دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض ناشی از مصرف متانول
17
زمان مطالعه: 4 دقیقه
مصرف متانول، مرگ‌آور است:متانول (الکل متیلیک یا الکل چوب) سبک‌ترین الکل موجود در طبیعت است که از گذشته‌های دور به دو روش تخمیری یا تقطیری تولید می‌گردید.

مصرف متانول، مرگ‌آور است

متانول (الکل متیلیک یا الکل چوب) سبک‌ترین الکل موجود در طبیعت است که از گذشته‌های دور به دو روش تخمیری یا تقطیری تولید می‌گردید. متانول یکی از محصولات مهم شیمیایی است که امروزه در صنایع پتروشیمی از گاز طبیعی نیز تولید می‌شود.مصرف متانول بسیار خطرناک است با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با عوارض و خطرات متانول آشنا شوید.

مصرف متانول، مرگ‌آور است

متانول در شکل خالص خود مایعی بی‌رنگ و بی‌بو است که از آن به عنوان حلال در صنایع رنگ‌سازی، جلاکاری، لاک ناخن، محلول‌های چاپ و تکثیر، چسب‌ها و سایر محصولات شیمیایی؛ به عنوان ضدیخ در محلول‌های شیشه‌شوی خودرو و منازل؛ به عنوان سوخت جامد یا مایع و همچنین در آزمایشگاه‌ها به عنوان حلال استفاده می‌شود.

متانول به دلیل ارزان بودن گاه به عنوان ماده تقلبی به مشروبات الکلی اضافه می‌شود. در کشورهای اسلامی متانول برای تقلیب الکل اتیلیک به کار می‌رود. متاسفانه در کشور ما، متانول در کنار اتانول در بسیاری از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها با عنوان الکل صنعتی یا الکل متیلیک صنعتی به فروش می‌رسد.

مسمومیت با الکل یکی از مسمومیت‌هایی است که متاسفانه روز به روز رو به افزایش است. الکل‌هایی که عمدتأ ایجاد مسمومیت می‌کنند اتانول، متانول و اتیلن گلیکول هستند. هفته قبل از اتانول صحبت شد؛ الکلی که عمدتا به منظور ایجاد حالت مستی و از خود بیخود شدن استفاده می‌شود. گاهی بدلیل شرایط تهیه، مقداری متانول همزمان تولید می‌شود. بسیار در حوادث خوانده و یا شنیده‌اید که در مهمانی‌هایی به دلیل خوردن مشروبات الکلی عده‌ای نابینا شده‌اند. علت این آسیب جبران ناپذیر وجود متانول است.

خطر مسمومیت با متانول از طریق خوراکی، استنشاقی و پوستی وجود دارد. اتانول به راحتی از دستگاه گوارش جذب شده و در مدت 30 تا 90 دقیقه به حداکثر غلظت خود در خون می‌رسد. اکثر متانول مصرفی در کبد دچار دگرگونی شده و از طریق کلیه دفع می‎شود. بخشی اندکی از متانول مستقیما از کلیه و ریه دفع می‌شود. در اثر دگرگونی متانول در کبد موادی تولید می‌شود که تجمع آنها در چشم منجر به بروز کوری می‌شود.

اثرات متانول

را می‌توان در چندین نقطه از بدن پیگیری کرد. در دستگاه عصبی باعث بروز گیجی، سردرد، سرگیجه، تشنج و گاهی افت هوشیاری می‌شود. در سی تی اسکن از مغز دیده شده که گاهی ضایعاتی مشابه با بیماران مبتلا به پارکینسون در مغز افراد مسموم دیده می‌شود. در چشم ایجاد دوبینی، ترس از نور، احساس دیدن طوفان برفی، تاری دید، کاهش میدان بینایی و کوری می‌کند. اثرات متانول در دستگاه گوارش مشابه با اتانول بوده و با تهوع، استفراغ، دردشکمی همراه است. بعضی از افراد علیرغم مصرف میزان فراوان متانول هیچ علامت گوارشی ندارند. در دستگاه قلبی ممکن است منجر به افت در فشارخون و ضربان قلب شود.از اثراتی دیگر الکل که شایع بوده و در اثر عدم درمان می‌تواند دائم العمر بر زندگی فرد تاثیر بگذارد بروز افت قند‌خون است. در هر فرد با مسمومیت با الکل باید قند خون بررسی شود.

مصرف متانول، مرگ‌آور است

برخورد با بیمار مسموم

هر فرد مشکوک به مصرف را باید به اورژانس رساند. بنابراین اولین اقدام تماس با اورژانس پیش بیمارستانی(115) است. عدم وجود مهار در فرد مسموم عاملی برای آسیب به دیگران است که باید احتیاط لازم را بعمل آورد. بدلیل افت در هوشیاری باید بیمار را بر یک پهلو خواباند تا در صورت بروز استفراغ مواد غذایی وارد مجاری هوایی نشود.یکی از نکات جالب برای درمان مسمومیت با متانول، تجویز اتانول است.

در این روش به واسطه تداخل مابین اتانول و متانول، در تغییر و دگرگونی متانول در کبد تغییراتی ایجاد می‌شود که از بروز اثرات سمی ممانعت بعمل می‌آورد. در واقع افرادی که مصرف اتانول و متانول همزمان دارند خطر آسیب چشمی کاهش یافته است. اگر فردی متانول به تنهایی مصرف کرده باشد شرایط به شدت وخیم‌تر خواهد بود.بسیاری از بیماران به منظور رفع مسمومیت نیازمند دیالیز اورژانسی می‌شوند.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب خطرات متادول

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

---------------------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (17 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱۰ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Hosin polarak | ۴ سال پیش
كاش در هر شهر از ايران ازمايشگاه متانل شناسي ميزدين
0
0
عرفان منفرد | ۵ سال پیش
چگونع باید مطما شد که متانل مصرف کردیم یا نه باید آزمایش داد
0
0
Hhh | ۵ سال پیش
در مراسمی مشروب دست ساز مصرف کردم و فردای ان روز تاری در یک چشم ایجاد شد ولیکن مسئله را جدی نگرفتم.
مجدد شب دوم مشروب دیگری استفاده شد و فردای ان روز تاری چشم نگرانم کرد.
به بخش مسمومین ب امام رضا مشهد مراجعه کردم
سه شب بستری و دیالیز شدم
یک چشمم طبق گزارش بیمارستان اسیب شبکیه یا عصبی دیده و در حدود ۷۰ درصد بینایی را از دست داده ام
ایا امیدی به برگشت بینایی یا درمان ان وجود دارد
ایا در صورت عدم امکان درمان در ایران کشوری در این زمینه توان درمان دارد؟؟
لطفا هرچه سریعتر راهنمایی فرمایید
سپاسگزارم
ضمنا افراد زیادی از این مشروب در مراسم استفده کرده اند و پس از گذشت ۴ روز هیچ علائمی نمایان نشده است
0
0
عادل | ۵ سال پیش
با درود فراوان.. من یه شب ۵لیوان پر شراب خوردم بعد که پا شدم سینم و صورتم خارش شدیدی گرفت و متوجه شدم چشمام قرمز شده و قسمتهای قرمزش شدیدا باد کرد..این آثار رفت ولی لکه هایی روی بدنم و سینم موند که گاهی خیلی سوزش و خارش دارن.. شرابِ انگور بود و کاملا با چوب انداخته بودش متانول داشته..ایا مسموم شدم؟ و چیکار کنم ک خوب شم.سپاس
0
1
پاسخ ها:
مهرداد جهانی | ۲ سال پیش
چوب هر نوع میوه باعث تولید متانول میشه
0
0
behzad | ۵ سال پیش
ایا با وجود درمان و بستری در بخش مسمومیت و دیالیز کردن بیمار در دوران نقاهت هم مشکل سرگیجه و ضعف سخن گفتن و هزیون گفتن (گاهی اوقات) و ضعف جسمانی طبیعیه ؟؟راهنمایی کنید
0
0
behzad | ۵ سال پیش
سلام وقت بخیر،،با وجود درمان در بیمارستان و مصرف اتانول و همودیالیز برای بهبود در دوران نقاهت هم کمی سرگیجه و ضعف جسمانی( بیمار توان راه رفتن بصورت تنهایی نداشته باشد) و کمی ضعف در تکلم و سخن گفتن،،در بعضی اوقات هم واج واج حرف زدن و هزیون گفتن طبیعی است؟؟؟بیمار من،،آقا و ۲۶سالشه بعد از گذشت حدودا ‌۲۴ساعت ازمصرف مشروب و سرگیجه و تاری دید و دو بینی به اورژانس مسمومیت بیمارستان امام رضا مشهد مراجعه کردیم،،بعد از انجام چنتا ازمایش گفتن خطر حادی نیس و با تزریق یه سروم بیمار دو بینی و تاری دید کمی برطرف شد و مرخص کردن،،روز بعد دوباره همین عوارض رخ داد و دوباره مراجعه کردیم اینبار ۶۰میل اتانول تجویز کردن و بیمار دیالیز شد ک تاری دید و دو بینی برطرف شد اما سرگیجه و ضعف جسمانی و ضعف تکلم هنوزم با وجود گذشت دو روز از مرخص کردن بیمار هست،،بیمار دو شبانه روز بستری بودن در بخش سم شناسی،،پزشک چشم هم معاینه کردن و نتیجه ام ار ای هم گفتن خوبه ،،راهنمایی کنین لطفا توروخدا
0
0
Shayan | ۵ سال پیش
اگر کمی از الکل صنعتی اسپری رو غذا بشه، خطری داره؟ البته احتمالا خیلی کم اسپری شده، حتی طعم غذا هم عوض نشد.
میخواستم ببینم، باز هم خطراتی مثل کوری و غیره رو داره؟
0
0
پاسخ ها:
...... | ۵ سال پیش
مسلما نه تا زمان میل کردن تبخیر شده با حرارت غذا... ولی متاسفانه خیلی خطرناکه بحث فقط خوردنش نیست دستتون یک ساعت تو متانول باشه راحت از پوست جذب میشه
0
0
سعید | ۶ سال پیش
سلام وخسته نباشید
میشه از شیشه های خالی متانول جهت نگهداری آبلیمو استفاده کرد؟
0
0

hits