دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا موی بدن سیخ میشود؟

علت سیخ شدن موهای بدن چیست؟

چرا موی بدن سیخ میشود؟
136
زمان مطالعه: 7 دقیقه
چرا بعضی وقتا مو تن آدم سیخ میشه ؟ سرما تنها علت سیخ شدن موهای بدن نیست . ترس یا عصبانیت نیز می تواند همان واکنش را ایجاد کند.

علت سیخ شدن مو روی بدن چیست؟

حتماً تا به حال برای شما هم پیش آمده است که در حال گوش دادن به یک موسیقی خاص، موی بدنتان سیخ شود.

ممکن است از خود پرسیده باشید که چرا با شنیدن این موسیقی مو بر بدن انسان سیخ می‌شود؟

بیشتر انسان‌ها با شنیدن موسیقی به این حالت دچار می‌شوند ولی برخی از افراد که طبع هنری قوی‌تری دارند ممکن است با دیدن یک نقاشی زیبا، یک صحنه زیبا از یک فیلم و یا یک مجسمه زیبا هم به این حالت دچار شوند.صفحه‌ای در شبکه اجتماعی reddit با نام فریسون (Frisson) به وجود آمده است. در این صفحه، کاربران چیزهایی که موجب سیخ شدن موی بدن در آن‌ها می‌شود را به اشتراک می گذارند. فریسون کلمه‌ای فرانسوی به معنی هیجان و خوشی ناگهانی است.

با دلگرم همراه باشید تا با دیگر دلایل جالب سیخ شدن موهای بدن آشنا شوید. مو به بدنم سیخ شد ! اصلا آیا مو واقعا سیخ می شود یا این یک اصطلاح است؟ شاید باور نکنید اما موی بدن انسان می تواند سیخ بشود یا بهتر بگوییم ایستا بشود! سیخ شدن موهای بدن از زمانی آغاز شد که بدن انسان‌ها پوشیده از مو بود. وقتی هوا گرم است و شما نیاز به خنک شدن دارید ، ماهیچه های کوچک در انتهای هر مو منبسط می شود و این انبساط باعث شل و ول شدن موها می شود .غده های مولد عرق با ترشح عرق ، گرما را از بدن دور می کنند . رگ های خونی نیز گرما را به سمت پوست بدن آورده و آن را دفــع می کنند .

اما وقتی هوا سرد است .این ماهیچه ها منقبض شده و باعث انقباض یا راست ایستادن موها می شود.غده های مولد عرق بسته می شوند تا گرما را حفظ کنند. رگ های خونی هم کوچک می شوند تا از هدر رفتن گرما جلوگیری کنند . راست ایستادن یا همان سیخ شدن موها امروزه کمک زیادی به ما نمی کند ، چون ما موی زیادی روی بدنمان نداریم. میلیون ها سال قبل بدن انسان ها با موی زیادی پوشیده شده بود و این عمل باعث گرم شدن آنها می شد . سرما تنها علت سیخ شدن موهای بدن نیست .ترس یا عصبانیت نیز می تواند همان واکنش را ایجاد کند . این مسئله در پستانداران دیگر مثل سگ و گربه هم صادق است . جالب است بدانید وقتی که سگ ها یا گربه ها عصبانی می شوند موهای بدنشان سیخ می ایستد.

علت سیخ شدن مو روی بدن

چه چیزی موجب سیخ شدن موی بدن می‌شود؟

در پنجاه سال اخیر دانشمندان زیادی به بررسی پدیده سیخ شدن موی بدن پرداخته‌اند. بیشتر آن‌ها ریشه این پدیده را در نحوه پاسخ احساسی ما به محرک‌های محیطی می‌دانند.قطعات موسیقی که شامل هارمونی‌های ناگهانی، تغییرات صدای ناگهانی و یا ورود ناگهانی تکنوازی باشند، بیشتر از سایر قطعات موجب بروز این حالت می‌شوند زیرا به صورت مثبتی بر خلاف انتظارات و پیش‌بینی شنونده هستند.اگر یک ویلونیست در حال نواختن قطعه‌ای باشد که به تدریج به یک نت بسیار زیر ختم می‌شود، شنونده این حرکت تدریجی و زیرتر شدن نت‌ها را تحریک‌کننده می‌یابد.در نتیجه پس از مشاهده‌ی اجرای یک قطعه دشوار توسط نوازنده، پدیده سیخ شدن موی بدن رخ می‌دهد.برخی از محققین معتقدند که سیخ شدن موی بدن یک اثر تکاملی است که از اجداد ما به ارث رسیده است. اجداد ما با سیخ کردن موهایشان، خودشان را گرم نگه می‌داشتند. درست مثل پرندگان که با ذخیره‌ی هوا در زیر پرهایشان خودشان را گرم نگه می‌دارند.حتماً دیده‌اید وقتی در زمستان ناگهان از خانه خارج و با سرما مواجه می‌شوید، اولین واکنش بدن، سیخ شدن موهای پوست است.از زمان اختراع لباس، دیگر نیازی به سیخ شدن موی بدن وجود نداشته و به تدریج موهای بدن انسان کمتر شده است.ولی اثر فیزیولوژی آن همچنان پابرجاست. دانشمندان احتمال می‌دهند که این اثر تغییر کاربرد داده و به صورت واکنشی در برابر محرک‌های احساسی در آمده است.

مشاهده سیخ شدن موی بدن با موسیقی

مشاهده شده است که اگر فردی غرق یک موسیقی بشود، احتمال بیشتری دارد که موی بر بدنش سیخ گردد. اینکه یک فرد چقدر احتمال دارد غرق یک موسیقی خاص شود، به تیپ شخصیتی وی برمی‌گردد.در آزمایشی، شرکت‌کنندگان به دستگاهی که تغییرات فیزیولوژیکی را تشخیص می‌داد وصل شدند.سپس برای آن‌ها قطعات مختلف موسیقی پخش شد.

قطعات عبارت بودند از:

  • دو دقیقه اول آهنگی از باخ با نام John's Passion: Part 1
  • دو دقیقه اولی آهنگی از چوپین با نام Piano Concerto No. 1: II
  • ۵۳ ثانیه اول Making Love Out of Nothing At All
  • سه دقیقه اول وانجلیس Mythodea: Movement 6
  • دو دقیقه اول آهنگی از هانس زیمر با نام Oogway Ascends

چندین مورد از این آهنگها در مطالعات قبلی استفاده شده اند. این قطعات هر کدام بخشهای بسیار زیبایی دارند. در قطعه باخ، شروع طوفانی ارکسترا به همخوانی گروه کر ختم می‌شود که بسیار زیباست.در حین گوش دادن به موسیقی از شرکت‌کنندگان خواسته شده بود در صورت سیخ شدن موی بدن ، دکمه ای را فشار دهند. پیش از شروع تست هم از شرکت کنندگان تست شخصیت گرفته شده بود.دانشمندان با کنار هم قرار دادن نتایج تست شخصیت، دفعات سیخ شدن موی بدن و خروجی حسگرها، به یافته ای جدید در مورد علت سیخ شدن موی بدن با موسیقی دست یافتند.

نقش شخصیت : نتایج تست شخصیت نشان داد که شنوندگانی که بیشتر دچار سیخ شدن موی بدن می‌شوند، دارای ویژگی "شخصیتی تمایل به تجربه کردن" هستند.نمودار تغییرات فیزیولوژیکی یک فرد با ویژگی تمایل به تجربه کردن. نقاط قله انگیزش را نشان میدهد. در همین نقاط فرد سیخ شدن موی بدن را گزارش کرده است.نمودار تغییرات فیزیولوژیکی یک فرد با ویژگی تمایل به تجربه کردن.نقاط قله انگیزش را نشان میدهد. در همین نقاط فرد سیخ شدن موی بدن را گزارش کرده است.افرادی که این ویژگی شخصیتی را دارند، افرادی با قوه تخیل قوی و فعال هستند، زیبایی و طبیعت را به خوبی درک می‌کنند، به دنبال تجربیات جدید هستند و نسبت به احساسات و عشق واکنش‌های عمیقی دارند.برخی از ویژگی‌های این خصیصه شخصیتی شناختی و برخی دیگر احساسی هستند.مطالعات قبلی هم رابطه بین تمایل به تجربه کردن و سیخ شدن موی بدن را نشان می‌دادند.ولی تحقیقات پیشین آن را ناشی از واکنش عمیق به احساسات می‌دانستند. در این تحقیق مشخص شده است که خود تمایل به تجربیات جدید نقش اصلی را ایفا می‌کند. نتایج این تحقیق در مقاله‌ای در مجله‌ی Psychology of Music به چاپ رسیده است.طبق این نتایج، هر چه بیشتر یک فرد از نظر ذهنی خودش را درگیر موسیقی کند (به جای اینکه فقط موسیقی پخش شود)، بیشتر احتمال دارد موی بدنش سیخ شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (136 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲۹ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

f.s | ۵ ماه پیش
سلام من کلا وقتی به دانه های ریز یا کلا هر چیز ریز توده ای نگا میکنم نزدیکه موهای ابروهامم سیخ بشه مثلا تخم ریزی حلزون کاشت موی سر جوش های ریز در کنار هم پسوریازیس سر و... علتش چی میتونه باشه ؟
0
0
بینام | ۲ سال پیش
من از همه بدترم بستنی یخی میخورم موهام سیخ میشه و حتی بهش فکرم میکنم بازم سیخ میشه چه یخ چه بستنی هر چیزی که سرد باشه صدای یخ بده بهش فکر میکنم موهام سیخ میشه😂😂😂😂
1
5
... | ۲ سال پیش
من وقتی با اهنگی ارتباط کاملی احساس میکنم موهای تنم سیخ میشه و احساس خنکی میکنم خیلی کیف میده>_
2
8
مصطفی | ۳ سال پیش
مطلب جالبی بود. متشکرم.
خواستم بگم منم بصورت کاملا ارادی میتونم موهای هر قسمت از بدنم رو سیخ کنم (بجز سرم) دلیل اینکه جستجو کردم هم همین بود که ببینم عملکردش چطوریه.
2
4
ريحانه | ۳ سال پیش
الان اين تفسير معنيش اينه فقط براي موسيقيه اينجوري ميشه يكم كامل تر توضيح ميدادين بد نبود همشو ربط دادي ب موسيقي
2
16
متین | ۳ سال پیش
سلام میدونم ممکنه مسخره به نظر بیاد ولی من هر وقت که کسی نزدیک گردنم بشه موهام سیخ میشه و این اتفاق موقعی میفته که بخواد با دهن نزدیک بشه وقتی که به سمت راست گردنم نزدیک بشن دست راست و پای راستم موهاش سیخ میشه موقعی هم که به سمت چپ گردنم نزدیک بشن دست و پای چپم موهاش سیخ میشه اگه کسی علتشو میدونه لطفا بهم بگه
1
21
پاسخ ها:
علیرضا | ۹ ماه پیش
شما بیماری ،اسم بیماریتم اوبیه
5
3
حمید شعبانی | ۳ سال پیش
سلام من بدنم حالت بیحالی داره یه هو خیس عرق میشم موهای دستو تنم سیخ میشه اصلا حوصله هیچیرو ندارم دلیلش چچیست؟
2
20
پاسخ ها:
د | ۹ ماه پیش
طلسم هایی که دعا نویسها میدند را از زندگیتون دور کنید
0
3
جابر | ۴ سال پیش
سلام
وقتی مشتری میاد مغازه موهای سرم فقط سیخ سیخی ميشه جالبش اینجاست که برای همه نه بعضی مشتری ها جالب تر از آن وقتی اینطور میشم خیلی کیف داره لذت بخش هست دو دقیقه یا یک دقیقه یا بیشتر طول میکشه کیفش بیشتر میشه
4
6
Shagha | ۴ سال پیش
سلام من وقتی یه چیزی با دوتا دندونای جلوییم گاز میزنم موهای بدنم‌سیخ میشه میشه بگید علتش چیه
3
2
مونا | ۴ سال پیش
وقتی هلو می خورم موهای تنم سیخ میشه
2
6
Naz | ۴ سال پیش
موهای کل بدنم سیخ میشه مخصوصا توی خواب و عرق سرد میکنم وقتی پتو روم ميندازم عرق سرد میکنم وقتی بدون پتو هستم موهای کل بدنم سیخ میشه و میلرزم دلیلش چیه هر لباسی که تنم باشه اذیتم میکنه دیوونه شدم هیچ کاری نمیتونم بکنم فقط مروفین که مصرف میکنم خوب می‌شم باز اگه مصرف نکنم همینجوری میشم دلیلش چیه
4
15
پاسخ ها:
ف.م | ۲ سال پیش
ترک ناگهانی مواد اپیوییدی میتونه موجب سیخ شدن موی بدن بشه
2
3
میکا | ۵ ماه پیش
شما سنگ کلیه یا سردی معده دارید؟
0
1
سعید | ۴ سال پیش
سلام من موی بدنم هنگام به یاد آوردن خاطرات قدیمی و یا صحنه هایی از بعضی فیلم ها یا موزیک ها و یا بعضی مشکلات سیخ میشه و احساس خنکی خاصی که از هر دو کلیه م شروع میشه و توی تمام بدنم پخش میشه رو احساس میکنم شاید به غدد فوق کلیوی مربوط میشه ولی در هر حال این اتفاق روزی چندین بار در بدنم رخ میده.مرسی
0
5
لاله | ۴ سال پیش
با سلام
اگر سیخ شدن موی بدن با درد همراه باشد نشانه چیست؟
3
5
پاسخ ها:
میکا | ۵ ماه پیش
منم هنوز کشفش نکردم
0
0
جاوید | ۴ سال پیش
سلام
من جدیدا علاوه بر بدن ،سرم هم مور مور میشه
موقع دیدن فیلم این اتفاق میفته(مخصوصا گیم او ترونز)
که ترسناک شده این اتفاق
1
3
مهدی | ۵ سال پیش
سلام بدن من هم همان طوری که گفته شده هنگام گوش کردن به موسیقی موهای بدنم سیخ می شود بطوریکه این گاهی وهمین جوری برایم رخ می دهد می خواستم بدونم آیا این عمل برای بدنم ضرر ندارد؟
0
4
فروغ | ۵ سال پیش
من به صورت ارادی میتونم کاری کنم که موهای بدنم سیخ بشه/با انقباض بدن یه انرژی از پشت سرم ساطع میشه و کم کم بدنم مور مور و موهای بدنم سیخ میشه و در آخر به پاهام میرسه...این عمل عادیه؟؟
1
6
پاسخ ها:
آروین | ۵ سال پیش
من هم این کار رو می تونم انجام بدم. تا الان فکر می کردم در این دنیا تنها کسی هستم که این کارو می کنه . از آشناییتون خیلی خوشوقتم.
0
6
محسن | ۵ سال پیش
منم دقیقا همینجورم.
آیا علت خاصی داره؟
0
3
پرستو | ۴ سال پیش
دقیقن منم اینجوریم و تازگیا خیلی شدید شدن وقتی به یه کاغذ دست میزنم تموم موهام سیخ میشه خیلی حس بدیه چیکارکنم توروخدا بگین.نمیتونم اصلن به کاغذ دست بزنم اگه با دست خیس هم به کاغذ دست بزنم که دیگه واویلا بدترمیشم
0
7
پرستو | ۴ سال پیش
اره منم همینجوریم من تازگیا شدیدن به کاغذ حساس شدم حتی نمیتونم به کاغذ دست بزنم.اگه با دستای خیس هم بهش دست بزنم که دیگه واویلاااا خیلی حس بدی دارم نمیتونم به کاغذ نزدیک شم چیکارکنم توروخدا کمک کنین
0
3
حمیدرضا | ۲ سال پیش
سلام منم هر وقت بخوام میتونم اینکار بکنم، به جز اون حتی مردمک چشمم میتونم کوچیک بزرگ کنم، هر وقت اراده کنم، اما مقدارش متفاوته، بعضی وقتا آنقدر میتونم ترشح کنم که بدنم در بازو و ران ها ب لرزه در میفته، مثل ارگاسم نمیدونم چرا اما واقعا احساسیه به آدم دست میده که انگار در حداکثر انگیزه هستی
0
2
Shokofe Khalili | ۵ سال پیش
بدن من غیر از این هایی که گفتین نرمال هستم نشستم یهو بدنم ملرزه خیلی کوچیک بعدش موهای بدنم سیخ میشه چرا؟
4
3
پاسخ ها:
محمد رضا احمدی | ۵ سال پیش
دوست عزیز گاها ترشح هورمون هایی همچون آدرنالین بصورت غیر معمول یا در اثر شور و شعف درونی منجر به افزایش جریان خون و بوست اعصاب سمپاتیک میشود در نتیجه منحر به سیخ شدگی مو ها میشود عوملی چون احساس ترس یا یک احساس خوب یا نوستالژیک یا رهایی لحظه ای از یک فشار روحی روانی و استرس های مداوم و در نتیجه آزاد شدن هورمون های مربوطه میتواند نقش مستقیم داشته و با افزایش فشار خون هوا را زیر پوست از منافذ کنار ریشه‌ی مو ذخیره کند
1
6
پیمانه | ۵ سال پیش
بدن من علاوه بر اینکه با موسیقی و حرف های تاثیر گذار مورمور میشه در کسری از ثانیه با لمس دست ادم ها به قسمت های مختلف بدنم از جمله گردن و صورت هم اتفاق میفته طوری که نمیتونم تحمل کنم یکی صورتمو اصلاح کنه . خواستم بدونم اگه خیلی عجیبه پیگیری کنم
0
3
پاسخ کارشناس:
خیر عجیب نیست ! احساسات شما از طریق پوست بدنتون بیشترین تحریک رو میشن و ایرادی نداره و حتی اگه بخواین هم پیگیری کنید درمانی نداره چون اول اینکه بیماری نیست و دوم این سیستم احساسات شما است ! برای همگان وجود دارد عده ای کمتر و عده ای بیشتر.

hits