دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض خوردن مشروب و خطرات مشروبات الکلی
232
زمان مطالعه: 11 دقیقه
مضرات الکل و مشروبات الکلی :مصرف الكل خوب است یا بد؟الکل نوعی ماده مخدر است که در مقایسه با سایر مواد مخدر، راحت تر در اجتماع پذیرفته می شود.

مصرف الکل خوب است یا بد؟

الکل و مشروبات الکلی

الکل نوعی ماده مخدر است که در مقایسه با سایر مواد مخدر، راحت تر در اجتماع پذیرفته می شود. با این حال، قدرت اعتیادآوری آن به هیچ عنوان کمتر از سایر انواع مواد نیست. از لحاظ علمی، الکل در زمره موادی دسته بندی می شود که فعالیت بدن را کند کرده و سرعت عملکرد های حیاتی آن را کاهش می دهد.با دلگرم همراه باشید تا با عوارض مشروب آشنا شوید.

در نتیجه فردی که الکل مصرف می کند به سختی راه می رود، بریده بریده صحبت می کند، و قادر نیست که به سرعت از خود عکس العمل نشان دهد.الکل پس وارد شدن به بدن، از طریق مویرگ های موجود در دیواره معده و روده کوچک به آرامی وارد جریان خون شده و ظرف مدت چند دقیقه از زمان نوشیده شدن، از طریق سیستم گردش خون، به مغز می رسد. در این زمان تاثیرگذاری الکل بر بدن آغاز شده و سرعت عملکرد سلول های عصبی بدن کاهش پیدا می کند. همچنین الکل موجود در جریان خون به داخل کبد نیز وارد شده و در آنجا طی فرایندی تصفیه شده و به یک ماده غیر سمی تبدیل می شود.

در هر نوبت، کبد تنها قادر به تصفیه کردن میزان خاصی الکل می باشد و در صورتی که حجم الکل مصرف شده از آن مقدار بیشتر باشد، تصفیه نشده و به گردش در جریان خون ادامه می دهد. مصرف بسیار زیاد الکل، باعث کند شدن فرایند تنفس شده و به علت کمبود و نرسیدن اکسیژن کافی به مغز، می تواند باعث کما و یا حتی مرگ شود.

الکل با اثرگذاری بر عملکرد پیام رسان های شیمیایی مغز (نوروترانسمیترها)، باعث بروز اختلال در عملکرد عادی آن می شود. از جمله مهمترین تاثیرات الکل در ساختار شیمیایی مغز، بر هم زدن تعادل بین پیام رسان های "مهار کننده" و "تحریک کننده" می باشد. استفاده کوتاه مدت از الکل باعث افزایش میزان پیام رسان های مهار کننده شده و تعداد پیام رسان های تحریک کننده را کاهش می دهد؛ بنابراین سرعت عملکرد بدن کاهش یافته و فرد رفتارهایی مانند آرام صحبت کردن، و یا تلو تلو خوردن موقع راه رفتن را از خود بروز می دهد که در اصطلاح به آن مست شدن گفته می شود. به طور همزمان، الکل میزان لذت در بدن را نیز افزایش داده و به فرد احساس رضایت می دهد.

در صورتی که مصرف الکل ادامه دار بوده و به یک عادت بلند مدت تبدیل شود، مغز وادار می شود تا تعدل بین این پیام رسان ها را مجددا برقرار کند و لذا با کاهش دادن میزان پیام رسان های مهار کننده، پیام رسان های تحریک کننده را افزایش می دهد که این کار باعث بروز حالتی می شود که از آن با عنوان "مقاوم شدن بدن" یا "تلورانس" یاد می شود. مقاوم شدن بدن به این معنی است که برای دستیابی به همان میزان لذت و رضایت قبلی، مقدار بسیار بیشتری الکل باید وارد جریان خون شود. در صورتی که نوشیدن الکل به طور مداوم تکرار شود، این مقاوم شدن بدن، باعث پیدایش و توسعه یافتن بیماری اعتیاد به الکل یا "الکلیسم" می شود.

الکل در انواع مختلف نوشیدنی ها یافت می شود اما مشروبات الکلی که از آنها با نام اسپیریت یاد می شود، میزان الکل بیشتری نسبت به شراب یا آبجو دارند. همچنین اگرچه که چنین به نظر نمی رسد، اما انواع نوشیدنی های تقطیری مخلوط با آب میوه که به آن کوکتل می گویند نیز، میزان الکل بیشتری نسبت به شراب و یا آبجو دارد. به طور کلی می توان گفت که مشروبات الکلی که با استفاده از فرایند تخمیر تولید می شوند مانند شراب، یا آبجو میزان الکلی در حدود ٢ الی ٢٠ درصد، و مشروباتی که به صورت تقطیری تهیه می شوند مانند ویسکی یا ودکا حاوی ٤٠ تا ٥٠ درصد الکل می باشند.

بیشتر بخوانید:

هر آنچه باید در مورد مسمومیت با مشروبات الکلی بدانید

  • الکل در دمای اتاق یک مایع شفاف میباشد.
  • چـگالی الکل از آب بیشتر بوده و سریـعتـر از آب تبخیر میگردد. این ویژگی الکل را تقـطیر پذیر میکند.
  • الکل بسهولت در آب حل میشود.
  • الکل قابل اشتعال میباشد.

روشهای تولید الکل متفاوت میباشد:

  1. از تخمیر حبوبات و میوه ها (مانند آبجو)
  2. از تقطیرحبوبات و میوه ها (مانند ودکا، ویسکی، جین)
  3. از تـغـییر شـیمیایی در سوختـهای فسـیلی هـمچـون گاز، زغال سنگ و نفت ( الکل صنعتی)
  4. از ترکیـب شیـمیـایی مـنوکســید کربن و هیدروژن (مانند متانول و الکل چوب)
  5. الـکـل موجود در مشروبات الکلی از نوع اتیل الکل(اتانول) می بـاشد. مـیـزان اتـانـول در برخی مشروبات الکلی این چنین است:
  • آبجو: 4 الی 6 درصد
  • شراب: 7 الی 15 درصد
  • شامپاین: % 8 الی 14 درصد
  • مشروبات الکلی تقطیر شده همچون جین، ودکا، ویسکی:40 الی 95 درصد

نحوه جذب الکل در بدن

عوارض مشروب

پـس مـصرف الـکـل در حـدود 20 درصـد آن از طـریق معـده جذب شده و 80 درصد مابقی در روده کوچک جـذب بـــدن میگردد.

سرعت جذب الکل و میزان قدرت مست کنندگی آن به عوامل زیر بستگی دارد:

پر و خالی بودن معده

چون بیشتر الکل مصرفی از طـریــق روده کوچک جذب بدن میگردد، بنابراین اگر مـعـده شـما از غذا پر باشد، دریچه معده برای هضم غذا بـستـه شـده و عبـور الـکل بـه روده کــوچک کند می گردد و مـدت بیشتری الکل در معده باقی میماند.

وزن بدن

هـر چه فرد وزنش بیشتر باشد، دیرتر تحت تاثیر الکل قرار میگیرد زیرا الکل پس از ورود به جریان خون در آب کل بدن حل شده و در واقع توزیع میگردد. بـنـابـراین افراد سنگین وزن تر به خاطر آب بیشتر در بدنشان، دیرتر تـحت تاثیر الکل واقع میشوند.

چربی بدن

به علت آنکه الکل قادر به حل شدن در چربی نمیباشد، هـر چـه مـیزان چربی بدن بیشتر باشد، فرد بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرد. عـکس مـوضـوع نـیز صـدق میکند افراد عضلانی دیرتر تحت تاثیر قرار میگیرند.

جنـســیت

زنـان زودتـر از مـردان تـحـت تـاثـیـر قــرار می گیـرند حـتـی اگـر وزنشـان بـرابر باشد. علت آن این اسـت کـه میـزان چـربـی بــدن زنان بیشتر از بدن مردان میباشد. همچنین بافت عضلانی در زنان کمـتر از مردان اسـت. زنـان هـمچنین فاقد آنزیم تجزیه کننده الکل بوده(دی هیدروژناز) که به عنـوان سـد محـافظ در معده عمل(دی هیدروژناز) که به عنـوان سـد محـافظ در معده عمل(دی هیدروژناز) که به عنـوان سـد محـافظ در معده عمل کرده و نقش تجزیه الکل را بعده دارد. همچنین زنانی که از قرصهای ضد بارداری استفاده می کنند، بیـشتر تحت تاثیر الکل هستند بـه عـلت آنـکـه قرصـهای ضـد بارداری متابولیسم الکل را کاهش میدهند.

غلضت الکل

هر چه غلظت الکل بیشتر باشد، جـذب آن بیـشتـر و سـریـعتر است.

سرعت نوشیدن، محـیط مـصرف (خانه، میـهمانـی، محل کار)، خـستگی ( چون کبد آنزیم کمتری تولید میکند)، نوع مشروب (مشروبات گازدار جذب الکل را افزایش میدهند) نیز در سرعت جذب الکل و تاثیر آن، موثر میباشند.اگر الکل همراه با دیگر قرصهای روانگران (اکستازی) مـصرف گـردند قدرت سرکوبگری الکل افزایش یافته و میتواند بسیار خطرناک باشد.

افراد الکلی

افرادی که بطور مستمر الکل مصرف می کنند، نسـبـت به آن مقاومت پیدا کرده و در واقع بدنشان به مصرف الکل سازگاری پیدا می کند. بـنابـراین بـرای ایـجاد حالت مستی به الکل بیشتری نیاز دارند زیرا:

  • کبدشان در پی سازش، آنزیم تجزیه کننده بیشتری ترشح میکند
  • فعالیت نورونهای دستگاه عصبی و مغزشان افزایش می یابد

الکل از 4 طریق دفع میگردد:

· کـلیـه 5 درصـد الـکل را از طریق ادرار از بـدن خارج
می کند

· ششـهـا 5 درصـد الـکـل را از طـریـق بـاز دم خـارج
می کنند

· مقدار بسیاراندکی از طریق تعریق دفع میگردد

· قسمت اعظم الکل توسط آنـزیمـهای کـبد اکسید شـده و به اسـیـد استـیـک، دی اکسید کربن و آب تبدیل می گردد.

بطور متوسط یک انسان معمولی قادر است 15 میلی لیـتـر الـکل را در طـی یـک ساعت دفع کند.

عوارض مشروب

میزان غلظت الکل خون

با اندازه گیری میزان الکل موجود در خون فرد میتوان تعیین کـرد چه میزان فرد تحت تاثیر الکل می باشـد. در زیــر حالات ایجاد شده در فرد بر اساس میزان درصد الکل درون خون بیان گردیده است:

· مرحله نشاط آور (%0.12-0.03)

افزایش اعتماد بنفس و شجاعت فرد، فرد پر حرف تر و اجتماعی تر می شـود، دقـتـش کـاهش مـی یـابد، چـهره افـروخته، قضاوتش مختل می گردد، معمولا اولین جمله ای که به ذهنش میـرسـد را بـیان میکند، در حرکات ظریف مانند نوشتن دچار مشکل می شود.

· مـرحله برانگیختگی (%0.25-0.09)

خـواب آلـوده، در درک و بـخـاطـــر آوردن موضوعات گذشته دچار مشکل می گردد، واکـنش وی در بـرابـر مـحرکات کاهش می یابد، حرکات بدن ناهماهنگ می شـود، بـیـنایـی مخـتـل مـی شــود. حـس چشایی و شنوایی کاهش می یابد.

· مرحله سرگشتگی (%0.30-0.18)

فرد گیج و مـبهوت است، شـایـد نـدانـد کجاست و مشغول چه کاریست، سرگیجه دارد و تلوتلو می خـورد، بـیـش از حد احـساساتی، خشن و یـا مـهربان مـی گـردد، خـواب آلـوده اسـت و درد را دیـرتـر احسـاس میکند، حرکات ناهماهنگ است، قادر به گرفتن شیئ که به سـمتـش پرتاب میگردد نیست.

· مرحله بهت (%0.4-0.25): قادر به حرکت نیست، به محـرکات واکنش نشان نمی دهد، قادر به نشستن و ایستادن نیست، استفراغ می کند، مـمکن است بیهوش گردد.

· مرحله کما (%0.50-0.35)

فرد بیهوش است، احساس شدید سرما،تنفس کم عمق و آهسته میگردد، ضربان قلب کاهش می یابد، امکان مرگ وجود دارد.

· مرحله مرگ

میزان 0.50 درصد و یا بیشتر الکل در خون سبب مرگ می گردد.

اثرات کوتاه مدت الکل بر بدن

ارتـباطهای بین سلولهای عصبی تداخل کرده و فــعـالـیـت گـذرگاه های مـحـرک عـصبـی را ســرکـوب و گـذرگاه هـای بازدارنده عصبی را افزایش می دهـد. در کـل یک سرکوبگر دستگاه عصبی می باشد. اتساع مردمک چشم، افزایش ضـربان قـلب، بـی خـوابـی، تـهـوع و اسـتفراق، سرگیجه، احـساس بـی قـراری، خستـگی و اضطراب، جـریـان خـون ســطحی افزایش یافته که موجب تعریق بدن میـشود امـا جریان خون عضلانی را کاهش داده و موجب درد عضلانی میـگردد. . کنترل رفتاری کاهش یافـتـه و مـمـکن اسـت فرد دست به عملی زده و یا حرفی بزند که بعدا پشیمان گردد.. تـعادل بدن کاهش می یابد، قوه تشخیص فرد کاهش می یابد، واکنش های کند به محرکات. چـون سبب دفع آب بدن میگردد، ایجاد تشنگی و نیاز به دفع ادرار افزایش مییابد. مـیـدان دیـد فرد کاهش یافته و گویی دچار نزدیک بینی می گـردد و تنـها اشـیـاء و افراد نزدیک بخود را دیده و به آنها توجه میکند.

اثرات بلند مدت

از دست دادن حافظه، تغییر شخصیت، اختلال در سیستم عصبی،مشکلات پوسـتـــی، اسهال، سوء تـغـذیـه، مشـکـلات مـالی و خـانـوادگـی، رفتـار خـشونت آمـیــز، اضـطـراب و افسردگی شدید، آسیب به مخاط بینی، آسیب دائمی به کبد و مغز، سرطان سیـنه، حنجره، لب و مری، سقط جنین، ناباروری، بی میلی جنسی، زخم معده، فشـار خــون بالا و سکته قلبی، کم خونی، تورم کبد، اختلال در سیستم ایمنی بدن،خود کشی. پوکی استخوان
الکل تأثیر زیادی روی فعالیتهای جنسی دارد، از جمله:

  • میل جنسی را افزایش می‌دهد ولی موجب کاهش توان انجام فعالیتهای جنسی می‌شود.
  • موجب کوچک شدن بیضه‌ها و بزرگ شدن پستانها در مردها می‌شود به ویژه اگر با بیماریهای کبدی همراه باشد.
  • موجب ایجاد نارسایی در رفتارهای جنسی زنان می‌شود.
  • دگرگونیهایی را در نطفه بوجود می‌آورد در نتیجه باعث تولد کودکان ناقص‌‌الخلقه می‌شود.

نکته:

  1. در صورت مصمومیت فرد به الـکل، نه نـوشیـدن قـهـوه و یـا دوش آب سـرد و دیــگر اعمال کارساز نمی بـاشد. تـنها زمان نیاز است تا الکل بطور کامل از بدنشان دفع گردد. این زمان معمولا 10 ساعت بطول می انجامد. در صورت مصمومیت شدید حتما بیمار را به بیمارستان منتقل کنید.
  2. طبق آماری که انستیتیوی پزشک قانونی شهر نیون در سال 1961 تهیه نموده است جرایم اجتماعی بر اثر نوشیدن مشروبات

از این قرار است:

مرتکبین قتلهای عمومی 50%

  1. ضرب و جرحها بر اثر مشروبات الکلی 8/77%
  2. سرقت‌های مربوط به الکلی‌ها 5/88%
  3. جرایم جنسی مربوط به الکلی‌ها 8/88% می‌باشد
  4. این آمار نشان می‌دهد که اکثریت قاطع جنایات و جرایم بزرگ در حال مستی روی می‌دهد.
  5. در پایان به خاطر بسپارید علم ثابت کرده است، شراب هیچ فایده دوایی ندارد، و این تصور که شراب برای بعضی از دردها دوا است، غلط و نادرست می‌باشد البته قبل از اینکه علم این حقیقت را تأیید کند، اسلام آنرا اعلام نموده است

خواهشمندیم اگر سوال یا نکته‌ای برای مطلب مصرف الکل خوب است یا بد؟

در ذهن شما باقی مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (232 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ضیایی | ۴ سال پیش
سلام شوهر من مشروب میخوره خیلی عصبیه واصلا نمیشه درمورد موضوعی باهاش حرف زد لطفا بگین چطور میتونم ترکش بدم کمکم کنید ممنون
5
2
رضا | ۵ سال پیش
با سلام من ٢ هفته قبل جك دنيال خوردم ٢ روز قبلشم ترياك مصرف كرده بودم الان تب شديد و سوزآ دارم كاملآ بدنم خشك شده نميدونم چكار كنم كمكم كنيد لطفا
درضمن بار اولم بود ك مشروب خوردم
9
5
آوا جون | ۵ سال پیش
سلام چجوری میشه یه فردی که هرروز مشروب میخوره رو ترک داد ؟
4
6
مجتبی | ۵ سال پیش
من الکل مصرف میکنم اعصاب ندارم از زندگی عقب افتام نمیتونم کار کنم با همه درگیر میشم خدایا خودت نجاتم بده
1
7
مجتبی | ۵ سال پیش
من الکل مصرف میکنم ‌.اعصابم بهم ریخته شده با کوچیکترین صحبت ناراحت میشم اصلا روی اعصابم کنترل ندارم باهمه دعوا میکنم هیچکس جرات حرف زدن درمورد من رو نداره .خدایا کمکم کن لطفا
3
1
پاسخ ها:
leila | ۴ سال پیش
اشتباه میکنید همه چی به خودتو بستگی اره خدامعجزه نمیکنه که
0
8
bbb | ۵ سال پیش
مشروبات الکلی روی چشم اثر میگذارد؟؟؟ درحد نابینایی است؟؟؟
8
1
محمد | ۵ سال پیش
با سلام خیلی ممنون بابت مطالبات خوبتون من هر چی گشتم ب جواب سوالم نرسیدم ایا مصرف مشروبات الکلی عوارض جنسی دارد
1
5
فاطمه سماواتی | ۵ سال پیش
با سلام همسرم قبلا موادمخدر مصرف میکرده مثل هروئین وتریاک و....الان ترک کرده وچندین ساله الکل مصرف میکنه آیا الکل را هم میتونه ترک کنه یانه وعوارض خاصی میتونه داشته باشه یا نه؟نگرانم شدید.
1
6
پاسخ ها:
علی | ۴ سال پیش
با سلام ایا مشروب برای معده خوب یا نا
3
1
Amir mohammad | ۵ سال پیش
باعرض سلام وخسته نباشید و ممنون از مطلب خوبتون من با خوندن ابن مطلب متوجه شدم ک چقدر حافظمو درصدبینایی ازدست دادم واینکه وقتی ضربه ای به بدنم میخوره چند ثانیه بعد متوجه میشم ...ایا راهی هست ک بتونم اینارو تقویت کنم
0
2
علی | ۵ سال پیش
با سلام.لطفا بگویید آیا ماده خاصی برای فردی ک مشروب مصرف کرده وجود دارد ک با خوردن آن فرد را ازحالت مستی به سرعت خارج و به حالت طبیعی برگرداند؟
1
1
پاسخ ها:
Mobi | ۵ سال پیش
سلام دوست عزیز
بله فرد باید یه دوش آب سرد بگیره و بعد از اون یه خورده آبلیمو با اب بخوره به طور کلی نمیره اما دوز اون کمترمیشه اگه بخوابه و بیدارشه هم از بین میره تاحدودی
0
4

hits