دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف قرص لووفلوکساسین یا تاوانکس و عوارض جانبی این دارو
366
زمان مطالعه: 9 دقیقه
قرص لووفلوکساسین به گروهی از آنتی بیوتیک ها به نام کینولون ها تعلق دارد. این گروه دارویی موجب توقف رشد باکتری ها می گردد. لووفلوکساسین با نام تجاری تاوانکس از دسته داروهای آنتی بیوتیک از گروه فلوروکینولون ها می باشد.

​قرص لووفلوکساسین یا تاوانکس

قرص لووفلوکساسین یا تاوانکس برای درمان بسیاری از بیماری های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص لووفلوکساسین به گروهی از آنتی بیوتیک ها به نام کینولون ها تعلق دارد. این گروه دارویی موجب توقف رشد باکتری ها می گردد.

​قرص لووفلوکساسین یا تاوانکس

لووفلوکساسین برای عفونت

قرص لووفلوکساسین (تاوانکس) چیست ؟

لووفلوکساسین با نام تجاری تاوانکس از دسته داروهای آنتی بیوتیک از گروه فلوروکینولون ها می باشد. موارد مصرف تاوانکس عموما برای بیماران مبتلا به ذات الریه، سینه پهلو و عفونتهای مزمن پوستی، سینوس، دستگاه مجاری ادرای، کلیه، پروستات و عفونتهای پوستی می باشد.

همچنین منع مصرف این دارو برای افرادی است که سابقه حساسیت به لووفلوکساسین و به مشتقات فلوروکینولون، التهاب یا پارگی تاندون مربوط به مصرف داروهای گروه کینولون داشته باشند.

لووفلوکساسین ضد باکتری وسیع الطیف است که بر روی باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی هوازی و برخی بی هوازی های حساس به دارو موثر است. لووفلوکساسین به عنوان درمان خط اول پروستاتیت باکتریال توصیه شده است.

نحوه مصرف قرص لووفلوکساسین (تاوانکس)

قبل از استفاده از تاوانکس شما بایستی تمامی اطلاعاتی را که برای آگاهی شما بر روی جعبه یا درون آن تهیه شده است را به دقت مطالعه نمایید.

در صورتی که سوالی درباره چگونگی مصرف قرص خود دارید از پزشک خود بپرسید.این دارو را بایستی همراه مقدار کافی آب(یک لیوان بزرگ که 240 میلی لیتر گنجایش دارد) با یا بدون غذا مصرف نمایید. این دارو معولا برای یک بار در روز تجویز می شود.

همچنین به خاطر داشته باشید که افرادی که ناراحتی گوارشی دارند بهتر است این دارو را همراه غذا میل نمایند. شما بایستی این دارو را مطابق نسخه خود مصرف نمایید و از افزایش یا کاهش این دارو بدون نظر پزشک خود جدا خودداری نمایید.

دوز قرص لووفلوکساسین به میزان پاسخ شما به دارو، شدت مشکلتان، سن و همچنین سایر داروهایی که مصرف می نمایید وابسته می باشد. همچنین میزان عملکرد کبد و کلیه در تعیین دوز این دارو توسط پزشک نیز نقش دارد.

برای کاهش عوارض تاوانکس ممکن است پزشکتان به شما توصیه نماید این دارو را ابتدا از دوزهای پایین شروع نمایید و میزان آن را به طور تدریجی افزایش دهید تا به میزان تجویز شده برسد.

شما بایستی برای جلوگیری از فراموش کردن مصرف قرص خود ساعتی را برای خوردن آن تعیین نمایید. از کاهش یا افزایش میزان داروی خود بدون مشورت با پزشک جدا خودداری نمایید.

دوز این دارو در کودکان معمولا بر اساس وزن آن ها تعیین می شود.شما بایستی تمام داروهای قرصهای تجویز شده توسط پزشک خود را مصرف نمایید و از کوتاه تر نمودن دوره درمان خودداری نمایید.

کوتاه نمودن دوره درمان و قطع زودهنگام این دارو می تواند موجب عود عفونت باکتریایی شما گردد.همچنین به شما توصیه می شود که این دارو را با دو ساعت قبل یا دو ساعت پس از مواد غذایی و داروهایی استفاده نمایید که از جذب آن می کاهند.

مکمل ها و داروهای حاوی منیزیوم، کلسیم و آلومینیم برخی از این قبیل محصولات می باشند.

عوارض جانبی قرص لووفلوکساسین (تاوانکس)

قرص لووفلوکساسین نیز مانند هر داروی گیاهی و صنعتی دیگر می تواند عوارضی به همراه داشته باشد. شایع ترین عوارض این دارو عبارتند از:

  1. تهوع
  2. استفراغ
  3. سردرد
  4. گیجی
  5. سبکی سر
  6. مشکلات خواب

این لیست به معنای آن نیست که هرکسی از قرص لووفلوکساسین استفاده می کند به این عوارض دچار می شود بلکه این عوارض نادرند و در صورت وقوع معمولا خود به خود بهبود می یابند.

با این وجود در صورتی که این علایم برای شما بسیار آزاردهنده می باشند یا در شما تداوم یافت بایستی پزشک خود را در جریان مشکلتان قرار دهید.

شما بایستی در نظر داشته باشید که پزشک شما این دارو را برای شما تجویز نموده است چون قضاوت وی این بوده است که شما از مصرف این دارو سود بیشتری را نسبت به عوارض آن می برید.

با این حال اگر تصور می کنید که بدن شما پاسخ مناسبی به این دارو نمی دهد بایستی پزشک خود را از موضوع مطلع نمایید.مصرف مداوم و مکرر این دارو ممکن است شما را مستعد عفونت های قارچی دهان و همچنین برفک دهان نماید.

در صورت مشاهده هر گونه ناحیه سفید رنگ و یا غیر طبیعی در دهان خود به پزشک خود مراجعه نمایید.در صورتی که شما علایم و عوارضی نظیر موارد زیر را تجربه نمودید بایستی بلافاصله با پزشک خود تماس بگیری و یا به یک مرکز درمانی مجهز مراجعه نمایید.

  • درد قفسه سینه
  • تشنج
  • کاهش بینایی شدید
  • تغییر در ضربان قلب (آریتمی)
  • تغییرات خلقی شدید(افکار خودکشی، افسردگی، توهم، هذیان گویی)
  • تهوع و استفراغ بسیار شدید
  • تغییر رنگ ادرار یا مدفوع
  • زرد شدن پوست یا سفیدی چشم

گرچه حساسیت دارویی شدید به قرص لووفلوکساسین عارضه ای نادر است اما نباید به سادگی از کنار آن گذشت. بنابراین در صورت پدید آمدن هر یک از علایم حساسیت دارویی بایستی بلافاصله به یک مرکز درمانی مجهز مراجعه نمایید.

​قرص لووفلوکساسین یا تاوانکس

عوارض قرص تاوانکس

علایم حساسیت دارویی قرص لووفلوکساسین

  1. واکنش پوستی نظیر زدن جوش های ریز (راش پوستی)
  2. تورم لب ها و صورت(آنژیوادم)
  3. سرگیجه شدید
  4. تنگی نفس

این دارو ممکن است به ندرت موجب عفونت باکتریایی خاصی که به دنبال مصرف آنتی بیوتیک ها رخ می دهد گردد. عفونت با کلستریدیوم دیفیسیل عفونتی است که موجب اسهال و مدفوع خونی و همچنین دردهای شکمی گردد.

بنابراین در صورت مشاهده این علایم با پزشک خود تماس گرفته و از راهنمایی های وی بهره گیرید.

تداخلات دارویی قرص لووفلوکساسین (تاوانکس)

تداخلات دارویی از آن جهت حائز اهمیت است که می تواند اثر بخشی قرص لووفلوکساسین را افزایش یا کاهش دهد.

تصور کنید که شما دارویی مصرف می کنید که عملکرد این دارو را کاهش می دهد. بنابراین این موضوع می تواند موجب کاهش اثر آن و همچنین طولانی شدن درمان و یا غیر مؤثر گردیدن آن شود.

عکس این موضوع نیز صادق است. بدین صورت که اگر داروی دیگری میزان تأثیر قرص لووفلوکساسین را افزایش دهد می تواند شما را مستعد عوارض آن نماید.

بنابراین پزشک شما بایستی دوز این دارو را کاهش دهد تا احتمال عوارض آن را بکاهد.بنابراین به تمامی بیماران توصیه می شود قبل از مصرف داروی خود تمامی داروهای خود را به پزشک خود نشان دهند تا وی بتواند تصمیم صحیح تری را در درمان آنها اتخاذ نماید.

برخی از داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل نمایند عبارتند:

  1. واکسن های حاوی باکتری زنده
  2. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
  3. ریفامپین
  4. ریفابوتین
  5. ناپروکسن
  6. ایبوپروفن
  7. کتورولاک
  8. ایندومتاسین

نکاتی در مورد لووفلوکسازین (تاوانکس)

همانطور که بیان شد خوشبختانه حساسیت دارویی شدید به قرص لووفلوکساسین نادر است اما در صورتی که شما سابقه حساسیت دارویی به این دارو یا داروهای مشابه سیپروفلوکساسین دارید بایستی قبل از مصرف این دارو پزشک خود را مطلع نمایید.

شما بایستی قبل از استفاده از این دارو پزشک خود را در جریان برخی مشکلات خود نظیر دیابت، مشکلات قلبی، دردهای قفسه سینه، مشکلت کلیوی و نارسایی کلیوی، مشکلات کبدی، مشکلات عصبی و نورولوژیک نظیر میاستنی گراویس، سابقه تشنج، سابقه تومور مغزی و همچنین سکته قلبی و مغزی قرار دهید.

در صورتی که این دارو بر روی بینایی شما اثر می گذارد یا موجب خواب آلودگی شما می شود از رانندگی پرهیز نمایید و از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایید.

همچنین به شما توصیه می شود مصرف الکل خود را تا حد امکان کاهش دهید.این دارو ممکن است کمی شما را نسبت به نور خورشید حساس تر نماید، بنابراین از تماس با نور خورشید تا حد امکان جلوگیری کرده و در صورتی که تماس با آن اجتناب ناپذیر است از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید.

​قرص لووفلوکساسین یا تاوانکس

زمان مصرف لووفلوکساسین

مصرف قرص لووفلوکساسین (تاوانکس) در بارداری و شیردهی

مصرف قرص لووفلوکساسین در دوران بارداری تنها زمانی مجاز است که استفاده از آن اجتناب ناپذیر می باشد. در صورتی که شما حین استفاده از این دارو باردار شده اید یا قصد بارداری دارید، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید و با وی درباره مصرف این دارو مشورت نمایید.

این دارو می تواند از طریق شیر مادر به نوزاد یا شیرخوار منتقل شود. گرچه تا کنون گزارشی از زیان بار بودن این دارو بر نوزاد یا شیرخوار گزارش نشده است بنابراین توصیه می شود در صورتی که شما قصد شیر دهی به فرزند خود را دارید موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

هشدار ها

بی خطری و کار آیی مصرف این دارو در کودکان کمتر 18 سال ثبت نشده است.
محدودیت مصرف در سالخوردگان گزارش نشده است.
حضور بیماریها : بیماری مغزی و ستون فقرات شامل سفتی سرخرگها ی مغزی بیماریهای صرع یا سایر حملات تشنجی را افزایش می دهد .
دیابت ملیتوس: باعث اختلال در کنترل میزان قند خون می گردد.
بیماریهای کلیه به دلیل کاهش دفع لووفلوکساسین از بدن اثرات این دارو ممکن است افزایش یابد.
برادیکاردی این دارو باعث آریتمی قلبی می شود.
هیپوکالمی (کاهش پتاسیم خون) این دارو باعث آریتمی قلبی و طولانی شدن فاصله QT می شود.

موارد احتیاط

عدم بهبودی بیماری بعد از چند روز از شروع مصرف دارو با پزشک مشورت نماید .
از مصرف همزمان این دارو با داروهای ضد اسیدی حاوی آلومینیم ،کلسیم یا منیزیم مکمل های آهن، سوکرالفیت و روی پرهیز نمایند .
حساسیت به نور خورشید
لووفلوکساسین ممکن است باعث درد ، التهاب ، پارگی تاندون شود.
مصرف این دارو در بیماران دیابتی باعث افت قند خون می شود.
مصرف این دارو در بیماران مبتلا به پایین بودن مقدار پتاسیم خون ممکن است منجر به ضربان تند، کند یا نامنظم قلب شود .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (366 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲۵ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

فرشید | ۳ سال پیش
قربون باکتری های معدم
نخواستیم با این همه عوارض
1
1
علی | ۳ سال پیش
من تقریبا 3 سال و اندی میشه که بخاطر لختگی خون در پام وارفارین مصرف میکنم و 2 بار کلا بستری شدم . الان هم بخاطر اینکه سرفه میکنم و 4 ماه میشه که بااسکن وعکس و دکتر بهتر نشدم بااین وضع کرونا .... امروز رفتم دکتر و دارو بهم داد. یکیش تاوانکس و دیگری تلسف(فکسوفنادین ) و امپول بتامتازون ال آ و زوکسیم داد . میخواستم ببینم این داروها با وارفارین تداخل داره ؟ (دکتر مدعی شد که نداره ) .... ممنون میشم راهنماییم کنین ... در ضمن همه ملت زحمات شما رو قدر شما عزیزان را خیلی خوب میدونه و تشکر صمیمانه از کادرپزشکی و کلا داره . خط مقدم جنگ جهانی بیولوژیکی شما هستین . درود فراوان
0
3
فاطمه | ۴ سال پیش
سلام من ۲۲ سالمه برای تشنج قرص اورلپت ۲۰۰ استفاده میکنم ۲ روزه ابریزش بینی و ریزش اشک شدییید از قسمت چپ سرم دارم امروز رفتم دکتر و قرص لوو فلوکساسین بهم داده میشه لطفا راهنماییم کنین که الان من این قرص و مصرف کنم یا نه اخه نظرات رو ک خوندم ترسیدم ممنون از لطفتون
0
4
محمد | ۴ سال پیش
سلام من برای درمان سینوزیت تعداد ۱۰ عدد. تاوانکس مصرف کردم و بعد از سه چهار روز از آخرین قرص در. حال حاضر. پشت ران و ساق پا احساس سوزش و کمی درد دارم و توهم این رو دارم که نکنه لخته خونی در. پا داشته باشم و حرکت بکنه به سمت بالا چون علایمش رو خوندم کمی ترسیدم لطفا راهنمایی کنید. که این سوزش و درد به علت عوارض قرص تاوانکس هستش که التهاب تاندوم میاره یا خیر البته چند روز پیش اکوی قلب هم کردم مشکلی ندارم و فشارم رو هم هر روز چک می کنم یازده روی هفت هستش ممنون
0
7
Mino | ۵ سال پیش
من در ۱۰ سالگی بیماری صرع داشتم و درمان شد الان ۱۰ سال میگذره و هیچ مشگلی ندارم این قرص رو برای الرژی ب من دادن اگه بخورم مشگلی برام پیش نمیاد ؟
1
1
پاسخ ها:
سعید | ۴ سال پیش
سلام. این قرص به خودی خود ربطی به آلرژی نداره فقط زمانی در مورد آلرژی به کار میرود که ترشحات عفونی زرد یا سبزرنگ شده باشند اون هم زمانی که بدن به آنتی بیوتیک های ضعیف تر مثل کو آموکسی کلاو جواب نده
0
0
بهار | ۵ سال پیش
من ۱۶ روز ۲تا قرص تاوانکس ۵۰۰ خوردم. بدن درد وحشتناکی دارم الان.. زانوهام و کتف و دستام
1
1
عباس بهرامی | ۵ سال پیش
سلام
من ۴۴ سال سن دارم
به دلیل میکروب معده این دارو برام تجویز شده
از قرص ها سه تای دیگه مونده ولی زانو درد شدید گرفتم
دارو رو مصرف کنم یا نه؟
برای زانو درد دارویی مصرف کنم؟
چه دارویی برای زانو درد مصرف کنم؟
0
1
پاسخ ها:
عباس بهرامی | ۵ سال پیش
من ۴۴ ساله این دارو برای میکروب معده برایم تجویز شده اما حالا زانو درد شدید گرفتم ایا دارو را باید قطع کنم یا نه برای درد زانو چه دارویی مصرف کنم
0
12
ندا | ۵ سال پیش
سلام من این قرص استفاده کردم ۱۵روزه الن ۹روز که قاعدگیم عقب افتاده مشگلی نیس،لطفا کمکم کنید،
0
3
سلیمان پور | ۵ سال پیش
من مصرف می کنم و الان هفته سومه و بشدت درد زانو پیدا کردم .انگار یه سنگ 5 کیلویی پشت زانوهایم بسته اند .چه کنم؟3 عدد دیگر دارم .
1
5
پاسخ ها:
سعید | ۴ سال پیش
در صورت درد نباید خورد... ۳هفته مصرف فقط برای بیماری های خاص میباشد وگرنه با ده روز مصرف هم پاسخ دهی دارد و دوره کامل انجام میشود
0
0
سلام | ۵ سال پیش
یه جا نوشتید بیخوابی میاره یه جای دیگه نوشتید بعد از مصرف به دلیل خواب آلوده شدن رانندگی نکنید . لطفا " حال " خود را چک کنید!
0
3
پاسخ ها:
فانیذ | ۵ سال پیش
دقیقا همینطوره آخه!
من شب دوم مصرف نصفه شب از خواب پریدم و تا اذان صبح خوابم نبرد... بعدش که خوابم برد هزیون دیدم. روز سوم همش خواب آلود بودم و خوابیدم.
شایدم رو افراد و حالتهای مختلف اقرات مختلفی داره.
گیجی،سردرد، احساس سنگینی سر هم علایم دیگه ای بود که داشتم.
0
2
محدثه | ۵ سال پیش
من ده تا قرص ۷۵۰ برام نوشته شب تاصبح بیدار بودم الان حالت خواب الودگی دارم وسستی بدن سوزش معدم دارم باید چیکار کنم
0
3
کاربر | ۵ سال پیش
سلام متخصص کلیه و مجاری ادرار کپسول لووفلوکساسین 500 به من داده 5 روزه که خوردم روز اول و امروز لرز شدید کردم و امروز از غروب پشت قفسه سینم درد گرفته موقع نفس کشیدن درد دارم و نفس کم میارم چیکار کنم لطفا جواب بدین حالم هوب نیست
1
1
پاسخ ها:
محمد | ۴ سال پیش
توروخدا بیخودی نخورید.خیلی عوارض داره.کنارش ماست پروبیوتیک بخور.روی کبد فوق العاده اثر بدی داره
0
1
محمدکاظمی | ۵ سال پیش
سلام ازاین دارو برای عفونت موهای کاشته شده استفاده‌میکردم ومن سابقه جراحی رباط راهم داشتم االان زانوم دوباره درد گرفته چه باید بکنم منون
0
0
فاطمه | ۵ سال پیش
سلام من 17سالمه.یه مدت بود معدم درد میکرد متخصص این دارو رو بهم داد گفت هر 12ساعت یکی بخورم.الان دو روزه همش سرم گیج می‌ره و حالت تهوع و استفراغ دارم.و خیلی خوابای ترسناک میبینم.دهنمم خیلی خیلی خیلی تلخ شده به طوری ک اصلا آب هم نمیتونم بخورم.باید حتما به پزشکم مراجعه کنم؟؟؟؟تو رو خدا جواب بدید.ممنون
1
0
پاسخ ها:
سعید | ۴ سال پیش
فقط روزی یک عدد بخورید تا جایی که درد تاندون نداشته باشید... ترجیحا دوز ۵۰۰ را بجای ۷۵۰ مصرف کنید که به اندازه کافی قوی است و عوارض کمتری دارد
0
2
عزیزان | ۵ سال پیش
چرا بعد از مصرف دارو دچار حالت تهوع شدم؟
0
0
رضا | ۵ سال پیش
سلام قرص تاوانکس750 برای سرماخوردگی و آنفلانزا مفید هست ؟
1
0
گندم | ۵ سال پیش
من مکمل غذایی استفاده میکنم .برای تقویت مو . روزی ۶ عدد .اسمش فوراور نیچر مین هست . توش اهن و کلسیم هست .دکتر قرص لووفلوکساسین ۵۰۰ روزی ۱عدد داده که بخورم . به نظرتون تداخل ایجاد میکنه اگه با فاصله ۲ساعت بین هم بخورم ؟ یا مکملمو قطع کنم؟ اصلا تداخلش ممکنه چجوری بروز داده بشه؟ توروخدا راهنمایی کنید
2
0
فائزه | ۵ سال پیش
سلام بنده پیوندی هستم و این قرصو برای عفونت بمدت ۷روز خوردم ولی ۳یا ۴روزه موقع ادرارم قط میشه دوباره میاد آیابخاطر این قرصه؟
0
1
مهدی | ۵ سال پیش
سلام من ۱۷ سال دارم و برای عفونت پوستی باید این دارو رو طی ۶ روز مصرف کنم. من در ۷ سالگی صرع کوچک داشتم که درمان شد. آیا این دارو باعث نمیشه مریضی من برگرده؟ خواهشا جواب بدید چون به پزشک دسترسی ندارم. تا الان ی روز رو مصرف کردم و علایم خاصی مشاهده نشده فقط کمی احساس تنگی نفس میکنم. با توجه به شرایطم اگر میتونه مشکل ساز بشه یا نه لطفا بگید که خیالم راحت شه.
0
0

hits