دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت عقب رفتن لثه ها و درمان خانگی این عارضه
37
زمان مطالعه: 9 دقیقه
عقب رفتن لثه ؛ گزینه های درمان و علل:عقب رفتن لثه یا همان تحلیل رفتن لثه واژه ای است که برای غیر طبیعی شدن بافت لثه ها و موقعیت دندان ها استفاده می شود.

عقب رفتن لثه ؛ گزینه های درمان و علل

عقب رفتن لثه یا همان تحلیل رفتن لثه واژه ای است که برای غیر طبیعی شدن بافت لثه ها و موقعیت دندان ها استفاده می شود. بافت نرمال لثه صورتی است و باید ریشه دندان را پوشش دهد. اما عقب رفتن لثه زمانی رخ می دهد که لثه از محل طبیعی خود خارج شده و دندان ها موقعیتی غیر طبیعی پیدا می کنند.با دلگرم همراه باشید.

عقب رفتن لثه ؛ گزینه های درمان و علل

دلایل و درمان عقب رفتگی لثه

عقب رفتن لثه معمولا شایع است و در مراحل اولیه نیز قابل درمان می باشد. عوامل خطر زیادی برای ایجاد این پدیده وجود دارد. اما سن یکی از اصلی ترین عوامل خطر تحلیل رفتن لثه است. ۸۸ درصد از افراد بالای ۶۵ سال حداقل یک دندان شان مبتلا به تحلیل رفتگی لثه است.نکته اصلی در مورد عقب رفتن لثه این است که زمانی که ریشه دندان بیرون می زند و دیگر تحت پوشش لثه نیست، دندان بیشتر در معرض خطر پوسیدگی، عفونت و افتادن قرار دارد.

اگر درمان در مراحل اولیه تحلیل رفتن لثه شروع شود، می توان آن را کاملا متوقف یا حتی معکوس کرد.اگر عقب رفتن لثه شدید باشد و بیمار علائمی نظیر حساسیت دندان، درد یا عفونت داشته باشد، انواع گزینه های درمانی در دسترس هستند. این گزینه ها شامل تمیز کردن عمیق، استفاده از دارو برای مبارزه با عفونت ها و حتی پیوند بافتی می باشد.

دلایل ابتلا به عقب رفتگی لثه

به چند دلیل ممکن است فرد به بیماری عقب‌رفتگی دندان مبتلا شود که مهمترین آنها عبارتند از:

بیماری‌های دهان و دندان

این بیماری‌های، عفونت‌های باکتریایی دهان هستند که بافت لثه و استخوان‌هایی که دندان‌ها را در جای خود محکم نگه می‌دارند تخریب می‌کنند. این بیماری‌ها دلیل اصلی عقب رفتگی لثه هستند.

ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲

اگر بیماری دیابت کنترل نشود ممکن است بر دندان‌ و لثه‌ها اثر بگذارد و باعث بیماری‌های دهان و دندان شود. به طور کلی بیماری دیابت احتمال پوسیدگی دندان و بیماری‌های قارچی دهان را افزایش می‌دهد. علاوه بر این،در افراد مبتلا به دیابت جراحات دهانی دیرتر بهبود می‌یابند. خشکی دهان نیز یکی از مشکلات افراد مبتلا به دیابت است که سبب ایجاد عفونت‎ها دهانی می‌شود.

عوامل ژنتیکی

بعضی از افراد ممکن است مستعد بیماری‌های دهان و دندان باشند. در واقع مطالعات نشان می‌دهند که ۳۰ درصد از جمعیت علیرغم مراقبت‌های دهان و دندانی، بطور ژنتیک مستعد ابتلا به بیماری‌های دهانی هستند .

مسواک زدن به روش نادرست

اگر مسواک شما خیلی درشت و خشن باشد یا به روش نادرستی مسواک بزنید، باعث از بین رفتن مینای دندان و عقب رفتن لثه‌ها خواهید شد.

مراقبت ناکافی از دهان و دندان

مسواک زدن و نخ کردن ناکافی سبب تشکیل پلاک و رسوب در خط لثه می‌شود (رسوبات مواد سفتی هستند که فقط با وسایل حرفه‌ای دندانپزشکی قابل تمیز شدن هستند).

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی در زنان در مراحل مختلف زندگی مانند بلوغ، بارداری، و یائسگی ممکن است سبب حساسیت بیشتر در ناحیه دهان و مستعد بودن برای عقب رفتگی لثه باشد.

مواد تنباکویی و مخدر

کسانی که از مواد تنباکویی استفاده می‌کنند با احتمال بیشتری دارای پلاک و رسوب دندانی سخت هستند، که دلیل عقب رفتگی لثه است.

سایش و فشردن دندان‌ها بر یکدیگر

سبب فشار بیشتر بر دندان‌ها و بافت اطراف آنها می‌شود و می‌تواند سبب عقب رفتگی لثه‌ها نیز باشد.

کج بودن و جفت نشدن دندان‌ها

اگر دندان‌ها نامنظم باشند یا به خوبی بر روی هم جفت نشوند، نیروی بیشتری به لثه‌ها و استخوان‌های اطراف آنها وارد می‌شود و عقب رفتگی لثه ایجاد می‌شود.

دلایل و درمان عقب رفتگی لثه

نکاتی برای پیشگیری عقب رفتگی لثه

  • از مسواکی با برس نرم استفاده کنید.
  • دو بار در روز مسواک بزنید و یک بار از نخ دندان استفاده کنید.
  • اگر مبتلا به دیابت هستید، بهتر است از شوینده‌های ضدباکتری برای کنترل باکتری‌هایی استفاده کنید که سبب ایجاد رسوب در اطراف دندان‌ها و خط لثه‌ها می‌شوند.
  • برای تمیز کردن رسوبات دندانی به پزشک مراجعه کنید. و اگر مبتلا به دیابت هستید حتماً دندانپزشک‌تان را از بیماری‌تان مطلع کنید.
  • بطور منظم دهان‌تان را بررسی کنید و اگر اثری از تورم، زخم یا خونریزی لثه مشاهده کردید به دندانپزشک مراجعه کنید.

درمان تحلیل لثه

در کلینیک دندانپزشکی سیمادنت، ما با استفاده از پیوند لثه به ترمیم آسیب ناشی از تحلیل لثه می‌پردازیم و از بدتر شدن آن جلوگیری می‌کنیم. انواع مختلفی از روش‌های پیوند لثه وجود دارد. متداول‌ترین روش آن، استفاده از بافت سقف دهان (کام) برای پیوند است. ما یک فلاپ از پوست کام را برداشته و سپس بافت کام را در زیر فلاپ، پیوند می‌زنیم. اگر لثه‌های شما به‌طور طبیعی نازک و ضعیف هستند، می‌توانیم بافت پیوندی را به‌طور مستقیم از کام بگیریم. اما اگر دارای مقدار زیادی بافت لثه در اطراف دندان باشید، می‌توانیم یک فلاپ از بافت لثه را جدا کرده و توسط آن، ریشه نمایان شده دندان را بپوشانیم.پیوند لثه به رشد بافت لثه کمک می‌کند. یکی از مزایای عمده این روش این است که می‌تواند ریشه دندان را از پوسیدگی حفظ کند. مزیت دیگر این روش، بهبود ظاهر دندان‌ها است.

انواع مختلفی از جراحی پیوند لثه انجام می‌شود، که عبارتند از:

پیوند آزاد بافت لثه

این نوع از جراحی پیوند شامل استفاده از بافت کام است. در این روش، بافت پیوندی به‌طور مستقیم از کام گرفته‌شده و به منطقه تحت درمان پیوند می‌شود. این روش معمولاً برای افرادی استفاده می‌شود که دارای لثه نازک بوده و نیازمند بافت اضافی برای افزودن به لثه‌ها هستند.

پیوند بافت همبند

این تکنیک متداول‌ترین روش برای درمان ریشه نمایان شده دندان است. در این روش بافت پیوندی از دو مکان گرفته می‌شود. معمولاً یک بافت پیوندی از کام گرفته می‌شود، علاوه بر آن، یک فلاپ از بافت همبند زیر اپی تلیال گرفته‌شده و در منطقه تحت درمان متصل می‌گردد.

پیوند پایه‌دار

برخلاف استخراج بافت پیوندی از کام، در این روش، بافت پیوندی از بخش نزدیک به محل نیازمند پیوند گرفته می‌شود. فلاپ خاصی که در این عمل جراحی استفاده می‌شود، پایه نامیده می‌شود. پایه پیوندی به شیوه‌ای گرفته می‌شود که یکی از طرفین آن به محل خود متصل باقی می‌ماند. سپس، لثه به پایین کشیده می‌شود تا قسمت نمایان شده دندان را بپوشاند. این روش تنها در مواردی انجام می‌شود که مقدار کافی از بافت لثه وجود دارد.

دلایل و درمان عقب رفتگی لثه

اقدامات لازم برای پیشگیری از تحلیل لثه

پس از انجام این عمل در کلینیک دندانپزشکی سیمادنت، ما برای کمک به بهبودی شما، دستورالعمل‌هایی ارائه می‌دهیم. به‌طورکلی، این دستورالعمل‌ها بسیار شبیه به دستورات پس از انجام عمل خارج کردن لوزه و یا کشیدن دندان عقل است. به مدت یک یا دو هفته پس از عمل، باید خوراکی‌های نرم و خنک مصرف کنید، همچنین استراحت کرده و از انجام هرگونه فعالیت شدید بدنی اجتناب کنید. در صورت لزوم ممکن است داروهایی نیز برای شما تجویز شود.

مانند بسیاری از عوارض و بیماری‌ها، بهترین راه برای درمان تحلیل لثه‌ها، پیشگیری از آن است.

اقدامات پیشگیرانه عبارت‌اند از:

تمیز کردن دندان به‌طور منظم

شستشو و تمیز کردن دندان به‌صورت مرتب، به جلوگیری از جرم دندان و تجمع باکتری و نهایتاً بروز بیماری لثه و تحلیل آن کمک می‌کند.

ارتودنسی

حتی قبل از آنکه تحلیل لثه‌ها مشهود گردد، با درمان پیشگیرانه ارتودنسی می‌توانید دندان‌های نامنظم خود را اصلاح کنید، به‌این‌ترتیب، دچار تحلیل لثه و یا بیماری لثه نخواهید شد.

نایت گارد

فشار بیش‌ازحد ناشی از خرد کردن مواد سخت، فشار دادن دندان‌ها و یا دندان‌قروچه می‌تواند باعث لطمه زدن به مینای دندان و تحلیل لثه‌ها شود. نصب اسپلینت یا بایت گارد هنگام شب (که مخصوص شما ساخته‌شده است)، می‌تواند فشار واردشده بر دندان‌های شما را کاهش ‌دهد، همچنین از سایش کلی و تحلیل لثه‌ها جلوگیری کند.

نرم مسواک زدن

از یک مسواک نرم استفاده کنید، زیرا باکتری‌های بیشتری را از بین می‌برد. مسواک را به حالت زاویه‌دار نسبت به لثه‌ها قرار دهید و دندان‌ها را دو بار در هر روز تمیز و پاکسازی کنید.

دلایل و درمان عقب رفتگی لثه

درمان‌های گیاهی عقب رفتگی لثه

مریم گلی

برگ‌های این گیاه را به آرامی بر لثه ماساژ دهید. همچنین می‌توانید برگ‌ها را در آب بجوشانید و هنگامی که سرد شد برای شستشوی دهان استفاده کنید.

میخک

میخک دارای خواص ضدالتهابی است. می‌توانید از روغن آن برای کاهش حساسیت لثه‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید میخک و دارچین را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب بجوشانید و از محلول سرد شده برای شستشوی دهان استفاده کنید. محلول را برای مصرف یک هفته تهیه کنید و در یخچال نگهداری کنید.

روغن کنجد

روغن کنجد از رشد باکتری‌ها در دهان جلوگیری می‌کند. به این منظور می‌توانید دو یا سه قاشق چایخوری روغن کنجد را چند دقیقه در دهان نگه‌دارید. این درمان را به مدت دو تا سه هفته ادامه دهید.

آلوئه ورا

از ژل تازه‌ی آلوورا برای شستشوی دهان استفاده کنید.

روغن اکالیپتوس

روغن اسانس اکالیپتوس برای درمان عقب رفتگی لثه بکار می‌رود. خاصیت ضدمیکروبی دارد که به از بین بردن باکتری‌های عامل رسوب دندان کمک می‌کند. ۶ تا ۷ قطره از این روغن را در یک فنجان آب بریزید و لثه‌ها را با این محلول به طور روزانه ماساژ دهید.

روغن درخت چای

این روغن را با آب مخلوط کنید و برای شستشوی دهان چند بار در روز استفاده کنید. این محلول به از بین باکتری‌های عامل ایجاد رسوبات دندانی کمک می‌کند. می‌توانید چند قطره از این روغن را روی مسواک بریزید و مسواک بزنید.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب عقب رفتن لثه

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (37 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۸ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

وحید | ۳ سال پیش
برای درمان عقب رفتگی لثه آیا باید به دندانپزشک مراجعه کرد یا دکتر لثه و ... باید مراجعه کنیم؟ آیا درمان سختی در پیش داریم؟ هزینه آن زیاد است؟
0
0
صالحه | ۴ سال پیش
خسته‌نباشیدیعنی
‌بعدازسه‌هفته‌د
یگه‌لازم‌نیست‌‌
روغن‌کنجدبیشترا
ستفاده‌کنیم‌یاه
میشه‌میخواد
0
0
سلام من 41ساله هستم | ۴ سال پیش
سلام من از عقب رفتن لثه هام دندانهای بالام خود بهخود لق شدن وافتادن حالا لثه پایین هم میخواد همجوری بشه من باید به پزشک مراجعه کنم یا با داروی گیای شما میشه درمان کرد شدراستی دندان مصنوعی هم که بالا گذاشتم اونم عقب میره لطفا راهنمایم کنید شهسواری از تبریز
0
0
صفر بکیان | ۵ سال پیش
سلام.اگه بعد از ترک سیگار و درمان با دو یا سه مورد از داروهای گیاهی در مدت یک ماه ایا عقب رفتگی لثه به حالت اولیه خود برمیگردد یا باز نیاز به عمل جراحی دارد.
0
0
واعظی | ۵ سال پیش
لثه من از روی دندانم کنده شده ودو تا از دندان جلوئیم لق شده است روش درمان چگونه است وشبها دهانم خونی می شود خودم دیابت دارم
0
0
امیر مجاهد | ۵ سال پیش
لثه من‌متاسفانه کمی شل شده از زیرش هم خون میزنه بیرون‌با راه های گیاهیتون‌میتونم
‌حلش کنم یا حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنم؟
0
0
علیرضا | ۵ سال پیش
سلام
آیا مصرف دهان شویه ایرشا بعداز مسواک کردن برای درمان تحلیل رفتن لثه ای که اوایل شروع بیماری آن است مناسبه؟
0
0
Zahra | ۶ سال پیش
سلام، اگر از پارسیل دندان استفاده بشه ، و دندانی که کنارش هست یکم دچار بالا رفتگی لثه شده باشه ، قابل بازگشت هست؟
0
0

hits