انگشت نشانه دست دیگر، انجام دهید.

ج) سر مصدوم را به عقب خم و سعی كنید به او تنفس بدهید و دهان به دهان یا دهان به بینی، اگر در این مرحله موفق باشید، قفسه سینه به طور واضح بالا می آید. دوباره به مصدوم تنفس دهیدوجود نبض را امتحان كنید. دادن تنفس را با یا بدون فشارهای روی قفسه سینه تا وقتی كه لازم باشد، ادامه دهید.

اگر مقاومتی در برابر جریان هوا بود و نتوانستید به فرد تنفس بدهید:

د) روی پاهای او بنشینید و 5تا10 فشار متوالی در جهت سر و پشت به شكم او وارد كنید.

برای این كار، قاعده كف یك دست را در قسمت وسط بالای شكم میان ناف و جناغ بگذارید و دست دیگر را روی مشت خود قراردهید و به سرعت به طرف بالا و داخل با تمام وزن بدن فشار آورید. پس از هر فشار، به طور كامل مكث كنید و بعد فشار دیگری وارد كنید.در افراد خیلی چاق، خانم باردار و اطفال 3تا5 سال، به جای فشار به شكم، می توانید از فشار به قفسه سینه استفاده كنید. این كار هم در هر دو حالت خوابیده و ایستاده قابل انجام است و روش آن مثل فشار به شكم است؛ با این تفاوت كه محل فشار وسط جناغ است و نیرو به عقب وارد می شود.

 در صورت پریدن غذا در گلو چگونه خودمان را از خفگی نجات دهیم؟

در حالات خفگی، می توان از ضربه زدن به پشت هم استفاده كرد. این كار معمولاً همراه با سایر روشها به كار می رود. برای انجام آن بدون استفاده از بازو و تنها با استفاده از آرنج، ضربه ای نسبتاً محكم با كف دست به ناحیه بین دو كتف بزنید. در این حین یك دست را نیز جلوی بیمار بگیرید. می توانید این روش را تا 4 ضربه ادامه دهید.اگر مصدوم دراز كشیده است، او را به یك پهلو به طرف خودتان بچرخانید و مثل بالا به او ضربه بزنید.لازم به ذكر است، در برخورد با فرد بیهوش و كبود، ابتدا از علت این حالت اطمینان حاصل كنید. ممكن است بیهوشی فرد به علت صرع، سكته مغزی و یا حمله قلبی باشد كه هر یك نیازمند مراقبتهای خاص خود هستند.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب جلوگیری از خفگی ناشی از

پریدن غذا در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (21 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مهناز شهبازی | ۳ سال پیش
وحشتناکه...من امروز ظهر تجربه خفگی رو داشتم لیمو ترش خوردم وموقع قورت دادن اب لیمو ترش راه تنفسم کامل قطع شد نه حرف میتونستم بزنم نه سرفه فقط فقط صدای وحشتناکی که میخواستم نفس بکشم ولی نمیتونستم ایجاد شد فقط برادرم با نجاتم داد خدا نصیب هیچکس نکنه ..فکر نمیکنم دیگه برم سمت لیمو ترش
0
5

hits